TRO
Mennesket har skabt GUD i sit eget billede.
Så kort kan min holdning til begrebet TRO udtrykkes.
Og så alligevel ikke. Der er mangt og meget, der skal skrives og gøres
klart, før alle de nuancer og forbehold, som ligger i min holdning til begrebet
TRO, er nogenlunde på plads.
For mig er begrebet TRO fast knyttet til vi menneskers ulyksalige trang
til at forstå og finde mening i eksistensen og tilværelsen. Denne trang har vi
alle. Derfor er der for mig ingen tvivl om, at hvis vi er intelligensvæsner, så
er vi omfattet af begrebet TRO i bred forstand. I religiøs forstand. I
psykologisk, i filosofisk, politisk, kulturel forstand. Fordi trangen til at
forstå kan ingen af os sige sig fri af. Nogle tænker dybt og længe, andre
griber det første, det bedste halmstrå, men ingen magter i længden at hænge
frit svævende i luften.
Af samme grund indebærer min indledende maksime ikke, at jeg ser ned på
TRO i religiøs forstand. Den religiøse TRO er for mig et forsøg på at komme overens
med tilværelsens vilkår, på lige fod med filosofi, psykologi og politik. Og de
forskellige religioner ytrer sig som mere eller mindre højtudviklede forsøg på
dette og indeholder mere eller mindre filosofisk og psykologisk visdom. Der
findes derfor i alle religioner interessante og lærerige eksempler på
forståelse af eksistensen og tilværelsen.
Derfor har jeg slet ikke nogen som helst intentioner om at melde mig ind
i Ateistisk Selskab, selv om jeg betragter mig selv som ateist. Der finder jeg
bare et nyt sæt dogmer, som kan bruges til at slå (anderledes) TROende oven i
hovedet med. Den militante ateismes påstand er, at der gøres og er gjort et
utal af forbrydelser i GUDs navn. Og det er da ganske uomtvisteligt. Men disse
forbrydelser kan gøres i alle mulige religioners og ideologiers navn, selv i
ateismens, så sandt som vi mennesker skaber vores egne GUDer.
Agnostiker? Måske. Om de begreber, der gøres til genstand for religiøs TRO,
kan intet vides. Sandt nok, men jeg føler mig nu mest som ateist.
Selv
om jeg stadigvæk er medlem af Folkekirken! Af tradition. Af dovenskab, måske.
(Og med den lumske og aldeles irreligiøse bagtanke, at Folkekirken med sin
mainstream-praksis er et værn mod religiøs fanatisme og religionskrig!)
GUD
Men anderledes er min holdning til begrebet GUD. For dette begreb er for
mig at se en kortslutning. Når vi mennesker er nået tilstrækkeligt langt ud i
det store tomme rum, hvad enten det gælder verdensrummet eller sindets
uendelige rum, gribes vi af ”horror vacui”, rædslen for tomheden, og så er det,
at nogle af os i vores angst og fortvivlelse griber til begrebet GUD. Her har
vi så fundet tilværelsens faste punkt, hvorfra vi kan ”rokke verden”, dvs.
placere alle vores øvrige begreber i forhold til.
En nær ven fortalte mig en gang, at hun ”havde behov for” at TRO på GUD.
Det tvivler jeg bestemt ikke på. Faktisk er det selve essensen af det, jeg har
skrevet ovenfor.
Der er bare lige det ”men”, at en GUD vel ikke giver sig til at
eksistere, bare fordi vi ”har behov” for ham. En sådan TRO er for mig at se
”angstens sejr”. Vi vover os ikke længere ud i det tomme, og derfor sætter vi
en grænse, som vi kalder GUD, og sætter derved den eksistentielle angst
skakmat.
Jeg synes ikke, det er helt hæderligt. At vores tanke må stoppe, inden
forståelsen indtræder, er for mig at se et eksistensvilkår. Intet menneske er i
stand til eller vil nogensinde blive i stand til at begribe eksistensens
inderste kerne. Men når vi giver vores stoppunkt et navn, som fx GUD, så har
angsten vundet sin endelige sejr. Så har den besejret vores mod - mod til
erkendelse.
TRO i en eller anden forstand slipper ingen fri af. Men TRO på
absolutter, som GUD, truer den frie tanke og bremser erkendelsen.
Den reviderede GUD
Af samme grund er min interesse for religion fortrinsvis
sociologisk/psykologisk/
filosofisk. Op gennem historien har
menneskets forestillinger om GUDdommen ændret sig i takt med vores muligheder
for erkendelse, fra et utal af skovGUDer og andre væsner, der besjælede
naturen, til solGUDen, som med sin ild satte liv i hele tilværelsen (egentlig
en helt igennem ”videnskabelig” GUD), over GUDelige familier på Olympens top
eller i Asgård, til en GUDløs tilværelsestolkning som buddhismen, hinduismens
GUDemylder, og endelig de store, monoteistiske religioner jødedommen,
kristendommen og islam.
Dertil kommer et antal nyreligiøse strømninger i tiden, som jeg dog ikke
har interesseret mig ret meget for.
Denne udvikling i ”den globale GUDeverden” følger som sagt af vores
ændrede muligheder for erkendelse, samt af udviklingen i vores kultur, ideologi
og samfundsopbygning. Et par små, overfladiske eksempler følger nedenfor:
Når GUDen i vores kristne hjørne af tilværelsen tiltales med ”Fadervor”,
er det et udtryk for en patriarkalsk kultur. Når Maria-dyrkelsen i de katolske
lande er så stærk, er det vel ikke en anfægtelse af dette patriarkat, men
snarere et resultat af, at ”GUDfader er streng og fjern, men moder kan vi tale
med om alt”.
Når Odin, Thor og Tyr var vikingetidens krigsGUDer, så var det, fordi de
passede som fod i hose til krigerkasten i den del af vores nordiske kultur, som
bestod i røveri og plyndring. Men med tiden opdagede de selvsamme vikinger, at
den kristne GUD havde meget mere at byde på, når det drejede sig om opbygning
af byer og samfund. Også, når det gjaldt erobring i større målestok, herunder
af sjæle, eftersom de kristne skulle ”gå ud og gøre alle folkeslag til mine
disciple, idet I døber dem i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn”. Og så var
der basis for at skifte TRO, væk fra de primitive krigsGUDer.
Når GUD i flere grene af den nutidige kristendomsforståelse er fradømt
såvel faderværdighed som køn og gjort til et mere ubestemt begreb, måske endda
boende i mennesket selv, må det have sin oprindelse i et knæfald for Darwin og
for videnskabens stadig mere omsiggribende styrke. I hvert fald var den gode
Vorherre anderledes håndgribelig før Darwin, selv om han ikke netop var synlig
for øjet.
Gik
alle konger frem på rad
i
deres magt og vælde,
de
mægted´ ej det mindste blad
at sætte på en nælde.
Det stærkeste og mest præcise udtryk
for GUDs almagt, vores salmelitteratur ejer. For det kan han!
Der er bare lige det ved det, at i dag KAN vores videnskab rent faktisk
gøre det. Sætte det mindste blad på en nælde.
Men betyder det så, at videnskaben kan fejre den triumf at kunne
erstatte religionen som absolut tilværelsestolkning. ABSOLUT IKKE. Hvis man tror
det, har man jo blot erstattet begrebet GUD med VIDENSKAB. Og vel kan
videnskaben komme uendelig langt i sin beskrivelse af HVEM, HVAD, HVOR og
HVORDAN. Vi har så langt fra set det sidste. Men den kan ikke besvare HVORFOR
og kommer aldrig til at kunne det.
Og her, i HVORFOR, finder religionen så sin niche. Men her, i HVORFOR,
rumsterer også psykologi, filosofi, politik. Selv videnskaben stikker sin næse
ind i ny og næ. Men får selvfølgelig øjeblikkeligt smækket døren i lige i
fjæset. Af religionen. Slam!
For selvfølgelig kan vi ikke lade være med at stille spørgsmålet HVORFOR
og søge svar på det. I psykologi, filosofi og politik opereres der blot ikke
med ABSOLUTTE svar, som GUD. Det er naturligvis i høj grad blevet forsøgt. Men i
længden uden held. I dag regnes de såkaldt STORE FORTÆLLINGER for døde og
borte, som absolutte fortolkninger af tilværelsen betragtet. Hvilket altså vel
at mærke ikke har udslettet vores ulyksalige behov for at TRO.
Og bemærk venligst: Inden for SAMTLIGE ”erkendelsessektorer”, religiøse
såvel som andre, gøres der et stort og fortjenstfuldt erkendelsesarbejde, som i
hverdag, i opbygning af samfund, i globalt samarbejde og i mange andre
sammenhænge sætter os i stand til at tumle vores tilværelse.
Men der frembringes sandt for dyden mindst lige så store mængder af gedigent
sludder og vrøvl!
I kløerne på de TROende
Det kan være lidt af en prøvelse at diskutere TRO med en kristen.
En præst, som jeg kender rigtig godt, finder det fra tid til anden
nødvendigt at betvivle mine ord, når jeg hævder, at jeg ikke er religiøst TROende.
”Jo, det er du”! hævder hun hårdnakket. Jeg kunne ikke drømme om at betvivle
ægtheden af hendes TRO, selv om jeg ikke deler den. Men det kan hun, og andre
med hende, åbenbart tillade sig overfor mig…
En anden præst, absolut sympatisk fyr af mit bekendtskab, var ikke sen
til at fyre dette raske standardsvar af, da jeg oplyste om, at jeg ikke troede
på GUD: ”Men GUD tror på dig”! Jeg kunne kun svare, at det var jeg da glad for.
Så havde jeg jo en fin forsikring i himmerig, selv om jeg selv var ikke-TROende…
En god ven fik bogstavelig talt et chok, da jeg frimodigt hævdede, at
jeg ikke havde nogen sjæl. Det var hende umuligt at forstå, at jeg kunne mene
dette i fuldt alvor, og mit lille foredrag om, at jeg tog afstand fra den
opfattelse, at mennesket består af legeme og sjæl, faldt på stengrund. Den klassiske
kristne opfattelse, at legemet er bærer af vores syndefulde natur, mens sjælen
rummer vores rene stræben, kan jeg absolut ikke bruge til noget. Mennesket er
et socialt dyr med en overudviklet hjerne.
Nå, spøg til side. Netop nu, som så ofte før, er det oppe i tiden at
hævde blandt visse kristne præster og lægfolk, at vi som mennesker ikke har et
etisk grundlag at bygge liv og samfund på, hvis vi ikke er TROende. Hvis
religionen derfor smuldrer, og kirkerne står tomme uden for højtiderne, så
betyder det et begyndende etisk sammenbrud i vores moderne verden. At etiske
sammenbrud, såvel som mange andre former for sammenbrud, truer vores verden,
vil jeg ikke benægte. Men det er da ligegodt rabiat at påstå, at det skyldes
mangel på kristen TRO. (Eller på religiøs TRO i det hele taget! Jeg er ret
sikker på, at TROende fra Islam og andre religioner vil påstå præcis det
samme.) Det er jo endnu en version af at ”TRO, fordi man har brug for det”. Det
kan vist kun kaldes bekvemmelighedsTRO.
Bag denne argumentation ligger den påstand, at vores kultur står for
fald og smuldrer bort i gold materialisme. Det er en tankegang, jeg godt kan
følge. Men at det skulle være mangel på kristen TRO, der er blandt årsagerne
hertil, det er dog en saftig påstand på alle os ikke-TROendes vegne. Jeg
betvivler på ingen måde, at rigtig mange TROende (af alle slags) finder masser
af livsfylde og kulturel identitet i deres TRO. Det er jeg glad for på deres
vegne. Men påstanden om etisk sammenbrud på grund af TROsmangel gror i den
missionerendes baghave.
En rabiat version af påstanden finder vi i den afart af Tidehverv, som
grupperer sig omkring Søren Krarup og dele af hans familie. De giver oven i
købet påstanden en politisk dimension, eftersom de knytter sig tæt til Dansk
Folkeparti og beriger partiets ultranationalistiske tankesæt med en kristen
overbygning.
Der er en herlig gammel joke om den kristne Tidehvervs-bevægelses
slogan: ”GUD er alt, jeg er intet - og du er en idiot”! Søren Krarup har
tilsyneladende strammet den til følgende: ”GUD er alt, jeg er intet - og du er
en landsforræder”! Så er joken ikke en joke længere. Nu er den et udtryk for
rabiat fundamentalisme, hvor Tidehvervs holdning om, at mennesket intet formår,
men lever af GUDs nåde alene, får en aggressiv drejning, der i SKs øjne gør hundredetusindvis
af danskere åndeligt statsløse.
Søren Krarup har alle dage været Luthersk fundamentalist. De 95 teser, som
i skrivende stund er 499 år gamle, er grundlag for hans TRO, hvilket jeg ingenlunde
vil kritisere ham for. Men derpå følger en bekvem udlægning af kristne
begreber, så de passer i hans nationalistiske og kulturbarbariske kram. Fx
begreberne barmhjertighed og næstekærlighed. På forunderlig vis får han det til
kun at gælde en ganske snæver kreds, nærmest de helt ”fysisk næste” (selv om
den barmhjertige samaritaner tilhørte en befolkningsgruppe i den tids
Palæstina, som var set ned på af ”de ægte TROende”.)
Men ikke nok med det. De, der fortolker begreberne bredere og fx mener,
at også fremmede mennesker på flugt kan omfattes af begreberne, blir af SK og
hans disciple karakteriseret som grådige udnyttere af ”godhedsindustrien”, ja,
i den sammenhæng er det, at SK går så vidt som til at anklage nogle af dem for
”landsforræderi”.
Det kan han selv være. SK er et krystalklart eksempel på, hvordan vi
mennesker skaber GUD i vores eget billede. Han kan bruge sin GUD til at gøre
hans danske nationalisme til et ABSOLUT. Og i det spørgsmål kan han tage
politikerne fra DF i hånden og forsyne deres fremmedfjendske holdninger med et
kristent figenblad. Hvis ikke man er troende på SK-måden, så er man ikke dansk.
Kristne, der tænker sådan, ønsker ikke, at integration skal lykkes,
eller at indvandrere skal kunne føle sig som danske. Det ville jo være at save
den fremmedfjendske gren over, de selv klamrer sig til.
Sådanne kristne kan tage Islams fundamentalister i hånden og danse med
dem i kreds rundt om retTROenhedens afGUD.
Vorherrebevars!
Credo
Jeg bekender altså, at jeg, såvel som alle andre tænkende væsner, ikke
kan fornægte mit behov for at TRO. Men min TRO baserer sig ikke på et ABSOLUT,
som den religiøse TRO. Snarere er den baseret på en række valg, jeg har truffet
i det virvar af filosofiske, religiøse, kulturelle og politiske påvirkninger,
jeg har modtaget siden min fødsel. Det er altså ikke valg, baseret udelukkende
på fornuftige overvejelser. Fornuften kan heller ikke være min GUD. Den er lige
så upålidelig som alt andet, selvom jeg selvfølgelig til daglig bilder mig ind,
at jeg bruger den hele tiden.
Men behovets ubønhørlighed må jeg bøje mig for. Så altså:
-
Jeg
TROr på, at mennesket er et socialt væsen, på godt og ondt.
-
Jeg
TROr på, at begreberne godt og ondt er konstruktioner, dannet af de kulturelle
og sociale sammenhænge, vi indgår i - og derfor i nogen grad forskellige, alt
efter disse sammenhænges struktur og indhold.
-
Jeg
TROr på, at begreberne godt og ondt overalt dannes på det fælles fundament, at
vi ER sociale væsner.
-
Jeg
TROr på, at tilværelsen er absurd, dvs. unddrager sig endelig, absolut
forståelse.
-
Jeg
TROr på, at vi som mennesker må og kan konstruere et antal etiske udsagn, der
så vidt muligt sætter os i stand til at leve i de kulturelle og sociale
sammenhænge, vi indgår i. Vi er altså henvist til at danne os - og leve på -
begreber om godt og ondt, vel vidende, at de ikke er os pålagt af et højere
væsen, men at de er et ansvar, vi vælger at tage på os. Ethvert fællesskab,
ethvert samfund hviler på et sådant sæt begreber, omfattet af en yderst
vakkelvorn konsensus.
-
Jeg
TROr på, at ethvert menneske har brug for at høre til! I et samfund, i en
gruppe, i en familie, i et andet menneskes arme.
-
Jeg
TROr på, at vi i vores fundamentale rolle som socialt væsen kan vælge at påtage
os et bud om at tage ansvar. For os selv, og for hinanden.
Jeg finder meget af disse og lignende forestillinger hos forfatteren og
filosoffen Albert Camus, som jeg, inspireret af min mellemste søn, har genlæst
og læst bredere i de senere år. Hos ham finder man en knivskarp, køligt
analytisk beskrivelse af ”det absurde livsvilkår” i mange af hans romaner. Men
dér finder man også, i romaner, noveller og essays, en medmenneskelig varme og
en hengivelse til de helt konkrete og håndgribelige vidundere på denne Jord,
som vi ikke kan andet end finde skønne. Hvordan skulle vi kunne andet? De er jo
vores - vores eksistensgrundlag.
Vel ved jeg, at Camus af mange ældre regnes for ”de unges filosof”,
forstået på den måde, at de mener, hans forestillinger hviler på ungdommelig
idealisme. Javel, måske, men kan den kritik ikke snarere være tegn på den
alderens metaltræthed, som med årene hos mange udmarver ungdommens energi og
livsmod?
På en pladeindspilning af ”What a wonderful world” med gamle Louis
Armstrong har jeg hørt en vidunderlig talende kommentar mellem to refrain´er,
hvor han svarer på kritik:
Pops, hvordan kan du kalde
verden vidunderlig, fyldt som den er med krig, nød, sult og forurening?
Lyt lige til mig, knægt. Det er
jo ikke verden, der er noget i vejen med. Det er, hvad vi mennesker gør ved
den, som lader den fremstå grusom og forfærdelig.
Gamle Louis fremsætter her en TRO, så varm, frisk og ungdommelig som
lyden af hans gyldne TROmpet.
Min kristne baggrund
Enhver vil kunne se, at der ligger masser af TRO i ovenstående punkter.
Men TROen er ikke absolut. Der er ingen GUD.
Men jeg har skam været der! Ork ja, i den grad.
Jeg er vokset op med grundtvigsk kristendom, med aftenbøn og salmer, og
jeg betragter den dag i dag Grundtvig som et menneske, der mere end nogen anden
har været i stand til at beskrive tilværelsens under med størst poetisk kraft. Det
gør han i den grad med sin GUD, kan slet ikke andet. Den TRO deler jeg som sagt
ikke. Alligevel elsker jeg mange af Grundtvigs salmer for det strålende lys, de
formår at kaste over vores tilværelse.
En eller andet, jeg har glemt hvem, har sagt, at kristendommen i
grundtvigsk forstand er ”en befaling om at være til i dag”. Den maksime kan jeg
skrive under på, genfinder den hos Camus. Bortset fra det med befalingen. Den
kommer ikke noget sted fra. Skal den komme, må den komme fra os selv.
Da jeg blev konfirmeret, var jeg stærkt TROende. Så stærkt, at jeg
tillod mig at bevise GUDs eksistens med klokkeklare fornuftsgrunde. Hvilket
selvfølgelig lige så klart viser, at min TRO var mildest talt vakkelvorn,
eftersom den var mysterieløs og byggede på fornuftens sandgrund.
Min TRO gik over - eller blev afløst af en anden - da jeg blev glødende
socialist og derfor kunne sige med Marx, at ”religion er opium for folket”.
Bemærk dog her, at Marx ikke taler om TRO, men om religion - den tanke-, kirke-
og samfundsbygning, som TROen fortætter sig til.
Senere blev jeg kommunist, om end ikke ukritisk, ikke ubetinget TROende.
Det vender jeg tilbage til - her kun nogle få ord om kommunismen som TRO. Ikke
så få har i øvrigt i tidens løb foretaget den åndelige rejse til kommunismen,
når deres kristne TRO vaklede.
Kommunistiske teoretikere kaldte det økonomisk-filosofiske grundlag for
det kommunistiske samfund for ”Den Videnskabelige Marxisme”, så her stak
videnskaben som TROsgrundlag så sandelig sin snude frem. Men filosofisk havde
den Sovjetunionen-dominerede kommunisme for mig at se den fordel, at den, i al
sin ufuldkommenhed, rent faktisk eksisterede som samfundsbygning her på jorden.
Dens forsvarere kaldte den også ”Den Reelt Eksisterende Socialisme”, som
markerede afstanden til Sovjet-kritiske, mere luftige former for
socialistisk/kommunistisk teori, der endnu ikke havde resulteret i dannelse af
samfund. I den betegnelse lå også, at realiseringen af den kommunistiske idé
naturligvis på ingen måde var problemfri.
Dermed havde den en konkret eksistens, som trods masser af historiske og
nutidige forbrydelser, katastrofer, fejl og svagheder ENTEN måtte udvikle sig i
demokratisk og retfærdig retning ELLER bryde sammen under forbrydelsernes og
fejlenes vægt. Heri lå for mig en afgørende test af denne samfundsbygning,
eftersom ”virkeligheden er alle tings prøve”.
Jeg TROede og håbede det første. Men virkeligheden bestemte. Det var det
sidste, der skete!
I dag anser jeg mig stadig for at være socialist. Men det er en
pragmatisk, på én gang mere abstrakt og konkret TRO, som på ingen måde er
absolut. Den bygger først og fremmest på, at jeg har valgt mig fællesskab og
sammenhold som to af de basale værdier, jeg bygger mit ansvar som socialt væsen
på.
Kulturkristen
Og kulturkristen er jeg naturligvis. Kristendommen har haft en så massiv
og dominerende indflydelse på tankesættet i vores del af verden i de sidste
1.500 år, at ingen europæer kan sige sig fri for eller erklære sig uafhængig af
kristendommens indflydelse. Den ligger latent i mange af vores forestillinger
om etiske og samfundsmæssige spørgsmål. Men det rum har den ikke alene. Dér
roder den rundt med ”allerede de gamle grækere”, med naturreligiøse
forestillinger, med oplysningstidens og revolutionens projekt og meget andet
godt. Så vi kan med god grund også kalde os kulturgrækere,
kulturoplysningstænkere, kulturrevolutionære (nåh nej…) og meget andet godt.
Men - ”Gud gemmer sig i grammatikken”, som min gode søn Jon har gjort
mig opmærksom på, at Nietzsche har sagt. I selve begrebet ”kulturkristen”
kommer en TROende kristen ofte til at lægge en begrundelse for, at
kristendommen som TRO er nødvendigt for vor kulturs overleven og videreførelse.
Denne anskuelse finder man bl.a. i den førnævnte påstand om, at afviklingen af
kristen TRO naturnødvendigt fører til etisk og kulturelt sammenbrud i vores
kulturkreds. Men den påstand (som utvivlsomt går igen i ALLE kulturkredse og
anføres af troende i ALLE religioner) holder på igen måde. Den bunder i et
kristent-kulturelt magtsprog, der naturligvis ikke er så brutalt som
heksebrænding, men som tildeler TROen en aldeles ubegrundet form for
objektivitet i historiske og kulturelle spørgsmål.
Netop i skrivende stund rammer vi 500-året for Martin Luthers 95 teser
på kirkedøren i Wittenberg 1517, som blev startskuddet til den
evangelisk-lutherske reformation. Essensen i denne var et opgør med
katolicismens vildtvoksende skov af helliggørelser (helgener, skærsild, aflad
og meget andet godt) og en tilbagevenden til evangeliets ord som troens
grundlag. Luther oversatte som bekendt selv bibelen til tysk, hvorved enhver,
der kunne læse, fik muligheden for at sætte sig ind i (og fortolke)
”evangeliets klare lys”. Som så viste sig ikke at være så klart endda. Da
præsten Thomas Münter og hans bønder læste en ret til at gøre socialt oprør ud
af evangeliet, knyttede Luther sig nært til de feudale fyrster og deres
grusomme nedslagtning af oprørerne (som selv var yderste brutale). ”Slå dem ned
som gale hunde”, sagde Martin.
I århundrederne derefter havde de kirkelige autoriteter, hånd i hånd med
de enevældige fyrster, der jo var herskere ”af GUDs nåde”, særdeles travlt med
at forklare den læsende hob, HVORDAN evangeliet skulle forstås. Og kampen
mellem GUD og djævelen blev i høj grad udkæmpet her på Jorden, hvor samtlige
heksebrændinger fandt sted EFTER reformationen, og hvor kamp mod kætteri blev
ført særdeles hårdhændet, både med kulturkamp og straffelove. Også i den
katolske verden førte reformationens chok til en voldsom religiøs-moralsk
oprustningskamp, som blev ført med drastiske midler - med ”den spanske inkvisition”
som det mest berygtede eksempel.
Men djævelen var bogstavelig talt ude af flasken - og kunne i længden
ikke proppes tilbage igen. Jeg vil mene, at Oplysningstiden, som, med tilløb,
for alvor begyndte små 200 år efter reformationen, til dels er barn af den
frigørelse af evangeliet, som reformationen indledte. Men samtidig er den et
vidtgående, og helt afgørende, opgør med den bogstavtro opfattelse af
evangelier og Bibel som GUDs ufejlbarlige ord. Altså BÅDE ”barn af…” OG ”oprør
imod…” Et ”ungdomsoprør”, kort sagt.
Oplysningstidens allervigtigste funktion har været indførelsen af den
adskillelse af religiøs TRO og samfundets styrelse. Det sekulære samfund, som i
politiske og samfundsmæssige spørgsmål har frigjort sig fra religiøse dogmer
(og dermed gjort TROen til et personligt spørgsmål for den enkelte), frigjorde
derved en voldsom kreativ energi. I netop dette forhold ligger den rige verdens
massive overherredømme i forhold til de fleste andre kulturkredse i verden.
Begreber som demokrati, kapitalisme, imperialisme, socialisme, kommunisme,
kønnenes ligeberettigelse, er direkte børn af oplysningstiden. Den effektive
kreativitets hovedpunkt har været industrialiseringen, som har været den materielle
hovedårsag til disse samfunds dominans.
(At denne effektivitet også har vist sit grimmeste ansigt i et mylder af
krige, herunder de to verdenskrige, at den i dag viser sig i vores ekstreme
overudnyttelse af vor klodes ressourcer, det er en grusom kendsgerning, der for
altid vil være et voldsomt korrektiv til positivisme og fremskridtsTRO.)
Konkluderende: Kulturkristen, ja. Kultur-græker-renaissancemenneske-oplysningstænker-revolutionær,
ja. Kristendommen (eller andre religioner, for den sags skyld) kan på disse
præmisser ikke tildeles en etisk-kulturel forrang, når det gælder opbygning af
samfund. Der er sandt for dyden udført masser af grusomme gerninger, også i
kristendommens navn. Eftersom den er skabt af mennesker…
Salmerne - en magtfuld parentes
Jeg har netop læst en diger, lærd og velskrevet moppedreng af kultur- og
litteratur-videnskabsmanden Erik A. Nielsen, hvor han grundigt og med stor indsigt
analyser Thomas Kingos samlede digtning.
Kingo er en af vores fire store salmedigtere (sammen med Brorson,
Grundtvig og Ingeman). Han levede fra 1635 til 1703, i den kulturperiode, vi
kalder Barokken. Litterært set er Barokken præget af et ekstremt ordrigt og
ekspressivt udtryk, og Kingo er absolut et markant, næsten brutalt, eksempel på
en sådan poet.
Erik A. Nielsen skriver (han skriver meget, og jeg vil absolut ikke
gengive det her, blot henvise til hans spændende værk), at barokkens livssyn
var spændt ekstremt ud mellem voldsomme modsætninger, som fx liv-død og
synd-nåde.
For vor tid virker en sådan digterisk brutalitet temmelig ekstrem. Men
selv om Kingos kristne livssyn ligger meget langt fra mit, så har jeg altid
godt kunnet lide ham som digter. Min mening har dog hvilet på et ret begrænset
kendskab til hans enorme værk. Men Kingos salmer er så stærke og udtryksfulde,
at man ikke er i tvivl om, at her kæmper en kraftfuld, voldsom, lidenskabelig
sjæl bogstavelig talt for livet. Han har i den grad været ”et verdens barn”,
som i sin (og vores) menneskelige nød griber til at fornægte verden i sin
fantastiske salme ”Far Verden Farvel”, hvor han afviser alt det, vi mennesker
stræber efter i vores jordeliv som ”forfængelighed, forfængelighed”.
Far, Verden, far vel
Jeg
keedis nu længer at være din træl
De
byrder som du mig har byltet oppaa,
Dem
hvister jeg fra mig og vil dem forsmaa
Jeg
river mig løs, og jeg keedis nu ved
Forfængelighed
Forfængelighed
Selv om Kingo vil rive sig løs fra livet på Jorden og længes mod GUDs
nåde ”i Abrahams skød”, så er det hans dennesidige lidenskab og voldsomhed, der
fængsler mig. At en sådan mand tilbringer livet i evig kamp med sin ubændige,
jordiske natur, det må aftvinge respekt. For alt det jordiske har tydeligvis i
den grad spillet en stor rolle i hans liv - fx den erotiske kærlighed, hvilket
fremgår af hans lange, vidunderlige kærlighedsdigt Crysillis.
Samtidig får et nutidsmenneske gennem hans digtning et tankevækkende
indblik i, hvor stor en rolle, kristendommen spillede i mange, måske de
fleste(?), menneskers liv for 350 år siden.
Pietisten Brorson er jeg ikke helt så begejstret for, selv om han har
skrevet mesterværker som ”Her vil ties, her vil bies”, kampråbet ”I denne søde
juletid” og andre. Men i nogle salmer er han mig lige lovlig sødladen i sit
forhold til Jesus.
Ingemanns dejlige morgensange til børn (ikke netop salmer, men gudelige
sange) er et skatkammer af enkelt, anskueligt og dybt poetisk billedsprog. Læs
blot fx ”Nu vaagne alle GUDs fugle små”, ”Nu titte til hinanden de fagre
blomster smaa” eller ”GUD ske tak og lov, vi saa dejligt sov”. Og så er der jo
både ”Glade jul” og ”Julen har bragt”!
Jakob Knudsens salme ”Se, nu stiger solen af havets skød” er et af de
smukkeste digte, der findes på dansk.
Men MESTEREN - det er nu Grundtvig. I salme efter salme opruller han en
GUDdommeligt båren glæde ved livet, som foregår her på Jorden, men er i GUDs
hånd og befrugtet af GUDs nåde. Og det dennesidige liv anskues og stråler i det
blændende lys af denne nåde, og udødeligheden i De Levendes land.
Grundtvig anså Kingo for en stor digter og poetisk forkynder, men hans
eget kristendomssyn var et andet, og han har skrevet flere salmer, som er
direkte modsalmer mod Kingos. Den mest kendte - lige så kraftfuld og
vidunderlig som Kingos - er ”De levendes land”, som til overflod deler versemål
med ”Far, Verden, far vel”.
Jeg kender et land,
hvor
håret ej gråner, og tid har ej tand,
hvor
solen ej brænder, og bølgen ej slår,
hvor
høsten omfavner den blomstrende vår,
hvor
aftnen og morgnen går altid i dans
med middagens glans
Et andet eksempel - blandt utallige - på Grundtvigs kraftfulde digtning
finder vi i morgensalmen ”Den signede dag med fryd vi ser”.
Om
levende blev hvert træ i skov,
og
var så hvert blad en tunge,
de
kunne dog ej GUDs nådes lov
med
værdelig røst udsjunge;
thi
evig nu skinner livets lys
for
gamle og så for unge.
Nu
sagtelig skrid, vor højtidsdag,
med
stråler i krans om tinde!
Hver
time til Herrens velbehag
som
bække i eng henrinde,
til
frydelig sig til sidst de sno
op under de grønne linde!
Jeg elsker musik og digtning. Det er en fryd for mig at synge disse
salmer, og når jeg en sjælden gang går i kirke (ved dåb og begravelser), glæder
jeg mig til at synge højt og klart med på salmerne. Ligervis synger vi i vor
familie julesalmer og sange i advents-kransens skær og vader trøstigt om træet
juleaften, mens vi synger ALLE VERS.
Samtidig må jeg erkende, at der er langt mellem lige så kraftfulde vers
til udtryk for en anden livsanskuelse end den kristne. Sådanne dybder og højder
når kun de færreste ”verdslige” digtere. PHs ”I dit korte liv” er et smukt og
poetisk forsøg på, hvad man kunne kalde en ”salme for ikke-troende”. Ludvig
Holstein, Thøger Larsen og Johannes V. Jensen med flere bringer i den grad
naturens vælde til live i deres lyrik. Camus formår i sin prosa at give udtryk
for menneskets sammensmeltning med naturens kræfter. Og jeg afslutter dette
livsanskuelses-essay med et stærkt digt af Otto Gelsted. Men ellers er der
langt mellem de snapse, der virkelig kradser!
Dog - det er jo ikke så underligt, at en digter, der kan jonglere med
begreber som evigt liv, himmel og helvede, dér kan låne ikke så lidt mere
styrke til sin digtning end digtere med mere jordnære livsanskuelser. Så igen -
GUD gir sig vel ikke til at eksistere, bare fordi der skrives kraftfuld poesi
til hans ære.
De tre store monoteismer
Jeg er bestemt ikke religionsekspert, har hverken læst Bibelen eller
Koranen i sin helhed, men kender dog noget til Bibelen og kristendommen
”indefra” gennem min opdragelse, læsning - og gennem undervisning i skoler og
på seminariet, hvor jeg også har lært lidt om de andre religioner. Men
selvfølgelig kender jeg på ingen måde Islam og Jødedommen ”indefra”. Her kommer
min (mangelfulde) viden mest fra læsning i aviser, tidsskrifter og bøger,
udsendelser i tv, film og ikke så lidt mere.
Når jeg begiver mig ud i en diskussion af religioner, er det som nævnt ud
fra en social, politisk, psykologisk, kulturel og filosofisk synsvinkel. Mange,
der er mere skriftkloge end jeg, vil derfor utvivlsomt kunne finde fejl og
mangler i min argumentation og påvise dem ”med skriftens klare ord”. Men jeg
vover alligevel det ene øje:
Jeg hørte en gang i en debat en jødisk og en muslimsk intellektuel være
helt enige om, at begrebet TRO ikke spillede nogen rolle for dem. Jeg undrede
mig! For den kristne er begrebet TRO jo helt centralt! Men jeg forsøgte efter
bedste evne ud fra deres ord i den efterfølgende meningsudveksling at forstå,
hvordan det kunne hænge sammen.
Jeg forstod det sådan, at for dem ”var GUD der bare” og opstillede en
række regler for, hvordan en jøde eller en muslim skulle leve sit liv for at
være i overensstemmelse med GUDs bud. Når begrebet TRO var underordnet, måtte
begrebet TVIVL vel være ligeså, tænkte jeg. Og ganske rigtigt. Man VAR jøde
eller muslim og underkastede sig (mere eller mindre) GUDs forordninger, som de
står i Tora, Talmud eller Koran. Det var som et hus, man gik ind i og beboede. Og
forlod man det, var man ikke længere jøde eller muslim.
Begge disse religioner er altså lovreligioner, i hvilke man helt præcist
kan få at vide, hvilke betingelser man skal opfylde for at være GUDs barn. Og
hvis derfor en TROende jøde eller muslim løber ind i en som mig, der benægter
GUDs eksistens, så er det for dem en absurd påstand - som hvis jeg benægter, at
vand løber nedad.
(Jeg er naturligvis klar over, at dette billede er stærkt forenklet. Den
religionsfilosofi og religiøse digtning, som er rundet af Islam og Jødedom,
indeholder utvivlsomt langt flere nuancer og begreber, end jeg kender til, og
kredser om det religiøse mysterium på måder, jeg næppe fatter…)
Anderledes forholder det sig med kristendommen. Her er sådan set kun et
eneste bud: Du skal elske Herren din GUD - og din næste som dig selv. Og
eftersom dette bud er så godt som umuligt at leve op til, blir begrebet TRO, og
dermed også TVIVL, til kernebegreber. Det er vel den modifikation - eller
skærpelse - af begreberne, som er kristendommens inderste kerne. Af TROen
afhænger NÅDEN, som ”vi” alle har behov, fordi vi er syndere fra vugge til
grav. Dette syndsbegreb finder vi allerede i Det Gamle Testamente i myten om
Adam, Eva og slangen, som lokker ”os” til at konkurrere med GUDs almagt ved at
spise af Kundskabens Træ på Godt og Ondt. Så den traditionelle lovreligion
jødedommen ligger altså til grund for kristendommen, med syndsbegrebet, de ti
bud, Messias-TRO og andet godt.
Men den ”kristne kendsgerning”, at GUD sender sin søn til jorden for at
gå i døden for at sone vore synder, accentuerer TROen og nåden (og tvivlen!) på
en måde, man altså ikke finder i Jødedom og Islam. Ét eneste bud, som er
umuligt at opfylde for et menneske - og derfor er den kristne afhængig af GUDs
NÅDE, som til gengæld afhænger af menneskets TRO alene, ikke af menneskets gode
gerninger eller overholdelse af bud - det er kristendommens inderste væsen. (I
hvert fald i den Luthersk-evangeliske version. I katolicismen levnes der vist
nok stadigvæk rum for en gavnlig effekt af gode gerninger.)
Hvordan har jeg det med begrebet ”synd”? Jeg anlægger den psykologiske
synsvinkel, at synd som begreb er baseret på den selvfølgelige og uafviselige
kendsgerning, at vi mennesker bedriver ”ondt” - uanset, hvordan vi definerer
dette begreb. Ja, selv hvis vi beflitter os på at gøre ”godt”, undgår vi ikke
det onde. Dertil er både Verden og vores egen personlighed alt for indviklet og
uoverskuelig, og vi er i helt håndgribelig forstand os selv nærmest.
I kristendommen ligger en sådan basal forståelse af syndsbegrebet, ”arvesynden”,
uden hvilken Jesu offerdød ville være meningsløs. Jeg betragter altså
syndsbegrebet som en religiøst defineret erkendelse af, at vi som sociale
væsner ikke kan undgå at gøre ”onde gerninger”. Den erkendelse som sådan er jeg
fortrolig med, og den selvanalyse, som syndsbegrebet bør afstedkomme, må også
en ikke-kristen underkaste sig.
Men syndsbegrebet er sandt for dyden op igennem kristendommens historie
blevet anvendt voldsomt udadrettet og aggressivt, ja, morderisk, overfor
”anderledes tænkende”. Bl.a. derfor kan jeg ikke anerkende begrebet synd i sin
egenskab af dogmatisk religiøst begreb.
Jeg har ikke nogen præcis viden om, hvilken rolle begrebet synd spiller
i Islam og Jødedom. Jeg har den opfattelse, at det naturligvis findes, og at man
kan bede om tilgivelse for sin synd. Men i og med at der er tale om
lovreligioner, har det næppe den altomfattende karakter som i kristendommen.
Jeg TROr, at syndsbegrebet i Islam og Jødedom er mere konkret og drejer sig om
at overholde - eller ikke overholde - GUDs bud.
Vor tids kristendom er altså ikke på samme måde som Islam og jødedom et
hus, man går ind i og bebor, i og med at man overholder reglerne. Den baserer
sig i højere grad på et personligt GUDsforhold, hvor den personlige TRO er
afgørende.
Denne kerne i den kristne TRO har, sammen med missionskravet (”gå ud i
alverden og gør…”), for mig at se givet kristendommen den kulturelle styrke og
smidighed, som har gjort den til Jordens stærkeste og mest kulturdominerende
religion, i hvert fald op til i dag.
Også i Islam findes missionskravet, men så vidt jeg ved formuleret mere
aggressivt, som et krav om erobring og underkastelse, Koranens position som
Allahs ufejlbarlige ord, og en skarp opdeling af menneskene i muslimer og
vanTRO. (Bemærk i øvrigt, at Luthers reformation som nævnt OGSÅ hvilede på den
doktrinære anerkendelse af Bibelen som GUDs ufejlbarlige ord, med dertil
hørende kirkeligt-autoritært bestemt TROsudøvelse hos den enkelte. Det var
meningen, at den kristne skulle kunne læse GUDs ord - men hun/han måtte på
ingen måde fortolke dem frit. Hertil havde den troende Luthers katekismus og
andre autoritative religiøse skrifter.)
I jødedommen findes missionskravet ikke. Her findes til gengæld en
bevidsthed om jøderne som GUDs Udvalgte Folk, hvilket op gennem århundrederne
har været med til at give de jødiske menigheder en formidabel indre styrke, der
har bidraget til at bringe deres relativt lille antal (i dag omkring 14
millioner mennesker) igennem forfærdelige perioder, hvor de har været ofre for
massedrab, undertrykkelse og udryddelsesforsøg.
Op gennem historien har alle tre religioner været igennem store
ændringer. Det er for mig at se ganske logisk, eftersom jeg betragter dem som
menneskeskabte konstruktioner, der nødvendigvis må ændre sig i takt med
samfundenes udvikling.
For eksempel var Islam, da vi i Europa havde ”mørk” middelalder, en
blomstrende kultur med store kunstneriske, filosofiske og videnskabelige
landvindinger, fx inden for matematikken (den dag i dag bruger vi ”arabertal”).
Og det var islamiske lærde, der først genopdagede og genoplivede filosoffer som
Platon, Aristoteles og alle de andre ”gamle grækere”, som skulle få så
afgørende betydning for den renæssance, der bistod ved fødslen af
oplysningstiden og det moderne Europa og Amerika. Man kan lidt flabet tale om
en islamisk ”oplysningtid”, som dog altså ligger ret langt tilbage i tiden (-
og som aldrig fik den folkelige bredde, der efterhånden udviklede sig i den
europæiske oplysningstid). Den kristne tysk-romerske kejser Frederik II (1220-1250)
var, i den gryende renaissance, åben nok til at befolke sit sicilianske hof med
videnskabsmænd og vismænd fra både kristendom og Islam. Men ak, nok så
dominerende i tiden blev de kristne røvertogter til Mellemøsten, som fik navn
af korstog.
Det billede af Islam passer jo rigtig dårligt med det (mildest talt
forenklede) billede, som boltrer sig i den vestlige bevidsthed i dag, Islam som
en ineffektiv, udemokratisk, terrorbedrivende og kvindeundertrykkende kultur. Det
kan dog ikke nægtes, at manglen på demokratisk tradition og undertrykkelsen af
kvinder bevirker, at mange arabiske lande i dag befinder sig i en situation,
hvor samfundenes menneskelige ressourcer ikke kommer til udfoldelse. Og dermed
er de voldsomt handicappede i ”den globale konkurrence”. Hvilket masser af
moderne muslimer er fuldt ud klar over og bearbejder på deres egen måde.
Også kristendommen har haft sine mørke perioder med ensretning, spansk
inkvisition, henrettelse af anderledes TROende, heksebrænding, ideologisk
begrundelse for århundreders imperialisme med meget mere. Og er ikke netop i
vore dage ”vores” verdensomspændende effektivitet en afgørende motor i den
overudnyttelse af klodens ressourcer, som finder sted? Er vi ”Troldmandens
lærling”? Vi har startet maskinen. Kan vi bremse den igen?
Jøderne har haft en årtusindlang position som ofre, som oftest for
kristen forfølgelse, men i nutiden har de også vist sig i stand til at
undertrykke palæstinensere og røve deres landområder. Ortodokse jøder bruger
tesen om GUDs Udvalgte Folk som religiøst-ideologisk begrundelse for
apartheid-agtig undertrykkelse af palæstinensere - i Israel, på Vestbredden og
i Gaza.
Min pointe er fremdeles, at alle religioner og overbevisninger rummer
mulighed for ”godt og ondt”, eftersom de er kulturelle konstruktioner, foretaget
af mennesker, og derfor underlagt de menneskelige muligheder, de menneskelige
valg, som vi kan vælge at tildele betegnelserne ”godt og ondt” (ud fra vores
egne valg…)
Når fx Islam havde en kulturelt blomstrende periode, da vi havde
middelalder, var det ud fra en samfundsmæssig styrkeposition. Islam var en
verdensmagt, og dets magthavere havde dermed overskud til religiøs tolerance.
”Vores” kristne styrkeposition, som kom senere, har sin rod i
oplysningstiden, i den videnskabelige tænkemådes gennembrud, i udnyttelse af
fossil energi og den deraf følgende industrialisering. Den styrkeposition har
ligeledes gjort, at vi har haft overskud til at udvikle tolerance og
ytringsfrihed. Men vi har sandelig også brugt den til imperialisme og
verdensherredømme, samtidig med, at den gav os styrke til demokrati og den
hermed forbundne frisættelse af alle menneskelige og materielle ressourcer hos
”os selv”, en vis social retfærdighed, og kvindefrigørelse. Denne periode har
varet op til i dag. Om den fortsætter, er et åbent spørgsmål…
Den kristne kulturs periode med ”verdensherredømme” har naturligvis haft
enorme konsekvenser på mange områder. En af dem har været, at den islamiske
styrkeposition er blevet alvorligt svækket, og store områder med muslimsk
befolkning har været underlagt de imperialistiske stormagters kontrol. Dette
har været medvirkende til at skabe det modsætningsforhold, der i dag præger
forholdet imellem vesten og den muslimske verden. Og dermed oplever vi i den
vestlige verden dele af Islam som aggressiv, ortodoks og fundamentalistisk, set
fra ”vores” synsvinkel.
Det er klart, at når to så stærke og markante kulturstrømninger her i
globaliseringens tidsalder mødes og blandes, så undgår man ikke, at dele af
kulturmødet tager form af et kultursammenstød. Men i både Islam og
kristendommen er det store flertal dog temmelig langt fra ortodoksi. Den
pragmatiske holdning til religion, og dermed det relativt fredsommelige
kulturmøde, er langt det mest almindelige. Det er blot sammenstødene,
desperationen, terrorismen, vi af gode grunde hører mest om.
Selvfølgelig kommer en stor del af både møde og sammenstød til udtryk i
kulturelle og religiøse termer. Men de grundlæggende årsager til terrorismen
ligger næppe her. De er i højere grad historiske, magtmæssige og sociale, mener
jeg. Fattigdommen, håbløsheden, kriminaliteten og de manglende muligheder i
Paris´ og Bruxelles´ forstæder taler sit tydelige sprog.
Det lader sig således gøre at komme med plausible forklaringer på og finde
årsager til den fundamentalistiske terrorisme, der bruger islam som ideologisk
overbygning. Hvad der derimod ikke lader sig gøre, er at undskylde den. Det er
absurd, når nogle debattører sætter lighedstegn imellem en Muhammed-tegner og
en morder, der angriber ham med en økse. Morderiske angreb på debattører,
tegnere, redaktører og uskyldige folkemængder kan IKKE PÅ NOGEN MÅDE
undskyldes.
Terrorisme skal bekæmpes. Diverse samfunds politi og sikkerhedsapparat
skal naturligvis sættes ind mod konkrete trusler. Men jeg tror, at den bedste
måde at bekæmpe årsagerne til terrorisme er, dels sociale, dels humanistiske,
dvs. åben og nuanceret diskussion, hvor vi så vidt muligt undgår at ”skære alle
over en kam” og stemple bestemte grupper. (Det er svært. Jeg stempler lige et
par stykker nedenfor…)
Også kristendommen har op gennem historien vist sig at indeholde muligheden
for vold og grusomhed, så sandt som den også er en menneskeskabt konstruktion.
Selv i dag ser vi eksempler på kristen fundamentalisme og sort reaktion,
ikke i den kristne mainstream, men fx i den bogstavtro kristendom i USA's
bibelbælte, i ortodokse østeuropæiske kirkesamfund, eller i vores egen
tidehvervske Krarup-falanks. Alt dette er udtryk for, at religionen er en
kulturel konstruktion, som mennesket har dannet i sit billede. Og med mennesket
som det modsætningsfyldte væsen, vi er, lader enhver religion sig bruge til snart
sagt hvad som helst.
Kommunismen igen
Som afslutning vil jeg gerne vende
tilbage til kommunismen, fordi den var ”min” ideologi i mange år og derfor kan
tjene som mit eksempel på, hvordan det kan gå med en ideologi, når den
realiseres i den virkelige verden
Kommunismen er en ideologi, der bygger på et sæt smukke idealer, lighed,
fællesskab, solidaritet. Men samtidig en ideologi, hvis midler var og er nok så
drastiske.
Den demokratiske socialismes metoder, som kom til udtryk i den socialdemokratiske
arbejderbevægelse, blev af kommunisterne afvist som reformisme, der med
sikkerhed ville resultere i, at kapitalismen, i kraft af sin iboende brutalitet,
grådighed og parathed til at bruge alle midler, ville besejre den.
Og når hovedfjenden var klar til at bruge alle midler, måtte
kommunisterne være lige så klar. Man må huske på, at kommunismens gennembrud i
1917 kom som et resultat af Den Første Verdenskrigs ufattelige rædsler, som
førte til 10-15 millioner døde på verdensplan. Kommunisterne så krigen som de
kapitalistiske og imperialistiske landes kamp om markederne. Når kapitalisterne
brugte den slags morderiske metoder, måtte kommunisterne være klar til alt. I
mellemkrigstiden 1918-1939 benævnte mange kæmpende kommunister sig selv som
”døde på orlov”. De var i kamp med kapitalismen, en kamp på liv og død. Og de
måtte derfor være rede til at dø, for at fremtidens kommunistiske samfund kunne
leve. Først I. Verdenskrig, så den grusomme borgerkrig i Sovjetunionen, dernæst
den forcerede opbygning af det nye samfund med kollektivisering, mekanisering
og elektrificering, og endelig ”Den store Fædrelands-krig”, kampen mod Hitler
1941-1945 betød, at det kommunistiske samfund konstant stod med ryggen mod
muren og balancerede på randen af sammenbrud.
Millioner af kommunister verden over har ført (og fører endnu i dag) en
ærlig og redelig kamp og har vundet små og store sejre - for hverdagen, såvel
som for et fremtidigt idealsamfund. Det er kendsgerninger, som i dag både
forties og fornægtes, eftersom sejrherrerne skriver historien. Og disse
historiske kendsgerninger er bestemt omtvistelige. Men de kan ikke fejes af
vejen som ikke eksisterende.
Det ændrer dog ikke på, at jesuitermoralen (hensigten helliger midlet)
viste sig igen at føre opportunister, magtmennesker og massemordere til magten,
og revolutionen begyndte at ”æde sine egne børn”. Idealisterne blev kørt ud på
et sidespor, mange af dem blev myrdet eller endte deres liv i Gulag -
Sovjetunionens grusomme arbejdslejre. Sovjetunionens uomtvistelige tekniske fremskridt
de første 35 år blev i høj grad muliggjort af brutal undertrykkelse af folket,
og af millioner af kriminaliserede slavearbejdere.
Igen har jeg altså måttet konstatere, at smukke, ABSOLUTTE idealer og
forestillinger om et tusindårsrige alt for let fører til sin modsætning,
helvede på jord. Når menneskene ikke kan leve op til idealerne (som defineres
af magthaverne), bliver konklusionen alt for ofte, at det er menneskene, der er
noget galt med. Så må de jo rettes til - og dermed er vejen til Gulag brolagt!
Dybest set er kommunismens
idealer grundlagt på næstekærlighed.
Derfor kan den ikke paralleliseres med nazismen, hvis ideologi hviler på
had til de anderledes, på racisme, på krig og erobring. Nazismen rummer ingen
samfunds-opbyggende momenter, men klarede sig i sine 12 år udelukkende på krig,
undertryk-kelse, folkemord, slavearbejde, erobring og organiseret udplyndring,
racisme og kynisk organiseret massemord. Det kostede - på 12 år - over 40
millioner mennesker livet.
Men de kolossale kommunistiske samfundseksperimenter, især i Sovjet og
Kina, har over en længere årrække kostet ENDNU FLERE millioner livet. Det er et
faktum. Og i Sovjet og Østeuropa endte det med at bryde sammen - at rådne op
INDEFRA i ineffektivitet, ufrihed og moralsk sammenbrud. Selv om den
kapitalistiske verden naturligvis gjorde, hvad den kunne, for at skubbe til den
hældende vogn.
Ofrene for det kapitalistiske og imperialistiske Vesten kan ikke opgøres
på samme måde. Her taler vi jo ikke om totalitære diktaturer (selv om Vesten
har støttet ikke så få af dem), hvis skyld relativt let kan gøres op, men om
knap så systematiske ofre for ”markedet”, for ”imperialismen” og de masser af
små og store krige, sult og nød, det har ført med sig. Men også disse ofre må
tælles i millioner.
I Vesten har det dog været muligt i nogen grad at vælte regeringer og
styrte statsmænd, før de har udviklet sig til totalitære tyranner.
Mennesket
Konkluderende har min tid som TROende af forskellig slags således
overbevist mig om, at en absolut TRO er af det onde, mens pragmatisk TRO er
uomgængelig.
Jeg giver hermed det sidste ord til digteren Otto Gelsted, hvis livssyn
jeg føler er meget i slægt med mit.
MENNESKET
Jordens ild under mig,
over mit hoved et univers af tilintetgørende
kulde. Til alle sider de grønne lande, det blå hav,
horisontens skønne, vandrende ring.
På en kugleskal i
rummet balancerer jeg mellem driftens
altopslugende vanvid og
tankens forstenende kulde.
Mellem afgrund og
afgrund bygger jeg livet op, toner og
smag, skibe og byer,
farvens vidunder og digtet, der spejler
alverden.
28. september 2016
Revideret 4. - 7. januar
2017
Gudmund Auring
Ingen kommentarer:
Send en kommentar