UNGDOMMELIGT MELLEMSPIL III
VENTETID
af Gudmund Auring
af Gudmund Auring
De fleste mennesker har nok tænkt tanker i
stil med: Hvis jeg i den situation var gået til højre i stedet for til venstre,
så havde mit liv formet sig FULDKOMMEN ANDERLEDES, end det blev. Alle kan vist pege
på situationer, hvor en tilfældighed har truffet helt centrale afgørelser i
deres liv. Og hvis de følger sporet tilbage derfra, er den blot den sidste i en
kæde af tilfældigheder, der tilsammen har ledt dem ind på den vej, de nu færdes
ad.
Filosofiske naturer begynder måske at
spekulere over, om tilfældighederne er så tilfældige endda. Hvad mig angår, så
er jeg fuldt og helt overbevist om tilfældighedernes tilfældighed. Men der er naturligvis
andre forhold, der afgør, hvordan vi håndterer og lever videre på
tilfældighederne, såsom arv, miljø, ”det system af svage punkter, der kaldes
personlighed”. Ud fra disse realiteter kunne man, hvis den eller den
tilfældighed ikke var indtruffet, muligvis
- hvem ved - have kommet til at leve et ”parallelliv” - i mit tilfælde
som lærer, familiefar, spillemand og bogelsker. Men på en anden skole, med en
anden kone, andre børn, andre spillekammerater, andre… en svimlende tankerække!
Lige så muligt var det gået helt anderledes.
Det får jeg aldrig at vide.
Tilfældigheden er ofte et menneske. Livet
kan med god grund betegnes som det, der opstår, når vores tilfældighedskæder
griber ind i hinanden, og vi bliver hinandens tilfældighed.
Min store og afgørende tilfældighed hedder
Marie. Men fra hende og nogle år tilbage er en lille stump kæde synlig:
HVIS jeg ikke i min forelskelse i Josephine
i 10. klasse havde begået den uhørte dristighed at ”erklære mig” ved at understrege
ordene Det er så yndigt at følges ad / for to som gerne vil sammen være
i Josephines skolesangbog, og
HVIS hun ikke havde genfundet sangbogen og
understregningen efter seks år, hvor vi helt havde mistet hinanden af syne, og
HVIS det ikke havde gjort hende varm om
hjertet, så hun kontaktede mig, og
HVIS jeg ikke med det samme var blevet
venner med hende og hendes mand Siggi, og
HVIS de så ikke havde inviteret mig til fest
i deres opgang i Langelandsgade i Århus, og
HVIS jeg ikke havde besluttet mig til at gå
til festen,
SÅ havde jeg sandsynligvis aldrig truffet
Marie.
(Det fremgår tydeligvis af ovenstående
tilfældighedskæde, at ”tilfældighederne” ikke er helt tilfældige. Personlighed,
væremåde, tilbøjeligheder har helt sikkert spillet en vigtig rolle i de
afgørelser, jeg og andre traf undervejs. Men det ændrer ikke på den
kendsgerning, at det alt sammen lige så let kunne ha gået helt anderledes.)
Men jeg traf altså Marie og forelskede mig
straks voldsomt i hende. Hun var heller ikke ganske uinteresseret i mig, og i
løbet af sommeren 1971 blaffede vi sammen til Holland, hvor vi sammen med andre
i hundredevis sov under åben himmel i Vondelpark, hippiernes foretrukne
”sleep-out” i Amsterdam. Senere drog vi ud til kysten og sov i klitterne,
hvorfra vi ret snart vendte næsen nordover til Groningen og hjem. Maries
interesse var allerede kølnet en hel del - hvad min ikke var. Så ved
hjemkomsten var vi, til min frustration, mere venner end kærester.
Som kærlighedshistorie fik tilfældigheden
derfor mest episodens karakter. Nej, det afgørende for mig blev, at Marie var
lærer og arbejdede på en skole for åndssvage børn i Århus, Kroghsgade Skole.
Ved min session havde jeg meldt mig som nægter, men fået udsættelse, til jeg
var færdig med min uddannelse. Men nu fangede bordet. Det betød på den tid 1
måned på nægterskole, og dernæst 15 måneder som udstationeret.
Udstationeringsstedet måtte man gerne selv finde, og Marie mente bestemt, at
Kroghsgade lige ville være noget for mig. Altså gik jeg på Maries anbefaling op
til skoleleder Rasmus Bie Hansen. Han var glad for ganske omkostningsfrit at få
en ekstra lærerkraft, og jeg blev antaget på mit temmelig behårede ansigt.
Så var det i orden. Men HVIS jeg ikke var
kommet på Kroghsgade Skole, så havde jeg næppe nogensinde truffet min kone,
fået mine børn, boet i osv. osv.
Jeg skulle imidlertid først møde på
Antvorskov Nægterskole 23. november, og min udstationering på Kroghsgade startede
først 2. januar 1972. Så der imellem skulle ventetiden jo gå med noget.
Plumrose
At
jeg overhovedet kom til Århus, hvor jeg har boet lige siden, beroede også på en
mindre tilfældighed. Efter seminariet var jeg aldeles pengelæns, hvilket ganske
vist ikke var tilfældigt. Det skyldtes min tilbøjelighed for øl og smøger. Men
min søster Ingeborg var flyttet til Århus og havde, sammen med sin kæreste,
Thomas, købt et hus med fire lejligheder i Lollandsgade. Med deres velvilje
kunne jeg dér leje et værelse for 100 kr. om måneden, mens jeg tog arbejde på slagterivirksomheden
Plumrose i Viby og efterhånden fik mig kæmpet ud af min klatglæd til venner og
bekendte. Det var jo sommerferie, så lærerarbejde var ikke at få.
På Plumrose gjorde jeg rent om aftenen,
bevæbnet med en højtryksspuler, hvormed jeg oversprøjtede gulve, hylder,
maskiner og alt, hvad der var. Produktionen foregik dog i toholdsskift, så både
skæreborde og pakkebånd var delvis bemandet, mens vi bearbejdede de ikke
besatte områder med vores slanger. Når produktionsholdet så gik hjem klokken 23,
var der lige et par timers overarbejde, hvor vi ordnede de sidste maskiner. Det
var lidt hårdt, men skæppede godt i kassen, og jeg havde brug for hver en
skilling.
Produktionen i vores del af virksomheden
bestod mest af flæskefars og pølser. Hvis man havde en svaghed for pølsevogne,
så var arbejdet alle tiders kur derimod. Op i den enorme hakkemaskine kom alt
det, der absolut ikke kunne bruges til andet: fedt, brusk, sener, maddiker og
alt muligt andet ”godt”, såsom det, vi fejede op fra gulvet (nå ja, næsten…)
Dertil en ordentlig sjat rødt farvestof, og så var ”kødfarsen” klar til at
komme i plastictarmene og videre i dåser og plasticpakker.
Der blev også produceret mere regulære
former for svinefars. De blev pakket som konservesdåser, som tydeligt var
mærket med ”Pork ”. En dag kom nøjagtig den samme fars i nøjagtig de samme
dåser, men mærkeligt nok uden mærkater på. Da vi forbavset spurgte ude på
lageret, hvordan det kunne være, svarede de, at disse dåser skulle eksporteres
til de arabiske lande, men nu håndmærket ”Beef”…
Det var rigtig fabriksarbejde, med
indstempling på kontrolur, samlebånd, tidsstudiefolk, som stod i hvide kitler
med stopure og skriveplader og tog tid på arbejdernes bevægelser - alle
industrialiseringens velsignelser. I skærehallerne stod ”de rigtige”
slagteriarbejdere og fægtede vildt med barberbladsskarpe knive, med hvilke de i
lyntempo trakterede halve grisekroppe og skar kødet fra benene - de var på
akkord (slagteriarbejderne, altså).
Og når vi gik hjem og passerede forbi
portneren, skulle vi trykke på en knap. Med ujævne mellemrum udløste det et
ringeapparat og en kontrollampe, som angav, at den ”heldige” skulle åbne mappe
og fremvise lommer for kontrol. Vi skulle jo nødigt udsmugle nogle af Plumroses
ædle produkter og bruge dem på os selv…
Lærervikar
Men så småt blev det august, og det betød
mulighed for at få et lærerjob. Foreløbig kun som vikar, da jeg jo havde andre
forpligtelser fra november. Så jeg tøffede ned til Århus Kommunale Skolevæsens
kontorer i Frederiksgade og fik foretræde for den almægtige Rie Holm, der havde
ansvaret for vikarfordelingen i kommunen. Hun beså afmålt min langhårede,
overskæggede skikkelse og meddelte, at hun da kunne skrive mig op på en liste,
så jeg med tiden kunne blive cykelvikar. Jeg takkede ydmygt og spurgte, om hun
skulle se mit lærereksamensbevis. ”Jamen, er du da lærer?” spurgte hun med alle
tegn på forbavselse. Hun havde tydeligvis taget mig for en ung studerende, som
skulle tjene lidt vikarkroner.
Ja, det måtte jeg jo indrømme. Nå, så var
det en anden sag. Nu kunne jeg starte som cykelvikar med det samme, men der
ville sikkert snart vise sig noget mere fast. Og ganske rigtigt: Allerede efter
to dage fik jeg et 13 ugers barselsvikariat på Skovvangsskolen.
Rask op på cyklen og af sted. På
Skovvangsskolens kontor beså inspektøren, Christensen hed han vist, mig med en
vis skepsis i blikket. Han var tydeligvis af ”den gamle skole”, og jeg lige så
åbenbart af ”den nye”. Mon den flippede unge mand virkelig kunne stå for
mosten? Men jeg fik da lidt orientering om forholdene på skolen, og dertil mit
skema. Jeg skulle være klasselærer i en 5. klasse og ha dem i dansk, religion
og musik, desuden et par småting i andre klasser. Og så var det ellers i gang.
Pædagogisk set blev det mit livs nederlag.
Vor unge ven er 23 år, fuldt og fast
overbevist om, at eftersom han kommer med de nyeste pædagogiske ideer, og eftersom
han jo er ”på børnenes side” (i modsætning til alle de gamle, reaktionære
folkeskolerøvhuller), så må børnene naturligvis ligge for hans fødder og labbe
hans pædagogiske guldkorn i sig.
Men børnene er da revnende ligeglade med
hans ideer og hans selvforståelse. Kan han holde styr på klassen? Nej! Kan han
undervise? Nej! Færdig med ham. Alle tiders oplæg til fis og ballade.
Det var bestemt ikke, fordi min 5. klasse
var en særlig balladeklasse. Den var vist, som 5. klasser er flest. Men den skoleklasse
er ikke født endnu, som kan holde sig i skindet, hvis ikke vikaren har noget,
både undervisningsmæssigt og personligt, at danne modvægt med. Og det havde jeg
simpelthen ikke. Mine ideer kunne være så rigtige, de være ville, men jeg havde
alt for få faglige vitaminer at fylde i dem. Og min forståelse af en 5. klasses
udviklingstrin var nærmest ikke eksisterende. (Det har jeg i øvrigt oplevet
flere gange som praktiklærer: Afstanden fra 13 år til 23 er milevid, og en del
af mine praktikanter har voldsomt fejlvurderet, hvad fx en 5. klasse kan interessere
sig for og kapere. Som 23 årig kan man være så optaget af den livsfase, man
selv står i, at den fuldkommen skygger for den nødvendige indlevelse i børnenes
niveau. Og så pådutter man de arme unger det, man selv brænder for.)
Men det kan sandelig også gå den anden vej.
Et grotesk eksempel: Hvad synger man egentlig med en 5. klasse? Min viden om
børnesange sluttede med ”De små synger”. Og der stod jeg og foreslog, at vi
sang ”Jeg en gård mig bygge vil”. Ungerne tog det påfaldende fromt og sang
villigt med frem til 3. vers, hvor de sang ”Op ad brøndens klare vand / TRÆKKER
JEG MIN TISSEMAND” - den linje blev brølet, især af drengene, med en
begejstring, som burde glæde enhver musiklærer.
Men jeg krakelerede fuldstændig. Holdt op
med at spille på min guitar og stirrede lammet og forfjamsket på de skadefro
grinende børn. Ikke fordi jeg syntes, at ”tissemand” var et særlig frækt ord.
Men jeg kendte ikke den version af sangen, og jeg havde fuldstændig glemt, at
man i 5. klasse er intenst optaget af tissemænd, ikke mindst sin egen, hvis man
er dreng. De børn havde - selvfølgelig og heldigvis - for længst lagt den
uskyldige ”De-små-synger”-tid bag sig. Men det anede jeg ikke.
Nu begyndte jeg at ane det. For samtidig var
den herlige linje jo et vink med en vognstang (hehe) til mig om, at jeg var
totalt galt afmarcheret. Altså måtte jeg ud og finde et andet sangrepertoire,
hvilket da også i nogen grad lykkedes.
I dansk kunne jeg holde mig på nogenlunde
sikker grund ved simpelthen at følge bøgerne. Altså måtte jeg lige netop ned ad
den slagne folkeskolelandevej, som jeg i teorien foragtede. Jeg skulle jo ud og
være kreativ og alternativ, men hvordan var man det i praksis? Det havde jeg kun
yderst tågede forestillinger om. Altså måtte jeg gribe til bøgernes halmstrå. Men
igen - hvordan man som lærer iklædte bøgernes faglighed det levende ord, kommenterede,
gennemgik, kom med anskuelige eksempler - det havde jeg også kun få og små
erfaringer med. Så resultatet var, at det gik på bedste beskub, uro var der
jævnt hen i klassen, jeg svedte og gjorde mit bedste, alt imens seminarieideerne
fortonede sig mere og mere i det fjerne.
At holde styr på klassen! Jeg har af naturen
et hidsigt temperament, men på seminariet, netop i de allermest antiautoritære
år 1968-1971, da var ordet ”autoritær” vores yndlingsskældsord. At være
autoritær var naturligvis en følge af, at man som lærer præsenterede ungerne
for kedelig faglighed i en kedelig, traditionel form. Og som en berettiget protest
mod dette blev eleverne selvfølgelig urolige, og så måtte læreren gribe til
autoritære disciplineringsmidler. Mente jeg.
Men når VI kom ud, så skulle piben få en
anden lyd! Så ville vores alternative ideer og vores solidaritet med børnene
ganske af sig selv betyde, at de autoritære metoder var ganske unødvendige.
Jo, god morgen! Der stod jeg, klasseværelset
sydede af uro, og indvendigt sydede jeg af raseri, klar til at ta den ene og
slå den anden med - men jeg holdt mine
eksplosioner tilbage, fordi en skideballe ville være et personligt nederlag, en
ydmygelse for mig selv. Og så prøvede jeg ”med det gode”, med små bebrejdelser,
”du kan jo nok se”… indtil trykket blev for stort, og jeg eksploderede
fuldstændig, faktisk uden at ha verbalt styr på mig selv. Så blev der ro! Et
kort øjeblik, men da ungerne sagtens ku mærke, at jeg skammede mig over min
forløbelse, varede det ikke længe, for larmen igen steg støt.
Jeg var simpelthen ”et hus, splidagtigt med
sig selv”. Og som bekendt må et sådant nødvendigvis falde.
Støtte fra kolleger? Jeg husker ikke et
eneste samarbejds ord, opsøgte det ikke, og fik det ikke tilbudt.
Den gamle skoleinspektør havde sine egne
ideer om ”støtte” til de unge. Han gik rundt på gangene og kiggede ind i
klasserne gennem dørens lille rude, og hvis han observerede uregelmæssigheder,
åbnede han døren og påtalte dem i aldeles utilslørede vendinger. Således blev
jeg mere end én gang udsat for, at han rev døren op og udgød en rasende svada over
de syndige børnehoveder. Og oppe ved katederet sad jeg, lige så musestille som
dem, og følte med fuld ret, at skideballen i lige så høj grad gjaldt mig. Når
han var færdig, marcherede han ud med faste skridt, lukkede døren hårdt i efter
sig - og alt var efter få minutter ganske som før.
En enkelt gang resulterede det i en pudsig
episode. Christensen kom brasende ind, men rent undtagelsesvis sad hele klassen
pænt og roligt på deres pladser og arbejdede med skriftlig dansk. Han havde
ellers bygget op til en gevaldig skideballe, men der var ligesom ikke rigtig
noget at skælde ud over. Hva sku han så? Gode dyr var rådne - men til alt held
faldt hans øjne på første bord i dørrækken, hvor en formastelig elevs danskbog
lå - uden bind om. Her var redningen. Med to fingre løftede han bogen op og
begyndte: ”Hvorfor er der ikke bind om denne bog?” Og med den replik som
udgangspunkt blev det alligevel til et par minutters velturneret moralprædiken,
inden han snurrede om på hælene og forsvandt.
Husker jeg rigtigt, når jeg mener, at
eleverne og jeg bagefter fandt sammen i et lille smil over inspektørens komiske
feberredning?
Isaks
ofring
For min selvrespekts skyld måtte jeg
nødvendigvis prøve lidt eksperimenterende undervisning. Hvad fx med drama? Jeg
havde da gået på flere dramakurser, så det måtte vel være en mulighed.
Som sagt, så gjort. I religion havde vi den
historie, hvor Abraham på Guds bud tager sin eneste søn Isak med til
Morija-landet og op på et bjerg for at ofre ham. Det var jo da en dramatisk
scene. Men hvordan skaffe et bjerg? Intet problem, den unge lærer foreslog i et
inspireret øjeblik, at vi byggede bjerget op af samtlige borde og stole i
klassen!
Det imponerede alligevel 5. klasse. Sådan
noget havde de aldrig fået lov til før. Så det varede ikke længe før alle
skoleborde og -stole stod midt i klassen i en bunke, der næsten nåede op til
loftet. Og på toppen af den blev så Isak ofret - dvs., det gjorde han netop
ikke, for i yderste øjeblik greb Herren ind og anviste en buk, som skulle ofres
i stedet for Isak.
Hvordan selve dramatiseringen forløb, har
jeg glemt. Men ungerne var ret imponerede, og den historie forskaffede mig et
vist ry. Flere år efter hørte jeg i lærerkredse hovedrystende historier om den
bindegale vikar, der havde bygget bjerg af samtlige møbler i klassen.
Farvel
til Skovvangsskolen
Men trods denne begrænsede succes blev
skolehverdagene alligevel for sure i længden. Jeg måtte simpelthen erkende, at
min debut i folkeskolen havde været en fiasko, så da efterårsferien nærmede
sig, lagde jeg hovedet i blød og regnede ud, at jeg lige netop havde tjent
penge nok til at kunne klare mig indtil indkaldelsesdagen 23. november 1971. Så
jeg gik op til skoleinspektøren og sagde op.
Han tog det med fatning. Jeg tænker, at han
næppe har haft høje tanker om mine vikar-evner. Frihedens time slog, jeg
sparede, hvor jeg kunne, og 20. november tog jeg på stop hjem til mine
forældre. Undervejs ville jeg lige besøge seminariekammeraterne Anders Hjuler
og Karen Kyndrup, som havde fået job på Fyn. Jeg ville egentlig blive et par
dage, men dagen efter kunne jeg mærke, at en slem feber var i anmarch, så jeg
drog videre mod Sorgenfri.
Held i
uheld. For den feber blev årsagen til, at jeg lå trygt og godt under dynen
hjemme hos far og mor og plejede min influenza, da århundredets største
november-snevejr fandt sted den 22. Tusindvis af mennesker måtte opsamles i
fastkørte biler og indkvarteres i forsamlingshuse, skoler og sportshaller.
Godt, jeg ikke var ude og blaffe dén dag.
Antvorskov
Nægterskole
Næste dag havde jeg det bedre.
Jernbanesporene var åbenbart også blevet ryddet, for jeg tog toget til Slagelse
uden problemer. Efter mit køb af togbillet havde jeg nøjagtig 1 krone tilbage i
min pung. Så man må sige, at min oktober-udregning havde været eksakt.
Historien om nægterskolerne er følgende: Da
man i Danmark havde indført muligheden for at aftjene civil værnepligt, dvs.
blive militærnægter, var det stadig kun et lille mindretal, som valgte den vej.
Til dem oprettede man to lejre, i Gribskov på Sjælland og Kompedal Plantage,
Jylland, hvor tiden gik med skovarbejde, meget af det efter sigende aldeles
unyttigt, som fx at feje skovstierne fri for blade. I begyndelsen skulle man
være religiøst overbevist pacifist for at blive civil værnepligtig, men senere
blev det muligt at nægte ”af etisk-politiske årsager”.
Omkring 1965 lå tjenestetiden på 22 måneder,
4 mere end de almindelige værnepligtige. Der skulle være en lille ”straf” i
form af ekstra tjenestetid, mente regeringen. Men 22 måneder i en afsides lejr
og en hverdag med ørkes- og nytteløst arbejde kan gøre hvem som helst tosset.
Der var mange historier i omløb fra lejrene om civil ulydighed, politiske
aktioner såsom strejker, og regulære amokløb, som fx afbrænding af lejrbarakker.
Myndighederne i Danmark så til sidst lejrene som anarkistiske og revolutionære
urocentre.
Samtidig skete der i slut-60´erne et sandt
boom i antallet af civile værnepligtige. Det var som følge af Vietnam-krigen. Eftersom
Danmark gennem NATO var allieret med krigsforbrydernationen USA, så kunne en
modstander af krigen med respekt for sig selv naturligvis ikke aftjene sin
værnepligt i den danske hær.
Altså måtte politikerne lægge den civile
værnepligt helt om. Én måned på nægterskole, og så hu hej ud i udstationering -
på en skole, et børneteater, et bibliotek eller andre offentlige og private
institutioner med fredelige og kulturelle formål.
Ideen var genial for alle parter.
Politikerne fik ro om lejrene, og det var de glade for. Rigtig mange
institutioner fik et eller flere par ledige hænder og hoveder til hjælp. Og
nægterne fik noget nyttigt og betydningsfuldt at bruge tiden til.
Da jeg blev indkaldt, var nægterandelen af
en ungdomsårgang helt oppe på omkring 5000. 100 af os mødte altså op på
Antvorskov i november 1971.
Skolen havde to formål: Dels skulle alle ha
sig en udstationeringsplads. Jeg havde jo allerede én, hvilket skoleledelsen
var svært glade for. Det andet formål var for enhver pris at bevare roen. Vi
skulle beskæftiges, stryges med hårene, hygges om på enhver måde, så vi ikke
fik revolutionære ideer og lavede ballade som i - oh gru - lejrene. Om vi
passede timer og foredrag, stod op eller gik i seng, det tog man ikke så tungt
på, bare vi holdt os nogenlunde i ro.
Det var vi nægtere naturligvis fuldstændig
klar over. ”Systemets repressive tolerance” mødte vi gang på gang, og når
ungdomsoprøret fik indrømmelser og rettigheder, så vi det som systemets
udspekulerede forsøg på at hindre revolutionær aktivitet. Altså måtte vi gøre
det modsatte, provokere og udfordre ”systemet”. De skulle ikke tro, at de kunne
pacificere OS!
Meen det blev nu ikke til så meget. En
gruppe meldte sig ind i en skytteklub for tydeligt at markere, at de skam ikke
var pacifister, de var revolutionære. Det kom da i Ekstrabladet, men ellers fik
de lov at plaffe løs. Og bortset fra det gik dagene mest med rigtig meget
bordtennis, hygge og bajere.
Mest opstandelse blev der, da vi arrangerede
en fest! Men det drejede sig nu ikke særlig meget om revolutionær aktivitet,
derimod en del erotisk! Vi inviterede nemlig den nærliggende sygeplejehøjskole.
Også jeg fandt mig en sød lille sygeplejerske at kravle i køjen med, og hun gav
mig en kærlig hilsen med til Århus - i form af ”en Gunner”.
(Ak ja, glade dage… Når man ”tissede
glasskår” og derfor måtte møde frem til behandling på Marselisborg Hospital,
traf man ofte gode venner af begge køn. Så var tiden inde til de skæve smil:
”Nå, har du også været dér…”)
Men hvorom alting er - inden vi rigtig fik
taget os sammen til revolutionær aktivitet, så var måneden gået, og vi var
spredt for alle vinde.
De er altså udspekulerede, de her
folkevalgte kapitalist-lakajer!
10. januar 2014
Gudmund
Auring
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSletKære Gudmund
SvarSletJeg havde skrevet en meget lang kommentar, som jeg slet ikke kan rekonstruere. Den forsvandt blot.
Men jeg vil gerne sige dig tak for den søde og fine omtale af mig. Jeg er ganske rørt. Jeg husker mange detaljer fra den fest og fra tiden efter festen - har slet ikke glemt det. Huskede blot ikke, hos hvem festen blev holdt eller hvordan jeg kom der.
Men jeg genkender det med mennesker, som gav ens liv en anden drejning, har selv en lille række af dem, og tænker tit på, hvad de sammentræf har betydet, men man ved jo ikke, når man selv har været skæbnens katalysator, det skal man have fortalt, så tak for det.
Jeg ledte efter Betty Betty Blues, som du sang for mig den aften, og jeg synes, det er en skam, at den ikke ligger på youtube, så jeg ikke kan høre den igen. Kan der ikke rådes bod på det?
Mange kærlige hilsener
Marie
Kære Marie
SletTak for din kommentar og de gode ord. Det glæder mig meget, at du kan lide mit skriveri. Det giver skrivelyst.
Mht Betty Betty Blues: Ja, det kunne da godt være, at man sku lægge den ind. Det vil jeg overveje. Der ligger et par andre sange af mig på youtube, fx "Med angst om bord" og "Der står Pia med sin schæferhund". Kærlig hilsen
Gudmund
Kære Gudmund
SletDet var da godt, du kunne finde herind :)
Jo, jeg har set og hørt de andre sange, og det er jo ligesom en anden genre.
Det ville være så dejligt, at genhøre Betty Betty Blues.
Jeg kom til at tænke på den, fordi det pludselig var gået op for mig, at blues skulle være pentatont. Ja, selv rock er pentatont. Det kom sig af, at jeg gav mit ældste barnebarn Birk et sæt pentatone klangstave til jul, og så ville jeg udforske mulighederne lidt. Han er vild med at slå på trommer, og da Andreas ikke spiller så meget musik med ham og moren slet ikke, så vil jeg jo gerne bidrage til hans tydelige musikglæde. Men trommer ville de ikke have i huset, så jeg fandt på klangstavene. Det var såmænd derfor, jeg kom til at tænke på dig og Betty :)
Kærlig hilsen
Marie
PS Kig ind på min blog, hvis du har lyst til at læse, hvad jeg skriver:
SvarSlethttps://mariesskriveblog.wordpress.com
Knus
Marie