SPILLEMAND
- lille erindringssuite
-
1. OUVERTURE 1
2. KÆRE SØREN 4
3. RAM & SJANG 8
4. RAM & SJANG-ANEKDOTER 16
5. KÆRE HENNING LANGKJER 23
6. PÅ LANDEVEJEN 30
7. KÆRE STEEN 34
8. HITSPOILERS 35
9. KODA 36
Det var min seminariekammerat Mogens Lundetoft Clausen, som lærte mig de
første tre akkorder - E, A og H7. Med dem kunne jeg i princippet spille blues,
samt en god del af den danske børnesangskat. Guitaren havde jeg anskaffet mig,
fordi man som et led i sin læreruddannelse skulle kunne spille et instrument.
Valget stod mellem violin, klaver og guitar, og sidstnævnte var helt klart
tidens modeinstrument i 1968.
Undervisningen kom der ikke rigtig noget ud af. Guitarlæreren var alt
for dygtig og stillede krav til øvning, som jeg ikke orkede at leve op til. Men
de tre akkorder var dog en start, og trods min noget kluntede finmotorik fik
jeg da efterhånden lært at skifte nogenlunde hurtigt imellem dem. Efterhånden
kom der også flere akkorder til.
Min første sang skrev jeg, da jeg som nybagt lærer flyttede til Århus.
Her boede min søster Ingeborg sammen med sin kæreste Thomas, og jeg lejede et
værelse hos dem for en billig penge. Da forholdet gik i stykker, var jeg klar
til at trøste min triste søster, og sammen fik vi vendt vemod til vrede - han ku
bare skride, ku han. Sejle sin egen sø. Det inspirerede mig til følgende
gribende tekst, helt i tidens kvindesolidariske ånd:
STIK SÅ A - CHA CHA CHA
Du kan gå din vej gamle ven
og du behøver ikke komme igen
det er forbi
med alt hvad vi ku li
Du kan bli´ i nat lille skat
men du kan osse ta din hat lille skat
Det var en leg
men du har bundet mig
Jeg har elsket dig
og du har elsket mig
lad os nu gå hver for sig ad livets
landevej
Du var smuk og sød
din mave var så blød
men nu er du ble´et et orn´ligt brød
Du kan gå din vej gamle ven
og du behøver ikke komme igen
det er forbi
med alt hvad vi ku li
Alt det gamle had
og al den svedne mad
er kom´n op til overfladen og har
mast mig flad
Du har hug´t min hæl
og du har klip´t min tå
når de sko du gav mig var for små
Løb så snart du kan lille mand
for jeg kan mærke på mit vand lille mand
det er forbi
nu vil jeg være fri
Denne lille sørgmuntre spøg tændte smil gennem tårer hos Ingeborg og
blev godt modtaget af vennerne. Da jeg sang den for Thomas på min
calypso-agtige melodi, var han på ingen måde utilfreds med sådan at blive
”hængt ud”. Samtidig gav han mig nogle gode råd om akkordfølgen - han var
uddannet musiker. Tre akkorder var ikke nok, der skulle fire til. Det kunne jeg
godt høre, og således fik jeg mit første lille kursus i becifringslære.
En pudsig historie knytter sig til sangen. I de kommende år tog
kvindemusikken et vældigt opsving. Rødstrømpebevægelsen havde vind i sejlene,
og en hel stribe bands med kun kvindelige medlemmer så dagens lys og spredte
sagens lys. Nogle år efter hørte en af mine venner denne sang spillet af et af
disse bands - jeg ved ikke hvilket. Da hun gik hen og fortalte musikerne, at
hun kendte sangskriveren, blev de meget fortørnede. Det var absolut ikke en
mand, der havde skrevet den sang! Det vidste de helt bestemt!
En vigtig del af indholdet i den nye kvindekultur var naturligvis at bevise,
at ”kvinderne kunne selv” uden ”hjælp” fra de mænd, der havde sat sig godt og
solidt på såvel kultur som politik. Derfor var det jo ikke så godt at spille et
nummer skrevet af en mand. Selv var jeg da hemmeligt stolt af, at de brugte min
sang. I øvrigt blev der jo skrevet masser af kvindesange, som var langt bedre
end min lille vits. (Men, i sandhedens interesse, også en del, der var
dårligere).
Det gav blod på tanden, og min næste sang fik
et vist ry i vennekredsen. Den var sangen om den frimodige og selvstændige
Betty på 15 år:
Betty
Betty fjerner med et kast det lange hår
Betty
slentrer roligt, hun er ikke født i går
Betty
er da ligeglad når hendes klasselærer skælder ud
og nu er våren kommet
og bøgeskoven springer ud
Mit guitarspil udviklede sig temmelig langsomt, learning by doing. At
spille til morgensang på Kroghsgade Skole, hvor jeg var først militærnægter,
siden lærer fra 1972 til 1977, gav en del erfaring i den lettere del af
repertoiret, og siden var vi nogle lærere og pædagoger, der gav den gas som
skolens festband, blandt andet med Ib Dahlsgaard på guitar og sang og min ven
Ole Bryhl på klaver med mer. Men det, der musikalsk set interesserede mig, var
sangen. Guitarspillet var og blev et hjælpemiddel, og endnu den dag i dag kan
jeg kun spille et særdeles nødtørftigt fingerspil, ligesom lidt mere avancerede
akkorder som o´er og dim´er er lukket land for mig. Til gengæld kan jeg slå en
solid og klar rytme, absolut brugbar i mange sammenhænge.
Op gennem mine tyvere blev det min musikalske udfoldelse: Sang og guitar
i embeds medfør, først på Kroghsgade, siden på N.J. Fjordsgades Skole, hvor jeg
fik job i 1977, i øvrigt med masser af musik på skemaet. Dertil sangskrivning,
mange af dem temmelig naive, antikapitalistiske kampsange, andre
socialromantiske skildringer af samfundets svageste, hvis liv jeg sandt at sige
ikke kendte meget til. Men ind imellem lykkedes det da at ramme en stemning
eller en menneskeskildring rent.
Hvis jeg havde ambitioner med sange og spil, skjulte jeg det godt. Men i
1977 skete der noget. I anledning af FNs børneår fik en af mine bekendte, Søren
Marcussen, den idé, at der skulle udgives en børneplade med nye sange,
indspillet af mange af tidens mest kendte rockmusikere. At jeg kom med på det
hold, skyldtes vist nok, at Søren kendte ”Betty Betty Blues” og andre af mine
tidlige sange. Han må ha ment, at jeg kunne skrive børnesange i tidens ånd, og
det endte med, at jeg fik hele to sange med på dobbelt-LP´en ”Flyt dig”, begge
indspillet af studiemusikere og sunget af elever fra min skole.
Det var selvfølgelig enormt spændende, sådan at udkomme på vinyl. Men
det var ikke en succes, jeg gjorde noget for at følge op. Jeg havde prøvet,
uden succes, at stille mig op og synge i politisk sammenhæng, allerede inden
EF-afstemningen 2. oktober 1972. Jeg var alt for grøn og uerfaren, ikke dygtig
nok, simpelthen. Så egentlig var jeg bare indstillet på at spille videre omkring
lejrbålene og i embeds medfør. Men ”Flyt dig” førte alligevel til, at jeg
flyttede mig lidt. Og det skyldtes en henvendelse fra Søren Frost.
KÆRE SØREN
Vi plejede at spøge med, at du og jeg igennem årene havde skændtes mere
med hinanden end med vores respektive koner. Lad det være en mild overdrivelse
- sandt er det, at vi under mangfoldige køreture til og fra spillejobs højt og
frimodigt har diskuteret alt mellem himmel og jord, og vi har langt fra altid
været enige.
Nu ser det desværre ud til, at diskussionerne er ebbet ud. Gik jeg for
tæt på med noget personlig kritik? Var vi allerede på vej til at glide fra
hinanden her på vores ældre dage? I hvert fald er kontakten skrumpet ind til et
minimum, og vores venskab må desværre siges at være et overstået kapitel.
Men det ændrer ikke på min taknemmelighed over, at det var dig, som tog
initiativ til at inddrage mig i rollen som udøvende musiker. Aldrig som en levevej,
men alligevel i et omfang, som har beriget mit liv og givet mig rigtig mange
glæder.
Som spillemand.
Du havde allerede op gennem 70´erne haft solid succes med din harmonika
i det lands- og internationalt kendte politiske venstrefløjsband ”Søren
Sidevinds Spillemænd”. Det var musik til tiden, ideologisk hårdtslående,
muntert og ligefremt, en kende firkantet i tekstuniverset måske, med den
karismatiske sanger og tekstforfatter Lars Madsen som frontfigur. Bandet var
knyttet til DKP, og det var også gennem ”partiet”, at vi to og vore koner,
Gitte og Petrusca, var blevet venner. Jævnaldrende børn havde vi også.
Nu var ”Søren Sidevind”-tiderne forbi. Og i al beskedenhed så du
muligheden for nye musikalske oplevelser, da du på baggrund af mine børnesange
på ”Flyt dig” foreslog, at vi lavede et band, som i første række skulle
henvende sig til børnepublikummet.
Vi tog fat. Det varede ikke længe, før vi fik Poul Nyholm med på
kontrabas. Han var godt nok mest til jazz, men kunne lidt af hvert, og i mange
år nød vi godt af hans omhyggelige og gennemmusikalske basspil. Desuden var han
rolig, venlig og afdæmpet, kvaliteter, som ikke var af vejen, når trioens to
andre medlemmer var eksplosive os to.
Første job var vist til en Folkebevægelsen mod EF-fest, hvor vi blev
aflønnet med naturalier - mad og drikke til vores talstærke familier. Det blev
vist noget dyrere for dem end beregnet. Senere blev det til adskillige
børnejuletræer, hvor vi underholdt, blandt andet med de gode, gamle sanglege.
En milepæl var et af vores første juletræer - i Gellerup. 200 vilde unger,
af hvilke halvdelen kun havde tågede ideer om, hvad et juletræ overhovedet var.
Det samme havde boligforeningens afdelingsbestyrelse. De havde gjort tre ting:
1. pyntet juletræ, 2. købt godteposer og 3. hyret os. Hvordan selve
arrangementet skulle forløbe, overlod de trygt til os…
Vild panik. Ungerne stormede rundt og hengav sig med fryd til den
klassiske børnedisciplin ”glidning på parketgulv”. Vi skød hjertet op i livet
og begyndte at skabe lidt orden. Dansen om juletræet druknede vist nærmest i
forvirringen, men efterhånden fik vi da, blandt andet ved ”pædagogisk
stemmestyrke” fra far her, etableret nogle sanglege i roderiet. Og da det gik
op for ungerne, at de ikke fik godteposer før efter et par timer, kunne de jo
lige så godt deltage i underholdningen. At vi fik skabt orden i kaos, vil nok
være en hasarderet påstand. Men vi fik da kæmpet os igennem de to timer,
ungerne syntes at more sig storartet, hver på deres måde, og da godteposerne
til sidst blev uddelt, var der almindelig tilfredshed, hos ungerne, hos
bestyrelsen og hos os. Vi havde vist, at vi kunne stå for mosten.
Behøver jeg sige, at vi selvfølgelig også blev hyret året efter? At vi
en overgang havde hele tre juletræer i Gellerup, i tre forskellige afdelinger
af boligforeningen. At vi den dag i dag har ét af disse juletræer på
repertoiret, hvert år i Skovgårdsparken. At vi har spillet i Gellerup til jul
uafbrudt i 35 år. At en af ungerne fra dengang nu kommer, med hele familien,
fire generationer, som (en meget ungdommelig) bedstemor, medbringende egen mor
og eget barnebarn!!!
Efterhånden blev børnefesterne en ”nicheproduktion” ved juletid og
fastelavn, og vi vovede os ud i regulært suppe-steg-og-is-musik for voksne. Det
gik ganske godt. Igennem en årrække havde vi 20-25 jobs om året, til god
tarifbetaling.
Samtidig fik jeg lært en hel masse musik af dig. Fx fik du åbnet mine
øjne for Evert Taube, hvis melodier jo ligger rigtig godt for harmonika. Jeg
fik smag for hans humørfyldte og livsbekræftende, snart poetiske, snart
dramatiske viser, som jeg den dag i dag synger med stor glæde. Også hvad angår
sangforedrag og kontakt til publikum fik jeg lært rigtig meget af dine gode
råd, udtalt på aldeles umisforståelig facon. Gennem dette, og gennem
erfaringerne, fik jeg lært at kende og elske rollen som spillemand.
Hvad er en spillemand? En
spillemand er en musiker, der ser det som sin vigtigste opgave at underholde
publikum. Hans indlevelse i sit konkrete publikums kollektive sjæl er alfa og
omega, og hans største glæde er, når musik, underholdning, dans og kontakt til
publikum går op i en højere enhed, så festdeltagere og musikere svæver fem
centimeter over gulvet. Han er måske ikke klar til at spille hvadsomhelst for
at nå dette mål, men hans repertoire spænder vidt, og han ser ikke ned på sit
publikums musiksmag. Han er solidarisk med sin musik, også når det gælder enkle
numre, på kanten til det primitive - eller over (hvis ikke, skal han ikke
spille dem!) Og først og sidst: Han elsker at spille, kan næsten ikke lade
være, når lejlighed byder sig, og vil intet hellere end formidle sin glæde
videre til de omkringværende - til festen, ved lejrbålet, på gaden.
At blive kaldt spillemand er for
mig en hæder!
Hvad spillede vi? Tjah, spændvidden kan vel bedst beskrives med et lille
udvalg af titler: Fra ”Så længe jeg lever” til ”Gå med i lunden”, fra ”Du får
den kolde skulder af mig” til ”Rock around the clock”, fra ”Calle Schewens
Vals” til ”Når jeg tænker på lille Alvilda”. ”Jeg er sigøjner”. ”En dag er ikke
levet uden kærlighed”. Og meget, meget mere, men mest i den ældre del af
repertoiret.
Vi havde også politiske jobs: Fagforeninger, 1. maj og den slags.
Venskab
Vi blev venner, Søren. Du og jeg, Gitte og Petrusca, ungerne ligeså.
Gennem mange år så vi en masse til hinanden, og mere end 25 nytårsaftner har vi
fejret sammen i Viby, de første mange år hos jer på Brorsonsvej, siden hos os
på Vinkelhøj. På Brorsonsvej blev det tradition, at vi midt på aftenen mødte op
i haverne hos gode naboer, medbringende familier og instrumenter, og gav et
nummer eller to. Så blev vi inviteret inden for på en lille én. Noget af en
udskrivning for de stakkels mennesker, ikke mindst det år, da vi var 17 - jer
og os og Henning og Lis, med vores i alt 11 børn!
En anden tradition blev, at jeg hvert år skulle skrive en fællessang,
gerne på melodien ”Molak molak mak mak mak”, med et vers om hver deltager.
Visse år tegnede Gitte festlige karikaturer af os alle som bordkort. Andre år
”opførte” vi det kendte tv-sketch ”90 års fødselsdagen”. Vi var Admiral von
Schneider, mister Winterbottom og så videre, og fik serveret de traditionelle
retter ved bordet, som Mulligatawny Soup.
I det hele taget stod de nytårsaftner i musikkens tegn, ikke mindst, da
Ole Bryhl bragte sig selv og sin trompet ind i billedet. Efter midnat
trakterede han gerne klaveret, og så stod den på jazz og gyngende blues, til
sent blev tidligt.
Ofte havde vi professionelle jobs, men lige så tit er det sket, at vi
har haft vores instrumenter med til forskellige private festligheder og dér har
givet masser af numre til fælles gavn og glæde. Søren og Gudmund var et godt
makkerpar.
Temperament havde vi begge, og på de lange køreture til og fra
spillejobs diskuterede vi alverdens ting, ikke mindst ud fra de to vidt
forskellige vinkler på tilværelsen, som er lærerens og psykologens. Men selv om
bølgerne ofte gik højt, blev vi ikke uvenner ret længe ad gangen.
Igennem en del år fik du som psykolog meget at gøre med kursusvirksomhed
for pædagoger. Disse kurser lå som regel i weekenderne, hvilket gik en del ud
over vores samspil. Din gamle, og min nye, spillepartner, Henning Langkjer,
blev din afløser, og hen over årene vandt han hævd på pladsen i vores trio,
fordi du så ofte måtte sige fra. Det samme skete faktisk med Poul Nyholm. Han
fik så meget at gøre med sine jazzorkestre, at han som regel måtte sige nej -
og så vandt en anden af vores fælles spillekammerater, Steen Veigaard,
efterhånden hævd på pladsen som bassist. Både du og Poul var dog klar som
afløsere, hvis I kunne.
Vinfest hos Korfmann
De seneste år føjede vi et nyt kapitel til vores fælles
spilleoplevelser. Det var vinfesterne hos jeres venner og vinleverandører Achim
og Heikke Korfmann i Rhein-Hessen. Gennem mange år har I importeret deres vine
til Danmark og arrangeret vinsmagninger hjemme i privaten for en voksende kreds
af venner og bekendte. I begyndte også at deltage på ”Sandmühle” i den årlige
vinfest, som enhver vinbonde med respekt for sig selv afholder om sommeren.
Efterhånden inddrog I de musikalske venner i begivenheden, hvilket resulterede
i koncerter af til lejligheden sammenbragte tysk-danske bands: Jeres gamle ven Mini
fra Berlin på sin langhalsede banjo, Rainer og Ekki fra Flensburg på
henholdsvis guitar og mandolin, Ole Bryhl, Steen Veigaard, jeg og du selv fra
Århus, flere andre musikere, Gitte som visesanger - og de seneste år fik vi
benhård konkurrence fra næste generation, jeres datter Eva og hendes kvindetrio
”Sssh Eva”.
Vi kaldte os, efter Achims mest kendte vinmærke, ”Silvaner All Stars” -
af dig siden omdøbt til ”Silvaner Old Stars”. Vores repertoire spændte vidt:
Svenske og danske viser og gamle popnumre, irsk folkemusik, Chuck
Berry-sydstatsrock, Hank Williams, tyske drikkeviser, engelsk skiffle og meget
mere. Hyren blev udbetalt i naturalier og skyllet ned på stedet.
Sådan en fest blev uofficielt skudt i gang i Achims hytte oppe på
vinbjerget fredag aften. Achims far Heinrich kørte os til bjergs pr. traktor
med anhænger. Deroppe i den vinløvbeklædte hytte, med udsigt ned over
vinmarkerne og de store, bløde Rhein-Hessische højdedrag, som får vores egne
østjyske morænebakker til at ligne muldvarpeskud i sammenligning, under en
blegblå, højt hvælvet aftenhimmel, vankede der ristet kød, brød, jamsession og
vin. 20-30 stykker var vi, festens fortrop, stemningen var på samme tid mild,
afslappet og euforisk.
Lørdag og søndag gik det løs på ”Sandmühle”s gårdsplads i Wahlheim, hvor
vi over et par år gik fra at være hyggeband til at være officielt programsat.
Under store parasoller flokkedes gæsterne ved bordene og frekventerede den
cirkelrunde bar, som solgte løs af Achims produkter. Det sammenbragte band
optrådte med bredt repertoire og i forskellige sammensætninger, eller der
udløstes mere jamsession-agtige udfoldelser, når aftenen blev gammel og natten
var ung. Et år kom minsandten vore venner fra ”De Splittergale” forbi og gav et
gårdmusik- og gøglershow, som det tyske publikum næppe har set mage til.
I sådan et forløb føler man sig næsten uden for tiden. Man skulle ikke
andet end spille nu og da, hyggesnakke med danske og tyske venner, hente et
glas vin til fruen og sig selv, nyde grillkød eller gode tyske pølser med
kartoffelsalat og andet godt, og ellers drikke vin af ”det gode, kendte mærke ad libitum”. Afslapningen var total,
mens solen gled over himlen, afløstes af en regnbyge i ny og næ, gik med bag
den nyindrettede restaurantlænge hen mod aften, som snart afløstes af den
fløjlsbløde Rhein-Hessische nat…
Bittert, at det er forbi. Det samme er vores årelange fællesskab. Men
det ændrer ikke på min taknemmelighed over, at du gav mig stødet til at få
langt mere glæde af mine musikalske talenter, end det nok ellers var sket. Tak,
du gamle! Gudmund
RAM & SJANG
Mon ikke det var Henning Langkjer, der kaldte os sammen?
Søren Sidevinds Spillemænd, som også Henning var et centralt medlem af,
var fortid, året var 1982, de store fredsdemonstrationers tid. Schlüter i
Danmark og Reagan i USA, ”de gamle mænd” i Kreml, fornyelse af den kolde krig. Og
i Danmark den heftigt diskuterede ”fodnotepolitik”, hvor et flertal i
Folketinget tvang den borgerlige regering til af vedføje danske fodnoter til
NATOs officielle politik om opbygning af et raketforsvar i Europa.
Udenrigsminister Ellemann skummede af raseri, og vi frydede os over Uffemandens
tænderskæren.
Men der manglede et solidt venstrefløjsorkester i Århus til brug ved demonstrationer,
fagforeningsmøder, 1. maj og den slags. Det kunne vi, der var forsamlede til
det indledende musikermøde, hurtigt blive enige om. Jeg kom med på Ole Bryhls
anbefaling. Så kunne jeg nemlig traktere guitaren, mens Ole kunne koncentrere
sig om sin trompet. Og efter nogle indledende drøftelser og øvninger, hvor et
par stykker meldte fra, og nye kom til, udkrystalliserede der sig en musikgruppe
på syv mand, som skulle komme til at udgøre orkesteret Ram & Sjang helt
frem til 1991 - blot med én enkelt tilføjelse, men den var til gengæld også
vigtig.
Det var også Henning Langkjer, der fandt på navnet. Det rummede klart
nok ingen politiske signaler, til gengæld signalerede det humør og gå-på-mod.
Som vi frejdigt erklærede: Hvor der handles, der spilles. Vi vil lave verden om
- og ha det sjovt imens! Som jeg husker det, var diskussionen om navnet ret
hurtigt overstået, og Hennings forslag blev enstemmigt vedtaget.
Jeg kunne også bidrage som sangskriver. Fx mødte jeg frem med mit
nyskrevne ”hit”, ”Dueplagen”:
Vi,
vi er verdens største hær,
almind´lige
men´sker fra fjern og fra nær,
folket
der ikke vil trykkes ned,
nu
marcherer vi sammen for fred
- lød omkvædet.
Sangen blev fremført 1982 ved den største fredsdemonstration i Århus
nogensinde - over 25.000 deltagere på Rådhuspladsen og langt ned ad de
omliggende gader. Den havde en fængende, aktuel tekst og en melodi med klare fællessangskvaliteter,
så den blev hurtigt kendt og populær i ”fredskredse”.
Jeg var godt klar over, at den var god. Jeg regnede med, at jeg skulle
spille den til den store fredsdemonstration, men da tiden nærmede sig, og jeg
intet havde hørt fra arrangørerne, blev jeg lidt nervøs og greb til et middel,
som jeg hverken har brugt før eller siden: Jeg ringede og fortalte dem, at nu
havde jeg skrevet alle tiders fredssang, så de var simpelthen ”nødt til” at
sætte mig på spillelisten. Nå ja, det kunne der vel ikke ske noget ved, har de
nok tænkt. Og hverken de eller jeg kom da til at fortryde det.
I Ram & Sjang gik vi i gang med at indøve et repertoire. Først var der
selvfølgelig en del af de gamle arbejdersange og venstrefløjssange. Henning L.
kom med en hel flok bidrag. Jeg bidrog med en del. Også Henning Simonsen, vores
harmonikaspiller, kom med et par numre. Alle tre skrev vi ofte tekster til
ældre melodier, men vi komponerede dog også melodier selv, mest jeg.
Hvad var vores stil? Tjah, der blev hentet inspiration og melodier mange
steder fra: Engelsk skiffle fra 50´erne, cajun og zydeco fra
Mississippi-deltaet, populære gudelige sange fra slutningen af 1800-tallet,
ganske ligesom arbejderdigteren Joe Hill havde gjort, viser, folkrock, tango,
Michael Wiehe og Björn Afzelius fra ”Hoola Bandoola Band”, og meget andet. Vi
var ikke kostforagtere. De fleste af melodierne havde en munter og afslappet
grundstemning, teksterne kunne være alvorlige, men var oftest ironisk-humoristiske,
meget konkrete og direkte i budskabet, umisforståelige.
Jeg husker en gang, da den politiske digter og aktivist Carl Scharnberg
hørte os. Han var ikke helt tilfreds, syntes, at vi fjantede lidt rigeligt med
en alvorlig sag. Jeg blev noget ærgerlig over det, for jeg var en stor beundrer
af Carl Scharnberg, først og fremmest på grund af hans politiske aktivisme,
ubestikkelig og utrættelig, som han var. Det var Carl Scharnberg, der stod bag
de store anti-atommarcher i 1960-65. Men det var bestemt ikke hans eneste
bedrift. Carl Scharnberg var aktivist i hele sit liv.
Nå, vores stil var, som den var. Vi var efterhånden ganske godt
tilfredse med os selv og var så småt begyndt at titte frem i byens politiske
liv. Vores partikammerat Bo Andersen tog endda initiativ til, at vi fik indspillet
en singleplade med hele tre numre, skrevet og komponeret af mig, med
”Dueplagen” som A-side. Grafikeren Mette Stærk lavede omslaget, og pladen blev
selvfølgelig solgt til fordel for fredsbevægelsen. Hvor meget, den solgte, ved
jeg ikke. Men den gik vist helt pænt i lokale venstrefløjs- og fredskredse. Det
gik, som det skulle.
Men pludselig en dag kom Henning Simonsen med en melding, som var lige
ved at slå os ud. Han ville træde ud af orkesteret! Jo, for han havde lige mødt
en virkelig sød pige, som han ville satse alt på. Og så var der ikke tid til
musikken, hvis han også skulle passe sit arbejde som smedenes tillidsmand på
sin arbejdsplads.
For fanden, Henning, det mener du ikke! Nu har vi lige indøvet hele
repertoiret. Og harmonikaspillere hænger ikke på træerne. Og du er smaddergod
på dit instrument, har erfaring fra både rock i 60´erne og dansktop i 70´erne.
Og du er en fyr, vi alle sammen godt ka´ li´, betyder rigtig meget for kulturen
i orkesteret. Hvad er det da for en pige, der kan få dig til at kuldkaste alle
vores strålende planer?
Jah, hun hed altså Jette og var svagstrømsingeniør. Og hun var
smaddersød, fuld af liv og humør, rigtig en pige med gang i. For resten
spillede hun da en virkelig god guitar…
Nå. Javel. Men hvad var så problemet. Hun kunne da bare komme med i
orkesteret, ikke?
Jooh. Det var måske en mulighed…
Når vi senere drillede Henning med, at han på denne udspekulerede måde
”kuppede” Jette ind i Ram & Sjang, så grinede han skævt. Men der var nu
heller ingen brod i vores drilleri, for Jette blev en stor gevinst for Ram
& Sjang. Hun spillede ganske rigtigt en god guitar og lagde fine stemmer på
vores vokalarbejde. Men først og fremmest var hun en humørbombe, et livstykke,
simpelthen, som vi alle sammen holdt af fra første fælles øvetime.
Nu var vi altså otte. Og det blev vi ved med at være, til vi opløste os
selv otte år efter.
Hvem var vi så?
I en lille reklametryksag fra slutfirserne har jeg på min, synes jeg da,
elskværdigt-humoristiske facon karakteriseret os således:
Gudmund Auring: Sanger og
sangskriver - bryst og bodegamuskel gemmer smeltende ballader såvel som
ildnende kampsange.
Ole Bryhl: Hornhyler. I stand
til at spille en trompetsolo med jazzfeeling uanset nummerets stil i øvrigt. Desuden
virtuos på andalusisk lerkrukke.
Lars Bøjstrup: Banjospiller. Har
ofte truet med at spille et bluegrass-nummer. Men når det kommer til stykket,
er det enten for koldt, eller han har fået for mange bajere.
Peter Stenvald Madsen: Bassist.
Har fire strenge at spille på. Er under 30 år og dermed orkesterets outsider.
Ikke uden en vis, primitiv charme.
Henning Langkjer:
Multiinstrumentalist (mandolin, banjo, slideguitar, maracas, tobaksdåse).
Sanger og sangskriver. Gruppens sjovmand.
Jette Bach Mikkelsen: Guitarist
og sanger. Bandets minoritetsgruppe, men tar det pænt. Humørbombe med
sveskeøjne.
Henning Simonsen: Sang og
harmonika. Sangskriver. Tæller på knapperne. Var netop blevet seriøs efter sin
danskpop-ungdom. Men så mødte han os…
Simon Palm: Trommer. Hvad den
mand kan få ud af lilletromme, hihat og verdens mindste bækken. Har en
glorværdig fortid.
Der er naturligvis meget mere at sige om mine kære spillekammerater end
det, der fremgår af ovennævnte muntre, men overfladiske karakteristik. Tilsammen
udgjorde vi en gruppe, som trods forskellighederne kom ualmindelig godt ud af
det med hinanden i samtlige de otte år, hvor det klassiske Ram & Sjang
eksisterede. Alene dette faktum er vist et særsyn inden for underholdningsmusikerkredse.
Vi havde en fælles, drilsk, men ikke aggressiv humor. Stakkels Peter blev, som
bandets Benjamin, naturligvis ”mobbet” på det grusomste, men stod det igennem
takket være sit venlige væsen og sin humoristiske sans. Jettes position som ene
høne i kurven blev knap nok bemærket, i hvert fald ikke som et problem, fordi
hendes humør og udadvendte væsen kom til at spille en stor og positiv rolle for
orkesterets sammenhængskraft.
Erhvervsmæssigt lå vi ret spredt. Som det hedder i ovennævnte pjece: ”Vi
har egen smed, talepædagog, psykolog, svag- og stærkstrømstekniker”. Smedene
var Henning S. og Simon, talepædagogen Ole, strømfolkene Peter og Jette,
psykologen Lars. Og dertil kom gymnasielæreren Henning L. og folkeskolelæreren
mig.
Orkesterets linje blev fastligt i fællesskab efter de bedste kollektive
mønstre, og selv om det var Henning L. og mig, der mødte op med flest numre til
repertoiret, så måtte vi begge jævnligt lide den tort at få forkastet numre,
som vi havde skrevet i vort ansigts sved, af vores skånselsløse og koldsindige
kammerater. Ikke mindst jeg måtte grædefærdig finde mig i, at mine sange fik
barberet adskillige vers af, takket være min ulyksalige trang til at proppe
”hele verdenssituationen” ned i hver sang
Fra 1983 til 1991 spillede vi til et utal af politiske arrangementer - i
Århus, i Midtjylland, på Christiansborg Slotsplads, ja, over hele Danmark - og
i udlandet med! Vi spillede til 1. maj, til demonstrationer i massevis - for
fred, imod nedskæringer, imod fyringer, imod EU, til fagforeningsmøder og
meget, meget andet. Hovedfjenden var naturligvis Schlüter og Uffe Ellemann, de
toneangivende i 10 års borgerlig regering. Vores periode lå stort set parallelt
med deres regeringstid.
Politisk musik
Højt uddannede klassiske komponister som Paul Dessau og Hanns Eisler har
filosoferet over, agiteret for og komponeret en musik, der skulle give den
kommunistiske kultur en kunstnerisk- musikalsk udformning. Tankegangen er både
sympatisk og logisk: Et nyt samfund, baseret på Karl Marx´ tanker om
arbejderklassens kreative kraft, om lighed, solidaritet og det klasseløse
samfund, skal naturligvis forsøge at skabe en ny avanceret kultur, som bygger
på og hylder disse idealer.
I dag, hvor en hel stribe af verdens socialistiske eksperimenter er
brudt sammen, og hvor de nationer, der stadig kalder sig kommunistiske, har en
politisk og social praksis, der ofte er i direkte modstrid med de idealer, man
teoretisk bekender sig til, er det let nok at kritisere, ja håne en sådan
tankegang. Men millioner af mennesker har gennem mere end 150 år troet på disse
idealer, har kæmpet for dem, ofret deres liv for dem.
De tog fejl på alt for mange områder. Af den lyse tro på det
menneskelige fællesskab i kommunistisk udformning voksede masser af gode
gerninger og periodiske sejre - men der voksede også ufatteligt store
forbrydelser og dysfunktionelle, ufri og ineffektive samfund. I dag er
forbrydelserne og fejltagelserne lette at se for enhver, men hvis man i
bagklogskabens lys fornægter disse menneskers alvorlige tro og offervilje,
begår man trods alt en blodig uret.
Jeg var selv kommunist i mere end 15 år. I anden sammenhæng vil jeg
forsøge at analysere ”mig selv i tiden” for at forsøge at blive klog på, hvad
der drev mig. Jeg hverken kan eller vil påberåbe mig en undskyldning ved at
påstå, at jeg intet vidste om kommunismens forbrydelser, om Moskva-processer og
Gulag, om invasioner i Ungarn 1956 og Tjekkoslovakiet 1968. Dem kendte og
fordømte jeg. Men - for at sige det kort - jeg håbede, at de var ”børnesygdomme”,
ligesom rædselsperioden 1792-1794 under den franske revolution.
Jeg tog fejl.
Kunstnere som Eisler og Dessau så jeg bestemt op til. Deres alvor og
udtrykskraft var beundringsværdig, ikke mindst, når de klædte Berthold Brechts
vers i toner. Men deres holdning til musik havde absolut intet med Ram &
Sjangs projekt at gøre.
Vi var ikke kunstnere, vi var brugsmusikere. Og vores musik var på ingen
måde politisk musik i absolut forstand. Tvært imod var den stjålet fra snart
sagt enhver stilart af folkelig musik og blev udelukkende politisk i kraft af
teksterne. Vi tog socialismen alvorligt, men vores musik skulle være sjov og
ligefrem, teksterne enkle og direkte, kommunikationen med publikum munter og
uhøjtidelig. Eisler og Dessau ville nok ha opfattet os og vores udgydelser
nogenlunde på linje med Carl Scharnberg, der savnede dybde og alvor.
Vi spillede politisk pop. Vi lænede os op ad den klassiske historie om
den amerikanske arbejderdigter Joe Hill, som blev politisk sanger, da han på
torvet i en lille amerikansk by af politimesteren blev nægtet lov til at holde
offentlig tale om International Workers of the World. Da han spurgte, hvorfor
Salvation Army så måtte optræde på torvet, fik han at vide, at det var, fordi
de sang. Sporenstregs gik Joe Hill hjem og satte sit budskab på vers, hvorpå
han næste dag sang det ud på en frelsermelodi, mens politimesteren
tænderskærende måtte se til!
Festligt, folkeligt og fornøjeligt. Vi stjal gladeligt nogle af vores
melodier fra Joe Hill.
Kun ganske få af vore tekster beskæftigede sig med den socialistiske
verdens velsignelser eller drømmen om en bedre verden. Langt de fleste forholdt
sig konkret kritisk til døgnets politiske virkelighed, lokalt i Danmark såvel
som globalt. Ofte skrev vi en konkret tekst til en konkret situation, en
fredsdemonstration, et møde om overenskomstsituationen, en arbejdskamp, en
valgkamp, en EF-afstemning, og hvis situationen ændrede sig, var det ingen sag
at omarbejde den gamle tekst, så den passede til den nye virkelighed.
Det er temmelig naivt at tro, at nok så agitatoriske tekster kan få
nogen til at ændre politisk mening eller ståsted. Og det troede vi da heller
ikke. Derimod har enhver gruppe af meningsfæller brug for en fælles kultur, som
understøtter og udtrykker det fællesskab og det sammenhold, som er gruppens.
Tænk bare på fodboldsupporters.
Her havde vi vores betydning. Ved ganske mange lejligheder forsynede vi
de alvorstunge politiske manifestationer med en god sjat fest og humør. Og det
var ikke så ringe endda.
Hvad angår ”den politiske overbygning”, troen på en fremtid for
kommunismen i den sovjetiske og østeuropæiske udformning, tog jeg fatalt fejl.
Også på andre områder har jeg ændret politisk holdning. Det gælder fx EU, som
vi dengang betragtede som de rige landes kapitalistiske klub, vendt mod såvel de
fattige lande som vores egen arbejderklasse. Sådan betragter jeg det for så
vidt stadigvæk, men der er kommet mange nuancer på. Nu er jeg varm
EU-tilhænger, langtfra ukritisk, men ændringerne skal komme indefra. Og EU som
redskab til at bevare den europæiske fred tror jeg på.
Men ellers sang vi da masser af ting ved masser af begivenheder, som jeg
gladelig står ved den dag i dag, selv om visse tekster nok kan forekomme
temmelig forenklede, for ikke at sige primitive.
Tekster fra Ram & Sjang - en
mosaik
Vejen
er lang, vejen er lang min kære,
men
vend ikke om, vend ikke om min kære.
Vi
har intet valg, vi har intet valg, for hvis noget skal forandres
må
vi gøre som andre har gjort: Vi må gøre det selv.
( Til min kære. Björn Afzelius )
I generationer har vi
kæmpet for en sag:
At sikre os en korter´
arbejdsdag
Nu kommer de igen og
gir os smuler fra der´s bord
og truer os med lov og
store ord.
For gu faen er der råd, var der noen der
sae noet
Kapitalen tjener fedt som aldrig før
Kom nu kammerater og vis vi vil slås.
Der er ingen der er stærkere end os.
Med solidaritet og sammenhold
skal vi gøre Schlüter kold.
( Gu faen er der råd. Henning Simonsen )
Kære
gamle moder jord.
Tænk
dog på du er så stor
og
kan tåle kvit og frit
industriens
lort og skidt
mens
dit landbrug gøder mer
-
bare ikke pivet her!
At
lægge produktionen om er så besværligt. Hidtil går det herligt!
Og
kærligheden koster jo - vi elsker dig så kærligt
Du
lægger dig min pige med fattige og rige
De
rige tar det hele mens de ler ad dem som siger
at
det er ikke spor pænt at voldtage sin gamle mor
( Moder Jord. Gudmund Auring )
Du
får steg kammerat
hist
i himmelens herlige stat.
Sult
kun glad! Kalvesteg
blir
i himlen serveret for dig.
(Fritænkersangen
- “You´ll get pie in the sky when you die” af Joe Hill - overs. ukendt)
Magten den vakler for de arme stakler
som
bygger der´s stilling på frygt og foragt
Drinken
blir bitter for den hvis profitter
forsvinder
når nedrustningsbølgen får magt
Men
vi vil synge og samles i klynge
og
danse på torvet ved dag og ved nat
mens
duer lar falde små klatter på alle
-
små bomber som sætter en plet på din hat.
Vi - vi er verdens største hær…
( Dueplagen. Gudmund Auring )
Og hvis jeg åbner kæften for at blive
fri
så
har du dine love og et lydigt politi.
Okay
boss - tag og lyt til mine ord
for
hvis jeg skred nu var du mindre end du tror!
(
Okay boss. Gudmund Auring )
Jeg drog ud til heltedåden med et
barnligt overmod
men
i dag da isner rædslen i mit blod.
Mine
nætter er et mareridt af had og myrderi
hvor
jeg ser mig selv - og vågner med et skrig.
Veteran. Veteran…
( Veteran.
Eddie Russell - bearbejdet af G. Auring )
Jeg prøved´ Teknisk Skole, men jeg ku
sgu ikke få praktik,
og
rigtig´ jobs det var det kun de heldige der fik.
Så
tænkte jeg: I spjældet kan jeg få lidt vand og brød
men
de had´ vær´t på taberjagt - I ved hvad det betød:
At der var bare ingenting til mig, nej
nej.
Der var bare ingenting til mig, nej nej.
De rige de får steg, mens jeg må gå min
vej.
Der var bare ingenting til mig
(
Ingenting til mig. Henning Langkjer )
For oppe på gesimserne ved siden af
gevinsterne
der
sidder storfinanserne og tjener fedt på masserne.
( Gøglertorvet. Leif Monnerup )
Kære
høje herrer med de pæne ord.
Ak,
lidt falsk desværre messer I i kor:
”Vi
forstår hinanden, fattig og så rig.
Mellem
Gud og Fanden er der nu forlig.”
Tillad
os at smile, smile lidt i trods.
Der
er tusind mile mellem jer og os…
( Vi er alle fri. Gudmund Auring )
Ja vel er vi terrorister
-
Cubas frie millioner
som
til son-musikkens toner
bygger
under solens gnister
Nicaraguas
de unge
lærer
bønder alfabetet
-
terror mod uvidenheden
- skrift til folkets vise tunge.
( De kalder os terrorister. Gudmund Auring )
Flå
mig. Slå mig.
Prøv
for faen at forstå mig.
Jeg
stemte på Schlüter sidst
-
jeg er nemlig masochist.
( Masochistvisen. Gudmund Auring )
Ja
det var sgu sagen at prøve noget nyt
og
vrikke lidt med bagen i en donkeymands kahyt.
Og
mens tonerne de lød fra balalajka-musik
fik
hun lært den røde tango af en bolchevik.
( Rød tango. Henning Simonsen )
Jeg har anet slægters striden
imod
fremtids fjerne mål.
Jeg
har set trælletoget i tiden
blive
mænd bagved kampfanens bål.
( Når jeg ser et rødt flag smælde. Oskar Hansen )
Vi får en bøde i ny og næ,
der
kan jo ryg´ en hånd, ja,
men
det kan ikke nytt´ med det,
vi
må bare blive ve´
og
se og sav´ no´et mere gran, ja,
og høvle hele hule helved´ hej hurra hurra
for høvleriet her i Brande
som har otte arbejdsdygtig´ mand, ja,
otte mand, som holder på der´s stand, ja!
(Høvleriet i Brande. Henning Langkjer)
Der
er flere hundred tusinde par hænder
der
alle sidder ledige og venter.
Skal
vi bare se til at der bliver flere
mens de store tjener
mere og mere?
Nej - rejs jer op, nu skal vi vise, vi er
stærke.
De kan ikke få os ned - det skal de mærke…
( Rejs jer op. Henning Langkjer )
RAM & SJANG-ANEKTOTER
La Cabana
Vi var kun få måneder ”gamle”, da vi fik vores ilddåb ved den
igangværende arbejdskamp mod Restaurant La Cabana i Herning. SiD
(Specialarbejdere i Danmark, som 3f hed dengang) med sin legendariske
socialdemokratiske formand Hardy Hansen i spidsen havde blokeret stedet gennem
nogen tid, fordi den ikke ville tegne overenskomster. Nu skulle der være stor
demonstration, og busfulde af demonstranter drog mod Herning fra hele Jylland.
Vi skulle spille, og det var vi naturligvis meget stolte af. Men…
aftenen før demonstrationen blev vi ringet op af en af arrangørerne: Vi havde
værsgo at melde os ind i Dansk Musikerforbund - ikke i dag, men i går! Nånå,
små slag. Det haster vel ikke mere, end det jawer. Jo, det skulle være NU!
Baggrunden var, at La Cabanas musikere, som altså også var blokerede,
hvilket de ikke var så glade for, spagfærdigt og henkastet havde spurgt midt i
en forhandling, om det kunne passe, at SiD brugte uorganiserede musikere til
deres demonstrationer…
Det gjorde SiD ikke. Næste dag var vi alle meldt ind i DMF - og jeg har
da i øvrigt været medlem siden.
På tur med Preben Sømand
Et af
DKPs mest markante medlemmer var sømandsbossen, Preben Møller Hansen. Han havde
åbenbart hørt os til en demonstration og kunnet li, hvad han hørte. Nu blev vi
i hvert fald hyret til en valgturné Sjælland rundt, fordi Preben Sømand sponsorerede
den kendte advokat og venstrefløjsdebattør Ole Krarups kandidatur til Europa-parlamentsvalget
i 1984 for Folkebevægelsen imod EF. Ind i en bus med Preben himself, kandidat
Krarup, 10-15 aktivister, entertaineren Erik Clausen og endnu et par talere,
samt endelig os 7 - det var vist før Jettes tid - og så ud på de Sjællandske
landeveje.
Det var en spøjs oplevelse. Mon ikke vi var 7-8 steder i løbet af de
fire dage, turen varede? Når vi nåede frem til et sted, blev der sat standere
og bannere op, uddelt materiale, talerne talte, Ole Krarup og Sømandsbossen
trykkede hænder og vi spillede. Flere af stederne var der også offentlige møder
indendørs.
Turen var tilrettelagt således, at vi først og fremmest anløb steder,
hvor der var en solid flok medlemmer af Sømandsforbundet, fx færgehavne som
Hundested. Preben Møller Hansen var ukronet konge af Sømændenes Forbund, som
dengang var et af Danmarks mest markante fagforbund. Det var jo stadig i tider,
da der fandtes masser af danske matroser i handelsflåden, inden rederne for
alvor fik skovlen under forbundet og ansat de uorganiserede og langt billigere
søfolk fra fx Filippinerne.
Også politisk var fagforeningen markant. Kommunisterne - dvs. Preben -
sad ubestridt på magten, og en enkelt socialdemokrat, SF´er eller VS´er havde ikke
større chancer for at blive valgt til bestyrelsen end en skrædder i helvede.
Også ledelsen i DKP havde deres hyr med at styre sømandsfraktionen, for Preben
Sømand sagde og gjorde, hvad der passede ham, og partiets ellers så strikse
disciplin var han temmelig ligeglad med. Men så længe han sad på forbundet,
fandt partiledelsen sig i en del. Det var jo uhyre vigtigt for partiet som
arbejderparti at have nogle DKP-styrede fagforeninger og markante faglige
ledere med i folden.
I 1979 blev hans kritik af DKPs ledelse for slaphed dog for meget for
partiet, og han blev ekskluderet - men hans magt i Sømændenes Forbund var
urokkelig.
I 1986 dannede Preben Møller Hansen partiet Fælles Kurs, som opnåede
valg til Folketinget samme år, men gled ud ved valget året efter. Partiet havde
dog i en række år derefter en solid magtbase i København, hvor det var
repræsenteret i Borgerrepræsentationen.
Nå, tilbage til landevejene og Hundested. Netop mødet dér husker jeg
tydeligt. Der var vel små 100 til stede, og de forreste rækker var tæt besat
med søfolk fra Grenå-Hundestedfærgen, Prebens egne medlemmer, samt op til flere
sømandskoner. På forreste række sad en stor, plakatfuld matros og vrøvlede og
råbte op under talerne. Ved siden af ham sad hans lillebitte kone, flov og
pinligt berørt. Hver gang manden råbte op, klemte hun hans lår med sin lille
hånd, så den blev helt hvid, og hvæsede ud mellem de næsten lukkede læber: ”Så
hold dog din kæft”. Hans lår må ha været gult og blåt bagefter - men han
hverken hørte, så eller mærkede noget og ævlede bare videre.
Over for den type publikum var Preben Sømand rigtig i sit es! Han forstod
kunsten at vende hvert eneste tilråb, hver afbrydelse, hver flabet kommentar i
luften og sende den tilbage i hovedet på afsenderen - altid med latteren på sin
side.
Han talte uden manuskript. Hvis man hørte efter, hvad han rent faktisk
sagde, kunne det sagtens knibe med både sammenhæng og logik. Til gengæld var
han en mester i slagkraftige one-liners, som fik bifaldet til at bruse. Nu om
dage er det et særsyn at møde en taler, som forstår kunsten at få folket med
sig. Mange politiske talere skriver - eller får skrevet - et foredrag og læser
det pænt og artigt op for det undrende publikum, som hurtigt begynder at kede
sig. Men Preben Møller Hansen forstod kunsten at servere en hookline, en pointe
for sine arbejdere, så den stod krystalklart og gled som et flabet, sarkastisk
slagord lige ind i øret.
Og hans folk kendte ham og ku li ham. Som politisk argumentation
betragtet var det både populistisk og en smule primitivt - men det trængte ind.
Han kendte deres tankegang og vidste, hvad de trængte til at høre.
Min svigermors mand, som rejste med tivoli, fortalte engang, at han
havde været til et teltholdermøde på et hotel i København. Tilfældigvis var der
på samme hotel kongres i Sømændenes forbund. Han listede med ind og så, at der
ved hver kuvert stod opstillet 6 bajere og ½ flaske snaps. Det så jo fristende
ud, så han slog sig ned.
Det varede ikke længe, før salen var fyldt, og kongressen gik i gang.
Den bestod ikke af valgte delegerede, men af alle medlemmer af forbundet, som
var i havn. Det var jo medlemmerne, der betalte kontingentet, og så skulle de
da også ha part i fornøjelserne, når de havde muligheden. Så der var adgang for
alle Preben Sømands medlemmer, og snart sank indholdet kendeligt i flaskerne.
Behøver jeg sige, at det var en holdning, som gjorde sømandsbossen svært
populær i medlemskredsen.
Min svigermors mand holdt trit og morede sig fortræffeligt, men på et
tidspunkt spurgte en af hans sidemænd, hvor han havde haft hyre og den slags.
Så måtte han jo gå til bekendelse. Han var slet ikke medlem og havde ingen ret
til at være der. Det var der nu ingen der tog anstød af. Tvært imod syntes de
omkringsiddende matroser, at det var et godt stunt, helt i overensstemmelse med
deres egen, ret anarkistiske livsfilosofi. Så der var ingen, der bad ham gå. Og
mens flaskerne blev tømt, blev dagsordenen gennemgået og de forskellige
udtalelser vedtaget uden problemer. Og hvis nogen var mere tørstige, kunne de
bare hente ad libitum i baren.
Men på det punkt lignede Preben Møller Hansen ikke sine medlemmer. Jeg
så ham ikke en eneste gang med en bajer for munden.
Vores første ”udlandsturné”
To dage til Oslo, kvit og frit, med alt betalt? Ikke dårligt! Hvad med
at leje en bil og fylde den op med koner og børn? Børn! Aldrig i livet! Mon
ikke vi kan få dem afsat, skat?
Det var første gang, Petrusca og jeg var afsted uden menageriet. Oh
frihed! Solen lo fra en skyfri himmel, Skagerrak lå spejlblank,
ta-selv-buffet´en var mums for musikere og madammer. Oppe på båddækket spillede
vi lystigt løs til glæde for adskillige tyske turister, som selvfølgelig intet
anede om vores ræverøde intentioner.
Vi skulle spille til et fredsarrangement i Nadderudhallen lidt uden for
Oslo. Sikket navn! Koncerten forløb vist uden den store eufori. Men næste dag i
Oslo nåede vi inden afgang såmænd ud på Bygdøy og beså både Fram, Kon-Tiki og
Gjøa. Sidstnævnte var Roald Ammundsens lillebitte skib, som han brugte til at
forcere Nordvestpassagen med i 1906-1908.
Og så hjemturen - lige så fløjlsblød, mild og harmonisk som udturen. Havblik.
Sol. Tid. Musik. Fingerflet med fruen. En øl eller to. Og ingen børn - ingen børn - INGEN BØRN!!! Vel var det
ikke en robåd, vi sejlede med. Men hvilken velsignet ro…
På hjemvejen løb kareten tør for diesel. Med sine sidste kræfter kunne
den selv trille ind på en tankstation, som lå der for det samme, og stille sig
sukkende til hvile foran dieselstanderen.
Intet kunne gå galt på den tur…
Skagenfestival
Vi var hyret til at spille på campingscenen uden for selve byen. Vi
fyldte selv ganske pænt op på den campingplads, med fire koner, otte-ti børn og
to hunde. Denne gang var det familieudflugt MED det hele. Koncerten forløb
fint, og der blev virkelig hygget igennem med storfamilien.
Men på hjemvejen skulle vi spille i Byparken i Ålborg, i øvrigt sammen
med De Gyldne Løver. Petrusca og jeg var billøse og tog toget fra Skagen. Men
da vi skulle skifte tog i Frederikshavn, var Asbjørn, 7 år, pludselig væk. Alle
andre var om bord, toget skulle afgå, men hvad nu, hvis Asbjørn ikke var med? I
sidste øjeblik hoppede jeg af, så han ikke skulle efterlades alene i
Frederikshavn. Og dér kørte toget.
Et kvarter efter kom der melding til stationen om, at Asbjørn var på
toget i god behold. Men det var jeg ikke. Der stod jeg, på Frederikshavn
Station, hvidglødende af raseri. Den lille møgunge kunne vente sig! Heldigt for
ham, at der var to timer til næste tog.
Her overlader jeg ordet til Simon, vores trommeslager, som har berettet
om denne hændelse over for en lattermildt lyttende skare mere end én gang.
Cirka som her:
Vi havde været i byparken et par
timer, da vi pludselig observerede en lille, knitrende tordensky, som kom
drivende hen imod os fra parkens fjerneste ende. En af den slags skyer, som man
kan se i Anders And-blade over onkel Anders, når Rip, Rap og Rup har været
uartige. Og lige neden under skyen gik en person, der hurtigt blev defineret
som Gudmund, med faste skridt frem mod scenen, hvor vi stod.
”Øh, jeg tror lige, at jeg går
en tur med ungerne”, sagde Petrusca. Og det gjorde hun så.
Da Gudmund nåede frem, og den
lille sky således stod knitrende lige over vores hoveder, var der ingen af os,
der vidste, hvor Asbjørn var blevet af. Derimod kunne vi hurtigt fremskaffe en
beroligende øl, og den, sammen med gemytlig samtale om vejr og vind, fik
efterhånden tordenskyen til at forsvinde.
Lidt efter, da vi stod på scenen
og spillede, og Gudmund således ikke lige kunne forlade sin post, kom Petrusca
og ungerne forsigtigt listende tilbage. Og da vores optræden var færdig, var
der ikke mere tilbage af uvejret end et lidt relativt fredsommeligt
tordenbulder.
Fiasko i Silkeborg
Det var ikke vores skyld. Nogle lokale, som var enige med os, havde
åbenbart overbevist Foreningen Nordens lokalafdeling om, at vi ville være det
helt rigtige band til et arrangement. Vi stillede op i et stort telt på
Silkeborg Havn, begyndte at spille - og inden der var gået et kvarter, var det
pænt fyldte telt aldeles tomt, bortset fra de tre-fire stykker, der havde hyret
os. Folk må jo ha betragtet vores røde budskaber som værende i modstrid med
deres tolkning af Foreningen Nordens formål.
Hvis vore venner sad i bestyrelsen, mon så ikke de er røget ud på røv og
albuer ved næste generalforsamling?
Land og Folk Festival
Mange har vel glemt - eller fortrængt - det. Men Land og Folk Festivalen
var i slut-70´erne og i 80´erne en af Danmarks allerstørste kulturbegivenheder.
Måske den bedst besøgte festival i Danmark overhovedet. Land og Folk var DKPs
partiavis, udsprunget af Arbejderbladet i 1930´erne, der i 1941 under
besættelsen sprang ud som et af de største illegale blade under det mere
nationale og bredtfavnende navn, som man altså beholdt efter besættelsen og
helt op til avisen gik ind i 1990 under indtryk af Murens fald 1989 og
Sovjetkommunismens sammenbrud derefter. Festivalen var en bred kultursatsning,
der skulle sprede det kommunistiske budskab i almindelighed og kendskabet til
Land og Folk i særdeleshed.
Festival´en fandt sted i Fælledparken ganske nær ved det danske
nationalstadion Idrætsparken (som det hed dengang). Der var fri adgang, og med
hele det københavnske område bogstaveligt talt lige uden for portene var det jo
let for københavnerne at slå et smut ind omkring og nyde et udvalg af de
utrolig mange tilbud, som festival´en indeholdt.
For det var virkelig et mylder af tilbud med et globalt præg! Som en del
af en global bevægelse (- der fandtes vist ikke det land i verden, som ikke
rummede et sovjetisk præget kommunistisk parti, måske lige undtagen Kina,
Albanien, Campuchea og Nordkorea) havde DKP eminente kontakter til alle dele af
kloden. Fra ikke så få lande fandtes desuden en del politiske flygtninge i
Danmark, som i høj grad også var med til at give festivalen et internationalt
præg. Så på Land og Folk Festivalen kunne man smage empanadas fra Chile, borscht
fra Sovjet eller gullasch fra Ungarn, få brochurer om situationen i Palæstina,
se den verdenskendte russiske klovn Popov, opleve bulgarsk folkedans, deltage i
politiske debatter om verdens brændpunkter og sætte sig ind i snart sagt enhver
progressiv kulturbevægelse (med venskabeligt eller i det mindste neutralt
forhold til kommunismen) som fredssagen, kvindesag, international faglig kamp,
oprørsbevægelser fra den 3. verden og meget, meget - utrolig meget - mere. Her
kunne en hvilken som helst anden festival gå hjem og lægge sig.
Hele mylderet var opbygget af frivillige. Helt frem til midtfirserne var
DKP et medlemsstærkt parti, almindeligt kendt for en stærk organisation og en
stram disciplin, som gjorde partiet til en særdeles effektiv maskine, når der
skulle planlægges og afholdes politisk-kulturelle arrangementer. Som eksempel
kan nævnes, at da DKP var på sit højeste i den periode, havde partiet omkring
1000 medlemmer I MIDTJYSK DISTRIKT ALENE, som rummede over 20 lokalafdelinger.
Festivalen var organiseret, så
hvert distrikt stod for sin del af pladsen. Desuden var der selvfølgelig en
koordinerende ledelse, der var hovedscene med mere. Så en uge før festivalen
drog frivillige aktivister fra hele landet mod København for at opbygge
festivalområdet. Hvor mange? Tjah, adskillige 100. Alene fra Midtjysk Distrikt
var der mindst 50.
En af dem var min hustru Petrusca. Hvert år overlod hun ungerne i min
varetægt og drog mod København, fyldt med glæde og forventning. Denne
opbyggelseslejr i gode venners og kammeraters lag var en fed oplevelse, som hun
absolut ikke ville gå glip af. Og hun gjorde intet for at skjule, at hun
betragtede det som en utidig forstyrrelse, når festivalen åbnede, og alle vi
andre kom myldrende. Nå ja, sagt i spøg, naturligvis…
Det hændte, at sliddet med at opbygge lejren blev afbrudt af små
festligheder som fx et delegationsbesøg på den polske ambassade. Som det
dengang var skik, blev østeuropæisk og russisk gæstfrihed skyllet ned med
strømme af vodka. Og da Petrusca ikke er typen, der nægter sig noget, havde hun
som regel kun ret tågede erindringer om, hvordan hun kom hjem til Fælledparken
igen…
Nyttige idioter? Ja, det var vi da. At DKP havde nære relationer til de
ledende partier i de østeuropæiske lande, var der ingen, der var i tvivl om. Vi
betragtede jo os selv som en del af en verdensomspændende revolutionær
bevægelse. Sandsynligvis fungerede ambassaderne også som sponsorer for festivalen
i et eller andet omfang, fx ved at skaffe store kunstnere som klovnen Popov. Og
nogle af besøgene på Polens ambassade fandt altså sted, mens Waleza under store
personlige ofre forsøgte at opbygge den uafhængige fagbevægelse Solidarnosch i
Polen. Det må ikke glemmes.
(MEN det var kort efter USA's forbryderiske krig i Vietnam. USA
bekæmpede progressive befrielsesbevægelser over hele verden og støttede kup,
der afsatte venstreorienterede, demokratisk valgte regeringer i lande som fx
Chile. Og adskillige centralt placerede danske journalister og redaktører var
dengang købte og betalte sorte lejesvende for at udtrykke USA's holdning til
verden. Virkeligheden var langt mere kompliceret, end den i dag fremlægges.)
Nå, men weekenden oprandt, og mennesker i 100.000-vis (det er ikke løgn)
besøgte vores festival, deriblandt naturligvis en meget stor del af landets
kommunister. Det var en berusende oplevelse. Og Petrusca kvindede sig da op og
tog kærligt imod mig (eller os - børnene var skam med adskillige gange).
Land og Folk Festivalen var ikke i første række en musikfestival. Men
naturligvis var der masser af musik, ikke nødvendigvis de største navne, men
mange af de gode bands fra den lokale underskov af progressive rock- og
folkbands fra Danmark. Med mere. Fx husker jeg et af tidens mest populære
jazzorkestre, Ernie Wilkins´ Almost Big Band med en ganske ung, ukendt pianist,
bare 17 år. Ham lagde jeg straks mærke til. Han hed Niels Lan Doky og har
senere præget den danske jazzscene på mange måder, ofte i den mere kultiverede
og ”pæne” ende af jazzskalaen.
Når DKP´ere eller DKU´ere viste sig fra den rigide og ”kommisæragtige”
side, kunne mærkelige ting gå i svang. Den følgende historie er
”von-hören-sagen”, men sand nok:
Et år gik en ung sort mand rundt
på festivalen og hyggede sig. Og inspireret af stemningen henvendte han sig til
to aktivister og tilbød at spille gratis på L&F-festivalen. Men nej tak,
programmet var fuldt, og der var ikke plads til hvem som helst, der kom ind fra
gaden. Joh, men han skulle spille koncert I PARKEN dagen efter, og nu havde han
lige tid til at yde sit bidrag til denne hyggelige festival. I PARKEN, sagde
han? Jah, det kunne hvem som helst jo komme og sige. Hvad hed han i øvrigt?
Han hed PRINCE.
Aldrig hørt om ham! Så desværre.
Det kunne ikke la sig gøre.
Da den historie kom ud, farvedes vore kinder af lige dele latter- og
skamrødme. Sagde I nej til PRINCE? Sig os, er I sindssyge?
De to ”kommisærer” blev jo nok ikke ekskluderet af partiet. Men
forhåbentlig blev de da indkaldt til en alvorlig ”kammeratlig samtale…”
Sebastian skulle også spille et år. Han var et stort navn, som
naturligvis blev slået stort op. Men uheldigvis mistede han stemmen aftenen før
ved en koncert på ”Femøren”. Gode råd var dyre. Foran scenen stod 5.000
forventningsfulde fans. I deres kvide havde arrangørerne spurgt os i Ram &
Sjang, der var hyret til én af de mindre scener, om vi ikke kunne gå på scenen
i stedet for? Vi var lidt lorne ved det. Hårdt at skulle starte en koncert med
at skuffe et forventningsfuldt publikum. Men som gode partisoldater sagde vi
ja.
Så mente de sceneansvarlige, at vi da bare kunne gå på scenen og
meddele, at vi altså spillede i stedet for Sebastian. Men næh, nej, kammerater.
Det buh-råb må I selv ta på jer.
Det blev nu et meget afdæmpet buh-råb. Og de fleste tilskuere blev
faktisk hængende for at høre os - og belønne os med pænt bifald.
End ikke Dagbladet Politiken, som ellers sjældent nedlod sig til at
kommentere kommunistisk inspirerede begivenheder, kunne komme uden om L&F-festivalen.
Tonen var som regel nedladende-ironisk, men om os stod der sådan noget som: ”Så
måtte Ram & Sjang gå på scenen i stedet for (Sebastian). Og der var ingen
sure miner af den grund.”
I alt spillede vi vist to eller tre år på L&F-Festival´en. Det var
en fed oplevelse hver gang.
Til DDR
Vi oplevede to gange at blive inviteret til DDR på miniturné, i 1986 og
i 1988. Det blev to spændende og særprægede oplevelser, i øvrigt meget forskellige.
Jeg er i den heldige situation, at jeg har bevaret et 54 sider langt
håndskrevet brev til mine forældre om turen 1986 i kopi. Det vedlægger jeg som
selvstændigt bilag, hvor man også kan finde afsnittene ”Bagklog” og
”Efterskrift om Horst Marx”.
I afsnittet ”Bagklog” gør jeg mig nutidige tanker om mine politiske synspunkter,
min tro og mine håb i 1986. Hvis det kan interessere, er det således et
eksempel til sammenligning på, hvordan man kan ændre mening under indtryk af
tidernes og Verdens uforudsigelige gang, tilsat egen alder og nye erfaringer.
Slutkoncert
Med den kommunistiske verdens nedtur
indfandt der sig også en nedtur og desillusion i Ram & Sjang. Der var ikke
så mange jobs mere, og troen på sagen vaklede, hvilket også fik indflydelse på
den generelle stemning i bandet.
Så for ikke bare at smuldre væk, vedtog vi, at vi ville gå hver til sit
med en ordentlig slutkoncert. Den fandt sted i november 1991 under devisen, at
nu havde vi krævet Schlüters afgang i så mange år, og han VILLE bare ikke
forstå - nu blev vi nødt til at VISE ham, hvordan man gør!
(Og han gjorde det sgu! To måneder efter kom rapporten om Tamilsagen, og
regeringen gik af. Endelig!)
Det blev en festlig og hyggelig afskedskoncert på Kulturgyngen i Mejlgade.
Der var fuldt hus, stemningen var den bedste, og vi skiltes i god forståelse,
med vores fine kammeratskab intakt. Og sådan er det stadig, når vi ses.
Desværre døde vores kære kammerat Henning Simonsen af kræft i 2007.
KÆRE HENNING LANGKJER
Vores bekendtskab begyndte med starten af Ram & Sjang. Hvordan den
historie forløb, har jeg forsøgt at beskrive ovenfor. Men parallelt hermed og
efterfølgende løber en anden historie, som har bragt os mange fælles musikalske
oplevelser og et godt og givende venskab os og vore familier imellem.
Af grunde, som er nævnt ovenfor, blev trioen Søren, Poul og Gudmund så
småningom til trioen Henning, Steen og Gudmund. Harmonika spiller du ikke
(bortset fra, når du trakterer din lille concertina i numre som ”Marina,
Marina, Marina” og andre). Den ku man jo godt savne, ikke mindst i de svenske
valse, men til gengæld kunne du slå dig løs på guitar, mandolin og banjo, samt
synge både lead og 2. stemmer, hvilket i nok så høj grad tilførte vores lille
trio spændende muligheder.
Du er en spillemand af reneste vand! Du elsker at spille, og hvis
muligheden er til stede i et festligt lag, stort eller lille, er du ikke sen
til at gribe det nærmeste instrument. Du er en fortræffelig visesanger med den
timing og det blink i øjet, som skaber kontakt og charmerer et publikum. Vi to
har et utal af gange ført os frem som underholdere ved festlige lejligheder,
ofte sammen med gode musikalske venner som Søren Frost, Steen Veigaard, Jacob
Hogrebe, Ole Bryhl og adskillige andre. Det tør roligt antydes, at vi dermed ganske
ofte har bidraget afgørende til festlighedernes stemning og humør.
Dit glansnummer er visen om ”Præmiewhist i Varde”. Den har du med ægte
jysk lune og antydninger af din hjemegns thybomål fremført i hundredevis af
gange. Da jeg engang til en gadefest, hvor vi tidligere havde spillet flere
gange sammen, i mangel af dig dristede mig til at fremføre den, blev jeg
bogstavelig talt buuuhet ud af teltet. Nå ja, i al gemytlighed - men det blev
kraftigt antydet, at den skulle jeg ikke forgribe mig på over for folk, der
kendte ”den ægte vare”: Din version.
Ak ja, man skal kende sin begrænsning…
Da Ram & Sjang gik heden i 1991,
var det vist ikke med din gode vilje. I hvert fald førte du i tiden derefter
bandet videre med mindre besætning og flere yngre musikere som deltagere, fx
Sidsel og min søn Jacob. Efter et år mærkede min indre cirkushest savnet af det
musikalske savsmuld, og jeg fik mig med vanlig sagtmodighed møvet ind i bandet
igen. Tromlede jeg nogen? Jeg håber det ikke. Men siden og helt frem til denne
dag har der eksisteret en version af Ram & Sjang. Det kalder vi os, når vi
spiller politiske og fagpolitiske jobs, hvilket kun sker sjældent. Kan vi kalde
os ”en discountudgave”? Kanske nok, men vi lyder nu ikke så ringe endda.
Grundstammen har været Steen, dig og mig, til tider suppleret op med
nogle af ”de gamle”, eller med Sidsel og Jacob Hogrebe.
1. maj 2014
Denne mindeværdige dag fortjener at genfortælles i sin helhed og kan
tjene som et eksempel på vores politiske jobs.
Det starter hos 3f ude på Sommervej, hvor fagforeningen indbyder sine
medlemmer til kaffe og rundstykker, øl og små skarpe, gøgl for børn og voksne,
røde taler, rød musik (os) og røde pølser. I gården et stort telt, myldrende
fuldt af mænd, kvinder og børn, vel små 200 stykker. Der underholder vi fra klokken
9 med viser, gamle popnumre og røde sange. Det er i ordets bedste og
egentligste forstand festligt, folkeligt og fornøjeligt.
Vi har ”livstidskontrakt”. Den løber helt tilbage fra dengang vi
spillede for murersvendene og -arbejdsmændene i Grønnegade, til nu, hvor de
altså er slået sammen med mange andre af de gamle fagforeninger i 3f, og
fremover, i hvert fald så længe nogle af de gamle gutter, Claus Jensen og andre,
stadig sidder i lokalbestyrelsen. Her møder vi den gamle kommunist,
murerformand og brandtaler Ove Peitersen. Nu er han en gammel mand, men han
nyder samværet og ikke mindst at høre de gamle sange fra kampårene. Her høres
taler om problemerne med social og lønmæssig dumping, som er barsk virkelighed
for rigtig mange af disse folk, hvilket det åbenbart falder de fleste
Christiansborg-politikere svært at forstå. Her slutter vi af med at synge
”Internationale”, hvilket giver god mening. Det er jo ikke den polske kollega,
man har noget imod, men arbejdsgivernes kyniske udnyttelse af ham som
løntrykker. Hvis han er organiseret og arbejder under danske
overenskomstforhold, er han velkommen.
Klokken 11 går turen videre mod Tangkrogen, hvor vi fra hovedscenen
spiller demonstrationen ind på pladsen, hvorefter vi mellem talerne
akkompagnerer Smedekoret Vulcan til de to klassikere ”Når jeg ser et rødt flag
smælde” og ”Internationale”.
Det ER lidt af en falliterklæring, at vi står der, i vores alder. Men vi
vælger det jo ikke selv, vi bliver ærligt og redeligt hyret af LO Aarhus. Og
det er ikke vores skyld, at de yngre bands, som på mange måder spiller bedre
end os, simpelthen ikke KAN de to klassikere, endsige andre sange med politisk
indhold. Derfor står vi der endnu, selvom vi ved, at der er en løbende strid i
LO, hvor nogle spørger, om det virkelig kan passe, at de gamle nisser (os) skal
spille fra hovedscenen igen-igen.
Sidste år, i 2013, havde vi i øvrigt også tjansen. Da oplevede vi, at
Helle Thorning blev hylet ned fra scenen og ikke fik lov til at aflevere sin
tale. Det fik ”overlæreren” op i mig, så jeg greb mikrofonen (en mikrofon giver
magt) og skældte alt folket ud. Selv om jeg kun i yderst begrænset omfang har
sympati for hendes og regeringens politik, så skulle hun altså ha lov til at
benytte sin ytringsfrihed! Så kunne vi altid råbe øv bagefter.
Meningerne om min indgriben var stærkt delte i både familie og
vennekreds. Ikke så få mente, at ”det havde hun rigtig godt af, og jeg ku da
passende ha holdt min kæft”, mens mindst lige så mange mente, at jeg havde sagt
gode ord i rette tid.
Nå, i år er der ingen kontroversielle talere. Så alt forløber på det
fredeligste.
Mellem talerne kan man så myldre ned på pladsen og gi et klem til konen
og en cola til Chano. Men mange meter får man ikke bevæget sig, for man møder
hele tiden gamle kammerater og venner. Og man må ha et halvt øre op til taleren
på scenen, for når hun er færdig, skal vi være klar igen.
I år er vi også hyret til ældreteltet. Det manglede sgu også bare, det
er jo der, vi hører til! Her sidder dem fra vores alder og op til 100 (nå ja).
På scenen sidder et orkester fra smedene. Gennemsnitsalderen er vel nær de 80,
og det kniber efterhånden med lungekapacitet og fingerfærdighed. Så vi afløser
dem efter en time.
Her synger vi viser, gamle popnumre og røde sange. Stemningen er hyggelig
og afslappet. Nogle få par tar sig en svingom, men de fleste sidder ved bordene
og nyder en pilsner, snakker om gamle dage og nynner med på musikken.
Næste år er ældreteltet vores. Til gengæld er LO på udkig efter nogle
til at afløse os på hovedscenen. Sandelig på tide! Men den yngre degeneration
må altså ta sig sammen og få lært noget rød musik, gerne i opdateret udgave!
Til slut det underligste! Vi ender i ungdomsteltet. Hvorfor? Jamen, der
er altså åbenbart kun os, der kan de gamle ræverøde revolutionære sange. Og dem
vil de unge ha, ikke mindst ”Søren Sidevind”s 70´er-repertoire! Her sidder og
står vel 100 af de unge, stålsatte revolutionære, her skråles med på de
blodrøde refrain´er, de knyttede næver hæves, og stemningen er nærmest
euforisk.
Det er nu lidt sært. For du og jeg Henning, må nok være ærlige og sige,
at så røde som de gamle revolutionære sange, det er vi ikke længere…
Men vi kan dem, og det med smæld og humør. Så lad os blot overgive os
til nostalgien for en stund.
I gamle dage brugte vi ofte en del af hyren på at ta ud og spise med
koner og børn. I dag er vi rent ud sagt dødtrætte, efter fire jobs og musik
næsten uafbrudt fra kl. 9 til 18.30. Så i dag går turen direkte hjem og i seng.
Men sikken dag! Fire jobs med vidt forskelligt publikum, vidt
forskellige optrædener, alt sammen rummet inden for den samme fest- og kampdag:
Arbejdernes 1. maj!
Musik og venskab
Når vi ikke spiller politisk, kalder vi os ikke Ram & Sjang. Hvad
kalder vi os egentlig? Tjah, ikke rigtig noget, faktisk.
Gennem årene har vi haft en del jobs til juletræer, fastelavsfester,
suppe-steg-og-is. Ved børnefesterne bruger vi de gode, gamle sanglege, som
endnu kan fænge hos de yngste. Til voksenfester er det stilfærdig visesang ved
spisningen og ellers dansemusik af ældre dato. Efterhånden, som vi er blevet
ældre, bliver opgaverne færre. Men for dem, der sætter pris på vise- og
fællessang, er vi det helt rigtige. Så der venter os store opgaver i
ældrecentre og på plejehjem. Det er allerede godt begyndt.
Venskabet mellem familierne er godt og solidt og har givet sig udslag i
mange gode oplevelser. Du og Lis inviterer en flok familie og venner til rullepølsekogning
hvert år i december. Da vi var unge og fattige, lånte vi tit og kvit og frit
dine forældres sommerhus i Amtoft ved Limfjorden. Eneste betingelse var, at vi
satte en aften af til pandekagespisning hos provst Langkjer og frue i Øsløs.
Det var hyggeligt. Og din fars viser og historier viste tydeligt, hvor du har
dit underholdningsgén fra. Nu har vi selv købt sommerhus lige ved siden af, og
når det kan falde sig, at I og vi er deroppe samtidig, er det jo en god grund
til at ses.
Men allervigtigst har vore ophold i Scanno været. Du og Lis opdagede den
lille, midtitalienske bjergby gennem jeres ven, Ezio. Nu er han en fælles ven,
og du og jeg har, omgivet af vore kvinder og børn, mangen sommeraften siddet på
torvet i Scanno med et glas vin og sunget og spillet italienernes vemodige
sange. Mere herom kan læses i mit erindringsafsnit ”Sommer i Scanno”.
Tredobbelt sølv - hvilket gilde!
Ved et tilfælde opdagede Søren og Gitte, du og Lis og Petrusca og jeg,
at vi alle tre par var blevet gift i foråret 1977. Og eftersom alle tre
ægteskaber holdt (og holder) endnu, var der jo en rund dag undervejs i 2002.
Heraf opstod den geniale idé at slå de tre sølvbryllupper sammen til ét.
Vi var straks fyr og flamme. Og Ideerne begyndte hurtigt at formere sig
ved knopskydning.
Stedet var ikke noget problem. Som lærer på Marselisborg Gymnasium havde
du gratis adgang til fortræffelige lokaliteter, herunder en fin festsal med
plads til alle og mulighed for sceneopbygning.
Det skulle ikke bare være en fest, men en musikfestival med alle de
bands, vi nogensinde har spillet i. Du og Sørens musikalske fortid sammen
strakte sig helt tilbage til teenage-årene og omfattede sidenhen de navnkundige
”Søren Sidevinds Spillemænd”. Ved en hastig sammentælling nåede vi frem til 10
bands, som hver skulle give tre numre i løbet af eftermiddagen. (Mange af
musikerne ”gik dog igen” i forskellige bands). Om aftenen skulle det så gerne
udarte til almindelig jam-session.
Mad til 240 mennesker? Ikke noget problem. Søren og Gitte, som havde
gode forbindelser til deres døtres spejdertrop, lånte en 50 liters
gullaschkanon, vi fjernede græstørv og anlagde bålplads i gymnasiets forhave,
snittede og skar, skar og snittede, og ved spisetid fik hvert af de 30 borde
udleveret en grydefuld dejlig ungarsk gullasch. Det slog lige akkurat til, men
i nogle af de sidste gryder var der beklageligvis mest af det tynde og knap så
meget af det dejlige oksekød. Vennerne var dog flinke nok til ikke at beklage
sig af den grund
Af gode grunde måtte vi forbyde taler og sange fra gæsternes side. Det
ville jo blive helt uoverskueligt med tre sølvbrudepar. I stedet planlagde vi
selv underholdningen: I fællesskab udarbejdede vi en munter quiz med skøre
begivenheder fra de tre ægteskabers historie. Henning skrev en klassisk
dansevise, Middelalder-style, om festen på Havreballegård (Marselisborgs navn i
Middelalderen). Den blev sunget og dansen med fynd og klem af en vældig
rundkreds ude i skolegården. Og jeg skrev en fællessang, som priste, ja hvem?
Os selv, naturligvis.
Men hvad med børnene? Tilsammen havde (og har) vi 10 børn med ikke så
lidt tilfælles: De var (og er) alle sammen musikalske, og de var (og er, for en
stor del) fattige som kirkerotter. Altså skulle vi ikke vente os traditionelle
gaver fra dén kant. Men der var også noget, vi ønskede os meget mere. Så vi bad
dem i fællesskab indøve tre musiknumre for så at opføre dem til festivalen.
Aftenen før festen udstyrede vi dem med to kasser øl og diverse pizzaer og
anbragte dem i Marselisborgs musiklokale. Og næste dag kunne de stolte forældre
se til, mens hele kylleret fyrede den af fra scenen.
Min kære søn Asbjørn var så flabet at skrive en tekst til farmands
melodi til Dueplagen, som gjorde tykt nar af forældregenerationens
revolutionære fortid og rent ud sagt røvborgerlige nutid. Den med mere blev så
fyret af fra scenen næste dag.
Vi
endte op som funktionær´
socialdemokrater
fra Viby og Stjær
Folket
der ikke vil trykkes ned
er
forstummet af alderens fred
Duerne
spøger, bliver større og større
Sundhedsministeren
råder til kur
Folket
ser TV og Mikkelsen ved det
og
derfor ryger kulturen en tur
Gamle
doktriner, politiske miner
blev
plyndret af 80´ernes overforbrug
Duer
bliver gamle og lette at samle
for
storkapitalens vældige trug
Åh
sikke dage, da 60´ernes kage
blev
delt mellem alle der passede ind
Alle
de røde der skummede fløde
blev
kystkommunister af hjerte og sind
Fortidens
port, som kan synes så morsom
blev
åbnet af ungdommens iltre musik
Mennesker
troede at men´sker var gode
men
alle er men´sker på godt og på skidt
Fuck
Pia Kjærsgaard, Le Pen og Jörg Haider
fuck Berlusconis forrykte parti
Revolutioner fra mænd og fra koner
er stadig en fællessang værdig fordi
fremtiden venter på alle, der henter
den svageste ånd ud af Kjærsgaardens
kløer
Duer kan falde og meninger dale
men friheden venter bag fremtidens
slør
Vi endte op som funktionær´
socialdemokrater fra Viby og Stjær
Folket der ikke vil trykkes ned
er forstummet af alderens fred
Uforskammede knægt! Herligt! Dog var der faktisk nogle af vores
jævnaldrende gæster, der bliv lidt fornærmede. Men alle vi forældre sad stolte
og frydede os over vort afkom. Hvor var de dog kære og kønne og talentfulde!
Blomsten af Danmarks ungdom, simpelthen.
Gitte, Lis og Petrusca skulle naturligvis også optræde. Men med hvad?
Jeg foreslog en sang, men det blev afvist med et foragteligt fnys. Nej, Lis
havde en meget bedre idé. Vore bedre halvdele skulle simpelthen præsentere hele
musikprogrammet og binde hele show´et sammen til et billede af en svunden tid.
Alle tiders idé! Det lykkedes dem virkelig at få flettet al musikken sammen til
en helhed med deres muntert-sarkastiske kommentarer og erindringer fra gamle
dage.
Den fest blev noget af det mest mindeværdige, vi har været med til.
Stort set alt forløb perfekt. Om eftermiddagen var gamle Søren Sidevind
ubetinget hovednavnet, og den klassiske Søren-Sidevind-kult genopstod for en
kort bemærkning. Men alle leverede varen, og stemningen blandt de mange gæster
var nærmest overstadig. Fællessang, quiz, kædedans, spisning, alt forløb
perfekt. Og aftenens jamsession swingede, som den slags skal - ”i tempo og
kvalitet”, som du plejer at sige.
Dog blev en enkelt musiker så overstadig af eftermiddagens veloverståede
program, at han begyndte at bælle vin direkte af flasken. Det stimulerede i høj
grad viljen til at deltage i de musikalske løjer, så den pågældende næsten ikke
var til at drive ned af scenen, mens på samme tid beklageligvis evnen til at
spille, såvel som evnen til selverkendelse, led betydelig skade. Jeg må
desværre tilstå, at den pågældende musiker var - mig. Jeg endte aftenen på
gulvet, fuld som en allike og næsten bevidstløs, indtil Petrusca og Asbjørn
hjalp mig hjem. Ak ja…
Men bortset fra det!
Hele det musikalske forløb blev i øvrigt optaget og brændt på to cd´er
som dokumentation til sene tider. Desværre gav teknikeren, der også var
lydmand, pokker i sine pligter og drak sig plakatfuld - monstro efter
forbillede? Så kvaliteten af cd´erne lader meget tilbage at ønske. Dog rummer
de gribende øjeblikke, som fx der, hvor jeg i halvt bevidstløs stand giver en
version af ”Slut med at ture”, som til hver en tid ville få Dubliners til at
lyde som et søndagsskolekor i sammenligning.
En dag, der sent skal gå i glemme!
Kære Henning hermed rettes en varm tak til Lis og dig for mange glade
stunder. Dit thybo-lune og din aldrig svigtende musikalske energi har ført til
et hav af store og muntre oplevelser. Tak skal du ha, du gamle. Gudmund
PÅ LANDEVEJEN
Man bliver unægtelig udsat for både dette og hint, når man sådan er på
landevejen. Enhver hel- eller halvprofessionel musiker kan diske op med
hundredevis af sjove, træls, tossede, morsomme, lærerige eller absurde
historier fra det indblik i den danske folkesjæl, man får som selskabsmusiker.
Mange har oplevet langt mere end os, men også vi har haft vores part. Et
par eksempler følger nedenfor.
”Suppe, steg og is”. Den gamle festmenû er ikke så almindelig mere. Men
immervæk har den givet navn til den type musik, som mange danskere gerne vil ha
til deres fester.
Der findes andre. ”Røvballerock” eller bare ”balle” er det gemytligt
nedladende udtryk for noget lignende, ikke mindst blandt tidens unge, kunstneriske,
lettere elitære musikskabere. Men det ER jo også ikke så lidt irriterende, at
en kopimusiker eller en suppe-steg-og-is musiker som oftest tjener betydeligt
mere end unge idealister, som laver deres egen originale og interessante musik.
Men folk flest vil helst ha det, de kender - i hvert fald til fester. Og
som spillemand er det det, man gerne vil gi dem. Ellers skal man finde på noget
andet.
Et bryllup
Bryllupper har vi spillet til en del af. Oftest har vi været tilsagt til
dansemusik ved 10-tiden, men ork - der er gæsterne langt fra færdige med sange,
taler, quiz og andre muntre indslag, som ofte ved en sådan lejlighed har det
med at brede sig, ”så stegen blir kold, og isen blir varm”.
Nu findes der jo en tradition, der tilsiger, at bryllupsvalsen SKAL
afvikles på selve bryllupsdagen. Jeg har mere end én gang været med til, at vi
stod og trippede med instrumenterne klar, mens brudgommen sagde velbekomme
klokken 23.57. I samme øjeblik fór tjenerne ind i festsalen, gennede publikum
ud til siden og flåede fire borde med tilhørende stole, flasker og glas ud af
lokalet. Og på slaget 23.59 intonerede vi så brudevalsen, mens det smukke
brudepar fejede hen over det derved fremkomne dansegulv.
Et enkelt bryllup husker jeg især, fordi det forløb som en langsomt,
uendelig langsomt fremadskridende katastrofe. Heldigvis dog med en nogenlunde
happy ending, men inden vi nåede frem til den, måtte brudeparret, gæsterne og
vi gå så gruelig meget igennem.
Der var ellers lagt op til det helt store! Brylluppet fandt sted på en
fin restaurant, og der var bestemt ikke sparet på noget.
Det var IKKE vores skyld, at alt gik galt! Men det begyndte dog med, at
vores sangforstærker brændte af, så vi måtte lede også sangen ud over guitarforstærkeren.
Lyden var acceptabel, men heller ikke mere.
Nå, folk gik til bords, vi spillede blidt i baggrunden, og alt tegnede
lyst og lykkeligt. Men så tog toastmasteren ordet. Og for ligesom at anslå
stemningen, fortalte han en vits om en særdeles kendt dansker, som er erklæret
lesbisk: ”Ved I, hvorfor NN er så bleg? Nej? Det er, fordi hun får for meget
slik og for lidt jern…”
Se, en sådan vits er under alle omstændigheder både plat og primitiv.
Hvis den var blevet fortalt ved midnat, hvor folk havde fået noget i hovedet,
kunne den have afstedkommet en smule mandlige har-har-har og et par
skuldertræk. Men som FØRSTE VITS! Mens folk var PINLIGT ÆDRU. En fjerdedel af
selskabet kvitterede i al høflighed med et par lavmælte hø-hø, mens resten
krummede deres tæer i festskoene.
Men det var kun begyndelsen. Vitsernes standard blev ikke hævet, men det
var ikke det værste. Det var betydeligt værre, at den fladpandede hr. Festoriginal
simpelthen ikke havde BEGREB om, hvordan man styrede en fest.
Samtidig var der andre problemer. Brudeparret, der virkelig var et par
søde og venlige unge mennesker, som man kun kunne ønske verdens bedste bryllup,
havde et fælles barn på ca. et år. Ulykkeligvis havde de barnet med til festen,
uden fast babysitter. Det betød, at dels moderen, dels et antal af de
kvindelige gæster skulle hjælpes ad med at vugge barnet til ro, så bryllupsfesten
kunne fortsætte uforstyrret.
HA! Vi, der er forældre, ved, at ethvert barn har en sjette sans for,
hvornår forældrene RIGTIG GERNE vil ha, at barnet skal sove NU. Og ethvert
sundt og naturligt barn vil reagere i overensstemmelse hermed: ”Ahaa, her
foregår nok noget spændende, siden de er så forhippede. Det vil jeg da også
opleve!” Kort sagt, under hele festbordet løb bruden og hendes sekundanter i
fast rutefart ind i det sidelokale, hvor den bette skulle forestille at sove.
Hun gjorde pokker, gjorde hun. Hun skreg! Og mere end én gang så vi den
stakkels unge brud med frustrationstårerne strømmende ned ad kinderne - på den
smukkeste dag i en kvindes liv.
Endelig var der rygning uden for. Og den tåbelige toastmaster kunne ikke
finde ud af at administrere det. Hvilket betød, at, når der skulle være en sang
eller et indslag, så var 1) bruden borte for at se til den bette, eller 2)
nogle af rygerne ude for at ryge, og når de kom ind, gik 3) andre af rygerne ud
for at ryge, eller 4) der skulle en ny ret på bordet NU, hvis den ikke skulle
blive kold/falde sammen/smelte.
Som selskabsmusiker har man erhvervet sig ikke så lidt erfaring i, hvordan
en fest kan afvikles på hensigtsmæssig måde. Desuden har jeg ofte optrådt som
toastmaster, så jeg forsøgte høfligt at henvende mig til hr. Fjols og foreslå
ham, at han dekreterede fælles rygepauser og så prøvede at få afviklet nogle af
de mange ”festlige indslag” imellem dem. Det tog han mig meget unådigt op. Det
skulle jeg overhovedet ikke blande mig i, han havde helt styr på sagerne!
Også tjenerne kom i deres kvide hen til mig og spurgte, om jeg dog ikke
kunne gøre noget. Kokkene i køkkenet var ved at revne af raseri, og de stakkels
tjenere, som jo skulle stå inde for madens kvalitet og servering, var
grædefærdige. Som selskabsmusiker er man ofte i forhandlinger med køkkenet,
hvornår det passer med dette og hint osv. Egentlig er det dog toastmasteren der
normalt er den vigtigste figur i disse forhandlinger. Men hr. Idiot var hverken
til at hugge og stikke i.
Det trak ud og trak ud og trak ud. Gæsterne kedede sig, bruden græd,
gommen gik fortabt smilende rundt og forsøgte at ta det hele med godt humør, hr.
Skvadderhoved forsøgte sig med endnu flere vitser, nogenlunde af samme kvalitet
som den første. Ingen havde kræfter til så meget som et enkelt lille
latterkluk. Og når der endelig kunne komme en ny ret på bordet, kastede folk
sig over den som grådige ulve.
Endelig klokken 23.30 så det ud til, at den bette sov. Bruden sad i
hvert fald nogenlunde stabilt på sin plads. Og klokken 23.58 blev gulvet
ryddet, og det unge par fik afviklet brudevalsen forskriftsmæssigt, med
håndklap fra gæsternes ring, med kys, med afklipning af gommens sokkespidser,
så han ikke kan ”gøre sine hoser grønne” hos andre kvinder. Et lille smil
begyndte at pible frem på brudens ansigt. Nu var hr. Kvaj endelig sat fra
bestillingen. Men da havde folk altså også siddet til bords i mere end 6 timer.
Heldigvis fik bruden derefter et par timers dejligt dansebal, og både
hun og gommen så glade ud, ikke mindst for hinanden. Så jeg håber, at de
alligevel kan se tilbage på dagen som den lykkeligste i deres liv. Trods alt.
½ zebra
En anden særpræget oplevelse var Bitten Clausens 85 års fødselsdag i
1997. Bitten Clausen var jo enke efter Danfoss´ grundlægger og desårsag
mangemillionær. I hendes omgangskreds fandtes både kongelige og andre af vort
fædrelands rige og mægtige, og dem havde hun uden tvivl holdt fødselsdag for.
Men samtidig havde hun åbenbart en mere uofficiel omgangskreds,
jagtslænget, og de skulle da ikke snydes. Hun var ejer af en bette jagt”hytte”
(efter sigende med god plads til 25 liggende gæster) i nærheden af Grindsted,
og bestyreren af dette domicil havde ved en anden festlig lejlighed hørt os
spille. Og siden det nu var ham, der blev betroet opgaven med at arrangere
jagtfesten, blev det os pålagt at bevæge os til Grindsted Kro for der at yde
musikalsk bistand til Bittens føsda.
Så nu skulle vi altså spille for ”den stue kapitaal”. Det var unægtelig
en ny oplevelse for os…
Det
gik festligt for sig. Menûen var fortrinlig, og som sædvanlig var der rester i
køkkenet til os. Der var adskillige taler, og selskabet var absolut tvangfrit
og muntert. Men bagefter kom det ganske særlige indslag, som jeg især husker,
fordi det var en kulturel oplevelse, som lå aldeles hinsides min horisont.
Det viste sig, at festens højdepunkt var fremvisning af de vigtigste
trofæer, som var blevet nedlagt på selskabets jagter i det forløbne år. Til det
formål havde man hidkaldt en kvartet, som spillede på jagthorn (horn, som er
uden ventiler, og som derfor kun kan spille ”naturtonerne”). Og nu kom chokket:
Til hvert trofæ fandtes et signal, en kort melodi med titel som fx
”Kronhjortens død” eller ”Rævens død”, spillet af denne kvartet. Samtidig blev
trofæet (hals og hoved med gevir, udstoppet, sat fast på en træplade) holdt
frem, og den dygtige jæger blev rost i høje toner.
Og på den måde blev 8-10 trofæer fremvist og behørigt saluteret af
jagthornene. De var skam dygtige! Spillede rent og klart, uden slinger i valsen,
tydeligvis var de i den grad på hjemmebane. Præsentatoren var vores
jagthyttebestyrer, og det lykkedes ham i næsten alle præsentationer at liste en
lille, underdanig, næsten krybende TAK ind til Bitten Clausen. (Tak er kun et
fattigt ord…)
På hjemmebane - det var vi små middelklassemusikanter til gengæld ikke.
Vi så og lyttede med åben mund, opspilede øjne og ørerne på stilke. Da vi
forsigtigt hviskede til hinanden, hvad det næste signal mon blev, og én af os høstede
lydløs latter med sit forslag ”Frikadellens flugt over plankeværket”, blev
vores forventninger vildt overtrumfet med ”en halv zebra på plade” fra den
safari, som Bitten Clausen i sin uendelige godhed havde inviteret adskillige,
herunder sin hyttebestyrer, med på.
Nu kunne det ikke gå højere. Troede vi. Men forestil jer vores
overraskelse, da det sidste trofæ blev båret ind: En kæmpemæssig laks,
udstoppet og sat på træplade, fra en af de norske fjorde, hvor folk som Uffe
Ellemann og andre rigmænd fisker for jeg-ved-ikke-hvor-mange-tusind kroner om
dagen, uforstyrret af den gemene hob. Også her havde vidunderlige Bitten dog
inviteret vores bestyrerven med. Ifølge hans fremstilling var det næsten som at
komme i himlen…
Så var det groteske skuespil slut. Til zebra og laks havde der trods alt
ikke været hornsignaler, så langt rakte den danske jagt-signal-kultur åbenbart
ikke. Men vi havde trods alt måbende fået indblik i en kultur, vi ikke havde
anet eksistensen af.
Senere gik det løs med dans og halløj. Og jeg skal da love for, at
Bitten Clausen var adræt. Hun var ikke af gulvet hele aftenen, men kastede sig
lystigt ud i dans efter dans, helt til vi sluttede kl. 3. Frisk dame, skal jeg
love for.
Da festen var slut, gik jeg, som jeg altid plejer, hen til festens
genstand for at sige tillykke og tak for samværet. Man er vel demokrat. Bitten
Clausen så noget paf og forvirret ud, men tog da min fremstrakte hånd. For
hende var jeg nok nærmere et tyende.
Men - 85 år! Jeg må indrømme, at jeg beundrede den lille, velholdte
dames energi og humør.
To år efter kom vi på de samme kanter. Da holdt Bitten Clausen 50 års
føsdasfest for Hans Å. Om ham mente vi at vide følgende: 1) Han var formand for
de store fiskeskippere i Esbjerg. 2) Politisk lå han efter sigende et godt
stykke til højre for Djengis Kahn. 3) Og rygtet gik, at han var Bitten Clausens
elsker. Hvis det er sandt, må jeg igen sige: Frisk dame!
Men dér jokkede jeg for alvor i spinaten. Det var lige efter
”århundredets storm” i oktober 1999. De fleste af Syd- og Sønderjyllands træer
lå ned, hvilket vi konstaterede ved selvsyn på vejen. Oppe ved Århus havde
stormen været knap så slem, men jo længere sydpå, vi kom, des mere fik vi syn
for sagn.
Festen forløb fint, selvom sønneke undervejs holdt den mest
besynderlige, aldeles ikke smigrende ”takketale” til sin far, som han åbenbart
ikke havde set meget til op gennem barndommen. Men undervejs fik jeg desværre
den ulyksalige idé at afsynge den muntre skæmtevise ”Imellem Esbjerg og Fanø”
med bl.a. det skæbnesvangre vers:
Men de gik under med mand og mus
ja de gik under for stormens sus
imellem Esbjerg og Fanø”.
Det syntes ligesom passende i et
selskab, hvoraf adskillige var fiskeskippere i Esbjerg.
Bagefter kom en herre op til orkesteret: ”Er du klar over, at der i
dette selskab befinder sig TRE fiskeskippere, hvis trawlere som følge af
orkanen ligger på havsens bund i Esbjerg Havn…?”
Ups!
Og jeg gentager: Upsss!
KÆRE STEEN
som bare har fire
strenge at spille på
som nu har lejet os det
samme luvslidte anlæg i en snes år
som aldrig har nogen
penge
som derfor ALTID er med
på at spille
men som da vist nok
osse ka li det
selv om du lader somom
det kun er for pengenes skyld
som har en rigtig god
stemme
men som nøjes med
understemmer og falset
da du ikke kan huske
tekster
som kan jokes i lange
baner
som SER og sludrer og
pjatter med vores lidt skæve familie
som fx svigermor Rosa
og vores plejebørn Gry og Chano
og som derfor er elsket
af dem
som er en rigtig
charmør
som kan score kvinder i
stribevis, hvis du gider
men hvor finder man den
eneste ene?
som bestandig tilbød at
hente øl til mig, da jeg var på vandvognen
(hey, hvor godt venskab
er det lige???)
som har tre herlige og
begavede sønner
som er blevet bedstefar
og ka li det
som er en fortræffelig
håndværker
som har sat
kolonihavehuset i perfekt stand
som i ”helårsbeboelse”
som dér inviterer til
Skt. Hansaften hvert år
med grill, med bål,
båltale, ”Vi elsker vort land”
og fællessang af vort
hjemlands vemodige
som jeg har trillet
vejene tynde med på vej til og fra spillejobs
som jeg har drukket øl
med, snakket med, grinet med
men aldrig kedet mig
med
som er elsket af min
kone (nej, ikke på dén måde)
som ikke altid har haft
det let
men som ikke er sådan
at slå ud
som stadig er kendt som
flab og gadedreng i vide kredse
selv om du nu er over
60 og for længst er andet og mere end det
kære Steen
har jeg nogensinde
fortalt dig
at du er et festligt
krydderi på tilværelsen
en kompetent og
musikalsk bassist
en god kammerat
en kær ven
som gennem alle årene
har gjort det hele lidt sjovere
tak for det, du gamle
Gudmund
HITSPOILERS
De seneste godt og vel 10 år har jeg desuden været med i det ikke særlig
kendte hyggeband ”Hitspoilers”. Vi øver cirka 10 gange om året ude hos Ole
Bryhl i Solbjerg. Vores repertoire spænder vidt, gamle jazznumre, finsk Tango,
latinamerikansk Rumba fra LA, ABBA, Kaj Norman Andersen og meget mere.
Besætningen er: Ole Bryhl på trompet og sang, Søren Sørensen på sax og
sang, Lars Isaksen på bas, Ole Kudsk på piano og mig på Guitar og sang. Men vi
hygger os med øveriet, sætter smag på diverse specialøl, mobber hinanden på det
kærligste og nyder samværet. Af og til opstår der uenigheder om repertoire og
spillemåde. Så kan bølgerne gå højt - men vi falder dog hurtigt ned igen.
Indtil nu har vi kun afholdt en eneste årlig koncert, når Ole Bryhl har
inviteret vennekredsen på gule ærter i januar, og så en enkelt optræde, da
Søren fyldte 65.
Ikke alle medlemmers selvtillid er
lige stor. Meen - jeg håber da, at også resten af verden med tiden får mulighed
for at stifte bekendtskab med de gamle travere i HITSPOILERS´ alternative
udgave…
KODA
Og således er vi nået op til den
nære nutid.
Efterhånden er festerne med dans blevet færre. Med os ældes jo også
vores publikum.
Dog har vi stadig nogle børnearrangementer, ikke mindst ved juletid. Og
for nylig spillede vi såmænd til et bryllup, hvor der efter sønnekes oplysning
var en hel del af det københavnske avant-garde-rockmiljø blandt gæsterne. Men
vi blev bedt om at stille op. For både brud og gom holdt rigtig meget af John
Mogensen og den slags.
Det viste sig hurtigt, at det gjorde resten af gæsterne også…
Og selv om vores traditionelle publikum (som jeg for nemheds skyld benævner
”socialdemokrater fra alle partier”) ikke længere afholder så mange fester med
dans, så lytter det gerne til klassiske viser og gamle schlagere fra fx Giro 413,
synger endda gerne med. Ofte medbringer vi sanghæfter til fælles gavn og glæde…
Også på plejehjem og i ældrecenter finder vi et publikum, der som vi kan
lide alle de gamle sange. Vi larmer heller ikke så meget, selv om jeg stadig
har en klar og kraftig stemme. Faktisk spillede vi engang til en fest, hvor
strømmen gik. Alt gik ud, og det blev bælgmørkt. Men vi spillede da bare
videre, som om intet var hændt. Vi er da ikke afhængige af noget så nymodens
som strøm…
Ofte bliver vi spurgt, om vi ikke kan synge den-og-den. Og ofte kan vi!
Men ikke altid - der findes en vidunderlig flora af sange i folkedybet, og det
er umuligt at kunne dem alle. Men så siger vi bare: Okay, den lærer vi til
næste gang…
En enkelt gang har vi dog måttet give fortabt. Det var, da Henning L.,
Steen og jeg spillede for en flok smede på en af Dansk Metals kursusejendomme.
En smed tog ordet og spurgte, om vi spillede på opfordring. Vi svarede, at det
gjorde vi da - og Steen tilføjede sin sædvanlige flabede replik: ”Hvis ønsket er
skrevet bag på en 500-kroneseddel…”
Men det var smeden, der fik det sidste ord: ”Der står et billard inde i
stuen ved siden af. Så vil jeg gerne opfordre jer til at gå ind og spille på
det…”
DET latterbrøl kunne vi ikke stille noget op imod… andet end at grine
med.
Så vi er her endnu.
Vi spiller endnu.
Den revolutionære kamp i socialistisk forstand ligger unægtelig noget
underdrejet. (Fordi problemerne er løst? Næh, tvært imod!) Og selv er vi heller
ikke vildt revolutionære længere. (Fordi vi synes, samfundet er perfekt? Næh,
tvært imod!) Men vi spiller, gladere og gernere end nogensinde. Og vi følger -
med knagende led og humpende gang - nu som før de ædle deviser:
HVOR
DER HANDLES, DER SPILLES.
LEVENDE
MUSIK TIL LEVENDE MENNESKER.
MUSIK
DER SWINGER - I TEMPO OG KVALITET.
VI
VIL LAVE VERDEN OM - OG HA DET SJOVT IMENS…
Viby,
den 18. oktober 2015
Gudmund Auring
Rigtig sjovt at læse din beretning Gudmund. Fra en der jo har oplevet dig siden starten af 70erne.
SvarSlet