EN BØLGE, ET SPØGELSE…
Politiske erindringer 1 (1962-1974)
af Gudmund Auring
Jeg plejer at hævde, at den, der gjorde mig
til socialist, var Erik Ninn Hansen.
Det vil måske undre den, som ved, at Ninn
Hansen var konservativt folketingsmedlem, justitsminister - og i øvrigt manden
bag den herostratisk berømte Tamilsag, som kostede Poul Schlüters regering
magten i 1992.
Da jeg traf Ninn Hansen for første - og
eneste - gang, var han imidlertid et ungt, håbefuldt folketingsmedlem. Det var
vel i 1963 til et debatmøde imellem ham og Aksel Larsen, formand for det næsten
nyoprettede parti, Socialistisk Folkeparti, som nogle år før var drønet ind i
Folketinget med 11 mandater. Sjovt nok husker jeg ikke den ellers såre karismatiske
Aksel Larsen fra det møde. Derimod husker jeg tydeligt en ung, bebrillet og
krølhåret Ole Grünbaum, som i løbet af diskussionen med politisk lidenskab og
knivskarpe replikker fik Ninn Hansen til at udtale, at de mest velhavende i
landet burde have mest at skulle have sagt om landets styre.
Sådan husker jeg det i hvert fald.
Lige dér blev jeg socialist.
Det viste sig, at Ole Grünbaum var medlem af
DsU, Dansk socialdemokratisk Ungdom, og i øvrigt søn af ”ærlige Henry”
Grünbaum, som senere blev socialdemokratisk finansminister. Sønneke fik en mere
vidtløftig karriere. I 1967 var han provo og introducerede denne hollandsk
inspirerede, anarkistiske bevægelse i Danmark med to forfriskende bøger,
”Provokér” og ”Emigrér”, som jeg læste med fryd. Siden blev han overbevist
tilhænger af en østerlandsk guru, populært kaldet ”Den lille fede”, og endnu
senere blev han selv profet for den frembrydende computerteknologi, som ifølge
Ole rummede potentiale til at løse alverdens problemer. Men den dag gjorde han
altså stort indtryk på lille, uvidende mig.
Jeg var nemlig kommet til mødet med stor
sympati for de konservative. Ja, egentlig var det mest ordet ”konservativ”, som
jeg i mit gammelkloge hoved syntes lød rart. Hvad det i politisk forstand
indeholdt, havde jeg kun yderst tågede begreber om.
Inden mødet havde jeg fortalt min far om min
sympati for dette ord, ”konservativ”. Og far, som lagde stor vægt på ikke at
docere egne meninger ned over os børn, nøjedes med at mumle, at jeg måske
skulle sætte mig lidt bedre ind i, hvad begrebet dækkede over rent politisk.
Men det var tydeligt nok, at min gryende politiske overbevisning ikke huede
ham. Så han har sikkert været svært lettet, da jeg kom hjem fra mødet og
forarget berettede om Ninn Hansens elitære holdning og min egen afgørende
politiske kovending. Far var selv
trofast-kritisk socialdemokrat, dog ikke partimedlem. I sin ungdom havde han
været aktiv i Clarté, den venstreorienterede studenterorganisation på
Københavns Universitet. Nu kunne han så delvis se sin søn gå i hans fodspor.
Men umiddelbart var æren Ninns…
Ind i DsU
Nogle måneder efter mødte jeg en
skolekammerat, som jeg egentlig ikke kendte ret godt. Han gik i parallelklassen
og stod altid på mål, når vi spillede fodbold i gymnastiktimerne. Nu faldt vi i
snak, og det varede ikke længe, før han kom frem med sit budskab: Om jeg ikke
kunne tænke mig at blive medlem af DsU? Det tiltalte min gryende
samfundsbevidsthed, og jeg meldte mig ind.
På den tid dannede Socialdemokraterne
mindretalsregering under ledelse af Jens Otto Krag. De glade 60´ere var netop
begyndt, med hidtil uhørte lønstigninger og velfærdsforbedringer for arbejdere
og funktionærer, ja for alle i samfundet.
Cubakrisen i 1961 var gået hen over hovedet
på mig, men mordet på præsident Kennedy husker jeg tydeligt. Mor Græd, og far
købte en plade med et par af Kennedys mest berømte taler, bl.a. ”Ich bin ein
berliner”-talen, som han holdt foran den nyrejste mur imellem øst og vest i
Berlin. Venstrefløjen havde igangsat
atommarcherne i 1960 fra Holbæk til København under ledelse af ildsjælen Carl
Scharnberg. Hovedkravet var, at der ikke måtte placeres atomvåben på dansk
jord. Et af årene holdt den socialdemokratiske rebel Bodil Koch - var hun
kirkeminister? - modtagelsestalen på Rådhuspladsen. Regeringen og
statsministeren skumlede, men i DsU (der som alle politiske
ungdomsorganisationer var mere yderligtgående end ”moderpartiet”) kaldte vi
naturligvis Bodil Koch for ”det eneste mandfolk i regeringen” (hvor hun som et
typisk tidens tegn var eneste kvinde).
Kaprustningen
og den kolde krig imellem øst og vest vakte større og større bekymring.
Paddehatteskyen blev symbolet på en verden, der levede på lånt tid. Men i
paradoksal samtidighed indvarslede de stigende lønninger en tid, hvor alt kunne
lade sig gøre for ”den lille mand” - bil, parcelhus og charterrejser.
I Lyngby-Tårbæk Kommune var den politiske
tendens krystalklar. I kommunalbestyrelsen sad 15 medlemmer - 10 konservative
og 5 socialdemokrater. Ved ”mit første kommunalvalg” ændredes denne tendens
dog. Nu sad der 11 konservative og 4 socialdemokrater! Sorgenfri, hvor jeg
boede, var som bydel et typisk barn af fremskridtene i de sene 50´ere og tidlige
60´ere. Der var moderne blokbyggeri i gule mursten, samt de tre vældige og dengang
mondæne 15 etagers betonhøjhuse ved S-togsstationen, men der var især
familie-huse - lidt ældre villaer og nyere parcelhuse. Beboerne var vel mest
højere funktionærer og den slags, og ånden altså udpræget konservativ. Så der
var noget at tage kampen op imod for en rask DsU´er.
Kassebedrøver
Vi var ikke flere aktive, end at det gik let
nok med at blive medlem af DsUs lokalbestyrelse. Jeg blev endda kasserer,
hvilket egentlig slet ikke passede til min ikke ganske jordbundne natur. Det
gik da også galt: Da jeg senere yderligere blev kasserer for Virum Statsskoles elevblad
”VISTA”, medførte det den hidtil alvorligste forbrydelse i mit liv: Jeg begik
underslæb.
Det var let nok. Når der skulle præsenteres
korrekt kassebeholdning hos DsU, tog jeg den manglende 50´er fra Vistas
cigarkasse og kom den i DsU´s. Når der var revision i VISTA, gik
pengetransaktionen den anden vej.
Den dag i dag skylder jeg en af
organisationerne 50 kr. Så jeg må jo også ha rettet afsluttende i mindst en af
kolonnebøgerne. Men om det er i DsUs eller VISTAs, kan jeg ikke huske.
Over 50 kr. blev det aldrig, men det var jo
også mange penge den gang. Jeg må ha vidst med mig selv, at hvis jeg lod det
udarte til mere, så var jeg på den brede vej til kriminalitet og vanære. På den
anden side lykkedes det mig aldrig at rejse den uhyrlige sum længe nok til, at
jeg kunne læg-ge den tilbage i kassen og lette min samvittighed.
For jeg skammede mig. Havde det så endda
været sprut og damer, jeg havde brugt pengene på. Men ak - de gik op i røg! 20
Cecil om dagen.
Hvad husker jeg ellers fra DsU?
Idealistisk, som jeg var, befandt jeg mig
absolut på venstrefløjen. Da vi engang havde inviteret en DKU´er (medlem af
kommunisternes ungdomsforbund) til et medlemsmøde, vaskeægte med rødt tørklæde
om halsen og det hele, bekymrede det mere moderate kræfter som Claes Ludvigsen
og formanden Sten Kristensen en del, at jeg stort set var enig med den ræverøde
Sovjetlakaj i det meste.
En gang skulle vi ud til den gamle
arbejderdigter Oskar Hansen for at få et skud arbejderhistorisk og politisk
bevidsthed. Desværre blev jeg syg og kom ikke med, hvilket ærgrer mig den dag i
dag. Til gengæld bevilgede jeg 50 kr. fra kassen til et bidrag til gave på
digterens runde fødselsdag. På grund af tidnød fik jeg ikke bevillingen op i
bestyrelsen på forhånd, hvilket medførte en reprimande på næstkommende
bestyrelsesmøde. Okay med en gave, men 50 kr. var nu lige lovlig flot, syntes
de andre.
Vi udgav et lokalt DsU-blad. Her debuterede
jeg som digter. Digtet var ganske upolitisk og handlede om sjælens håbløse
stræben efter høje mål. Ind imellem gav jeg den som højspændt idealist, og
digtet var absolut ikke noget at prale af. Men stolt var jeg, da jeg så det på
tryk.
Ingen sag var os ubetydelig, og kæpheste
blev redet med entusiasme. Fra samme blad husker jeg en artikel med et frådende
angreb på sport i almindelighed og skolernes idrætsundervisning i særdeleshed,
forfattet af vort medlem Lars K. Andersen. Senere blev han overbevist anarkist,
ved jeg. Og faktisk hilste jeg på ham til vores årgang 40 års jubilæum på Virum
Statsskole i 2007. Også Michael Krause og Karsten Sommer var gode kammerater.
Karsten producerede senere politiske plader på forlaget Demos - og endte endnu
senere i Grønland, ved radioen og som musikproducer. Og deroppe sidder han vist
nok endnu og deltager ivrigt i det grønlandske kulturliv.
Hvad der er blevet af de andre, aner jeg
ikke.
Den største enkeltstående oplevelse i min
DsU- tid kom som følge af en stor hvervekampagne under sloganet ”Ung i dag -
ung i DsU”. Den skulle munde ud i Ungdommens Rigsdag over et par dage i
selveste Landstingssalen på Christiansborg. Her skulle vi udarbejde og stemme
om ”lovforslag” til inspiration for de voksne politikere - og hvis en og anden
undervejs blev smittet med den politiske bacille og dermed fandt sin plads i
DsU, så var det jo ikke så dårligt.
Egentlig var arrangementet således rettet
mod at få fingre i de mere upolitiske unge - men de fleste deltagere var nu
vist nok DsU´ere i forvejen - den oplevelse ville vi nødigt gå glip af!
Engagementet var stort, og forslagene både
progressive og idealistiske. Selv var jeg som sagt absolut på den idealistiske
fløj, og jeg husker, at jeg fik ændret et forslag fra, at Danmark skulle øge
sit bidrag til den 3. verdens lande til 2 % af nationalproduktet til, at vi skulle
yde ”det nødvendige”. I praksis ville det jo betyde, at lille Danmark skulle
sætte sit samlede nationalprodukt ind på at udrydde sult og nød i verden. Nok
ikke et helt realistisk forslag, men idealistisk var det - og det blev
vedtaget…
Efterhånden ebbede min DsU-interesse ud. Det
var jo i tiden op til ungdomsoprøret, og masser af nye og spændende strømninger
præsenterede sig for et søgende ungt menneske: Provo´erne, hippierne, hash,
korsang og teater på gymnasiet og meget mere. Og så var der jo klassikerne:
Sprut og damer, spejder, fodbold, arbejde for at tjene til smøgerne. Endelig
var der skolen - pjæk var ikke opfundet dengang, men lektierne blev begrænset
til et minimum. Til gengæld var jeg god til at høre efter i timerne, så det gik
da.
”Arbejderflertallet” af Socialdemokratiet og
SF gav store forhåbninger. Men da det sprængtes i slutningen af 1967, var min
sympati absolut på SF-udbrydernes side. Partiet Venstresocialisterne blev
dannet som følge af SFs opsplitning. Det var jeg ikke med til, men jeg var
kommet på Askov Højskole og sikkert for længst slettet af DsUs medlemsliste
grundet kontingentrestance…
En bølge, et spøgelse…
Hvad var årsagen til, at en bølge af
alternativ livsstil, protest og oprør rullede hen over Europa og USA i 60´erne
og 70´erne? Derom er skrevet mange kloge og mindre kloge ord. Rigtig mange
peger på det forhold, at selve begrebet ”ungdom” opstod i den periode.
Tidligere var barndommen for langt de fleste gledet direkte over i voksenlivet,
med lønarbejde fra 14-årsalderen, ægteskab og børn fra 19-20 årsalderen, slid,
slæb og forpligtelser. Nu opstod der, dels som følge af højkonjunkturen, dels
på grund af samfundets behov for et højere uddannelsesniveau, en
”mellemperiode”, hvor det unge menneske hverken var barn eller deltog i
produktionen. Onde tunger hævder endda, at ”ungdommen” og
uddannelseseksplosionen var en opfindelse til langtidsparkering af ”de store
årgange”, efterkrigstidens babyboom, som samfundet faktisk ikke rigtig havde
brug for. Nu blev de uddannet, alle de unge arbejder- og bondebørn, som der
ikke længere var brug for i landbruget og den automatiserede produktion, og
siden for en stor del sluset ind i en helt ny sektor, servicesektoren, sammen
med de kvinder, som i stigende omfang søgte ud på arbejds-markedet, så
familierne kunne få råd til alle de nye forbrugsgoder.
Men når der opstår en ny gruppe, opstår der
også en ny kultur - ungdomskulturen. Skal vi sige, at den startede med rock´n
roll, bredte sig eksplosivt i alle retninger, og da den faldt sammen med en
højkonjunktur, blev den i høj grad præget af forbrug - af musik, tøj, øl, fest,
stoffer og meget andet. At ungdommen pludselig blev så købestærk, medførte også
en total omkalfatring af hele kulturmønstret, som blev mere og mere ungdomsfikseret.
Ungdommen havde penge, og dem ville kapitalisterne da forfærdelig gerne have
fingre i. Hvor den før var nærmest overset, blev der nu næsten leflet for
ungdommen.
Begrebet ungdomskultur har vel eksisteret
til alle tider og opstår naturligvis ikke i 50´erne. Men det er vist første
gang i historien, at den bliver så stærk og synlig. Samtidig har
ungdomskulturen jo til enhver tid defineret sig selv i modsætning til ”de
gamle”. Og det medførte her det ejendommelige fænomen, at ungdomskulturen
direkte tog afstand fra de materielle og kulturelle fænomener, som havde skabt
den.
Når man sidder her som 64-årig og
”ældrebyrde”, er man forhåbentlig i stand til at se nøgternt og køligt på dette
ejendommelige fænomen. Men da man som jeg stod midt i det og oplevede det i den
helt rigtige alder, var det som et eventyr. En bølge skyllede hen over Vesten.
Et spøgelse gik gennem Europa. Alle døre åbnede sig….
Anti…
Hele ungdomsbølgen rummede så mange skvulp
og spillede ind i alle livets aspekter. Det kan være svært at skille de mange
ting ud fra hinanden. Et holistisk syn på tilværelsen spillede jo i øvrigt en
stor rolle i bevægelsen. Alligevel vil jeg i det følgende forsøge at lægge
hovedvægten på de politiske aspekter af bølgen, sådan som de påvirkede mig, da
det her som sagt drejer sig om mine politiske erindringer.
Mit engagement i DsU ændredes og svækkedes
efterhånden af ungdomsbølgens politisk-kulturelle strømninger. Provo- og
hippiebevægelsen landede næsten samtidig på fædrelandets kyster. De to bevægelser
havde en del til fælles, men der var dog også forskelle. Provobevægelsen opstod
i Holland som en fredelig anarkistisk-aktivistisk bevægelse, der gennem decentrale
og antiautoritære handlinger ville ændre det supermaterialistiske
forbrugersamfund i retning af fællesskab og bæredygtighed.
Hippiebevægelsen opstod og havde sit centrum
i Haight-Ashbury-distriktet i San Fransisco, USA, hvor den mundede ud i ”The
summer of Love” 1967. Hippierne forkastede det bestående samfund, droppede ud,
eksperimenterede med såkaldt bevidsthedsudvidende stoffer og østlig filosofi.
Bevægelsen var i sit udgangspunkt ikke så politisk som provoerne, men fik
større og mere varig indflydelse på ungdommen verden over. Endnu i dag ”ved”
alle, hvad en hippie er. I øvrigt udmærkede hele ungdomsoprøret sig ved at være
et virvar af dybt forskellige, antiautoritære bevægelser. Men alle kunne mødes
i opgøret med det åndløse amerikanske forbrugersamfund i almindelighed og
Vietnamkrigen i særdeleshed.
Vietnamkrigen
Ingen enkeltstående begivenhed har haft så
stor betydning for min og min generations politiske bevidsthed som
Vietnamkrigen. Her kommer en ultrakort gennemgang af dens vigtigste fakta.
Tiden
efter 2. Verdenskrig stod i frigørelsens tegn. Næsten alle de kolonier, som verdens
industrialiserede stater havde erobret 100 år før for at sikre sig råstoffer,
arbejdskraft og markeder til industrien, fik deres frihed imellem 1945 og 1975.
Det foregik på forskellige måder, i mange tilfælde gennem revolution og
frihedskrig. Den mest berømte af disse krige er Vietnamkrigen.
Under 2. Verdenskrig var bl.a. Vietnam, som ligger aller sydøstligst på
det asiatiske fastland, besat af japanerne. Efter japanernes nederlag troede
den gamle kolonimagt, Frankrig, at den kunne vende tilbage, som om intet var
hændt. Men nej, i Vietnam fandt franskmændene ny national selvbevidsthed og en stærk og efterhånden
velbevæbnet frihedsbevægelse under ledelse af kommunisten Ho Chi Minh.
Efter næsten et årtis hårde kampe blev franskmændene endeligt besejret
ved Dien Bien Phu i 1954. Fredsforhandlingerne førte til en deling af landet i
Nordvietnam under ledelse af den populære frihedshelt Ho Chi Minh, og
Sydvietnam under et USA-støttet diktatur. De demokratiske valg, der indgik som
punkt i fredsaftalen, blev aldrig gennemført i syd, fordi de sandsynligvis ville
medføre sejr til kommunisterne.
I
årene omkring 1960 blev det Sydvietnamesiske styre svækket af indre uro og en
vietnamesisk guerillastyrke, Den Nationale Befrielsesfront, populært (og
nedladende) kaldet Vietcong. Den blev naturligvis støttet af Nordvietnam, som
igen støttedes med våben og penge af Sovjetunionen (- men ikke af Mao-Kina, som
var Vietnams gamle konkurrent og fjende i kampen om dominans i Sydøstasien).
I USA
herskede i det politiske establishment den såkaldte Domino-teori, som i korthed
gik ud på, at hvis kommunisterne sejrede i en østasiatisk stat, så ville de
øvrige lande falde ”som dominobrikker”, hvilket ville resultere i, at hele
Østasien blev kommunistisk. Også i Vesten var troen på de kommunistiske staters
styrke dengang temmelig stærk.
”Den kolde Krig” mellem de kapitalistiske lande på den ene side og de
kommunistiske på den anden side var i fuld gang og udmøntede sig i en hel
stribe særdeles varme krige og borgerkrige i mange af de gamle kolonier, som
netop havde fået deres frihed. I mange af disse lande støttede USA regeringen,
mens Sovjetunionen støttede en oprørsbevægelse - eller omvendt. Kampen drejede
sig om ideologi og strategiske positioner, men i første række om adgang til og
kontrol med de gamle koloniers råvarer, det være sig gummi, kakao, uran, guld,
kobber og alt muligt andet.
På
den baggrund indsatte USA's præsident Kennedy ”militære rådgivere” i
Sydvietnam. Under ham og hans efterfølgere, Lyndon B. Johnson og Richard Nixon
udviklede det sig til store militære kampstyrker, voldsomme bombardementer af
Nordvietnam og fx brug af napalm (brændende gelatinevæsker) mod
civilbefolkningen og Agent Orange (midler til afløvning af de vietnamesiske
jungler), så Den Nationale Befrielsesfronts guerillatropper ikke kunne gemme
sig.
For
kommunisterne - og for os, der vaktes politisk af Vietnamkrigen - drejede det
sig om en rent imperialistisk krig. Vietnamkrigen var skoleeksemplet på et
land, som får/tilkæmper sig sin frihed, men hvor de gamle koloniherrer bruger
alle midler for at bevare kontrol, dominans og økonomisk magt over landene.
Vietnam var et lille land, som havde tilkæmpet sig sin frihed, men hvor
imperialisterne ikke ville tillade dem at nyde godt af sejren og selvstændigheden.
Men
to ting gjorde for alvor Vietnamkrigen til en verdensomspændende folkesag. For
det første blev en stor del af USA's mandlige ungdom indkaldt og sendt af sted
i en krig, som for mange af dem forekom stadig mere meningsløs. Det drejede sig
altså ikke kun om professionelle soldater, men om værnepligtige, som ikke kunne
unddrage sig militærtjeneste. Over 60.000 unge amerikanere blev dræbt, og et
lignende antal såret og handicappet fysisk og/eller psykisk for livet. (Dette
tal er naturligvis for lidt at regne i forhold til antallet af dræbte
vietnamesere, som er ukendt, men på flere millioner - men ganske som i nutidens
debat om fx Afghanistan er det antallet af ”vores” dræbte og sårede, som bliver
bemærket og skaber debat.)
Det
andet forhold har at gøre med, at Vietnam-krigen var verdens første ”tv-krig”. Bombardementerne,
terroren, ugerningerne og de sårede soldater kom direkte ind i stuerne til os
gennem tv. Denne anskuelighed kom i høj grad bag på USA's politiske og militære
ledere, (som i dag aldrig kunne drømme om at give medierne lejlighed til at
beskrive krigene i fx Irak og Afghanistan på en så selvstændig og fordomsfri
måde,) og den fik voldsom effekt, ikke mindst i USA, hvor unge mænd brændte
deres indkaldelsespapirer i protest og flygtede til fx Canada eller Sverige for
at slippe for militærtjeneste.
Mest berømt er jo bokseren Muhammed Ali, som
stolt erklærede, at vietnameserne aldrig havde gjort ham noget - så hvorfor
skulle han gå i krig mod dem? Det kostede ham verdensmesterskabet i sværvægt
samt nogle års fængsel.
Her
i Danmark fx giftede min søster Ingeborg sig pro forma med Jimmy, som dermed
fik opholdstilladelse i Danmark (eller var det statsborgerskab) og slap for
Vietnam.
Under hippie-slogan´et ”Make love - not war” forenede en stor del af
USA's ungdom sig i en landsomfattende protestbevægelse, som bredte sig til hele
verden. Politiets voldsomme indgriben overfor demonstranterne, med flere dræbte
i USA, overbeviste flere og flere almindelige amerikanere om krigens tåbelighed
og gjorde den efterhånden politisk umulig i USA. Da Richard Nixon stillede op
til sin første valgperiode i 1968, måtte han love, at han ville trække alle
USA's tropper hjem inden udløbet af sin periode. Først forsøgte han dog at
terrorbombe Nordvietnam til nederlag. Men i 1972 måtte han trække (næsten) de
sidste amerikanske tropper ud, og krigen blev ”vietnamiseret”.
USA støttede naturligvis stadig det
sydvietnamesiske regime på alle (andre) måder, men 30. april 1975 erobrede Den
Nationale Befrielsesfront og Nordvietnams tropper Saigon. I tv så vi de sidste
panikslagne amerikanere flygte i helikopter fra ambassadens tag ud til de
ventende krigsskibe.
Det
er den største dag i mit politiske liv. En lille, fattig nation havde besejret
verdens stærkeste militærmagt.
Næste dag var det 1. maj. Billederne af nordvietnamesiske kampvogne med
røde flag på vej ind i Saigon gik i et med de blafrende røde faner ved de
sejrsstolte 1. maj-møder i Danmark.
Kort efter fik Saigon navneforandring til Ho-Chi-Minh-Byen.
Hippie?
Rigtig
hippie blev jeg aldrig. Men jeg var naturligvis som så mange unge meget optaget
af bevægelsen. Jeg fulgte med i aviserne, som skrev om love-ins, om
blomsterbørn, der uddelte bolsjer til passagerer i S-togene, om hash og
euforiserende stoffer, som skulle udvide bevidstheden, så man undslap
forbrugersam-fundets åndløse materialisme og endeløse forbrug. Jeg abonnerede
på undergrundstidsskriftet ”Superlove”. Jeg hørte massevis af psykedelisk rock,
som fx Pink Floyd og Cream, westcoastgrupper som Country-Joe and the Fish,
Jefferson Airplane og Crosby, Stills, Nash & Young - samt Beatles´
psykedelisk-inspirerede mesterværk Sergeant Pepper´s Lonely Hearts Club Band.
Da jeg første gang røg hash - det var i
1966, da jeg gik i 2. G - skete det til tonerne af Velvet Undergrounds berømte
”bananplade”: Det var en stor og grænseoverskridende oplevelse. Det var næsten,
som om musikken materialiserede sig for mig i skulpturlignende syner. Aldrig
havde jeg oplevet musik så intenst før.
Alligevel blev jeg aldrig den store
hashryger. Jeg har vel alt i alt røget hash 15 gange. Og jeg er nok den eneste
person i Danmark (praler jeg af) som HOLDT OP med at ryge hash i
ungdomsoprørets til da største manifestation: Den første Thy-lejr. Ved Frøstrup
i sommeren 1970. Dér oplevede jeg - ikke for første gang, men ultimativt - al
den galarfyring som topmålet af virkelighedsflugt, egoisme og gabende
kedsommelighed. Mere herom senere.
Men inden det kom så vidt, havde jeg været
med til ikke så få politiske begivenheder.
Den ensomme socialist
I juni 1967 blev jeg student. Rent politisk
havde gymnasieårene været lidt af en ørkenvandring. Ungdomsoprøret var ikke
rigtig nået til Virum Statsskole endnu. Min klassekammerat Steen Christensen
var ultrareaktionær og havde haft held til at samle en lille falanks af drenge
omkring datidens Fremskridtspartiet/Dansk Folkeparti ved navn De Uafhængige.
Overfor ham stod jeg og min gode kammerat Jakob Lindberg, samt vist nok Ellen,
som erklærede sig som SF´er, men ikke deltog ret meget i diskussionerne. For diskuteret
blev der - med en ildhu, der langt oversteg vores politiske viden. Vores
historielærer, Lyngby, så gerne, at vi diskuterede i hans timer, og vi få
socialister var hårdt trængt af Steen og hans bande. Langt de fleste holdt
mund, men stemningen var borgerlig, og Konservative Gymnasiaster stod stærkt,
ikke mindst på grund af deres fester - som jeg af gode grunde naturligvis
aldrig har deltaget i.
Ved studentereksamen var det kun Jesper
Bering fra klassen, der mødte frem i skipperkasket. Men han var jo også
kunstnersøn og havde gået på den progressive friskole Bernadotteskolen.
Alle vi andre havde studenterhue på…
(To år efter, da min søster og Karsten
Sommer blev studenter, var alt anderledes. Studenterhue var totalt yt og
opfattedes som symbol på elitær og reaktionær borgerlighed. Alle gik
barhovedede og lod deres lange progressive lokker flagre frit.)
På
Askov Højskole
Nej, så var det rigtignok noget andet, da
jeg kom på Askov Højskole i november 1967. Her var stemningen søgende og fordomsfri.
Og politisk var det jo en dramatisk tid, hvor det røde flertal brød sammen som
følge af socialdemokraten Per Hækkerups herostratisk berømte stokkemetoder. En
lille gruppe brød ud af SF, væltede regeringen og dannede i huj og hast partiet
Venstresocialisterne, som på få uger fik samlet de nødvendige små 30.000
underskrifter ind, så de var opstillingsberettigede. Og ved valget i januar
1968 kom de lige akkurat ind med de minimale 4 mandater. Det var også det
eneste, der var at glæde sig over ved det valg: De Radikale fik eksplosiv
fremgang og dannede regering med V og K under Hilmar Baunsgaards ledelse.
På den tid var min sympati skiftet fra DsU
til Venstresocialisterne. Der gik frasagn på Askov om partiets stiftende
kongres, hvor en af Askov-lærerne, den senere så kendte tv-mand Niels Højlund,
var med og blev valgt som dirigent. Efter sigende kom han hjem med adskillige
grå hår, som han havde erhvervet sig i forsøget på at styre den mildt sagt
brogede og antiautoritære forsam-ling. Der var alt - fra skolede og
disciplinerede marxister til udsyrede flippere og blomsterbørn. Da marxisterne
uddelte ”Internationale” og foreslog den afsunget, så skete det - hvorefter
blomsterbørnene foreslog, at man sang ”Mester Jacob”. Og det gjorde man så - den
ene sang kunne vel være lige så god som den anden.
Sådan lød rygterne, der nåede Askov. Selv
var jeg ikke medlem af VS endnu. Jeg havde ikke engang stemmeret. Men jeg havde
en klar fornemmelse af, hvor jeg hørte til.
Min første demonstration
Da jeg kom hjem til København på juleferie
fra Askov i 1967, gik turen fra toget direkte ind til den første rigtig store
Vietnamdemonstration. Arrangørerne fortalte senere, at de havde ventet
maksimalt 1000 deltagere. Men der kom over 10.000, og det var antikrigsbevægelsens
helt store gennembrud i Danmark. Det var en stor og ubeskrivelig fornemmelse at
gå i dette endeløse demonstrationstog og føle sig på march frem mod fremtiden,
freden og retfærdigheden.
Hvad der ellers skete, husker jeg ikke. Var
der slagsmål med politiet? Senere hen endte demonstrationerne desværre ofte i
slagsmål, når de fredelige (dvs. langt de fleste) var gået hjem. Selv var jeg
altid gået. Fysisk modig har jeg aldrig været, og det irriterede mig, at
budskabet blev forplumret af idioterne - selv om politiet ved en del
lejligheder opførte sig både provokerende og voldeligt og for nogles
vedkommende virkede glade for at få lov til at bruge stavene mod ”de
langhårede”.
Sidenhen fulgte en del demonstrationer. Men
krigen og engagementet i den var efterhånden af ældre dato. En af grundene til,
at mit engagement i DsU svækkedes, var nok ”moderpartiets” stålsatte opmarch
ved USA's side. Partiets hårde hund, udenrigsminister Per Hækkerup, havde så
sent som i 1967 kaldt antikrigsbevægelsen for ”syv forvirrede kommunister”.
Nu var 7 blevet til over 10.000. Men det
varede meget længe, før partiet for alvor forlod sin traditionelle ”hvad USA
gør, er altid det rigtige”-linje.
Også på gymnasiet havde jeg været til et
protest- og orienteringsmøde om krigen. Jeg husker tydeligt, da en ung arbejder
rejste sig og bramfrit udslyngede denne sætning: ”Hvis USA er frihedens land,
hvordan faen ka det så være, at hende frihedsgudinden vender røven mod landet
og frihedsfaklen mod øst?” Stort og grinende bifald - så direkte og saftigt et
sprogbrug genlød trods alt sjældent i gymnasiets ærværdige haller.
Jeg kendte ham faktisk lidt - havde været arbejdsdreng
hos ham på Atlas Køleskabsfabrik sommerferien før. Nå, så han var altså
rødglødende kommunist! Okay….
Lidt efter rejste Karsten Sommers mor sig op
og plæderede for, at her drejede det sig ikke om at tage stilling for eller
imod krigens parter, men at arbejde for fred. Dette pæne, humanistiske,
afbalancerede synspunkt fik endnu varmere bifald - måske var vi lidt flove
over, at den kommunistiske arbejders grovkornede sprogbrug havde frydet os. Vi
var jo pæne og artige børn, trods alt.
Men det varede ikke længe, før vores
synspunkt var gledet klart i retningen af kommunistens.
Provopædagoger
Foråret ´68 er jo gledet ind i
historiebøgerne og i den almene bevidsthed i en grad, så min generation stadig
fra tid til anden kaldes ´68erne. Her startede de psykologstuderente opgøret
mod ”professorvældet” på Københavns Universitet, her førte et lignende oprør i
Paris til ugelange, voldsomme gadekampe og næsten præ-revolutionære tilstande,
her kulminerede alle de antiautoritære ungdomsbevægelser i en eneste stor
tidevandsbølge, som skyllede hen over hele verden. På mange måder var kulminationen
også ”begyndelsen til enden”, i hvert fald på hippietidens uskyld - men det
kunne vi ikke se den gang. ”We want the world, and we want it now”, skreg Jim
Morrison på nummeret ”When the music´s over”, og vi skreg gladeligt med. ”Never
trust a man over 30”, sagde vi. Jeg var 20, så der var 10 gode år i mig endnu!
En evighed - og til den tid var revolutionen da for længst gennemført!
I august samme år startede jeg på Th. Langs
Seminarium. Jeg havde længe spekuleret over, om jeg skulle gå universitetsvejen
og evt. blive cand. mag. i dansk og historie, eller om jeg skulle blive
folkeskolelærer. At blive lærer lå mig ikke fjernt - familien vrimlede med
lærere - men i den sidste ende blev det nok uddannelsens længde, som afgjorde
sagen. Seks år på uni - aaaarh, det havde jeg vist ikke rigtig energi til.
Læreruddannelsen kunne den gang klares på 3 år, når man havde studentereksamen.
At jeg valgte Th. Langs i Silkeborg, havde
to grunde. Dels havde jeg absolut ingen familie der, og var der noget, jeg
trængte til efter 19 år i barndomshjemmet, så var det at være på egen hånd
langt væk fra slægt og familie. Dels havde Th. Langs et progressivt ry. Rektor,
Knud Gro Nielsen var godt nok gammel, men han havde selv været en progressiv
pædagog siden 30´erne. Og så var Th. Langs kendt for at have været studiested
for den ene af de to ”provopædagoger” Bo Dan Andersen og Søren Hansen, som
gennem en hel række spektakulære aktioner havde sat skolen under debat, ivrigt
understøttet af den progressive forening ”Unge pædagoger”. Bo og Søren (som man jo hurtigt kom på
fornavn med, selv om man ikke kendte dem) grundlagde deres ry ved en dag at
læsse et ordentligt læs brædder af i den asfalterede gård på en køben-havnsk
folkeskole - nu var det slut med den kedelige asfaltgård, nu skulle der være
byggelegeplads!
Deres mest berømte aktion rystede en tid
lang offentligheden og skolesystemet i Danmark. De var naturligvis modstandere
af eksamen i folkeskolen, og gennem flere måneder fasthold de (var det i ´68?),
at de kendte resultaterne af folkeskolens årsprøver det år og ville
offentliggøre dem lige inden prøverne. Stor avispolemik - interview af minister
og depardementchef. Skulle man indblande politiet? Var der en læk i undervisningsministeriet?
Og hvad nu, hvis det blev nødvendigt at annullere årsprøverne? Igennem flere
måneder lykkedes det Bo og Søren at lege kispus med medier og myndigheder, indtil
affæren fusede lidt ud i deres forklaring: ”Resultatet” blev unge, der blev
stræbere og individualister i stedet for sociale og samarbejdsorienterede. Det
KU jo ha været sjovt, hvis Bo og Søren rent faktisk havde kendt årsprøvernes
FACIT (- men det havde de aldrig påstået, kun ”RESULTATERNE”). Men det var nu
alligevel ret sejt, at de havde kunnet gøre grin med borgermusikken - og så så
længe….
Sammen med venstrefløjspoeten Jesper Jensen
udgav de også ”Den lille røde bog for skoleelever”, som indeholdt masser af
frække forslag til, hvordan børnene kunne få skovlen under det reaktionære
skolesystem. I fuld offentlighed diskuterede forfatterne, om ideen med, at hvis
eleverne ville af med en dårlig lærer, så kunne de jo bare forføre ham, så han
blev fyret - om den idé skulle med i bogen. Forargelsen var stor og debatten
lang, meen forslaget var nu alligevel lidt for saftigt til at komme med. Dog -
debatten havde været der, så forslaget havde alligevel gjort sin virkning.
Sådan et seminarium, der havde fostret Bo
Dan Andersen, ville jeg jo gerne på - hvilket jeg også sagde til Gro Nielsen,
da jeg var til samtale. Det afskrækkede ham åbenbart ikke.
Vi besætter seminariet
Ganske vist var Bo Dan Andersen færdiguddannet
og havde forladt seminariet. Men tilbage var hans medkæmper, Jens Bak, som
straks stillede sig i spidsen for vores oprør, da chancen bød sig.
Theodora Langs Seminarium var, som navnet antyder, fra gammel tid et
privat, sågar indremissionsk. seminarium. Man kan dog roligt sige, at det
indremissionske præg var forsvundet. Seminariet var naturligvis altovervejende offentligt
finansieret, men dog skulle de studerende på de private seminarier som en rest
fra gammel tid stadigvæk betale en studieafgift, vist nok 800 kr. årligt, som
man slap for på de offentlige seminarier. Det var naturligvis en blodig
uretfærdighed og førte til vores lokale bidrag til den del af ungdomsoprøret,
som kaldtes studenteroprøret.
I november 1968 gik vi i aktion.
Medbringende soveposer og andre fornødenheder rykkede vi en morgen ind på
seminariet og ”besatte” det. Den lokale sprøjte, Silkeborg Avis, var lidt sene
i optrækket. De dukkede først op hen ad 9, men på fotografens hede bønner
samlede vi vort habengut sammen og gik ud - hvorefter vi ”besatte” seminariet
en gang til, alt imens han ivrigt knipsede løs.
Samme dag var der i eftermiddagens avis to
store historier på forsiden: ”Nixon valgt til præsident i USA” og ”Th. Langs Seminarium
besat i morges”. Men det var historien om besættelsen, der stod øverst…
Inde på seminariet gik vi straks i gang med
forskellige aktiviteter, som skulle fortælle verden om studieafgiftens
uretfærdighed i almindelighed og undervisningsministerens forræderi i
særdeleshed. Han var fra Det Radikale Venstre, som for første gang i
danmarkshistorien var med i, ja ligefrem stod i spidsen for, en borgerlig
regering. Skandaløst! I min generation kom den arme mand aldrig til at hedde
andet end ”den onde Helge”, selv om han sikkert rent privat var sød mod både
børn og kanariefugle.
Nu skulle verden lære skandalen at kende! En
strøm af læserbreve blev sendt til Danmarks avisredaktioner. Og det sjove er,
at en hel stribe af dem faktisk reagerede og bragte vores manifester.
Adskillige kom også til Silkeborg for at få udsagn og billeder fra oprørets
frontlinje.
Imens gik skoledagen på seminariet sin vante
gang. Vi var vel omtrent 30 studerende med i ”besættelsen”, heriblandt altså
jeg og min til denne dag nære ven, Ole Bryhl, som jeg her traf for første gang.
Vi gik i parallelklasse. Resten af de studerende mødte pænt frem til deres
undervisning, som ikke blev forstyrret på nogen måde. Knud Gro Nielsen var en
tolerant mand -og ligeså snu, som den gamle ræv og ekskommunist, Mogens Fog,
rektor på Københavns Universitet. Han bar i vid udstrækning over med de
studerendes aktioner - som han vel også i nogen grad uofficielt sympatiserede
med. I hvert fald undlod han drastiske forholdsregler som at tilkalde politiet
og den slags. Resultatet var, at studenteroprøret i Danmark forløb relativt fredeligt.
Gro valgte samme taktik. Og da vi ikke forstyrrede undervisningen, bar han over
med alle vores aktiviteter, som mere havde karakter af en sleep-in end en
besættelse.
Den slags luskede metoder, som Gro og Fog
benyttede sig af, betragtede vi frontkæmpere, som jo ønskede konfrontation,
naturligvis som en særligt udspekuleret og grov form for undertrykkelse. Vi
kaldte dem ”repressiv tolerance…”
Men ude i den store verden var vi i disse
dage studenteroprørets frontlinje. Der kom solidariske kamphilsner fra de
studerende ved mange andre læreanstalter, ja, sågar en socialistisk kamphilsen
fra studenterrådet ved Kiels Universitet, repræsenterede 7.000 studerende!
BT - som nu, så før…
Som sagt mødte pressen også op. I det hele
taget havde ungdomsoprøret i disse år en fantastisk presse. Ganske vist var
linjen fra de etablerede medier kritisk, men alligevel også med et ikke ringe
gran sympati med oprørets mål og metoder - så længe de var humoristiske og
fredelige. Der var jo uhyre meget herligt, utraditionelt STOF (ja, altså læse-
og billedstof) i disse unge oprørere med deres bare patter bolsjeuddelinger og
hesteslagtninger. Det kunne ingen medier stå for.
BT mødte op. Den sprøjte var naturligvis
allerede dengang en bundreaktionær og etisk suspekt møgspreder. Da journalisten
og fotografen nåede frem, bad de os, om vi ikke kunne sætte os i rundkreds med
bare tæer omkring et par stearinlys og spille på guitar til ære for fotografen.
Det ville sikkert også ha glædet dem, hvis vi havde fundet hashpiberne frem.
Men Jens Bak var ligeså røget, som de var
spegede. Der skulle aldeles ingen flippede billeder af ungdommelige syrehoveder
i BT fra vores aktion. Det var et alvorligt oprør, og hvis BT ville ha billeder
af os, kunne de ta os af, siddende ved skrivemaskinerne i fuld gang med at
formulere vores oprørske budskab.
Da gik journalisten og fotografen bedrøvet
bort. Og der kom ikke en linje i BT.
Revolutionære
visitter i Silkeborg
Senere blev jeg formand for seminariets
kulturforening. Penge havde vi ingen af, men ved at holde fest med ølsalg
bagefter fik vi alligevel så mange penge i kassen, at der var råd til flere
spændende foredragsholdere.
Blandt andet fik jeg fat i Ebbe Kløvedal Reich.
Ham havde jeg haft som lærer i amerikansk politik på Askov Højskole. Dér havde
han været den pæne mand, heddet Ebbe Reich og haft velstudset overskæg, var opstillet
i Århus for De Radikale og kun 200 stemmer fra at komme ind i Folketinget ved
valget i januar 1968. Nu - trekvart år efter - havde han mildest talt ændret
sig: ”Hej Gudmund - hva så, skal vi fyre en fed?” Mager var han blevet, med
pjusket langt hår. Havde også meldt sig ud af De Radikale og boede i det
navnkundige kollektiv ”Maos Lyst” - derfra det fælles efternavn Kløvedal, taget
fra Tolkiens hobbitbøger.
Men velformuleret, spændende og skarp i
pæren var han stadigvæk, om end tankegangen var blevet noget mere syret.
Et andet spændende besøg var af den
venstreorienterede journalist Jørgen Dragsdahl, som rejste rundt med nr. 16 i
hierarkiet fra ”Black Panther Party” i USA. Det var et revolutionært,
marxistisk parti med kun sorte medlemmer, som en kort overgang var meget fremme
i den amerikanske undergrund og i medierne med personligheder som Huey P.
Newton, Bobby Seale og Eldridge Cleaver, inden det amerikanske politi fik dem
skudt, smidt i fængsel eller jaget i landflygtighed.
Vores mand var ”vicekrigsminister”, så vidt
jeg husker, i BPPs skyggekabinet. Det var spændende at møde sådan en mand, stor
og muskuløs, kulsort, med sorte bukser, sort læderjakke og sort baret. Han så
godt nok MEGET revolutionær ud.
Da vi bagefter sad og fik en stille øl på
Rio Bravo med Jørgen Dragsdahl, undrede vi os over, at han startede med en
cola. På vores spørgsmål forklarede han, at hvis man blev overfaldet af
reaktionære svin, var der intet bedre våben end en colaflaske. Bare slå bunden
ud af den mod bordkanten - så havde man med garanti en sylespids glasstilet til
sit forsvar. DA følte vi godt nok med nogen benovelse, at den vaskeægte,
blodige revolution var på visit i lille, fredelige Silkeborg…
Journalisten Erik Thygesen havde skrevet et
digert tobindsværk ved navn ”Den Amerikanske Befrielsesfront”. Det havde jeg
læst med glubende appetit og deri sandet, at ungdomsoprøret i USA indeholdt et
mylder af eksotiske organisationer og facetter, fra de superrevolutionære,
voldelige ”Weathermen” til økologiske landbrugskollektiver på langt ude på landet,
protest mod atomkraft og ikke mindst ”Redstockings” og den rabiate en-kvindes-bevægelse
SCUM, Society for Cutting Up Men. Kvindebevægelsen var også kommet til Danmark
og fik stor betydning. Og selv om jeg ikke havde lyst til at blive ”Cut Up”, så
var der en gryende bevidsthed om, at vi mænd faktisk ikke kunne være det
bekendt - eller vores fædre kunne i hvert fald ikke - altså ikke lige min far,
menøh….
Selv op USA på mange måder var ”hovedfjenden”,
så udsprang en massiv del af ungdomsoprørets aktiviteter, og ikke mindst dets
kultur - rockmusik, stoffer, litteratur og meget mere - fra USA. Dette ”Det
Andet USA”, som Erik Thygesen skrev så grundigt om, så vi på med stor beundring
og følte os meget inspireret af.
Venstresocialisterne
Efter et års tid meldte jeg mig ind i
Venstresocialisterne. Vi var vel ca. 40 medlemmer i Silkeborg, hvoraf 10-15 var
aktive. Selvom de allerværste blomsterbørnesygdomme var overstået i VS, så var
partiet alligevel delt i tre-fire hovedfraktioner, som bekæmpede hinanden i
skrift og tale med en iver, som var en bedre sag - fx kampen mod krigen og
kapitalismen - værdig.
De fraktioner havde vi også i Silkeborg.
Blandt andet SUF, en trotskistisk ungdomsorganisation, medlem af 4.
Internationale, som Finn Jensen var en markant og velformuleret leder af. Min
mangeårige gode ven, Jørgen Gyldenløve, var også glødende trotskist, ivrig modstander
af ”Sovjetunionens statsmonopolkapitalisme” og tilhænger af ”den permanente
revolution”. Selv hørte jeg vel nærmest til et sted imellem ”Sumpen” (den
bløde, kompromissøgende mellemvare, som alle andre så ned på som værende
holdningsløse) og Marxist-Leninisterne. I øvrigt var jeg ikke den store
teoretiker. Jeg læste meget, men det var mest skønlitteratur,
litteraturhistorie og historie. Socialistisk teori gad jeg rent ud sagt ikke.
Selv om vi diskuterede, så det bragede, så
var vi heldigvis for få til at dele os op. Så i fællesskab fik vi da gennemført
nogle gode aktioner. Jeg husker en løbeseddel vendt mod olieselskabet ESSO, som
støttede både Vietnamkrigen og apartheid i Sydafrika. Den blev sat under
hundredevis af vinduesviskere og opfordrede bilisterne til at køre videre til
næste benzintank.
Da hvidbogen kom med forhørene af de
skyldige i den bestialske My Lai-massakre, opførte vi uddrag af disse forhør
som oplæsningsteater på torvet i Silkeborg. Her kunne folk så i detaljer høre,
hvordan løjtnant Calley og hans krigsforbrydere havde myrdet over hundrede
fredelige landsbyboere i My Lai og bagefter brændt landsbyen af.
Mange af vores møder blev holdt - og
aktioner planlagt - i vores minikollektiv på loftet i Toldbodgade 26, ”Den
Blodrøde Brosten”. Her boede Dorthe, Jørgen Gyldenløve og jeg. Og da det kun lå
få 100 meter fra seminariet, lå det jo centralt placeret og blev flittigt
benyttet af vennerne til hverdag og fest.
Ellers så vi jo mest til, når de store
begivenheder udfoldede sig i verden eller i hovedstaden. Da Verdensbanken holdt
et stort møde i København, udviklede det sig til voldsomme gadekampe imellem
politi og demonstranter. Selvfølgelig mente jeg, at politiet gik alt for
voldsomt frem. Men selv om jeg absolut regnede mig selv for revolutionær, kunne
jeg ikke li den form for demonstrationer. Jeg syntes ikke, de gavnede sagen, og
jeg var godt tilfreds med at ha de voldelige begivenheder på sikker
afstand.
Baggrunden for protesterne imod
Verdensbanken kunne jeg derimod helt tilslutte mig. Vi anså den for at være en
kapitalistisk og imperialistisk organisation, der fungerede som økonomisk
politi, ikke mindst overfor de fattige lande, og straffede dem, hvis de ikke
makkede ret, fx forsøgte sig med socialisme! Og da McNamara, så oven i købet
var præsident for verdensbanken, så skulle der naturligvis protesteres. Ham
anså vi for at være en af de hovedansvarlige for Vietnamkrigen - som
forsvarsminister i Lyndon B. Johnsons regering.
En anden aktion, som vi fulgte med spænding
og entusiasme var besættelsen af Bådsmandsstræde Kaserne og oprettelsen af
Fristaden Christiania på dens territorium. En fantastisk aktion, som jo sætter
sig markante spor den dag i dag. Men personligt har jeg aldrig haft ret meget
med Christiania at gøre.
Thylejren
En
af de store politiske manifestationer i denne periode var Thylejren. Baggrunden
var sådan omtrent følgende:
Helt fra Georg Brandes´ tid har der ved
Københavns Universitet eksisteret to studentersammenslutninger. Først den
klassiske, konservative ”Studenterforeningen” med Christian Winthers gamle
motto ”Herrer vi ere i Åndernes rige, vi er den stamme, som evigt skal stå”. Sidenhen
og som modvægt hertil den progressive Studentersamfundet med Jeppe Åkjærs
malmfulde slagssangslinjer som motto: ”Fra Folket vi kommer, til Folket vi går
- dets vilje skal være vor lov.”
Nu var den hæderkronede forening
Studentersamfundet for alvor kommet i vælten. Den fik navnet ”Det Nye Samfund” -
man fandt ikke længere, at det var nok med akademiske diskussioner, der skulle eksperimenter
og konkret samfundsforandring til!
En tidligere frivillig i Den Spanske Borgerkrig 1936-1939, Leo Kari, havde (vist
nok) arvet et stykke land i Thy, som han solgte billigt til Det Nye Samfund, og
en gruppe af Københavns toneangivende hippier/ungdomsoprørere fik den
fantastiske idé at anstille et konkret samfundseksperiment - en kæmpemæssig
”sommerlejr” for ungdomsoprørets deltagere, hvor man skulle prøve at realisere
alle de anarkistiske, antiautoritære, kreative og antimaterialistiske ideer,
som ungdomsoprøret indeholdt.
I skrivende stund har jeg endnu ikke læst
Peter Øvig Knudsens ”Hippie 1”, som altovervejende handler om den første lejr i
sommeren 1970. (Men det har min kone Petrusca, og hun siger, at den er rigtig
god!) De generelt interesserede henvises derfor til denne - jeg vil nøjes med
at skrive om mine egne oplevelser.
De var desværre ikke positive, hvilket nok
skyldtes et par konkrete forhold:
Dels kom jeg for sent! Jeg kom først til Thy
i august. På den tid var lejrens navnkundige eksperimenter ved at ebbe ud.
Mange af de toneangivende var draget hjem, og lejren henlå i nogen grad i et
lidt sløvt antiklimaks, hvor folk mest sad i deres telte og røg galar i enorme
mængder. Sådan oplevede jeg det i hvert fald.
Dels ankom jeg alene og traf ikke en sjæl,
jeg kendte. Havde jeg været medlem af en gruppe, ville min oplevelse sikkert
have været ganske anderledes. Nu boede jeg i mit lille tomandstelt, dryssede
lidt ensomt rundt og var alt for genert til at møve mig ind i et af de
hashdampende telte. Samtidig havde jeg stadig den store, idealistiske forhåbning
om fællesskab, som koksede totalt i det jordbundne sammenstød med lejrens
hverdag.
En dag blev man fx på fællesmødet anmodet om
at melde sig til at fylde lejrens brandspande. De bestod af halve olietønder,
som stod placeret med jævne mellemrum imellem de hundreder af telte, som jo i
virkeligheden udgjorde en gigantisk brandbombe - ufatteligt, at det gik godt.
Nu var vandet fordampet i sommerheden, og nyt skulle fyldes i. Jeg meldte mig.
Det samme gjorde… 5 andre. Til vores hjælp
havde vi en lille ladvogn og 5-6 mælkejunger. Hen til vandhanen, vand i
jungerne, af sted til brandspand nummer et. Da jungerne var tømt, var
brandspanden halvt fyldt. Okay, én tur til.
På den igen! Hvad var der? 50 brandspande?
100? I hvert fald tog det hele dagen. Imens sad små 2000 rundt omkring i
teltene og baffede på chillum´erne. Fedt, mand…pissefedt.
Nå ja, kanske denne beskrivelse er en kende
tendentiøs. Men sandt er det, at mine højttravende drømme om det smukke hippiesamfund,
hvor alle hjælper hinanden i ét stort fællesskab, de fik et mindre knæk her. Den
egentlige grund var dog nok, at det ikke lykkedes mig at komme ind i et af de
fællesskaber, der uden tvivl var på stedet. Den vegetative passivitet herskede,
hashtågerne bølgede, og jeg følte mig udenfor.
Efter en uge kaldte seminariet. Jeg tog hjem
igen med det løfte til mig selv i bagagen, at jeg aldrig mere ville fyre den
fede! Jeg oplevede stoffet som sløvende og bevidsthedsindskrænkende. Næh, må
man så be om en øl - det bliver man da i det mindste social af!
Det løfte har jeg holdt. Og derfor praler
jeg flittigt af, at jeg utvivlsomt er den eneste i verden, der HOLDT OP med at
ryge hash i Frøstruplejren! (Der er sikkert mange, som er BEGYNDT…)
(En pudsig parentes: Mens jeg gik ensomt
rundt mellem teltene, sad min tilkommende hustru Petrusca i ét af dem og fyrede
lystigt løs. Hun var vild med at være der og kom igen adskillige gange i årene
derefter. ”Men aldrig mødtes de to”. Vi lærte først hinanden at kende to år
efter - i Århus.)
I juni 1971 blev jeg så skolelærer og
flyttede straks til Århus. Det var lidt af en tilfældighed: I Århus boede min
søster, som endda havde en lejlighed, hvor jeg kunne leje et værelse for 100
kr. Penge havde jeg ingen af, så jeg måtte arbejde som rengøringsmand på
slagteriet Plumrose i Viby for at betale af på min gæld til vennerne i
Silkeborg. Fra august var jeg cykelvikar i Århus, og i november skulle jeg ind
som militærnægter - først en måned på nægterskole i Antvorskov ved Slagelse, og
dernæst udstationeret på Kroghsgades Skole i Århus, en skole under Statens
Åndssvageforsorg.
På den tid var der stadig almindelig
værnepligt i Danmark, og næsten ingen trak frinummer. Men netop i de år var
militæret mere upopulært end nogen sinde, først og fremmest på grund af
Vietnamkrigen. Danmark var jo medlem af NATO, dvs. militært nært allieret med
USA, og derfor havde vi et medansvar for krigen. Op mod 5.000 unge mænd pr.
årgang ønskede derfor at blive militærnægtere.
Den gamle politik med 18 måneder i Gribskov-
eller Kompedallejrene var umulig at gennemføre. Dels skulle man så på grund af
”tilstrømningen” opføre en hel stribe nye lejre, dels havde disse lejre set fra
regeringens side fungeret som urocentre med både politiske aktioner og hærværk
(hvad var hvad?) som fx afbrænding af barakker.
Den slags koncentrationer af
samfundsskadelige elementer var det officielle Danmark helst fri for. I stedet
fandt man på det i og for sig fortræffelige begreb, der hed udstationering. En
privat eller offentlig institution, fx en skole, et teater eller andet, kunne
få en nægter udstationeret som ekstra arbejdskraft i 15 måneder. Der skulle kun
skaffes et passende værelse til ham. Aflønningen betaltes af staten og var på
linje med de øvrige værnepligtiges.
På den tid var værnepligtstiden 12 måneder
og nægtertiden altså 16 - der skulle være en lille ”straf” for at være nægter.
Den første måned var man på nægterskole sammen med ca. 100 andre. Formålet var
dobbelt: Dels skulle der findes en udstationeringsplads til alle, dels skulle
de unge holdes i ro - for enhver pris. Så der var udflugter, bordtennis, fester
- og ikke ret mange krav. Politiske aktioner planlagde vi også. Men pludselig
var måneden gået, så vi fik ikke rigtig ført dem ud i livet.
Dog nåede vi at holde en mægtig fest, hvor
vi inviterede pigerne fra den lokale sygeplejeskole med. En herlig aften! Selv
fandt jeg mig også en sød sygeplejeelev, som oven i købet gav mig en lille
”erindring” med til Århus, hvor jeg måtte frekventere Marselisborg Hospital et
par gange….
Udstationeringsplads havde jeg skaffet mig
på forhånd på Kroghsgades Skole i Århus.
Lige lovlig intellektuelt
Jeg var stadig medlem af VS. Men i Århus
faldt jeg aldrig rigtig til i partiafdelingen. De ørkesløse diskussioner var på
akademisk niveau, og da jeg som sagt ikke var den store teorilæser, fandt jeg
dem både svære og kedelige.
Praktisk skete der derimod ikke meget. Der
var mildest talt langt imellem de politiske aktioner. Disse to forhold var nok
årsagen til, at mit engagement blegnede og efterhånden døde ud….
Et nyt politisk spørgsmål havde imens
overtaget scenen, nu da USA var på vej til at tabe krigen: Skulle Danmark ind i
Fællesmarkedet/EEC/EF? For en socialist var sagen klar nok. EEC var de rige
landes kapitalistiske klub, beregnet på at sikre Europa politisk og økonomisk
dominans over den fattige verden.
Vi var ikke modstandere af internationalt
samarbejde. Stod vi måske ikke og sang ”Internationale” den 1. maj? Men det
skulle være et folkeligt, antikapitalistisk samarbejde for både rige og fattige
lande.
Danmarks Kommunistiske Parti, som havde
levet en hensygnende tilværelse i marginen af dansk politik siden oprettelsen
af SF i 1958, slog sig meget dygtigt og flot op som en hovedkraft i modstanden
mod EF. Dels havde partiet fået en karismatisk leder i Knud Jespersen,
folkelig, slagfærdig og populær langt udover partiets grænser. Dels lånte
partiet slagkraft og stærk organisation (og fik dermed også stor indflydelse)
til den tværpolitiske modstandsbevægelse, Folkebevægelsen imod EF, som med held
samlede stort set alle modstandere i Danmark, fra hypernationalistiske
konservative til revolutionære kommunister. Det gav - her få år efter Sovjet og
de østeuropæiske landes indmarch i Tjekkoslovakiet, hvor ”Det Pragske forår” og
håbet om ”socialisme med et menneskeligt ansigt” blev knust - partiet fornyet
popularitet, som jeg også blev påvirket af. Her var et parti, som ikke kun var
snak og paroler, men også aktioner og dagligt politisk arbejde.
Også jeg blev marginalt involveret i
Folkebevægelsen. Her gik jeg med i demonstrationerne, og her sang jeg for
første gang politiske sange fra en scene i den gode sags tjeneste. Det blev
dog absolut ingen succes - på grund af min
manglende erfaring. Den skulle komme senere…
Den 2. oktober 1972 stod så det store slag.
Spændingen var uudholdelig. Næppe nogensinde i Danmarkshistorien har en så stor
del af folket været så involveret for eller imod i et politisk spørgsmål. Familier
skændtes, så det bragede. Partier revnede på kryds og tværs.
Fagforeningsbestyrelser valgtes eller væltedes på det spørgsmål. Pressen skrev
ikke om andet. De to populistiske avisfytårne tog stilling: BT var for,
Ekstrabladet imod. Endnu kort tid før afstemningen var der næsten dødt løb
imellem ja- og nejsiden. Men så kørte LO, arbejdsgiverne og de store politiske
partier deres kanoner i stilling: Der blev brugt millioner på annoncer, som
skildrede den økonomiske ruin, som var lille Danmark vis, hvis vi stemte nej. Skræmmekampagnen
virkede -knap to ud af tre stemte ja, godt en tredjedel nej.
Skuffelsen var enorm. Men i mange år efter
bevarede folkebevægelsen sin stærke position i dansk Europapolitik.
Spørgsmålet om EU (som det nu hedder) er i
øvrigt et af de områder, hvor jeg for alvor har ændret mening i årene derefter.
Foreløbig var jeg stærkt påvirket af DKPs
effektive indsats i bl.a. Folkebevægelsen (og af Sovjetunionens støtte med
våben og penge til Nordvietnam). Så i januar 1975 blev jeg medlem af DKP. Og
herom kan læses i mit gribende bekendelsesskrift HVORDAN KAN MAN DOG GÅ HEN OG
BLIVE KOMMUNIST - politiske erindringer 2 (- når det engang kommer…)
12 års mental rutsjetur
Fra 1962 til 1974 ændrer den politiske
mentalitet sig voldsomt, både i Danmark og verden.
Mine første politisk bevidste år fra 62 til
66 var præget af traditionel politisk interesse, medlem af en politisk
ungdomsforening, debat, spænding ved valgene osv.
Fra 1966 blev jeg grebet at den smukke,
naive hippiebølge, som gjorde op med stort set enhver traditionel opfattelse
indenfor alle livets områder. Alt var til debat, alt ku la sig gøre, og man
gjorde det bare: Tog til Nepal, røg hash, tog stoffer, erobrede den sexuelle
frihed, som i tiden efter P-pillen og før AIDS var næsten absolut. Man flyttede
i kollektiv, udfoldede sig kreativt, vendte tilbage til naturen. I dag er det
næsten umuligt at forestille sig, HVOR stor en ændring i tankesæt, livsform og
omgangsformer, der var tale om. Alle døre åbnede sig….
Den gennemført naive opfattelse af, hvordan
kærlighed og antiautoritær protest kunne ændre verden, blev hurtigt knust mod
virkelighedens mur. Rigtig mange af ”de politiske dyr”, som jeg selv tilhørte, mente
at måtte erkende nødvendigheden af politisk disciplin og solidarisk forpligtende
fællesskab. Mange forblev naturligvis i hippieverdenen, som vel var en protest
imod det bes
tående, men i bund og grund apolitisk. Men folk som jeg selv ledte
efter et ideologisk og organisatorisk halmstrå, som kunne give styrke og
retning til vores politiske kamp. Og rigtig mange af os fandt den fra 68-69 i
forskellige arter af marxismen.
Samtidig fortsatte alle de balloner, som vi
havde sendt til vejrs i hippietiden, med at dale ned over os og forlange
eksperimenter og virkeliggørelse af os: Samlivsformer, kønskamp,
børneopdragelse, antiautoritære omgangsformer, kreative undervisnings- og
opdragelsesformer i hjemmene, skolerne og de mange nye børnehaver og
vuggestuer, der dukkede op. Rigtig meget af det, man normalt forstår ved 60´erne,
foregik faktisk i 70´erne, som i kraft af en vis fodformet uniformering af både
politik, kunst og kultur har fået et - ikke helt ufortjent, men heller ikke
helt fortjent - dårligt ry.
Det lykkedes aldrig for ungdomsoprøret for
alvor at true samfundets basis - markedskræfterne og den kapitalistiske
produktionsmåde. Men på utallige knap så basale, men sandelig alligevel
væsentlige områder fik oprøret enorm indflydelse. Samfundet før 67 var et langt
mere autoritært, hierarkisk og kedeligt samfund end det, ungdomsoprøret førte
med sig.
Som et markant eksempel kan man nævne
kvindernes frigørelse. Den startede sandelig ikke med Rødstrømperne, ork nej,
men deres spektakulære og aggressive aktioner satte sagen på spidsen i en grad,
som lod ingen uberørt. Mangen ganske almindelig husmor startede sin sætning med
”jeg er ikke rødstrømpe, men…” - og så kom hendes besyv om, hvordan ”disse rødstrømper
nu ikke var så tossede endda…” Og for mænd og kvinder, der er unge i dag, må
det være noget nær umuligt at forestille sig forholdet og omgangstonen imellem
kønnene - før 67…
Der blev smidt mange børn ud med badevandet
- hold da op! Ved de fleste samfundsomvæltning-er er der en forside og en
bagside af medaljen. Et hav af brudte ægteskaber, forsømte børn. Eskalerende
stofmisbrug, som endte i elendighed og død for mange. Men som gammel marxist ved jeg, at
ungdomsoprøret ikke SKABTE de basale ændringer, men VAR DET KULTURELLE SVAR på
de ændringer i produktionsforholdene, som vi i dag kender under navne som
”velfærdssamfundet”, ”de gode tider” og ”kvindernes indmarch på arbejdsmarkedet”.
I ikke ringe grad rendte vi åbne døre ind!
Men tag ikke fejl: En hel række af de
problemstillinger, der i dag er bredt accepterede som alvorlige
samfundsproblemer, der skal tages stilling til, blev først for alvor sat på
dagsordenen af ungdomsoprøret. Blot et enkelt område: Natur- og miljøbeskyttelse,
økologi og ressourceforbrug, antiatomkraft. Ungdomsoprøret satte dem på
dagsordenen - og blev i starten gjort til grin. Nu er der ingen, der griner
mere…
Det, der har slået mig mest, når jeg lytter
til generationen, der er børn af ungdomsoprøret - altså generationen efter min
- er traditionstabet. Vi - altså min generation - kendte alt til traditionen.
Vi havde jo selv oplevet den: Jul, bryllup, morgensang i skolen, salmevers,
”De” til lærerne, pænt tøj og kortklippet hår, radio og tv med få programmer,
der tog sig af vores dannelse og undtagelsesvis flippede ud i underholdning som
”Giro 413” og ”Pladeparaden”. Og meget andet. Vi oplevede også, hvordan mange
af disse traditioner var stivnet i manér, tomgang og meningsløshed. Derfor
skulle de ud. Og som ved enhver omvæltning skulle DET HELE ud, da først oprøret
tog fart.
Men vi havde jo traditionen endnu. Selv om
vi gjorde oprør imod den, så var det fremdeles en del af os og er det den dag i
dag. (Og lur mig, om jeg er den eneste, der op gennem tiden og her på mine
gamle dage lumskeligt savner ikke så lidt af de traditioner og den kultur, jeg
dengang foragteligt tog afstand fra). For os var traditionen stadig et fast
holdepunkt, selv om vi tog afstand fra den. Vi kendte det, som vi gjorde oprør
imod.
Men de yngre generationer kender den ikke -
traditionen. Ikke underligt, at de desperat søger at genskabe faste
holdepunkter i tilværelsen og med god grund bebrejder os et medansvar for
traditionens kulturtab. Og min generation er til grin, hvis den bebrejder
ungdommen dens manglende oprørskhed. Hvordan gør man oprør mod rodløsheden…?
Hvor var vi dog unge….
Når jeg ser på billeder fra dengang, slår
det mig: HVOR VAR VI DOG UNGE! Glatte i huden, klare og naive i blikket. Vi
vidste jo ingenting! Men vi troede, vi vidste alt! Verden var vor!
(Den slags ser og siger jeg kun, fordi jeg
er blevet gammel og ikke længere tror, at jeg aldrig skal dø….)
Somme tider provokerer jeg mine jævnaldrende
ved at påstå, at ungdomsoprøret var en ultraliberal bevægelse. Men noget er der
altså om det: Vi accepterede ingen grænser, brød dem og gjorde, som det passede
os. Er det måske ikke ultraliberalt?
(Det har naturligvis intet at gøre med den
konforme, fantasiløse, småtskårne og pengedyrkende bevægelse, som i politisk
forstand kalder sig liberal i dag…)
I 1975 var
hippiebevægelsen stort set død, mens ungdomsoprørets politiske del havde
forskanset sig i mere eller mindre doktrinære grupperinger. Men rigtig mange af
de spørgsmål og eksperimenter, som hippierne og ungdomsoprørerne havde sat i
gang, fortsatte - i de politiske partier, i kollektiverne, i indkøbsforening-erne,
græsrodsbevægelserne og kvindebevægelsen.
Selvfølgeligvar hippietiden smuk og charmerende
- men den var ikke af denne verden. Alligevel har den haft enorm indflydelse på
samfundsudviklingen.
I 70´erne - med oliekrise og ungdomsarbejdsløshed
- landede vi i virkeligheden igen. Og drømte videre.
26. april 2012
Gudmund
Auring
Ingen kommentarer:
Send en kommentar