LÆRER FØR. OG NU…?
af
Gudmund Auring
pensioneret
folkeskolelærer
Jeg var lærer før. I juni 2011 gik jeg på efterløn efter i alt 40 års
lærergerning, heraf de 34 som folkeskolelærer. Jeg nærmede mig stærkt
pensionsalderen, og da jeg afgav en 9. klasse, lå afskeden med Folkeskolen lige
for. Efter 40 glade år, ikke med ublandet glæde, men jeg er i den lykkelige
situation at vide, at den beslutning, jeg i sin tid traf om min levevej, viste
sig at være den helt rigtige. Jeg har været glad i, glad for min lærergerning.
Det er godt at kunne sige om sig selv, at man arbejdsmæssigt kom på sin
rette hylde.
Jeg er en ægte 68´er. I skrivende stund står jeg lige for at fylde 68
år, og jeg påbegyndte min læreruddannelse i august 1968, under stærk
indflydelse af de idealer, der - naturligvis bredt og upræcist - almindeligvis
betegnes som ´68´ernes.
Jeg tog lærereksamen i 1971 og arbejdede
først på en skole under det, der dengang hed ”Statens Åndssvageforsorg”. Men
fra august 1977 og min tid ud var jeg folkeskolelærer på N.J. Fjordsgades Skole
i Aarhus.
I min seminarietid var det den almindelige mening blandt os langhårede
ungdoms-oprørere (som dog langt fra var flertallet), at Folkeskolen var en
reaktionær og uflyttelig kolos, som det ikke var værd at spilde sin tid og sit
talent på. Næh, ud på en progressiv, antiautoritær lilleskole, se det var
sagen! Min egen holdning var dog en anden: Netop fordi Folkeskolen var så reaktionær,
så var det jo på den, slaget skulle stå. Det var den, vi skulle ud på, den, der
skulle laves om. Hvor uflyttelig, den SÅ var - ja, det skulle komme an på en
prøve!
Jeg betragtede kort sagt mig selv som en pædagogisk frontkæmper, der
skulle ud og lave skolen om.
Fik jeg den så ændret? Eller tvært imod, var det den, som fik ændret
mig? Begge dele, håber jeg, men mest nok alligevel …. det sidste. Og den dag i
dag må jeg, trods dens fejl og mangler, erklære min ubetingede kærlighed til
Folkeskolen! Folkets Skole! Jeg gik selv på én i 10 år. Jeg arbejdede på én i
34 år. Mine fire børn har alle gået i Folkeskolen i 10 til 11 år. Mit motto har
været: ”Hvis Folkeskolen er god nok til folkets børn, er den også god nok til
mine”.
Men har Folkeskolen så altid været ”god nok”?
Selvfølgelig har den ikke det. I det hele taget er Folkeskolen en så
mangeartet størrelse, at det næsten er halsløs gerning at omtale den som en
enhed. Tusindvis af skoler, titusindvis af lærere, hundredetusindvis af elever,
hvordan kan man omtale dette virvar som en helhed. Har alle disse mennesker på
alle disse skoler da ikke hver sin oplevelse af Folkeskolen? Naturligvis har de
det.
Alligevel burde det give god mening at omtale Folkeskolen som en helhed.
En fælles lovgivning, naturligvis. Et langt hen ad vejen fælles regelsæt.
Fælles idealer, trods alt, blandt lærerne. En fælles forståelse af Folkeskolens
vilkår og betydning i og for samfundet blandt forældre og øvrige borgere i
Danmark. Og vigtigst blandt disse vilkår og denne betydning netop dette, at
Folkeskolen ER FÆLLES, er vores allesammens, en vigtig faktor i det fællesskab,
der - igen trods alt - giver vort kære fædreland et fælles præg. Et præg af
enhed.
Kulturelt fællesskab …
|
Enheden består jo netop i, at vi
har været der alle! (Her ser jeg lige bort fra de ca. 11 procent af os, som har
gået i friskole. Ikke et ondt ord om dem! Jeg er overbevist om, at de danske
friskoler har haft stor og positiv betydning for Folkeskolens udvikling. Men
det gælder forhåbentlig også den modsatte vej. Jeg ser derimod IKKE bort fra,
at ovennævnte procentsats er kraftigt stigende, mest som følge af de trusler,
man fra administrativ og politisk side har rettet mod Folkeskolens grundlag i
de senere år. Det er for mig at se et symptom på det overgreb Folkeskolen netop
nu er offer for!)
Det fællesskab, jeg betragter som en kerneværdi i det danske samfund,
det kan vi i høj grad takke Folkeskolen for. BASTA!
Er det stadigvæk der, vi er? Der skete mange ændringer i løbet af de 34
år, jeg var medspiller - og vidne på første række. Men i de sidste 4 år, ”efter
min tid”, er der sket så voldsomme og drastiske ændringer, at jeg allerede
føler mig ladt tilbage i en fjern fortid, hvor alt var anderledes. Og hvad
værre er: En række af disse ændringer forekommer mig at være et frontalangreb
på den Folkeskole, jeg altid har holdt af.
Folkeskolen er under pres. Og presset kommer fra det sæt af
antidemokratiske idealer, der i stadig højere grad styrer vores samfund. Kan
Folkeskolen holde til presset? Tar den skade på sin sjæl? Kan den vedblivende
være bærer af den kulturelle enhed, som er dens vigtigste
eksistensberettigelse? Og er denne enhed blevet bærer af idealer, som er
direkte skadelige for det åbne, demokratiske samfund, jeg bekender mig til?
Jeg har mine store tvivl om alle de nye tiltags demokratiske indhold og
positive effekt.
Og jeg er langt fra den eneste.
Det følgende skulle gerne være et overblik over Folkeskolens udvikling
gennem de sidste 40 år, baseret på mine egne subjektive erfaringer, kommenteret
ud fra mine egne subjektive holdninger.
Man skal ikke forvente sig stribevis af konkrete kommentarer til
lovgivning og cirkulærer. Der er snarere tale om en slags overordnet
”mentalitetshistorie”, et personligt bidrag til ”Folkeskolens kulturhistorie”,
som jeg har oplevet den. Jeg har aldrig interesseret mig vanvittig meget for
pædagogisk teori. Jeg har ”bare villet undervise”, men naturligvis har jeg
løbende deltaget i og er blevet påvirket af den pædagogiske debat.
Jeg benægter på ingen måde, at anledningen til denne beretning er en
udtalt bekymring om, hvor min kære Folkeskole er på vej hen - som følge af en
parallel udemokratisk udvikling i hele samfundet.
Nærværende skrift skal altså forstås som et RÅB om besindelse, byggende
på et HÅB om, at den forkerte drejning, Folkeskolens udvikling har taget i dag,
trods alt vil vise sig mulig at ændre.
UNG LÆRER
De idealer, jeg som ung lærer i 1977 betrådte min nye skoles ærværdige
gamle trapper med, var som nævnt stærkt påvirket af tidens ideologiske opbrud,
det såkaldte ungdomsoprør. Jeg og mine jævnaldrende var ”de store
generationer”, aldrig før eller siden er der født så mange børn i Danmark som i
1946-1947. Nu var vi voksne og på march ind på institutionerne - skolerne,
daginstitutionerne, uddannelses-institutionerne, der alle oplevede en voldsom,
næsten eksplosiv tilgang og udvikling.
Vi var børn af velfærdssamfundet, som for alvor oplevede sit store
gennembrud fra 1960, et samfund, hvis ideal var, at velstandsstigningen skulle
omsættes til økonomisk og social tryghed for hele folket. Og vores forældre
oplevede det næsten som et mirakel, et nyt slaraffenland.
Helt frem til den berygtede oliekrise i 1973 var det kun gået én vej:
Samfundet, såvel som den enkelte familie, blev rigere og rigere,
forbrugsgoderne, vaskemaskine, køleskab, tv, charterrejser, måske en lille
bil(?) kom væltende næsten af sig selv, og hvis det kneb at få råd til det
hele, blev de nye forbrugsgoder på husmoderfronten omsat til masser af kvinder
ud på arbejdsmarkedet. Der var brug for dem - og jagten på forbrugsgoderne var
ikke til at stoppe. Samfundet måtte oprette børnereservater, så både far og mor
kunne tjene penge.
Men vi - velfærdsstatens børn - oplevede det som det, det var for os: En
selvfølge. Slut med det tidligere ”7 års skolegang, og så en læreplads”. Nu
havde samfundet brug for, at stadig flere af os fik korte eller lange teoretiske
uddannelser. Så kloge, vi dog blev. Vi skulle nok vide at give vort besyv med
om, hvordan samfundet skulle indrettes.
Først og fremmest skulle al den støvede autoritet væk. Institutioner og
uddannelser var stærkt hierarkisk indrettet. Lærerne sagde ”du” til os i skoler
og gymnasier, mens vi forventedes at sige ”De” til dem. De bestemte - vi adlød.
Utåleligt.
Ungdomsoprøret, som for alvor tog fart i 1968, var i højeste grad et
generationsoprør imod de autoriteter, som efter vores mening videreførte et
stivnet verdensbillede og en gammeldags, autoritær omgangsform. Stivnet var vores
verdensbillede bestemt ikke - endnu da. Tvært imod spændte det fra hippiernes
både renlivede og rabiate individualisme til yderligtgående kollektivistiske
forestillinger, som ofte fandtes i én og samme person, fx mig - uden at jeg
deri fandt nogen uoverstigelig modsætning. ”All you need is love”, sang The
Beatles - hvis bare kærligheden og den gode vilje var til stede, kunne alt lade
sig gøre, og fællesskabet lod sig uden større problemer etablere.
Der var jo bare de gamle! Onde
var de vel ikke, men de hang fast i forældede forestillinger, lavede krige og
den slags, og jagtede alskens forbrugsgoder, alt imens de accepterede, at der
eksisterede sult og nød på jorden.
Nå, hvor svært kunne det vel være at få gjort op med det? Med
dødsforagt, tilsat en pæn slat foragt for ”de gamle” gik vi til arbejdet,
iklædt vores lange hår, vores cowboybukser, spraglede T-shirts, afslappede
væremåde og frie og lige behandling af de børn, der skulle annamme vores idealer
og siden, bevæbnet med dem, skulle være stødtropper i skabelsen af fremtidens
lykkeland, hvor krig, sult, nød, undertrykkelse og gusten autoritær magtbrynde
var afskaffet.
”Never trust a man over 30”, havde vi sagt. Nu var jeg ganske vist 29½ -
så det begyndte at haste…
”De gamle” omtalte til gengæld et andet ”30”. De sagde, at vi jo ikke
havde oplevet 30´rne med nød og massearbejdsløshed. Underforstået, at helt så
selvfølgelig, som VI troede, var velfærden altså ikke…
Praksischok
At ”de gamle” så med en hel del skepsis på
vores fremmarch, kom jo ikke bag på mig. Det var i sin orden, kun hvad man
kunne vente fra de reaktionære, autoritære røvhuller. Vi kunne jo ikke
forvente, at vores projekt ikke kostede kamp. Og vi ville da blive slemt
skuffede, hvis vi slet ikke skulle overvinde modstand fra deres side. Det ville
jo ha betydet, at vi slet ikke var så revolutionære, som vi selv syntes!
Det hændte, at nogenlunde disciplineret undervisning lod
sig gennemføre …
|
Der var bare lige det, at mine elever ikke syntes at være orienteret om
dette forjættende fremtidsperspektiv. De syntes at bedømme mig ud fra helt
andre, mere jordnære kriterier, såsom mine evner til at undervise og til at
holde styr på tropperne. Men her, på den jordnære front, så billedet noget mere
grumset ud. Mine pædagogiske evner var bestemt ikke noget at prale af. Måske
havde jeg fokuseret lige lovlig meget på de højtflyvende idealer og samtidig
ladet hånt om mere jordnære undervisningskompetencer, såsom faglig viden og
”praktisk skolegerning”, som et af mine fag på seminariet hed.
Desuden måtte jeg indse det, som talrige unge lærerspirer har indset,
både før og efter mig: Det er først, når man står midt i det, at man begynder
at lære, hvad det vil sige at være lærer.
I hvert fald oplevede mine elever hurtigt, at jeg på disse områder havde
store mangler. Og så var det kort proces fra ungerne: ”Kan han undervise? Nej.
Kan han holde styr på os? Nej. Færdig med ham”.
Ballade i klassen…
Selvfølgelig kunne jeg godt prøve at forklare mig selv, at denne ballade
skyldtes den autoritære skoleopdragelse, de kære børn allerede HAVDE fået. Jeg
nægtede at bruge ”de gamle”s autoritære metoder til at holde orden, og så
reagerede børnene spontant på den uvante frihed. Sandt nok, måske - men hvad
nyttede det? Under alle omstændigheder havde jeg situationen alt for lidt under
kontrol. Og jeg havde hurtigt en snigende fornemmelse af, at ”de gamle”s
børnemishandling ikke var hele forklaringen. En del af den måtte nok søges hos
- mig selv.
Ret hurtigt, og helt nødvendigt, nærmede mine fødder sig jorden - indtil
jeg stod med begge ben plantet midt i suppedasen, en lærer blandt andre lærere,
med problemer ganske som andre lærere, og med en kraftig bjergbestigning foran
mig, ikke netop til tops, måske, men dog så højt op, at jeg bare nogenlunde kunne
overskue den redelighed, jeg var havnet midt i.
Det tog sin tid.
Bjergbestigning
Se, hvis nu alt havde været totalt kaos, så havde jeg nok ikke holdt ud.
Men heldigvis var der også gode oplevelser undervejs - undervisningstimer, hvor
det gik rimelig godt, rart og muntert samarbejde med eleverne, smil og latter.
Og jeg opdagede hurtigt, at jeg faktisk kunne lide de der uregerlige unger. Og
egentlig kunne de også lide mig.
Begrebet PRAKSISCHOK blev slået markant fast i en bog af samme navn, som
udkom i 1980 på Unge Pædagogers Forlag. Men som erfaring var chokket ikke nyt.
Det har vel altid eksisteret, unge lærere har nok til alle tider oplevet
misforholdet imellem de pædagogiske drømme og den jernhårde skolevirkelighed.
Men alligevel er det vist med min generation, at begrebet for alvor kommer i
brug.
Det er der nok flere grunde til. For det første gennemgik skolen netop i
1970´erne et større kulturskred, i nogen grad forårsaget af unge læreres vilde
ideer. Men i virkeligheden skyldtes det snarere det før nævnte, helt overordnede
kulturskred, som skete i HELE samfundet fra ”de glade 60´ere” og frem.
Ungdommens opståen som en selvstændig, selvbevidst og købestærk gruppe havde
solide tråde helt ned i barndommen. Som alt andet var også synet på
børneopdragelse under forandring. Så selv om vi unge følte os selv som
”oprørets fortrop”, så VAR en hel del af de ændringer, vi stod for, allerede
undervejs, inden vi kom til. I virkeligheden var vi jo selv et udslag af de
kulturelle ændringer, som samfundsforandringerne og de nye forbrugsmønstre var
årsag til.
I ikke ringe grad rendte vores oprør døre ind, som allerede stod på
klem…
Nå, der var jo nok at ta fat på alligevel. Ændringerne skete ikke uden
kamp.
Foreløbig havde jeg dog selv nok at gøre med at kæmpe mig de første
skridt op fra bunden af den pædagogiske afgrund, hvori jeg befandt mig.
Praksischokket var til at ta og føle på.
Heldigvis stod jeg ikke alene med mit problem. Langt de fleste i min
generation af lærere kendte til begrebet. Hvilket medførte, at det i langt
højere grad blev omtalt end før. En ung lærer i 1950´erne har sikkert stået
langt mere alene med sine praksisproblemer, end min generation kom til. For på
den tid blev det i langt højere grad betragtet som et individuelt problem. Hvis
man havde problemer i sine klasser, faldt det tilbage på én selv. Den enkelte
lærer stod alene, når klassedøren var lukket. Samarbejde omkring klasser og fag
fandtes kun i begrænset omfang. Og hvis der var larm og ballade, blev der ikke
talt åbent om det. Det var forbundet med skamfuldhed, hvis man ikke kunne ”styre”
sine klasser, så det holdt mange lærere for sig selv. Selv om ”alle”
naturligvis vidste og hviske-tiskede om, at den-og-den lærer, ung eller gammel,
havde problemer
Men det ændrede sig med min generation. Selvfølgelig har gensidig
hjælpsomhed og samarbejde eksisteret før min tid. Jeg oplevede da selv at få
ikke så få gode råd og håndsrækninger af ældre kolleger. Men nu var skolen
virkelig under forandring. Dels var vi ”de store årgange”, dels udvidedes
undervisningstiden. Så det myldrede ind med unge lærere. Og da de kulturelle
ændringer overvældede skolerne, var vi i den grad i samme båd.
Lidt efter lidt blev det i orden at snakke sammen, ikke mindst om éns
disciplinære problemer. Og bare fornemmelsen af, at man ikke stod alene med
sine vanskeligheder, var en stor lettelse. Så vi unge hjalp hinanden med råd og
dåd, og den åbenhed brød isen, så adskillige af vores ældre kolleger ikke var sene
til at hjælpe os, hvis vi spurgte. Måske endda selv bede om hjælp. (Selv om der
da stadig fandtes - og sikkert stadig findes - lærere af den gamle skole: ”Nå,
har du bøvl med 8.A? Dem har jeg nu aldrig haft problemer med…”) Langsomt
åbnedes skolekulturen for en højere grad af gensidig åbenhed og pædagogisk
samarbejde.
Alligevel var der mange gode grunde til, at
jeg i første række måtte gribe i egen barm.
Jeg fandt fx hurtigt ud af, at jeg klart havde undervurderet betydningen
af faglig viden til fordel for betydningen af høje idealer. Uden faglig viden og
kunnen stod jeg ret våbenløs i en undervisningssituation, og ungerne fornemmede
lynhurtigt, om jeg havde noget at komme med eller ej. Hvis ikke, gik det helt
naturligt ud over respekten.
Dejlige unger - men flabede … Her er det fastelavn.
Bemærk dog bogstaverne! Dem fik vi skam osse lært …
|
Altså var der ingen vej uden om: Jeg måtte i gang med at læse lektier og
forberede mig på et helt andet niveau end det, jeg hidtil havde betragtet som
nødvendigt. Denne erkendelse var ikke just lystbetonet. Lektier som sådanne havde
aldrig rigtig sagt mig noget. Men jeg måtte bide i det sure æble. Og ganske
langsomt medførte en øget faglig sikkerhed, at jeg havde overskud til at prøve
noget nyt.
Og så var der jo det der med at styre ungerne! Problemet var som sagt,
at jeg kom fra seminariet med den faste overbevisning, at det der ”styreri” var
noget suspekt. På seminariet var vores yndlingsskældsord ”autoritær”. Hvis man
måtte gribe til autoritære metoder, såsom skældud eller sende elever ”uden for
døren”, for at få ro i klassen, så var det ensbetydende med et personligt
nederlag. Næh, man skulle blot lade sit pædagogiske lys skinne, så børnene
fornemmede, at man var på deres parti imod ”de gamle”s reaktionære metoder, og
så ville ungerne ganske af sig selv slutte op og følge med til fremtidens
pædagogiske lykkeland.
Jo god morgen! Ungerne var da fuldstændig ligeglade med mine pædagogiske
visioner. Jeg var bare en lærer, oven i købet en temmelig uerfaren og usikker
lærer. Hvorfor skulle de dog ha respekt for mig?
Så der var jævnligt god gang i den i mine klasser. Og da jeg samtidig
var (og er) et temmelig hidsigt gemyt, måtte jeg næsten gøre vold på mig selv
for ikke at gribe til de metoder, jeg foragtede så dybt. Jeg forsøgte ”med det
gode”: ”Lille Sofus, du kan jo nok se, at…” Men det syntes ikke at påvirke
lille Sofus, som hurtigt vendte tilbage til sin traditionelle position som møgunge.
Selv om møgunger pr. definition ikke eksisterede.
Og mens jeg kæmpede en stadig kamp for at kalde mine elever til orden
(med det gode), voksede det psykiske pres i mig selv til vulkanske dimensioner.
Indtil jeg ikke kunne holde udbruddet tilbage længere! Det kom, med
verbalt ild og svovl ud af min munds krater, så voldsomt, at jeg ikke vidste,
hvad jeg selv sagde.
Så blev der ro! Men ak, ikke ret længe. For mine elever fandt hurtigt ud
af, at jeg efter en sådan udladning var uhyre flov over mig selv. Så det varede
ikke længe, før lille Sofus og hans kumpaner tog fat igen…
Jeg var simpelthen ”et hus, splidagtigt med sig selv”. Og som det står i
Bibelen, er et sådant hus dømt til at falde.
Vejen til oprejsningen blev lang og trang. Jeg måtte simpelthen erkende,
at det ikke kunne nytte noget, at jeg ikke var tro mod mig selv og mit væsen.
Eleverne gennemskuede hurtigt, at jeg ikke var mig selv, og det havde de
absolut ingen respekt for.
Skideballens etik
Selvfølgelig var det ikke kun en enkelt ting, der skulle ændres, for at
jeg efterhånden fik styr på tropperne. Men en vigtig ting var, at jeg fik lært
at turde vise det temperament, jeg nu engang havde. Jeg blev en ”skrap” lærer,
som råbte op, når jeg blev gal i hovedet. Med tiden løftede jeg mine
generalskideballer op til et ganske højt kunstnerisk niveau.
En hidsigprop taler ud…
|
Skideballe-principper:
1. Bliv gal, før du blir gal. Ikke
vente, til du mister selvkontrollen. Bag din teatertorden bør der være en snert
af indre ro, så du ved, hvad du gør.
2. Bliv gal - bliv aldrig sur. Surhed
påvirker både dig selv og offeret negativt, signalerer håbløshed og personlig
modvilje. At blive gal renser luften. Bagefter er vi lige gode venner for det
og kan se fremad.
3. Fokuser aldrig negativt på eleven. Et
udsagn som fx ”der er da også altid vrøvl med dig”, signalerer, at der ikke er
noget håb om bedring. ”Det havde jeg ikke ventet af dig” signalerer, at eleven
er god nok, (det er hun ALTID), og at fremtiden trods alt kan blive bedre.
4. Drag aldrig elevens personlige
egenskaber ind i din skideballe. Skæld ikke ud over, hvordan eleven ER, men
over, hvad eleven HAR GJORT.
5. Accepter ALDRIG et ordskifte om
hinandens egenskaber. Hvis en diskussion udarter til personligheder fra elevens
side, så er samtalen forbi! I stedet bør det gøres meget klart for eleven, at
dér overskred han en grænse, som ikke må overskrides. Ligervis må du
naturligvis heller ikke selv gå til personligheder. Det er et spørgsmål om
gensidig respekt.
6. Udtryk dig klart, men kort. Og når
skideballen er forbi, så vend normalt ALDRIG tilbage til de gamle synder. Det
er overstået, og vi ser fremad.
7. Ironi er en farlig ting. Den kan være
svær at undgå, den er jo både morsom og forfriskende - men HVIS du falder i, så
brug den godmodigt og gennemskueligt.
8. Hvis du forløber dig, så vær ikke
bange for at sige undskyld.
9. Glem ALDRIG, at din konflikt med en
elev altid er en konflikt imellem to ligeværdige personer. Dit standpunkt er
ikke et objektivt standpunkt, og elevens fejl er set fra din subjektive synsvinkel.
Undervisningsmødet
skal ALTID ses som et møde mellem to ligeværdige mennesker! Det var et
grundsynspunkt i min generations pædagogiske holdning, og det holder ubetinget
vand den dag i dag.
(Om
vi forsyndede os imod det? Hele tiden. Men det ændrer ikke på holdningens
fundamentale relevans.
Om
man forsynder sig imod den i dag? I stigende grad, forekommer det mig. Og nu er
opfattelsen af ”skolen” som objektiv og eleven som tilpasningsforpligtet
nærmest sat i system. Med diagnosen som styringsredskab. En farlig og
antidemokratisk udvikling.)
Overholdt jeg disse principper. Njaaarh, det smuttede vel en gang
imellem. Men i det store og hele gjorde jeg vist. Bag mit bulder og brag kunne
jeg nemlig lide mine elever. Og jeg bestræbte mig altid på at have respekt for
dem som mennesker.
Skideballens æstetik
I øvrigt havde jeg tit den uvane at slutte skideballen af med en
humoristisk-selvironisk drejning, som afsvækkede virkningen af bulderet ganske
betydeligt. Derfor tog de af mine elever, der kendte mig godt, ikke mine
udladninger så tungt. ”Nå ja, det er bare Gudmund. Han bliver snart god igen.
Men vi må vel hellere opføre os ordentligt, siden han nu lægger så stor vægt på
det”.
Men elever, som ikke kendte mig, troede tit, at jeg var forfærdelig
skrap.
Fire skideballe-historier:
1. En kær kollega med udpræget
humoristisk sans fortæller mig i et frikvarter, at han har haft time i et
klasseværelse lige ved siden af mig. Og fuld af beundring fortæller han,
hvordan min imponerende skideballe - som virkelig må ha haft sin årsag i helt
utilstedelig opførsel fra møgungernes side - var buldret gennem vægge og døre.
Undervisningen gik i stå, hans elever var blevet helt stille og havde lyttet
opmærksomt til mit udbrud. ”Og da du så var færdig”, sagde han, ”så vendte jeg
mig ud mod min klasse og sagde med høj, fast stemme: ”Og det gælder også
jer!!!” ”
2. Første time i 8.klasse. Fremmødet er
mildest talt sparsomt. Den klasse blir da også mer og mer sløv til at komme op
om morgenen. Fuld af ærgrelse fortæller jeg de fremmødte i utvetydige
vendinger, hvad jeg mener om den form for ungdomssløvsind. Hvorpå én af dem rækker
fingeren op og siger: ”Øøøh, jamen Gudmund. VI er her jo…..”
3. Martin er helt ny i 3. klasse. Jeg er
blevet underrettet om, at han har et eksplosivt temperament og kan finde på at
gå helt amok. I hans tidligere skole havde de åbenbart deres hyr med at styre
ham.
Nå, han ankommer, og de første dage
går det meget godt. Men 3. dag er der et eller andet, der trikker ham, og han
flipper fuldstændig ud, råber og skriger, vælter borde, smider med stole.
Klassen er rystet og skynder sig så langt væk som muligt fra den rasende dreng.
I et rask tigerspring (jeg var ung og
adræt dengang) kaster jeg mig over ham og holder ham fast, mens jeg helt spontant
bryder ud i en skideballe, hvis ordrigdom og lydniveau slår hans brøl med flere
længder. Martin bliver fuldstændig lamslået og falder øjeblikkelig til ro. Det
samme gør jeg - efterhånden, og sammen går vi ud på gangen, hvor jeg i en mere
rolig tone får en lille snak med ham om, hvad der gik galt, og hvordan han skal
opføre sig i den slags situationer. Så går vi ind igen, og timen fortsætter,
som om intet var hændt.
Martin havde mødt sin overmand. Han
gik ud af klassen efter 9., og jeg havde hele vejen igennem et udmærket forhold
til både ham og hans næsten lige så temperamentsfulde mor. Temperamentet havde
han med sig hele vejen, men fra den dag udfoldede det sig inden for
rimelighedens grænser.
Jeg vil på ingen måde sige, at dette
er måden at behandle hidsigpropper på. Men i Martins tilfælde hjalp det ham
faktisk til at få lidt styr på sig selv.
4. De store elevers sidste skoledag. Der
kastes med vand, og en vandpose lander 10 cm fra mine sko. Da jer ser op, når
jeg lige at se et lyshåret hoved forsvinde ind ad et vindue på 2. sal. Med
spring fire trin ad gangen (jeg var ung og adræt dengang) galoperer jeg op ad
trappen til klassen og flår døren op.
Klædt ud til ”de store”s sidste skoledag …
|
Nå, jeg leverer min skideballe og
marcherer efterfølgende ud ad klassen med faste skridt.
Se, her kunne historien godt ha endt,
men den fik et tragikomisk efterspil. En uge efter får klassen sit nye skema
for næste skoleår, hvor de skal ha et spændende nyt fag, historie, og læreren
(som de ikke har haft før) er mig!
Et halvt år efter fortæller Kasper
mig i en rolig og munter stund, at han HELE DEN SOMMER havde været
rædselsslagen. Han var sikker på, at jeg, med baggrund i den vandhistorie, nok
skulle gøre livet surt for ham.
Da det så blev august, opdagede han
jo hurtigt, at der var ingen fare. Alt var naturligvis glemt, og vi fik et fint
forhold til hinanden. Men selv om vi sammen lo ad den affære, var jeg dog noget
flov over, at jeg uafvidende havde forpestet den stakkels drengs sommerferie.
Nu må man ikke tro, at jeg skældte og smældte mig igennem alle timer og
dage. Jeg vil bestemt heller ikke
kalde min metode et eksempel til efterfølgelse - sikken larm, der så ville
blive.
Metoden er nok heller ikke beskrevet med anerkendelse i den pædagogiske
faglitteratur. Og en børnepsykolog som fx Erik Sigsgaard, som jeg i øvrigt
beundrer meget, ville nok slå syv kors for sig, hvis han læste ovennævnte
beskrivelse.
I øvrigt ville jeg sikkert i vore blødsødne tider blive indkaldt til
”kammeratlig samtale” hos skolelederen, hvis jeg fremturede med den slags
oldnordiske metoder. Hun ville nok betyde mig, at det ville være bedre at få
eleven udstyret med en diagnose og få fastlagt en mere besindig, psykologisk
begrundet behandling af den enkelte elev. Vi lever jo i individcentrerede og
kultiverede tider…
Dog må jeg her fremkomme med en pointe: Man skal være sig selv tro. Hvis
man er falsk og uægte som lærer, opnår man aldrig en ægte kontakt med sine
elever.
Og kære I rolige og besindige,
som har været så heldige at blive velsignet med et mere flegmatisk væsen end
mit: I aner ikke, hvad det vil sige at have et voldsomt temperament. Enhver blir,
hver på sin måde, nødt til at være sit væsen tro. Men selvfølgelig på en måde,
der ikke er skadelig for medmennesket.
Og faktisk vil jeg hævde, at jeg
også med MIN form opnåede en langt mere ligefrem gensidig kommunikation med
mine elever, end jeg fx selv oplevede i min egen skoletid. Det skyldtes
selvfølgelig også, at jeg beflittede mig på at lytte til kritik, tage den til
efterretning og ændre min praksis, hvis jeg kunne se pointen i det.
Jeg proklamerer hermed oprettelsen af HIDSIGPROPPERNES BEFRIELSESFRONT!
HVAD VAR DET, JEG VILLE :::
Men hvori bestod egentlig de pædagogiske nybrud, som jeg havde mere
eller mindre tågede ideer om?
I forhold til ”tidens tanker” var de ikke specielt originale. Jeg
ønskede
en større vægt på
kreativitet
mere elevsamarbejde
mere elevmedbestemmelse
større social og global
bevidsthed i undervisningen
mere ud-af-huset
undervisning, mindre røv-til-bænk
mere praksis, mindre
bog
bevidst udvikling af
klassen til et socialt og arbejdsmæssigt fællesskab
mere bevidsthed om de
”svage” elevers udvikling og trivsel
Tro nu ikke, at disse punkter i min bevidsthed stod linet op præcist og
overskueligt som her. De er snarere et resultat af efterrationalisering, når
jeg fra mit nuværende bedstefaderlige stade ser tilbage på min ungdoms
uoverskuelige, men muntre kaos. Men jeg vil i det følgende prøve at beskrive
den (min) praktiske udformning af disse punkter.
Jeg kan allerede på forhånd meddele, at det bliver en beretning om både
sejre og nederlag. På nogle punkter lykkedes mine intentioner ikke så godt. På
andre havde de utilsigtede knapt så positive konsekvenser, som jeg ikke havde
forudset. Og heldigvis er der da også punkter, hvor det lykkedes mig at leve op
til idealerne.
Kreativitet
Kreativitet var et af tidens modeord! Det er det for så vidt stadigvæk.
Men det forekommer mig, at der er en helt afgørende forskel på den rent
skolemæssige brug af
ordet dengang og i dag.
I dag bruges og forstås ordet kreativitet af de toneangivende kredse som
et effektiviseringsmiddel. Kreativiteten skal sættes i læringens tjeneste og -
som ”sukker på den bitre medicin” - få nye mængder af læring til at glide ned.
På samme måde opfattes og bruges ”børns leg” i dag som et begreb, hvis værdi
først og fremmest defineres ud fra dets iboende læringspotentiale.
Folkedans i første klasse…
|
Ligeledes var ”børns leg” et autonomt rum,
som børnene selv var - og skulle være - herrer over.
Selvfølgelig afviste jeg ikke muligheden af, at mine elever lærte noget
undervejs. Det var da kun så glimrende, hvis det var tilfældet. Men bevidst at
BRUGE kreativiteten i indlæringens tjeneste, det nærmede sig stærkt regulær
voldtægt af det sprudlende barnesind. Det var jo decideret antikreativt!
Kreativitet var en værdi i sig selv. Basta!
Hvordan ser jeg så på denne modsætning i dag?
Principielt er jeg enig med mig selv fra dengang, om end jeg nok er noget
mere pragmatisk. De kreative aktiviteter ER jo alle tiders effektive
undervisning, hvad angår stribevis af de ting, børnene skal lære. Så hvis jeg
skal omformulere det lidt: Kreativitet har en basal værdi i sig selv. Den skal
ikke standardiseres, effektiviseres og kastreres - gøres til metode. Men
eleverne lærer altså utrolig meget af kreative aktiviteter. Og det er da kun
godt…
Som med så meget fra disse glade oprørstider, så røg der temmelig ofte
et par børn (billedligt talt) med i købet, når vi smed badevandet ud.
Man må forstå, at før ”vores tid” hang de kreative fag ofte fast i en
teknisk formalisme. Vi havde oplevet, at man savede i takt i sløjd, tegnede
klodser i perspektiv, sang de klassiske danske sange, hørte om Beethoven og
Mozart, syede korssting efter forlæg. For mange af os havde det forsynet ”de
kreative fag” (som det endnu ikke hed) med en god sjat antikreativ kedsomhed.
Ud med alt det formalistiske ævl. Nu skulle eleverne spille selv,
bestemme deres egne projekter i sløjd og håndarbejde, tegne og modellere frit.
Vi som lærere skulle selvfølgelig bistå med råd og dåd, men det var ikke os,
der skulle definere elevernes projekter!
Det kræver en MEGET dygtig faglærer, hvis undervisningens tekniske
niveau skal opretholdes under disse forhold. Dem var der også mange af, ingen
tvivl om det - men alligevel røg der vist nok temmelig mange kreative
færdigheder ud med det formalistiske badevand.
Af de kreative fag havde jeg først og fremmest musik. Et år var jeg helt
oppe på 17 ugentlige musiktimer, hvilket nok, selv for mig, var liiige i
overkanten. Min vej væk fra den tekniske terror hed i de første år sang, dans
og leg. Jeg havde ikke musik som linjefag, så mine kvalifikationer i faget
bestod af en solid musikalitet, en kendskab til musik i mange former og et
habilt guitarspil. Så jeg manglede selv ikke så lidt faglig viden, hvilket
først blev nogenlunde udbedret, da jeg fik et toårigt musikkursus på Danmarks
Lærerhøjskole mere end 10 år efter.
Store ”småbørn” på scenen.
|
Det skyldes en tankegang, der nedstammer i lige linje fra finansministeriets
regnedrenges cost-benefit-analyser…
Som musiklærer var jeg vist relativt vellidt hos de fleste elever og
forældre. Ikke mindst, da jeg udviklede mit faglige territorium med små,
selvskrevne mini-musicals med roller til samtlige klassens elever. Det gav
points hos eleverne - og hos forældrene, der mødte spændte frem til premiererne
og fik deres små poder at se på ”scenen”.
Det er aldrig dårligt med et på forhånd velvilligt publikum…
Men det ændrede ikke på, at jeg med mig selv i dag ved, at jeg kunne
have gjort adskillige ting bedre. Mine forsøg på at øge elevernes viden om
musik, fra klassisk over jazz til rock, forblev spage og ufuldbårne. Og
klassesammenspil kom jeg relativt sent i gang med - det forekom mig i starten
helt uoverskueligt. Senere kastede jeg mig ud i det, men slap aldrig helt fri
af den følelse af ”kreativt kaos”, hvor det faglige udkomme i realiteten ikke
stod mål med tid og pædagogisk indsats.
Men jeg kan da kun håbe på, at der ude i den vide verden befinder sig
elever, som har fundet inspiration i min undervisning til senere hen at
beskæftige sig mere dybtgående med musik.
Egentlig passede min musikundervisning godt til det pædagogiske
ungdomsoprørs tankegang, som siden blev tidens tankegang: Væk fra det elitære
og formelle, hen til en fri og ekspressiv kreativitet. På det standpunkt stod også
snart et klart flertal af forældrene, som jo var på alder med mig, og dermed
påvirket af de samme idealer.
Men jeg savnede jævnligt, hos mig selv og i tiden, en større sjat af det
elitære og formelle. Vel skulle folkeskolens musikundervisning ikke være
direkte adgangsgivende til konservatoriet. Men mon ikke det kan lade sig gøre
at forene gode ting fra begge strømninger?
Så når jeg skal opgøre min musikundervisning som helhed, bliver det
summa summarum:
Tjaaah…
De andre ”kreative fag” underviste jeg ikke i. Men et vigtigt synspunkt
i min generation var, at alle fag var ”kreative fag”. Det kreative element
skulle indføjes i alle fag, hvilket for mig først og fremmest gjaldt mit
hovedfag, DANSK.
Fra min egen folkeskoletid huskede jeg mest indlæringen af de tekniske
færdigheder, stavning, ordbøjninger, grammatik, skrivning, kryds-og-bolle
kryds-og-bolle kryds-og-bolle. Vi havde også formuleringsøvelser og andet godt,
men fx et begreb som tekstanalyse stiftede vi først nølende bekendtskab med i
de allersidste skoleår - selv om vores dansklærer gjorde en del ud af at læse
gode bøger op for os, hvilket absolut ikke skal undervurderes.
Men nu skulle piben ha en anden lyd! Der skulle analyseres tekster, øves
drama, skrives digte og noveller, laves film og meget andet godt. Og på disse
områder følte jeg mig, efter de første tøvende år, på hjemmebane.
Alle disse områder gjorde jeg meget ud af, og ofte med gode resultater.
Eleverne syntes, det var spændende, forældrene var glade, når en lille
”klassedigtsamling” landede på familiens spisebord, eller når de blev inviteret
til teateraften, ofte som et resultat af tværfagligt samarbejde med musiklæreren
(- det var også mig…) Tværfaglighed var et af tidens nøglebegreber.
Hvis en og anden nu sidder med den fornemmelse, at alle disse kreative
tiltag vel må ha gået ud over elevernes mere formelle og tekniske
dansk-kompetencer, så er svaret et rungende JA!!! Selvfølgelig brugte vi masser
af tid på læseindlæring, stavning og diktater, tegnsætning, bøjninger og
grammatik. Men absolut ikke så meget som i min egen skoletid
Det skulle vi for så vidt heller ikke, eftersom de kreative discipliner
og ”det udvidede tekstbegreb” var nedfældet i love og forordninger. Men jeg må
også erkende, at det var det, er interesserede mig. Fra min egen skoletid var
jeg hamrende dygtig til både stavning, grammatik og tegnsætning - men det var
ikke der, min kærlighed lå.
Og her må jeg sige med Grundtvig: ”… og den har aldrig levet / som klog
på det er blevet / han først ej havde kær”. Eleverne kunne selvfølgelig godt
mærke, at jeg brændte mere for drama og kreativ skrivning, og naturligvis
smittede det af på deres eget forhold til de tekniske discipliner. Falde
igennem gjorde de vel ikke, men deres teknisk-formelle niveau hævede sig næppe
over et - sikkert heller ikke imponerende - landsgennemsnit.
Her må jeg dog fremføre et selvforsvar. Der er nemlig adskillige andre
grunde til, at det faglige niveau i de teknisk-formelle discipliner har vist en
faldende tendens de senere år. Det er trods alt ikke min skyld alt sammen.
1. Danskfagets indhold er, som anført
ovenfor, blevet udvidet betragteligt.
2. Danskfagets timetal er til gengæld
blevet voldsomt indskrænket. Groft sagt har man i vore dage lige så mange
dansktimer på 9 skoleår, som vi i min skoletid havde på 7 år.
3. Børn læser langt mindre i dag. De
elektroniske medier spiller en langt større rolle end i min tid, og den
indlæring af formelle og skriftsproglige virkemidler, som har ligget i
elevernes læsning af børne- og ungdomsbøger, den kan simpelthen ikke
overvurderes. Nu læses der mindre, bøgerne har fået voldsom konkurrence fra de
andre medier, og det er måske i virkeligheden den allervigtigste grund til de
formelle danskfaglige mangler hos den unge degeneration.
4. Kulturelt set har der i min lærertid
ikke været lagt så meget vægt på det formelle som på det kreative. Som lærere
har vi været ganske godt i overensstemmelse med synet på formel indlæring i
forhold til kreativitet. Selvfølgelig har forældre og lærere lagt vægt på, at
børnene kunne læse og skrive, men det kreative har, i forhold til ”gamle dage”
(min egen skoletid), været helt anderledes ligeberettiget hermed.
”Himmelekspressen” er nået frem. Skolekomediens
finalescene.
|
Men det ændrer ikke på, at jeg jævnligt bander over såvel aviser som tv,
når en journalist laver formelle fejl eller formulerer sig ubehjælpsomt på mit
kære modersmål.
Jeg har skam også prøvet: ”Nej, nu må vi altså ha gjort noget ved det.
Det kan ikke blive ved at gå”! Og så et intensivt kursus i fx tegnsætning.
Eleverne kaster sig pligtskyldigst over opgaverne. Nogle af dem knækker
også koden, de fleste af dem kan efterhånden løse opgaverne rigtigt. Men
overføre det til hverdagsopgaverne, det kniber det med. Ude af øje, ude af
sind: De fleste glemmer det lynhurtigt igen. Så friskede vi op, og så glemmer
de det endnu engang…
Nutidens unge kan ikke terpe, sådan som vi ku. Ikke fordi de ikke vil,
men de har ikke lært det. KAN næppe lære det.
Og hvorfor ku vi? Fordi vi ikke kendte til andet. Sådan VAR skolegangen
bare dengang.
Men det er trods alt næppe det, vi ønsker tilbage.
Som sagt spillede kreativiteten en stor rolle for mig i min lærertid. Fx
i drama. Min ungdoms kreative dramatik med dramaøvelser og gruppedynamik fik
jeg aldrig et fortroligt forhold til. Til gengæld skrev jeg mere
”traditionelle” skolekomedier til 8.-9. klasse, både tekst og musik, opført med
fuldt udtræk til store skolefester. Jeg instruerede også, i tæt samarbejde med
gode kolleger.
Den første var en dramatisering af ”Kejserens nye klæder” ved min skoles
75 års jubilæum i 1985. Her forsynede jeg, helt i tidens ånd, kejseren med to
døtre, hvoraf den ene lod sig forblænde af skrædderne, mens den anden
gennemskuede hele komedien og blev kæreste med en mand af folket, en menig
soldat. Jojo, det blev skam et stykke med både kønspolitisk og socialt motiv.
Succes´en gav mig både ambitioner og blod på tanden, og i de kommende år
skrev og instruerede jeg skolekomedier hvert andet år, vel i alt otte gange.
Det var et kæmpe arbejde, men til stor glæde for de mange skuespillere, for
skolen som helhed - og for mig selv.
Det intense og intime fællesskab, der opstår omkring en
teaterproduktion, er noget, man aldrig glemmer! Det vidste jeg af personlig
erfaring fra min egen gymnasietid, og jeg genoplevede det mange gange som
instruktør.
Elevsamarbejde
Det skal lige understreges, at mange af de ting, jeg gerne ville fremme
i Folkeskolen, allerede var godt i gang, da jeg kom til i 1977. Elevsamarbejde
var fx godt i gang, især i kategorien gruppearbejde, og det blev med tiden en
arbejdsform, jeg benyttede mere og mere.
Det er en arbejdsform, som ideelt set fremmer både elevernes
selvstændighed og deres samarbejdsevne. Så den passede jo som fod i handske til
mine intentioner.
Men det er ikke en uproblematisk arbejdsform. Hvordan fx sikre, at alle
i en gruppe bidrager til og får noget ud af arbejdet? Hvem skal bestemme
grupperne, lærer eller elever? Hvordan sikres en fornuftig arbejdsindsats, så
gruppearbejdet ikke bliver en sovepude? Jeg vil ikke påstå, at jeg fandt
løsningen på de problemer hver gang
De initiativrige var jeg ikke så bekymret for. Selv om det skete, at de
brokkede sig over at skulle trække læsset, hvis de var i gruppe med et par knap
så aktive elever, så lærte de faktisk ikke så lidt af netop det. Derimod kunne
de fagligt svagere elever have svært ved at profitere af gruppearbejdet. Ofte havde
de problemer med netop den selvstændighed, som jo kan stille store krav til
overblik og sans for struktur og disposition, hvilket kan være svært nok, ikke
mindst hvis eleven havde faglige mangler. Derfor lå hovedproblemet med
arbejdsformen ofte her.
Isoleret set er struktur et disciplinerende begreb, som anfægter elevens
selvstændighed. Og det skal derfor anvendes med skønsomhed og må ikke misbruges.
Men netop de fagligt svage elever har
brug for overskuelighed. Hvis de overlades til sig selv, vil de ofte vise sig
IKKE at kunne mobilisere det overblik, som kan frugtbargøre den selvstændige
arbejdsform for dem. Her er der altså brug for, at læreren hjælper med en grad
af struktur, af arbejdsopgaver, afpasset efter den enkelte elev.
Man skal bare være opmærksom på, at strukturen skal være frisættende,
ikke begrænsende. Og man kan opleve, at en elev, som man ikke tiltroede nogen
videre kreativitet, pludselig åbenbarer nogle særlige evner inden for et
specielt område. At nå ind til dem er en befriende oplevelse, både for eleven
og for læreren.
Selvstændige
arbejdsformer tilgodeser netop de fagligt og socialt stærke elever, selv om det
ikke kan afvises, at en svagere elev kunne hjælpes frem til en god præstation
af de stærke. Men den svagere elev kunne let blive en slags ”blind passager” i
gruppearbejdet.
Elever fra kulturelt stimulerende hjem, hvor der fx blev diskuteret
meget, havde ofte store fordele i gruppearbejde (som også i skolen som helhed).
Mens elever fra hjem, hvor dette ikke var så fremtrædende, havde sværere ved
disse arbejdsformer.
Jeg oplevede fx ofte, at for elever med indvandrer-baggrund kneb det ret
meget med at yde noget i selvstændigt arbejde eller gruppearbejde, især for
mange af drengene. Jeg gætter på, at det skyldes kulturelle grunde, at de netop
ikke var vant til, at der i familien blev appelleret og stillet krav til deres
selvstændighed.
En vigtig del af mit oplæg blev derfor at tydeliggøre de faglige krav,
så de knap så selvstændige elever fik lettere ved at forstå og leve op til dem.
Som regel lavede jeg grupperne, selv om eleverne konsekvent plagede om
at måtte vælge selv. Jeg så for mange eksempler på, at grupperne blev valgt ud
fra kammerat-skabskriterier - forståeligt nok, men ikke altid hensigtsmæssigt,
hvis eleverne skulle udvikle sig og stilles over for nye udfordringer.
Emneuge ved Moesgaard Strand.
|
Men det blev også vejen væk fra noget af den basale tryghed, der ligger
i de traditionelle arbejdsmønstre. Det blev bestemt ikke lettere at være en
fagligt eller socialt svag elev.
Og det er bestemt ikke al læring, der egner sig til gruppearbejde.
Medbestemmelse
Indirekte fik medbestemmelsen gode kår i mine år som lærer. De nye
arbejdsformer gik deres sejrsgang, og i dem lå der, som allerede nævnt, ikke så
lidt medbestemmelse.
Hvad angår direkte elevdemokrati, er billedet lidt mere grumset.
Jeg er absolut tilhænger af den opdragelse til demokrati, medbestemmelse
og selvstændig kritisk stillingtagen, som da også klart fremgik af Folkeskolens
formålsparagraf.
Men jeg er jo ikke bedre end andre mennesker: Når vi har magten, vil vi
gerne beholde den. Og så kan vi med fordel henvise til vores store ansvar, som
nødvendiggør vores magt. Det er jo os, som har ansvaret for, at eleverne får
lært det, de skal, ifølge love og bestemmelser.
Jeg har helt ærligt aldrig set et fungerende absolut elevdemokrati. Selv
om jeg egentlig oprindelig gik ind for det. Det røg ud sammen med mine
tidligere beskrevne famlende forsøg som antiautoritær lærer, og jeg tror ikke
på det.
Fælles hjælp, fælles arbejde, fælles oplevelser. Her på
kanotur i Sverige.
|
Men i kontroversielle tilfælde blev det nu alligevel som oftest mig, der
bestemte…
Social og global bevidsthed
70´erne er almindelig kendt som ”det
politiske årti”. Rigtig mange af vi unge lærere kom ud i skolerne som klart
røde og venstreorienterede. Og det vidste mine elever og deres forældre udmærket.
Dér befinder jeg mig stadigvæk
politisk. Men jeg er unægtelig hverken så revolutionær eller så skråsikker som
dengang. Virkeligheden har - naturligvis - vist sig at være langt mere
kompliceret, end jeg troede.
Nå, men vi unge, de af os, der ”kendte sandheden”, anså det for direkte
forkert at skjule denne for vores elever. Så vi fortav ikke forskellen mellem
rig og fattig, hverken globalt eller lokalt. Vi fortalte om kampen for frihed
og selvstændighed i den tredje verden. Vi kom ind på kvindernes kamp for
ligeberettigelse. Og vi skjulte ikke, at vi anså socialismen for at være
verdens fremtid.
Var vi noget enøjede og skråsikre? Utvivlsomt. Men på den anden side:
Det havde den undervisning, vi selv havde modtaget i fx historie, sandelig også
været, i stærkt nationalistisk retning. Så egentlig var der tit tale om
korrektioner af den linje, selvom det hændte, at vi endte i den anden grøft.
Vi altså hverken skjulte eller ”objektiviserede” vores egne meninger.
Til gengæld gjorde vi noget andet, som på afgørende måde afsvækkede vores egen
skråsikkerhed - vi lagde op til debat og kritik. Og selv om vi som voksne med
viden og ordet i vor magt jo nok kunne vinde en diskussion, så betød det på
ingen måde, at vi kunne få eleverne til at tage alt, hvad vi sagde, for gode
varer. Deres ”selvstændige kritiske stillingtagen” blev ganske ofte vendt imod
os selv som lærere.
Op gennem 70´erne og start-80´erne rasede ”indoktrineringsdebatten”. Flere
politikere, med den radikale Asger Baunsbak Jensen og Centrumdemokraten Erhard
Jacobsen i spidsen, anklagede os 68´ere for at indoktrinere vore elever med
egne politiske holdninger.
Vi ville rigtig gerne. Men jeg tror ikke, det lykkedes i særlig grad.
En historie:
Engang hørte jeg i radioen et interview med en
daværende kendt politiker, Kim Behnke, som blandt andet blev spurgt, hvem der
var den bedste lærer, han nogensinde havde haft. Svaret var: Martin Rømer. På
den tid var Martin Rømer en ræverød, maoistisk kommunist, og Kim Behnke
fortalte, at alle de diskussioner, som Martin Rømer havde lagt op til i
samfundsfag, i den grad havde skærpet den unge politikerspires kritiske sans og
diskussionsevne. Og det var bestemt ikke, fordi Martin Rømer skjulte sine egne
meninger.
(Senere blev Martin Rømer formand
for Danmarks Lærerforening. Og mon ikke han endte i Socialdemokratiet?)
Men pointen kommer her: Det
parti, som Kim Behnke kom i Folketinget for, var … Fremskridtspartiet.
Forløberen for Dansk Folkeparti, som vel lå cirka så langt fra Martin Rømers
kommunisme, som tænkes kunne!!!
Det var altså ikke
indoktrineringen af et verdensbillede, der vandt. Det var den selvstændige
kritiske stillingtagen…
Ovenstående historie har, sammen med
mine egne oplevelser, ”beroliget” mig med hensyn til min egen mulige
indoktrinering af de uskyldige små. Jeg oplevede selv adskillige kvikke elever,
som brugte debatten og kritikken imod mine synspunkter. Indoktrinering virker
KUN, hvis man lukker af for andre verdensbilleder - som fx nazisterne gjorde i
Tyskland. Og det gjorde hverken jeg eller min generation, tror jeg. Den frie
meningsudveksling var nummer ét!
Og igen: Vi fik da lukket op for emner, der indtil da havde været ret
stedmoderligt behandlet i skoleundervisningen: Kvindernes ligeberettigelse, fx.
Arbejderbevægel-sens historie og betydning. Hvad er en fagforening? Forurening
og miljø. Udnyttelsen af de fattige lande. Tro endelig ikke, at Folkeskolen var
værdifri før os! Vi var bare så tydelige…
Gennem hele min lærertid har jeg aldrig skjult mine egne meninger. Men
jeg har også sørget for at vise respekt for anderledes tænkende elever, selv om
jeg naturligvis var en mere trænet debattør end dem. Det brugte jeg dog mest
til den nødvendige rolle som ”djævelens advokat”. Hvis jeg havde brugt det til
at ”jorde” dem med, ville det ha været i høj grad kritisabelt.
Hvad sagde forældrene til det? Mange af dem var, om ikke enige, så dog
på linje med mig politisk. En enkelt gang er jeg blevet kaldt til ”kammeratlig
samtale” på inspektørens kontor, fordi jeg, i øvrigt på klassens opfordring,
havde sunget en politisk slagsang for eleverne. Det var nu meget fredeligt. Hr
Holm sagde blot, at nu havde han gjort mig bekendt med forældreklagen, og at
jeg kunne tage det helt roligt. Han havde selv som ung lærer engang oplevet en
klage, da de sang den kendte socialdemokrat-iske sang ”Danmark for folket” i en
time…
Røv til bænk og bøger - nej tak
Jeg har stået for rigtig meget
røv-til-bænk-undervisning og brugt rigtig mange bøger. Her er jeg bestemt ikke
gået i den anden grøft!
Kold stroppetur i marts måned.
|
Betydningen af dette kan ikke overvurderes! Både lærdomsmæssigt,
oplevelses-mæssigt og ikke mindst socialt har det betydet uendelig meget for
mine klasser som helhed, for de enkelte elever - og for mig selv. Oplevelser i
fællesskab ude i den virkelige verden har en effekt, som den teoretiske
undervisning ikke kan måle sig med.
Men selvfølgelig bliver disse oplevelser ikke til læring, hvis man ikke
gennem teoretisk undervisning samler dem og perspektiverer dem. Og selvfølgelig
er der masser af faglig undervisning, som ikke kan lade sig gøre uden en solid
gang røv-til-bænk og bøger.
Hvad i øvrigt bøger angår, så er de ved at være ”en truet art” i vore
dages samfund. Og jeg er sikker på, at det har store skadevirkninger for
elevernes sproglige og udtryksmæssige evner. Så hvis jeg i starten har ment, at
bogen skulle ”ud”, så varede det ikke længe, før jeg blev lige så overbevist
tilhænger af at få den ”ind igen”.
Variationen i undervisningsmetoderne har haft rigtig meget positiv
effekt i skolen. Men det har også sin pris: Elevernes ”terpeevne” (altså evnen
til at fx sætte kryds-og-bolle i timevis i træk) er i ret høj grad aflært og
kan næppe indlæres igen. Måske har det betydet, at de ”middelbegavede” elever,
der før kunne slide sig til dygtighed på de teknisk-faglige områder, i dag har
fået aflært denne mulighed.
Til gengæld er skolen blevet bedre til læring på mange andre områder. Og
den er helt sikkert blevet sjovere.
Klassen - et socialt og
arbejdsmæssigt fællesskab
Jeg har igennem alle mine 34 folkeskoleår været klasselærer, for syv
klasser i alt. To gange hele vejen fra 1. til 9.-10. klasse, resten af gangene
fra 7. til 9.-10. klasse. Hele vejen igennem har det været af afgørende
betydning for mig at få mine klasser til at fungere som et socialt og
arbejdsmæssigt fællesskab.
Lykkedes det?
Internationalt udsyn. På vandring hen over Nolsoy,
Færøerne.
|
Jeg har altid været en varm tilhænger af enhedsskolen og den
traditionelle danske klassestruktur. En lærers fornemste opgave er at skabe et
miljø i klassen, hvor alle trives, hvor lysten til at lære er i højsædet, hvor
der er plads til forskellighed, og hvor fællesskabet er det centrale
læringsmiljø. At stræbe efter det er for mig en lærers ædleste pligt - selv om
man må gøre sig klart, at det aldrig kan lykkes 100 %.
I min egen skoletid brugte læreren ikke meget tid på klassens fællesskab.
Afstanden fra elever til lærere var meget større end i min lærertid, og det
samme var, fagligt set, afstanden mellem eleverne. Samarbejdet var ikke i
højsædet, og det gjorde, at der fx var elever i min klasse, som jeg INTET
vidste om, selv efter 10 år.
Vi brugte ikke tid på at diskutere klassens sociale problemer, selv om
de ved gud fandtes i rigt mål. Læreren koncentrerede sig om at skabe det, man
på den tid anså for et effektivt læringsmiljø, dvs. RO. Hvordan vi trivedes
individuelt i klassefællesskabet, blev ikke betragtet som lærerens problem -
heller ikke af os elever, endsige af vores forældre.
Det gav tit et hårdt miljø i klassen, og at råde bod på det, især ved at
støtte de svage elever, blev et mantra for min lærergeneration.
Så jeg har i hele min skoletid brugt meget
tid på at diskutere og om muligt løse klassens sociale problemer.
FOR meget? Njaaarh, måske. Det tar jo af undervisningstiden, men man har
det håb, at den brugte tid ”kommer tilbage” som øget trivsel og større lærelyst.
Og overordnet set mener jeg, at jeg har haft en vis succes med de sociale
tiltag. Vi har tit fået løst konflikter og på den måde skabt bedre klima og
trivsel for alle.
Alle? Nej, desværre. Som lærer er man langt fra almægtig. Man kan som
regel, hvis man opdager det og griber ind, forhindre det negative, fx decideret
mobning. Men det er straks langt svære at skabe det positive, dvs. sikre, at
ingen er alene og udenfor. Kliker og hierarki er uundgåeligt i et menneskeligt
fællesskab, selv om man kan blokere for de værste følger deraf.
At jeg har brugt tid på det, har også ligget i tiden. Nu om dage
FORVENTES det af forældrene, at man som lærer formår at sikre trivsel hele
tiden for alle elever. Man skal fokusere på den enkelte elev, både hvad angår
læring og trivsel. Det er mildest talt noget af en opgave!!!
Langs fuglefjelde fra Vestmanna til Eidi, Færøerne.
|
Som klasselærer har jeg altid betragtet mig selv som ”far” for min
klasse. Det indebærer selvfølgelig indblanding i de sociale problemer og hjælp
til de svage og truede elever. Men det indebærer først og fremmest et bevidst
arbejde med klassens fællesskab som en central, ja uomgængelig værdi. Og det
indebærer, i hvert fald i mit tilfælde, at jeg som lærer ”går i spidsen” og
signalerer en positiv holdning til netop den opgave, der skal løses. Netop den
er DET ALLERMEST SPÆNDENDE, vi netop nu kan foretage os!!!
En historie:
Min 9. klasse skal på lejrskole
i Sverige sammen med jævnaldrende klasser fra Norge, Sverige og Finland. Af
private årsager kan jeg ikke ta med fra starten, hvor to lærere, der ikke
kender klassen så godt, må stå for ledelsen.
Da jeg ankommer på anden-dagen,
er humøret lidt trist. Eleverne har ikke rigtig lært nogle af de andre at
kende, de keder sig, og selvfølgelig giver nogle af dem udtryk for, at det er
en værre møglejrskole.
Noget må gøres. Næste
programpunkt er rundboldturnering mod de andre nordiske klasser, og ingen gider
rigtig deltage. Rundbold er for pattebørn. Jeg samler klassen til en gang
peptalk, og det lykkes for mig at få flokken med ud til kamp.
Under kampen er jeg den, der
råber og skriger, griner og bander. ”Flot slag, Sofus”. ”Løb dog, Anja”.
”Jaaah, godt grebet!” - imens jeg selv løber og slår det bedste, min tykke mave
tillader.
Vandt vi? Det husker jeg ikke,
men efter kampen er stemningen mærkbart bedre. Og der er enighed om, at nu er
det HER, vi er, og nu er det DET, vi gør - og det bliver FEDT!
Og det blev det!
Hvis man som lærer formår at
udvise humør og entusiasme, smitter det i den grad af…
Jeg mener altså bestemt, at en mere social og problemløsende tilgang til
lærerjobbet var et stort fremskridt. Men også her kan man ende i den modsatte
grøft. Hvis vi fjerner hver sten fra barnets vej, er vi måske med til at
forhindre det i at opbygge og bruge sin egen modstandskraft. ”Ordet skaber,
hvad det nævner”, som Grundtvig har sagt. Bare se på nutidens diagnosejungle.
Det er bare svært at ændre på. Alle forventer, at lærerne løser barnets
problemer. Selv har jeg i højere grad fokuseret på fællesskabet end på
individet, eftersom det er i fællesskabet, eleven skal leve, lære, klare sig.
Men - hvis jeg har set en elev, der havde det skidt på den ene eller den
anden måde, så har jeg da gjort, hvad jeg kunne for at hjælpe hende eller ham.
Alt i alt
”Der findes kun dårlige forældre”, som min gamle far sagde. Dermed mente
han, at ingen mor eller far undgår at dumme sig tit, godt og grundigt, trods
deres gode vilje. På samme måde kan man sige: ”Der findes kun dårlige lærere”.
Ingen af os undgår at begå slemme fejl og dumheder i det komplicerede lærerliv.
Det kan sammenlignes med en jonglør med 12 bolde. Man undgår ikke at tabe en i
ny og næ. Og sommetider går der helt kuk i det, så alle 12 bolde ramler ned om
ørerne på en. Nå ja, så er der vel ikke andet at gøre end at få dem samlet op
og få gang i jongleringen igen…
Eller man kan sammenligne læreren med en af disse tumlingedukker, der
efter at ha fået et skub straks rejser sig igen. Den oplevelse kommer man tit ud
for som lærer.
Lærerjobbet er vanskeligt. Og man ser ulykkeligvis jævnligt, at en lærer
bryder sammen med stress eller depression. Ofte er det endda dygtige og
populære lærere, som investerer hele deres liv (og desværre lidt til) i
lærerjobbet. Måske har de koncentreret sig om at kaste og gribe de 12 bolde. De
har bare glemt det vigtigste: At passe på
sig selv.
Og ministeren og myndighederne har også glemt det vigtigste: At passe på lærerne. Jamen er børnene da
ikke det vigtigste? Jo da, men dem passer lærerne jo på. Hvis de får lov til at
ha kræfter og overskud til det…
Vi lærere skal huske én ting: At
passe på hinanden. Ingen andre gør det. Vi skal være hinandens hjælpere,
ikke hinandens bødler! Den nuværende samarbejdende lærerkultur har rigtig mange
fortrin for den, jeg kendte i min egen skoleelevtid, hvor hver lærer havde sin
egen lille undervisningsverden - og måtte klare sig selv, hvis det gik galt. Men
nutiden indebærer også en risiko: At vi som lærere i svære situationer i for
høj grad presser, ensretter og disciplinerer hinanden.
Det er vores arbejdsgivere selvfølgelig glade for. Så slipper de! Men
det har alt for store menneskelige omkostninger. Det er ikke engang særlig
effektivt. En stresset og presset lærer bliver før eller siden til en dårlig
lærer, eller han eller hun må helt opgive lærergerningen. Sikket spild af
ressourcer. Folkeskolen skal og må have plads til, at ikke alle lærere kan være
superpædagoger, ganske ligesom alle elever ikke kan være højt begavede. Hvis
man hele tiden presser på for at optimere, ender man med knuste menneskeskæbner,
både blandt elever og lærere.
FOLKESKOLEREFORMEN - ET OVERGREB
Enhver generation oplever det tidspunkt, da nutiden slipper op.
Pludselig opdager man, at man er efterladt i fortiden og må se fremtiden vinke
farvel, mens den galoperer imod den opgående sol og forsvinder i det fjerne.
Der står man så tilbage! I den situation er det næsten uundgåeligt at
skue mod de fjerne horisonter med bevidstheden om, at det da vist kun kan gå
galt. JEG er jo ikke med! Og hvad med al min klogskab, min viden og mine
dyrekøbte erfaringer? Næh du - I MIN TID VAR ALT MEGET BEDRE.
Sådan går det naturligvis også mig.
”Erfaring er billetter til et tog, der er kørt”, har en - måske - ung
person udtalt. Jeg udsteder også mine billetter, vel vidende, at toget ER kørt
for længst. Men forhåbentlig kan en og anden yngre person alligevel nyde godt
af min kritik og hjælpe til med at korrigere kursen, inden Folkeskoletoget
kører helt ad helvede til.
For sådan ser det ud fra min synsvinkel. De idealer, som jeg vedkender
mig den dag i dag, er koldt og kynisk ved at blive slettet – til fordel for en
”nødvendighedens politik”, som truer med at udslette det, som er Folkeskolens
adelsmærke og eksistens-berettigelse.
Bliv voldtaget - og nyd det imens
Man laver den største folkeskolereform i generationer. Og for at den
rigtig skal komme godt fra start, begynder man med at voldtage alle dem, der
skal gennemføre reformen.
Således motiverede kan lærere og pædagoger så ellers bare gå i gang.
Man lyver hele det danske folk lige op i ansigtet, da man påstår, at
Folkeskole-reformen intet har med voldtægten at gøre. Formelt set delvis
korrekt, da lærernes arbejdsgivere er Kommunernes Landsforening (KL), mens
skolereformen blev vedtaget i Folketinget. Reelt en lodret og skamløs løgn, da
Folketinget lovliggør voldtægten med et indgreb, som ligger helt på linje med
KLs ønsker.
Lærerprotest i Århus foråret 2013
|
Alle ved, at financieringen af skolereformen er helt afhængig af, at
lærerne betaler den, dvs. tvinges til langt flere undervisningstimer. Men
regeringen, på den tid bestående af Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti, samt flertallet bag indgrebet mod lærerne (regeringen
og alle de borgerlige partier) afviser denne sammenhæng med en bevidst og
skammelig løgn.
Lærerne, samlet i Danmarks Lærerforening, er af gode grunde rasende. En
mere elendig måde at påbegynde en reform på kan ikke tænkes. Men nu, 2½ år
efter, ser vi jævnligt politikere og skoleledere komme med indlæg om ”at tale
skolereformen op” og ”få ja-hatten på”.
Min ven Henning Langkjer og jeg sang for til
protestsangen …
|
Dette grumsede og brutale forløb må ikke glemmes. At forlange, at de
lærere, som man behandlede på den måde, skal ”glemme det hele” og ”komme
videre” er at føje spot til skade.
Men lærere er jo mennesker, endda for det store flertals vedkommende
pligtopfyldende og ansvarsfulde mennesker. Og det er en kendt sag, at hvis man
tvangsmæssigt undergives uantagelige vilkår, fx arbejdsvilkår, så er det nok
muligt at bevare sin selvstændige, kritiske stillingtagen en tid. Men ganske
langsomt eroderes éns modstandskraft, og man må mere eller mindre acceptere, ja
bakke op om, de overgreb, man er blevet påtvunget.
De, der står midt i suppedasen, må, for at overleve psykisk, i et vist
omfang ”glemme det hele” og ”komme videre”. Hvis ikke, er det simpelthen for
svært at holde til hverdagen.
Og der står de så, mine kære ekskolleger, dybest set fredsommelige og
ret autoritetstro, og skal ha en hverdag til at fungere - mens mange af dem går
ned med stress, andre fyres, og rigtig mange kun hænger på med det yderste af
neglene. De er blevet splittet og delt, og de går ned med flaget som
enkeltpersoner - men i massevis.
Rundt omkring sad alle de andre offentlige grupper og tænkte måske
”godt, det ikke er os”. Og de klogeste af dem tænkte:
”Vi blir de næste…”
Men hvad så med Folkeskolereformen
da?
Som de ansvarlige med slet skjult
stolthed siger: Det er den mest omfattende reform af Folkeskolen nogensinde!
Jeg hverken kan eller skal gå ind i reformens detaljer, eftersom jeg jo slap
ud, inden den blev gennemført. Så dem ved nutidens lærere meget mere om end
jeg.
Derfor bliver dette bidrag mere et forsøg på at beskrive, hvilke tanker,
forestillinger og idealer, Folkeskolereformen bygger på
Men først et kort afsnit om, hvordan den blev til?
Der skete et drastisk skred midt i forløbet. Pludselig blev lærerne totalt afskåret fra processen.
Der havde været forhandlinger i gang, og alle vidste, at en reform var
undervejs. Men ”nogle” må pludselig have besluttet, at denne reform skulle og
måtte gennemføres, uden at praksisfolket, dvs lærerne, skulle høres. De blev
simpelthen sat uden for døren. Tilbage var regnedrenge fra finansministeriet og
håndplukkede ”eksperter”, hvis loyalitet over for regeringen var ubestridelig.
Og heraf følger, at den store danske Folkeskolereform er gennemført med Finansministeriets talknusere som øverste
pædagogiske ekspertise.
Dette præger både Folkeskolereformens
udformning, gennemførelse og menneskesyn i uhyggelig grad.
Hverdagens helte: Eleverne er klar ved årerne. To lærere
planlægger ”dagsmarchen”.
|
Og med denne begrundelse er vi på vej tilbage til fortidens autoritære ledelsesstat med
syvmileskridt.
Op gennem 90´erne og 0´erne peger det ene tiltag efter det andet frem
mod reformen. Undervisningen hænges i stadig højere grad op på central
planlægning, målstyring, test og evaluering. Så længe disse tiltag bevarede
spillerum til lærerne, var flere af dem såmænd ganske fornuftige som redskaber
til en effektivisering af undervisningen. Jeg havde fx selv glæde af, at
årsplaner for undervisning i de enkelte fag blev indført, det gav mig et godt
overblik over min undervisning.
Men det var ikke nok at foreslå eller gøre obligatorisk, forslaget
skulle også standard-iseres. Det samme skulle testkulturen, ja alle nye tiltag
blev brugt i ensretningens og disciplineringens tjeneste. Skolen blev
tumleplads for centraladministrationens skrivebordsgeneraler. I stedet for at
udstikke retningslinjer og komme med ideer, som de enkelte skoler så kunne
bruge på deres egen måde, blev standardisering det nye mantra, konkret udtrykt
i snæversynet målstyring og standardiserede test.
Men standardiserede skoler med standardlærere og standardelever bliver
naturligvis til standardborgere i et
standardsamfund. Den autoritære konkurrencestats fantasiløse
cost-benefit-filosofi med dens indskrænkede og smålige menneskesyn anbragte sit
kvælertag omkring en mangfoldig og blomstrende Folkeskole. Nu skulle den ikke
blomstre, men konkurrere sig til succes.
(Åh, jeg kender i massevis af lærere med både original personlighed, selvstændige
metoder og kreative evner, fremragende folk, hvis dybt personlige måde at være
lærer på bliver kvæstet eller umuliggjort af standardiseringens spændetrøje.
Dygtige, afholdte lærere, som har haft deres egne veje til målet. Nu skal de gå
i trit. Hvordan skal det dog gå? Nogle af dem falder vel til patten, mens lyset
slukkes i deres øjne. Andre forlader vel Folkeskolen, jaget bort af stanken i
bageriet …)
For magthaverne i vort samfund er udviklingen af skolen er en alt for
alvorlig sag til, at lærerne skal have indflydelse på den. Både folkeskolereformens
skole- og menneskesyn synes undfanget blandt finansministeriets regnedrenge,
for hvem Danmarks konkurrenceevne i den snævreste og allermest fantasiløse
forstand er alfa og omega. Gennem de seneste mange år har man overladt til
centrale ekspertgrupper at diktere de forsøg, der skulle udvikle skolen, og her
har man omhyggeligt undgået at inddrage skolens professionelle undervisere i
idéfasen, selv om Danmarks Lærerforening (DLF) har fremlagt adskillige
interessante forsøgsprojekter, som dels har kommet vores politikere i møde,
dels har fastholdt og frugtbargjort de konkrete erfaringer, som Danmarks lærere
har gjort sig ude i skolehverdagene.
Men de forsøg, der er blevet gennemført, har haft til formål at pege på
den ønskede konklusion. De eksperter, man har konsulteret, har peget på det
resultat, man i forvejen har ønsket. De internationale eksempler, man har
refereret til, har gjort det samme. Og hvis de ikke har gjort det, har man
fordrejet dem, så det så sådan ud (til flere internationale skolefolks
forbløffelse og forargelse).
Dannelse
Begrebet dannelse har alle dage været stærkt diskuteret, ikke mindst i
relation til opdragelse og uddannelse.
Den tid synes snart forbi. Inden længe er begrebet forsvundet.
Selvfølgelig er Folkeskoleloven fyldt til randen med ædle hensigter og
dannelses-relaterede begreber. Men MÅDEN, man styrer og ensretter
skolehverdagen på, er alt i alt et voldsomt overgreb mod den kulturelle frihed, der er
forudsætningen for enhver dannelse, uanset hvordan man definerer begrebet. Målstyring
og test i overdreven grad kommer til at fungere som et direkte angreb på denne
frihed. Eleverne skal forsynes med kompetencer,
så de kan indgå i den samfundsmæssige produktion som velsmurte tandhjul. Men
kompetencer er en teknisk betegnelse – og dermed i sit væsen det stik MODSATTE
af dannelse, eftersom de ikke beror på en selvstændig, kritisk tilegnelse af
kulturelle begreber.
Dermed bliver alle de velmenende ord reduceret til indholdstomme buzzwords, som markerer ædle hensigter,
men i realiteten fungerer som Potemkin-kulisser, der skjuler en indholdstom
virkelighed.
Mine helte, lærerne og pædagogerne! Gid de også fremover
har tid, lyst og lejlighed til
forrygende personalefester som denne …
|
En meget stor del af nutidens politikere er skolet inden for økonomi og
statskundskab. Det er klart, at en sådan ”oplæring” præger politikernes
tankegang. Den bliver meget let indsnævret til politik i allersnævreste
forstand, og den politiske verden kommer til at mangle den bredde, som før lå
i, at politikerne kom fra mange forskellige samfundslag og med erfaringer af
alle slags, herunder kulturel viden og holdning.
Og voilà - på den måde er regnedrengenes tankegang blevet ikke blot
vores højeste pædagogiske, men også vores højeste kulturelle autoritet. I
Grundtvigs fædreland …
Magthavernes angreb på demokratiet
I teorien er alle enige om, at selvstændighed
og kreativitet i videste forstand er
vigtige egenskaber hos den opvoksende skoleungdom, som skal forsøge at
fastholde Danmarks position i den globaliserede verden. Men i praksis er det
for mig at se netop disse egenskaber, der sættes under pres.
Hos lærerne presses metodefrihed, kreativitet og medansvar for udvikling
af skolen gennem en lang stribe indgreb. Sågar lærernes ytringsfrihed er blevet angrebet ved flere tilfælde, hvor ledere og
kommunale myndigheder har prøvet at lukke munden på lærere, som har ytret sig kritisk
om den nye skolereform. Og hvordan skal lærere kunne udvikle egenskaber som
selvstændighed og kreativitet hos børn, når de selv som lærere får dem
frataget?
Endnu flere helte: To lærere med fruer. Eidi, Færøerne.
|
Dette pres rammer også eleverne, hvis undervisning i effektivitetens
hellige navn bindes op på centrale test og alt for snærende undervisningsmål.
Ingen kan ha noget imod, at man prøver at udvikle og forbedre skolen.
Det har lærerne da også vist sig rede til at deltage i mange gange. Men hvis
målet for denne udvikling ender i en afvikling? Hvis disse udviklingstiltag
samlet set opleves som et angreb på netop de egenskaber og friheder, som har
været den danske Folkeskoles adelsmærke i lange tider? Tjah, så gør man det,
som også min generation, med modsat fortegn, ”kom til” at gøre i adskillige
tilfælde: Man går i den anden grøft. Man smider det selvstændige, kreative barn
ud med frihedens badevand.
Det er i sig selv galt nok. Med hvad værre er: For mig at se er denne
tendens også et led i en større nedskrivning
af vores demokrati. Effektivisering
og den økonomiske nødvendighed
bliver et til stadighed gentaget mantra, som kan komme i brug overfor snart
sagt enhver kritik af besparelser og ethvert forslag til forbedringer. Og i
mantraernes navn kan der også forlanges disciplin
og loyalitet, så kritiske røster
forstummer.
Hermed ser vi et angreb på ”det demokratiske menneske”, som vores
selvforståelse som samfund ellers skulle forestille at hvile på.
Man ser det for sig: Lalleglade danskere, iført komiske ja-hatte (mon de
ligner klaphatte?) vandrende i flok og følge under anførsel af regnedrengenes
kompagni, iført skyklapper af regneark, frem mod det kulturbarbariske, gennemeffektiviserede,
gennemdisciplinerede lykkeland.
Et muntert syn - hvis det altså ikke lige var så sørgeligt.
At udviklingen og globaliseringen kræver ændringer i Danmark og herunder
i Folkeskolen er selvfølgelig uomtvisteligt. Men for mig at se bruges disse
”trusler” af dem, der sidder på magten, til en centralisering og udbygning af
magtstrukturer på alle niveauer i vort samfund. Det er blevet helt legalt at
overhøre ”folkets stemme” for politikere og myndighedspersoner.
New Public Management (NPM)
I fodsporene på 60´ernes og 70´ernes ungdomsoprør fulgte en
gennemgribende demokratisering af ledelsen i det offentlige, herunder ikke
mindst uddannelses-sektoren. Opgøret med ”professorvældet” var en central del
af studenteroprøret, og det smittede af i alle dele af uddannelsessektoren, i
Folkeskolen og i det voldsomt udbyggede daginstitutionsområde. De fleste af de
mange nye medarbejdere kom jo fra ”oprørsgenerationen”, og selv om de langt fra
var oprørere alle sammen, så fik demokratiseringstankerne alligevel en central
plads i tidens debat og satte sig spor langt ind i politikernes rækker.
Men siden blev visse samfundsteknokrater betænkelige. Havde samfundet
overhovedet råd til at udbygge det offentlige på grundlag af fagfolks visioner?
Fagfolk har naturligvis altid øje for forbedringer af deres fagområde, og disse
forbedringer koster ofte penge.
New Public Management blev
økonomers og politikeres nye redskab til at få hånd i hanke med økonomi,
retning og udvikling i den offentlige sektor. Nu skulle det offentlige ”styres
som en produktionsvirksomhed”. Væk med fagfolk, der havde forstand på områdets
kerneydelse, ind med folk, der havde forstand på ledelse, økonomi og udvikling -
for så vidt uafhængigt af det pågældende resortområde. Administration er blevet
en selvstændig ”kunstart”, som udgangspunkt frit i luften svævende og
uafhængigt af, hvad der skal administreres. Man må jo da så håbe, at
administratorerne efterhånden lærer sig lidt om deres resortområdes
virkelighed.
Når administratorer er uddannet i administration, har de selvfølgelig
lært nogle teknikker, som forhåbentlig er til gavn. Men de er dejligt fri for
kendskab til deres områdes filosofi og kultur, hvilket let kan gøre dem til
villige redskaber for den herskende administrationskultur. De er ikke belemret
med utidig idealisme og egne ideer om fx Folkeskolens fremtid. Det gør det
lettere for dem, når fx sparekrav eller andre påbud kommer ovenfra, at slå
hælene sammen og makke ret.
Og borte har taget er de
samarbejdsorganer, hvor folk på gulvet kunne deltage i debatten, komme med
ideer og tage stilling til nye forslag. Ind med analyse- og konsulentfirmaer,
som ”med friske øjne udefra” skulle se på fx skoleområdet. Idéudviklingen blev
centraliseret, og udviklingen af Folkeskoleområdet fandt nu sted i udvalg under
Undervisningsministeriet, som myldrede med økonomer og administratorer, mens
man skulle lede længe efter et medlem med konkret praktisk erfaring.
Management-kulturen gennemsyrede ikke blot ledelse og økonomi, men vandt snart
indpas i selve folkeskolekulturen. Cost-benefit-analyser
erstattede det klassiske skole- og menneskesyn.
Denne udvikling førte til en ganske ejendommelig situation for os lærere
”på gulvet” op gennem halvfemserne og ”nullerne”. Den til enhver tid siddende
regering kunne sort på hvidt påvise, at skoleområdet fik tilført flere penge,
mens vi ude på skolerne med egne øjne kunne se, hvordan vi langsomt men sikkert
blev tappet for undervisningsressourcer. To-lærerordninger forsvandt,
undervisningsmiddelkontoen blev lænset, der blev sparet på vikarer, lejrskoler
blev sjældnere, osv. osv.
Hvordan kunne begge dele være sandt?
For mig at se var det administrationsapparatet,
som voksede ad absurdum. Nu skulle
politikerne have hånd i hanke med skoleområdet, både økonomisk og pædagogisk,
og til dette behøvedes et enormt apparat, som kunne fodre dem med
kendsgerninger, udstikke retningslinjer og definere fremtiden. På skolerne fordobledes
ledelsesstaben, og centralt i kommunen sikkert noget tilsvarende. Og det
komiske var, at vi som lærere og pædagoger samtidig fik større og større
administrative opgaver, ikke mindst på dokumentationsområdet. Administratorerne
skulle jo have noget at administrere! Og det skulle VI levere.
Bevares, der var gode ideer og tiltag iblandt, men som lærer følte man
oftere og oftere, at en sky af mistillid hang over ens hoved. Hvis ikke vi blev
administreret fra top til tå, udførte vi jo nok ikke vores arbejde. Adskillige
undervisningsministre i den periode tog bladet fra munden og leverede en skarp
kritik af lærerne. Personligt er jeg da glad for, at jeg er udstyret med en
ganske solid selvtillid. Men hvordan mon en ung og uerfaren lærer har reageret på
den form for ”opbakning”?
Det er en klassisk sandhed, at magt
korrumperer, og absolut magt korrumperer absolut. Den erkendelse lå også
bag oprøret imod ”professorvældet” omkring 1970.
Men med NPM indførtes et system, hvor det blev en integreret del af
administrationskulturen at lukke ørerne for praktiske skolefolks forslag og
kritik. Vi talte jo nok bare for vores syge moster: ”Her går det skidt - send
flere penge”. Udviklingen af skolen blev centraliseret, lærere og pædagoger
blev ignoreret. Og hvis enkelte lærere insisterede på at blive hørt, blev de i
flere tilfælde forsynet med mundkurv.
Jeg mener IKKE, at vi i særlig grad styres af korrupte politikere eller
administratorer. Men jeg mener, at deres demokratiske kultur i rigtig mange
tilfælde er BLEVET korrumperet, fordi New Public Management (NPM) grundlæggende
er antidemokratisk. NPM definerer begrebet effektivitet som det modsatte af
demokratisk diskussion og udvikling af resortområdet i fællesskab.
Og når effektivitetsjægerne først har defineret demokratiet som
ineffektivt, så er skridtet til en antidemokratisk ledelsesstil ikke langt.
Ledelsen lytter ikke længere til medarbejderne, men kun til de herskende
politiske signaler.
Selvfølgelig er hverken politikere eller administratorer antidemokratiske.
De går da ind for frie valg og åben debat - i princippet. Men hvis debatten
bliver så åben, at de udsættes for kritik fra deres egne medarbejdere, så
vanker der smæk med loyalitets-pisken!
Hvad værre er: NPM-kulturen er kommet til at gennemsyre den almindelige
opfattelse af vores demokratiske kultur. Klassiske begreber som ”den
demokratiske samtale” og ”den frie debat” er under angreb. Et angreb, som vil
vise sig at være rettet imod selve demokratiets livsnerve: De unge er blevet så
artige og lammefromme (-synes en gammel oprører…) Folk holder deres mund…
MEN
NÅR talrige af fx Folkeskolereformens indsatsområder har vist sig at
fungere i bedste fald mangelfuldt,
- NÅR reformen sammen med lærernes
arbejdstidsomlægning har vist sig igen og igen at være én stor kommunal spareøvelse (indirekte
beordret af staten, som skærer kraftigt ned på kommunernes økonomi),
- NÅR en del af denne spareøvelse går
markant ud over de allersvageste elevgrupper gennem det tiltag, som kaldes inklusion - med ulykkelige børn og
desperate og frustrede forældre til følge
- NÅR et af reformens ”skjulte”
formål er nedlæggelse af SFO, og
- NÅR lærere og forældre så påtaler
dette
- SÅ er det en alt for nærliggende
fristelse for de ansvarlige og deres håndlangere at benytte sig af NPMs
indbyggede antidemokratiske ideologi og forsøge at lukke munden på kritikerne.
Der kan påvises talrige eksempler på, at dette er sket, og rigtig mange lærere
har i undersøgelser tilkendegivet, at de ikke tør deltage kritisk i debatten.
Og netop nu, i januar 2016, er der offentliggjort en omfattende
undersøgelse af NPMs effekt i systemets moderland, Storbritannien. Den er
gennemført under ledelse af en af de økonomer, som i sin tid definerede
systemet, og den dokumenterer, at den offentlige service i Storbritannien,
udregnet i faste priser, er blevet både DYRERE og DÅRLIGERE i løbet af de
sidste 20 år… Adskillige danske eksperter har også fået kolde fødder og peger
på noget lignende.
Men man saver ikke den gren over, man selv sidder på. Selv om den her
fremførte kritik vokser sig stærkere og stærkere, i mange forskellige
udformninger, så sidder de alt for solidt og godt, rundt omkring i det danske
uddannelsessystem på deres privatiserede uddannelsesmastodonter og konkurrerer
på livet løs, mens deres med-arbejdere styrter rundt og omstiller sig, iført
ja-hat og centraliserede udviklingsmål.
Hvis de da ikke bare styrter …
Det store flertal af politikere, som de skal servicere skal heller ikke
ha noget klinket. NPM er et system, der egner sig perfekt til at skjule og
maskere et direkte politisk ansvar…
Kineserne kommer!!!
Elever fra Kina og Danmark har engelsk. Harbin, Kina,
2010.
|
Regeringen begrunder det med, at der kun er så og så mange milliarder at
gøre godt med. Det er et mantra, som også det meste af oppositionen accepterer,
dog tilsat lidt brok over de skattelettelser, som alle ved, skal stoppes i
munden på Liberal Alliance, Konservative (og Venstre selv). Milliarderne er et
tal, fastlagt af økonomer, hvis fornemme overblik over den internationale
økonomi blev så flot demonstreret ved den økonomiske krises start i 2008 - og
dikteret af de største økonomier i EU, som foretrækker massiv
ungdomsarbejdsløshed frem for investering i fremtidige arbejdspladser…
Det kan jo ikke nægtes, at et samfunds velstand hviler på dets
produktion, taget i videst mulig betydning. Og i disse globaliserede tider,
hvor konkurrencen kommer fra hele verden, og hvor traditionel industriproduktion
for længst er mere eller mindre outsourced til lande med langt ringere løn- og
arbejdsforhold end Danmark, er der såmænd god grund til at råbe ”kineserne (eller inderne, eller
vietnameserne, eller…) kommer”.
Men det synes, som om konkurrencestatens svar på dette
problem er: ”Så må vi blive som dem”. Hvis det er det danske velfærdssamfunds
redningsplanke, så kan vi lige så godt overgive os til ”den gule fare” med det
samme. Jeg har selv haft fornøjelsen af at besøge en kinesisk skole med min 9.
klasse og dér opleve et glimt af en unægtelig MEGET standardiseret,
disciplineret og fantasiløs undervisning. Skal vi gå hen og gøre ligeså?
Den konkurrence kan vi ikke vinde! Dertil ligger den danske kultur alt
for langt fra den kinesiske. At vende supertankeren DEN DANSKE KULTUR
forekommer mig håb- og halsløs gerning. Og helt forkert.
Kineserne ved i øvrigt udmærket, i hvert
fald på det teoretiske plan, at deres skolesystem trænger til et ordentligt
skud befrielse fra autoritetens snærende bånd, hvis de inden for det kreative
og kulturelle område skal kunne konkurrere med den vestlige verden. Og
effektive, som de jo er, sætter de nye tiltag i gang. Men også for dem er det
en supertanker, der skal vendes.
Mennesker mødes. Harbin, Kina, 2010.
|
Jeg er ikke økonom, og det vil være halsløs gerning at forsøge at gøre
mig klog på verdens økonomiske udvikling i fremtiden. Men jeg er sikker på én
ting: Hvis vi skal klare os i den internationale konkurrence, så nytter det i hvert
fald slet ikke med det igangværende frontalangreb på de centrale værdier i det
danske uddannelsessystem.
Det er kun vejen til undergang.
Frustration og håb
Frustration er der nok af. Men er der håb?
Jeg er aldeles sikker på, at der ude på vore folkeskoler findes et stort
antal lærere, som gør deres bedste for at opretholde såvel deres egen
pædagogiske selvrespekt som en hel masse af netop de truede demokratiske og
kulturelle undervisningselementer, som de har bundet selvrespekt og
læreridentitet op på. Utvivlsomt også et antal ledere, selv om disse ved deres
ansættelse ofte er blevet ansat efter, om de aktivt støtter Folkeskolereformen.
Men de er jo ikke blinde. De kan godt se, hvordan alt for meget smuldrer. Så
rundt omkring i det danske uddannelsessystem forsøger man sig med pragmatiske
tiltag, som skal afbøde de værste skadevirkninger af Folkeskolereformen og af
Lov 409.
Selv om jeg har elsket mit lærerjob i 40 år, kan jeg i dag ulykkeligvis
ikke helhjertet anbefale et ungt menneske at blive lærer. Men jeg har stor
respekt for og tiltro til den danske lærerstand. I den og dens stadige og
stædige arbejde for, mod hårde odds, at få det bedste ud af utallige
skolehverdage ligger håbet for fremtiden.
Et håb knytter sig også til, at mange forældre efterhånden opdager
reformens elendighed og opponerer herimod. Alt for mange politikere har bundet
alt for meget personlig prestige op på Folkeskolereformen - så det er
nødvendigt med en vælgerreaktion, hvis de skal komme på bedre tanker.
Folkeskolen
er det danske samfunds allervigtigste kulturinstitution.
Lad den ikke
gå til bunds i åndløst, kulturbarbarisk teknokrati!
Den
14. januar 2016
Gudmund Auring
P.S. (Om billedsiden: Det ser
unægtelig ud, som om det var fjas og halløj hele tiden. Men hverdagene blev jo
ikke fotograferet i samme grad. Og de var dog langt de fleste.)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar