FERUPGÅRD
- erindringer fra barndommen
- af Gudmund Auring
Ferupgård er en stor dansk bondegård,
beliggende i landsbyen Ferup små 10 kilometer vestnordvest for Kolding. I den
periode, jeg skriver om, årene 1950-1965, var den på 215 tdr. land, heraf 40
tdr. land skov. Gården ligger der endnu. Men siden den tid har dens udseende
ændret sig radikalt, på grund af moderniseringer, men især som følge af en
voldsom brand i 1975.
Gårdspladsen
Gårdspladsen
var vældig. Den dækkede hele området imellem de fire lange længer, som udgjorde
en traditionel bondegård, men mod nordvest var der yderligere en lille
gårdplads, omgivet af gavlene fra grisestalden, stuehuset og kostalden, samt
langsiden fra ”æ kallstald”.
Hele gårdspladsen var belagt med toppede
brosten, hvilket gav en herlig larm, når en arbejdsvogn, uden gummihjul, med et
solidt spand af velskoede jyske heste forspændt, rullede ind gennem porten.Pladsen var langt fra jævnt anlagt. En voldsom regnbyge efterlod store vandpytter. I forsommeren kunne de med fordel fyldes med masser af små, sorte haletudser, som fandtes i rigelige mængder i gårdens dam, beliggende lige uden for porten. Fordelen var, at i pyttens klare vand kunne haletudsernes vimre bevægelser let studeres, hvilket var temmelig umuligt i dammens grumsede ditto.
Efter udsættelsen og temmelig hastige studier tabte vi som regel interessen og overlod haletudserne til deres skæbne, som har været vandpyttens udtørring og haletudsernes deraf følgende indtørring og død.
”Vi” er her og i det følgende de tre uadskillelige fætre Uffe, Kåre og Gudmund. Uffe var yngst, ”søn af gården”, dvs morbror Tage og tante Helga, og således på hjemmebane. Kåre var et lille halvt år ældre, søn af moster Tove og onkel Thorvald, Gudmund var yderligere et år ældre og søn af sin mor og far, Elisabeth og Hans Reinhold. Kåre og Gudmund var således feriedrenge i lange, uendelige, vidunderlige somre gennem hele deres barndom.
Midt på gårdspladsen stod et muret, hvidkalket dueslag med sortmalet sokkel og tag. Det var rundt som en miniudgave af Rundetårn, og hele vejen rundt under taget var masser af små huller og nicher, som duer kunne flyve ind og ud ad. ”Underetagen” var indrettet til residens for lænkehunden, som dog for længst var afskaffet - ligesom jeg heller ikke husker nogen stor, omsorgsfuldt passet dueflok.
En tidlig og vægtig erindring, som knytter
sig til gårdspladsen, udspiller sig en sommerdag, da jeg var vel 6½ år. På den
dag fik jeg min første tohjulede cykel. Den var ikke ganske ny, købt brugt, men
malet og istandsat, en vidunderlig gave!
Far
har nok hjulpet mig med grundtræningen. Allerede den første dag kunne jeg cykle
og trådte trøstigt pedalerne. Desværre havde jeg endnu ikke styr på mekanismen
med af- og påstigning. Så hele den første dag forløb således: En eller anden -
måske far, en af karlene eller min store fætter Olav - hjalp mig op på cyklen
og skubbede mig i gang. Jeg trampede så stolt ud ad porten, ad indkørslen langs
dammen, skarpt til venstre ad vejen, forbi ”Skoste” og Misses hus, forbi
forsamlingshuset og ned til ”æ smej”, i alt vel en tur på 300 meter.
Ved ”æ smej” lå der til alt held en bunke
sand, fint beregnet til at lade sig falde ned i og således nogenlunde
helskindet besørge afstigningen. Inde fra smedjen lød den klingre lyd af hammeren
mod det glødende jern, og gennem døren kunne jeg se de lange gnister springe.
Her stod jeg så og kiggede interesseret på hans arbejde, indtil han forbarmede
sig og holdt en pause. Cyklen blev vendt og holdt, mens jeg satte mig op igen.
Så blev jeg atter sendt af sted med et puf og cyklede tilbage til gården og ind
ad porten.
Men ak, her var ingen sanddynge, kun toppede
brosten, som sandelig ikke var sjove at ”stige af” på. Altså cyklede jeg rundt
og rundt om dueslaget, idet jeg højt råbende bad nogen hjælpe mig. Efter
fem-seks runder kom ”en eller anden” sindigt ud fra kostald, hestestald eller
stuehus og greb fat i mig, så jeg kunne stige af. Det varede dog næppe længe,
før jeg bad ”en eller anden” om at hjælpe mig af sted igen, så jeg kunne
gentage min færd ned til smedens sanddynge.
Mon ikke jeg prøvede den tur omkring 10
gange den dag?
Længerne
Ferupgård var som udgangspunkt opbygget som
en traditionel firelænget dansk bondegård. Men dertil kom altså den lille gård
med kalvestald og grisestald, og udenom hele herligheden lå diverse skure og
mindre træbygninger som maskinhus, hønsegård og den slags.
Længerne var rødkalkede og udgjorde sammen
med det hvidkalkede stuehus, dueslaget og de toppede brosten en smuk og
harmonisk helhed.
Mod øst lå hestestalden. I min tidlige
barndom var den virkelig hestestald med tre eller fire spand af jyske
arbejdsheste, samt en overgang fætter Uffes lille, lyse nordbagge, som vi af og
til red på.
Vores fine digter, Knud Sørensen, som mere
end nogen anden har beskrevet de voldsomme strukturændringer i dansk landbrug
efter 2. Verdenskrig, fortæller i et digt om ”arbejdshestenes udtogsmarch”. Han
beskriver det meget anskueligt således, at hvis samtlige de hestespand, som
omkring 1960-1965 blev sendt til slagteren, i stedet i en lang række blev sendt
sydpå parvis med en karl ved tømmerne, så ville det sidste spand overskride
Danmarks sydgrænse, samtidig med, at det første drejede ind på pladsen foran
Peterskirken i Rom! Denne udvikling overværede jeg: I løbet af den periode
forsvandt Jens, Musse og hvad de nu hed, lige så stille fra hestestalden. I
stedet stod der efterhånden tre store kraft-maskiner, traktorer af mærker som
”Fordson” og ”Volvo” nede i maskinhuset.
Samtidig forsvandt også de fleste af karlene
- ikke til hesteslagteren, men ind til byerne som arbejdere i den fremvoksende
industri. Da jeg var lille, havde Ferupgård 4-5 karle og 2 piger i tjeneste. Da
min fætter Uffe overtog gården, drev han og hans kone Birte den alene - og
Birte havde halvtidsarbejde i Kolding.
De
jyske arbejdsheste var utrolig smukke dyr - meget smukkere end farbror
Christians grå, kolossale belgiske slidere. De jyske var rødligt gyldenbrune i
skindet med lys man og hale og store hårduske ved hovene. De strålede af
styrke, sundhed og kraft, og deres hove dundrede i stenbroen, så dueslaget
rystede.
Ja, udviklingen knuser meget af den skønhed
og nærhed, vi mennesker har oplevet i barndommen! Men sådan har det nok altid
været…
Karlene havde hver deres hestespand,
forkarlen naturligvis det stærkeste og smukkeste. De boede også i hestestalden,
ikke direkte sammen med hestene, men i nogle små, bestemt ikke luksuriøse
værelser i samme fløj. Tiden med lergulv og rotter i sengehalmen var
naturligvis forbi, men tiden for springmadrasser og indlagt vand på værelset endnu
ikke kommet.
Fra karlekammeret kunne man se over en mark
ned til forsamlingshuset, ”æ smej”, fodermesterens hus, Ferups branddam, Roeds
og Landmarks gårde og landevejen gennem Ferup. Til denne udsigt knytter sig en
af ”familiemytologien”s mest markante historier:
En
søndag formiddag i 1920´erne stod morbror Øjvind (min mormors bror), som da var
forkarl på Ferupgård, og barberede sig foran sit lille spejl. Pludselig hørte
han høj vognrumlen og hurtig klapren af hestehove nede fra landsbyvejen.
Et
øjeblik efter kunne man se ham komme farende ud af stalddøren, uden træsko og med
ansigtet halvt indsæbet. Han styrtede over gårdpladsen og gennem porten, videre
ud til det skarpe sving, hvor indkørslen drejer ind til Ferupgård. Her så man
ham et øjeblik efter med et solidt tag i grimerne på to skumfrådende
hestehoveder.
Det, der var sket, var følgende: Min morfar og mormor, Olav og Ingeborg Rasmussen,
havde været i kirke. På vejen hjem løsnede et eller i hjulet på vognen sig og
gav en konstant klikkende lyd. Dette gjorde hestene sky, de løb løbsk, og da
morfar ville stoppe dem, brast den ene side af tømmen. Nu havde han ikke styr
over hestene. Han stod op i vognen og holdt den anden tømme i sin venstre hånd.
Med den højre holdt han fast i mormor, som i panik ville springe af vognen i
farten.
Morbror Øjvind så fra sit vindue vognen komme rumlende med de
panikslagne heste i vild galop. Han indså, at nede ved indkørslen ville det gå
galt. Her ville hestene dreje skarpt ind mod stalden og trygheden, og vognen
ramme den store sten, som markerede indkørslen, mens mormor og morfar efter al
sandsynlighed ville blive slynget ud i dammen, eller værre endnu, imod et af de
store træer, som kantede indkørslen.
Morbror Øjvind kunne se, at det var hans eget hestespand. Og det
lykkedes ham i yderste øjeblik at standse de to skræmte dyr, der kendte ham så
godt, inden ulykken skete.
Han
var naturligvis dagens helt. ”Øjvind, du har frelst vores liv”, sagde mormor.
Senere blev hestestalden brugt til alt
muligt andet, mest kalveopdræt, tror jeg.
Laden
Ladens vigtigste pryd var den smukke,
rundbuede port i midten, som førte ud til den korte indkørselsallé og dammen.
Inde i laden lå hø og halm og korn i sække.
Her stod også mindre maskiner som fx hakkelses-maskinen, som skar foder til
heste, køer og kalve. På høstænget og imellem halmballerne var der naturligvis
rig mulighed for at hitte skjulesteder og bygge huler.
Kostalden
I kostalden mod vest stod morbror Tages og
morfars stolthed: Omkring 60 smukke, højtyden-de køer af ”rød dansk malkerace”.
Både morfar og morbror Tage, som havde overtaget gården i slutningen af 40´rne,
da morfar fik et hjerteanfald, var meget optaget af avlsarbejde, og
kvægbesætningen på Ferupgård var almindeligt anerkendt i avlskredse.
Jeg har selv været med, sammen med fætter
Uffe, til at trække fire flotte kvier ”i ringen” ved ungskuet i Herning, mens
dommerne i højttaleren roste deres kvaliteter.
I stalden stod køerne på to lange rækker med
rumpe og haler ud imod grebningen og midtergangen, der løb hele vejen ned midt
igennem stalden. Ud mod staldens mure ved køernes hoveder løb to smallere
fodergange, hvorfra man let kunne vælte hø, hakkelse eller kraftfoder med i
krybberne.
Der var en egen hyggelig og meditativ ro i
kostalden, så stor den var. Gumlelyde, små prust og et enkelt, klagende brøl
lød derinde. Og to gange om dagen klukkede malkemaskinerne og tømte køerne for
de hvide dråber. Et krus nymalket mælk, 37 grader varmt, skummende og fyldt med
fløde, var en himmerigsmundfuld.
Bag ved kostalden lå gårdens mødding, hvor
en daglig strøm af trillebøre hen over smalle gangbrædder afleverede dagens
høst af ”kokasser” - til glæde for millioner af fluer og en sværm af rotter,
som vi dog sjældent så noget til. Dog mindes jeg rottejagten oppe på
loftsrummet over kostalden. Her var der en overgang indrettet hønsehus, og
halmstrøelse og hønselort havde efterhånden vokset sig til et ½ meter tykt lag
- et paradis for rotterne.
Nu skulle dette lag fjernes. Der var jo dog
grænser for, hvor meget lort kostaldloftet kunne bære. Mens karlene efterhånden
gravede laget op med grebe og sendte det ned på møddingen, var det vi andres
opgave at stå klar med skovlene og ramme de pilende rotter, efterhånden som de
blev gravet fri og forsøgte at redde sig ved flugt.
Selv fik jeg vist ikke ram på en eneste -
jeg var nok lige så bange for rotterne, som de var for mig. Men ikke så få
måtte lade livet, selv om de fleste nok undslap igennem huller og sprækker.
I den ene ende af kostalden var det
klinkebeklædte mælkerum, og her herskede den mest pinlige renlighed. Her stod
fodermesteren, som havde sit eget lille hus nede ved siden af Ferup Branddam,
iført gummistøvler, gummihandsker og langt gummiskødskind, og vaskede
malkemaskiner og mælkejunger grundigt af med brusende vandslanger og store
børster. Her herskede antiseptisk kølighed i modsætning til selve kostaldens
hyggelige lunhed, som stammede fra de store, rødbrune, drøvtyggende kroppe.
Kalvestalden
I kalvestalden boede kalvene. Til andre
tider var der smågrise. Det var ofte fætter Uffes opgave at fodre, og når Kåre
og jeg var på ferie, indgik vi naturligvis som regel i hans arbejdsopgaver.
At blive slikket på den valledyppede hånd af
en ru, let raspende, varm kalvetunge, var en hyggelig oplevelse.
Oppe på loftet var hø og halm. Især her
boede massivis af katte. Man holdt ikke kat på Ferupgård, de var der bare, i
mængder, og havde naturligvis deres vigtige roller som muse- og rottejægere.
Men ikke mange drømte om at kæle for en kat, endsige tage den med ind til et
driverliv i stuerne.
En undtagelse herfor var naturligvis de små,
nuttede kattekillinger. Dem kunne man godt ae og se lappe mælk i sig med de
små, lyserøde tunger, men ind i stuerne - nej! Og inden længe var de allerede halvstore
og uinteressante. Men så var der selvfølgelig snart nye killinger på vej.
Svinestalden
Svinestalden løb langs med Ferupgårds have i
retningen nord-syd og rummede omkring 300 fedesvin, hvilket var mange for en
gård på den tid! Når jeg skriver fedesvin, så er det en sandhed med
modifikationer, for fede måtte de bestemt ikke blive! De skulle gerne blive til
den magre, danske bacon, som englænderne satte så stor pris på, og derfor var
deres affodring lagt i ganske faste, videnskabelige rammer.
Svinene gik i stier med lidt halmstrøelse,
alt efter deres størrelse 12 til 8 i hver sti. Også her lå fodringen ofte i
Uffes hænder. Når fodringstiden kom, og man åbnede døren ind til stalden,
startede en infernalsk hvinen og hylen. Efterhånden, som man arbejdede sig frem
mellem svinestierne, afløstes den skingrende larm af en anderledes hyggelig
gumlen og grøflen, indtil hele stalden forenedes i gumleriets meditative ro.
Derefter var der fred, indtil næste fodring hen under aften.
Søerne havde små bure for sig, hvor
smågrisene kunne komme ind til dem og patte, og dernæst smutte ud igen, så de
ikke blev ofre for søernes ikke altid særlig ”moderlige” behandling.
Høns
og kaniner
Oppe bag møddingen var en stor hønsegård,
mest med ”hvide italienere”. Inde i hønsehuset var der naturligvis redekasser,
men æggene blev nu lagt mange andre steder også, så man kom ikke så sjældent
over en bunke skjulte, varme æg i en græstot eller under en busk i eller uden
for hønsegården. Vi samlede ofte æg ind, som blev bragt ned til bryggerset,
hvor skallerne blev rengjort med en lille sandpapirbørste, inden æggene blev
pakket i bakker a´ 30 stk., som blev lagt i kasser og sendt videre til
forhandling eller eksport.
Når tante Helga eller en af pigerne
rengjorde æg, kunne det ofte lykkes at få lov til at redde sig et røræg. Det
var, før salmonellaen blev opfundet. Som regel havde vi ekspertise til at
udfinde os hver et ekstra stort æg, indeholdende to blommer. Så hældte man
hviden fra, godt med sukker i, og så rørte man grundigt og længe med teskeen,
helst så tålmodigt, at de gule æggeblommer blev næsten hvide. Det var tegn på,
at blomme og sukker var pisket helt sammen til den flødeagtige, hvinende søde
masse, som smagte så vidunderligt.
Burhøns var der endnu ikke noget, der hed.
Men kampen for tilværelsen i den godt fyldte hønsegård kender jo enhver dansker
fra H.C. Andersens ”Den grimme ælling”. Mange af hønsene så noget forhakkede og
afpillede ud. Dengang var der ikke så meget offentlig fokus på dyrevelfærd, men
endnu var den automatiserede, industrielle fødevareproduktion kun i sin vorden,
og de fleste bondegårdsdyr havde det nok alligevel bedre på den tid end i
nutidens topeffektive produktionsmiljøer.
I et skur nær hønsegården havde fætter Olav
i flere år sin egen store produktion af kaniner. Da det gik højest, var der
vist over 150. Somme tider havde Uffe, Kåre og jeg tjansen med at fodre dem, og
det var ikke gjort med en tot mælkebøtteblade, plukket på en grøftekant. Næh,
vi drog pr. traktor ud til lucernemarken, hvor grønthøsteren stod klar. Den
blev kaldt en ”Kampmann”, opkaldt efter tidens i bondekredse ikke særlig populære
socialdemokratiske finansminister (med ansvar for skat), ”fordi den tog alt
med”, ganske ligesom ministeren.
Nogle meter med ”Kampmann” - og et stort læs
lucerne var klar til de sultne kaniner.
Køkkenhaven
Hinsides hønsegården lå den største køkkenhave,
jeg nogensinde har set. Her dyrkedes samtlige kartofler og grøntsager til
Ferupgårds eget forbrug - og det var stort.
Vorherre havde i sin uransagelige, men i
dette tilfælde absolut forståelige visdom indrettet naturen og årets gang,
således at jordbærsæsonen stort set startede samtidig med sommerferien. Det
betød - oh fryd - at der var jordbær til dessert hver dag, enten som friske
jordbær med mælk og fløde, eller som jordbær-grød. Samtidig har den gode Gud indrettet
MIG så viseligt, at jeg simpelthen ikke kan blive træt af jordbær. De smagte
lige så vidunderligt på dag 17 som på dag 1 - og den dag i dag!
Når vi trængte til lækkerier, var der to og
kun to muligheder. (Ganske vist havde
man i svag erindring, hvordan man som lille purk fik lov at komme med morbror
Tage i Brugsen, hvor han trakterede med et stort kræmmerhus bolsjer til 10 øre.
Men den guldalder lå langt tilbage.) Den første mulighed var det omtalte røræg,
den anden var køkkenhaven. Heroppe stod gårdens tjenestepiger en rum tid hver
dag med rumpen i vejret og plukkede. Hvor begejstrede de var over vores jordbærumættelighed,
skal jeg ikke kunne sige. I øvrigt var det ikke vores problem. Så imens de
asede i rækkerne, gik vi lystigt løs på det hele, bare for vores fornøjelses
skyld - i starten jordbær, længere henne på sommeren var der mængder af ribs,
solbær, hindbær, ærter og gulerødder. Her var ingen begrænsninger. Udbuddet var
alligevel så enormt, at selv den mest forslugne feriedrengs indsats på bær- og
ærtefronten næppe lod sig registrere.
Stuehuset
Ferupgårds stuehus var en smuk og anselig
hvidkalket bygning. Den bestod af stueetage og loft. Midt på bygningen gik
loftet ud i en stor femfags karnap. Her var morbror Tages og tante Helgas
soveværelse, samt fætrene Olav, Uffe og Helges og kusine Ingers værelser. I den
nordre gavl var indrettet to gæsteværelser, og i den søndre et par
pigeværelser.
I
gæsteværelserne sov bl.a. jeg og Kåre. Når man som lille kom op ad trappen, var
der nogle knagende skridt hen over det dystre og lidt uhyggelige loft, indtil
man kom hen til gæsteværelsedøren, smuttede ind, tændte lyset og lukkede døren.
Så var man undsluppet spøgelser og gespenster og tilbage i civilisationen igen
- puhha.
Stueetagen fra vest til øst: I den vestre
gavl er der indgang til bryggerset. Her renses æggene, og den grovere
klargøring af madvarer foretages.
Derfra en lang, mørk korridor op til den
store spisestue på højre hånd og køkkenet på venstre hånd. I spisestuen er der
et bord med plads til mindst 12. Ved spisetid (kl. 12 og kl. 18) sidder morbror
Tage for bordenden. På den lange bænk langs vinduerne sidder karlene i
”rangorden”, forkarlen nærmest Tage. Efter hovedretten udstikker morbror Tage retningslinjerne
for eftermiddagens eller næste dags arbejde.
Ved den anden langside og bordende sidder
børn og feriebørn, samt pigerne og tante Helga, når de altså ikke går til og
fra med mad og tallerkner.
Karlene spiser vældige portioner.
Kartoflerne toppes op på tallerkenen og nærmest skovles ind i munden, og det
går rask! Man fornemmer tydeligt, at her gælder det godt med brændstof til
hårdt fysisk arbejde.
I øvrigt er spisestuen velegnet til at lege
i, når det fx regner. Den er kun nødtørftigt udsmykket, og det eneste, der kan
gå i stykker, er vinduerne. I dem, som også i køkkenet og morfars og mormors
stue, hænger lange, snoede fluefangere med masser af fluelig. Når fluen sætter
sig på fangeren, hænger den fast i den klæbrige overflade. Der kan den så hænge
og summe, indtil den opgiver ævred og kreperer. Og sådan går det mangen
overmodig flue, som ikke kan finde ud af at holde sig ude på møddingen!
Køkkenet kan sagtens rumme tante Helga og
2-3 piger ved køkkenbordene. Det er fantastisk at se tante Helga arbejde - hun
skræller mageligt tre kartofler på den tid, det ville tage mor at skrælle én.
Tante Helga er ”et jern”. Hun har altid travlt, men hun er sød og venlig, og
Ferupgård er ”et godt madsted”.
Der er også et lille spisebord i køkkenet.
Her kan man få sin morgenmad, og kl. 10 om aftenen vanker der ostemadder eller
jordbærgrød.
Dagligstuen bruges mest, når der er gæster.
Den fine stue er vi stort set aldrig i. Men
der har morbror Tage sit skrivebord, og på sofaen tar han sin middagslur, med
”Kolding Folkeblad” over hovedet.
Imellem spisestuen og den fine stue er
hoveddøren ind til gangen, nøjagtig midt på bygningen. Den benytter vi ikke
ofte, men på knagen i gangen hænger morbror Tages dobbeltløbede jagtbøsse, som
vi absolut ikke må røre.
I den østlige tredjedel af stuehuset har
morfar og mormor deres aftægtslejlighed. I de tidlige år er morfar stadig aktiv
på gården. Han er kommet vel over sit hjerteanfald, som medførte, at Tage
overtog gården. Nu fodrer han kalve, foretager reparationer og udfører andet
lettere arbejde. Længere fremme i tiden nøjes han med små ture i bygninger og
have, samt ”Kolding Folkeblad” i lænestolen.
Deres lejlighed er adskilt fra dagligstuen
med en dobbeltdør. Bag den har de to små stuer, den fine stue og dagligstuen.
Dertil kommer et lille køkken, wc og soveværelse. Jeg husker tydeligt den
sødlige lugt af tis og sved fra soveværelset. Som alle andre i deres generation
sover de med natpotte under sengen.
Mormor og morfar er i de tidlige år vores
faste holdepunkt. Et højdepunkt er et raskt spil ”Æsel” med mormor. Her gælder
det om at komme først af med alle sine kort ved at lægge dem i talfølge i
forskellige bunker på bordet.
Senere er vi ”raske drenge”, som af og til
farer igennem de stille stuer som en stormvind, på vej ud og spille fodbold
eller fodre grise. Men mormor og morfar er stadig et fast holdepunkt i
tilværelsen. De skal bare være ”på plads og i orden”, som fløjtetønder og
sømærker langs vores livs sejlads…
Haven
Haven ligger vest for stuehuset, stor og
smuk. Nærmest huset er den mest en stor græsplæne, kantet af bede med buske og
blomster. Midt på er den adskilt fra den fjernere del af et kæmpestort, gammelt
valnøddetræ. Bag ved det er der mere prydhave med masser af blomster.
Langs havens østlige udkant er det en lang
allé af hasselbuske. Her er sollyset sparsomt, og jo længere, man kommer ind ad
alléen, jo mere får den karakter af vildnis og skov, ideelt til ”put” og
hulebyggeri. Desværre når hasselnødderne ikke at modnes, inden sommerferien er
forbi.
Omkring 10-års alderen bliver vi tre fætre
simpelthen bidt af en gal fodboldspiller. Til dette herlige spil egner havens
græsplæne sig fremragende, og jeg har ikke tal på, hvor mange gange, vi har
”krøllet” imod hinanden én mod én, mens den tredje stod i målet.
I sandhedens interesse må det indrømmes, at
fætter Kåre fodboldmæssigt nok er den bedste af os. Til gengæld er fætter Uffe
den hidsigste og den, der dårligst kan tåle at tabe! Tæt fulgt af mig, som
heller ikke savner temperament. Flere gange udvandrer Uffe i protest imod en urimelig
dom eller et uretfærdigt resultat, men endnu den dag i dag kan han ikke komme
ud af den erindringsforskydning, at han stort set vandt alle kampene!
Når vi ikke skændes, om der er frispark,
eller om bolden er over, fordi målmanden ikke kan nå den, så diskuterer vi livligt,
hvem der er bedst: Jeg holder på den opportunistiske lille centerforward,
lynhurtige dribler og målmaskine, Ole Madsen fra HIK. Kåre tilbeder Henning
Enoksen, Vejles og landsholdets venstre innerwing med det tordnende venstrebensskud.
Uffe holder på supertalentet og charmøren ”Bette Halle”, Harald Nielsen fra
Frederikshavn, som senere får en stor karriere for Bologna i Italien, hvor han
både bliver mester og topscorer.
Der er intet så skønt som en diskussion, der
ikke kan afsluttes, fordi de objektive kendsgerninger ikke lader sig
indfange.
Landmandsliv
Som
søn af huset har Uffe naturligvis en del pligter i gårdens daglige drift. Og
set i det perspektiv er han faldet ret heldig ud. Storebror Olav er mere intellektuel
og bliver lærer, mens lillebror, efternøleren Helge, i sit voksenliv kommer til
at arbejde med it. Men Uffe er rigtig bondesøn og stolt af det, og det falder
ham helt naturligt, at han som voksen skal overtage den fædrene gård. Han
elsker livet i den friske luft og dyrene, og han vil være landmand.
Når vi er på Ferupgård, indgår Kåre og jeg
selvfølgelig i en del af hans pligter, fodring har jeg allerede omtalt, men jeg
husker det nu ikke, som pligterne er tyngende og en byrde for os. Måske er sandheden
den, at Uffe i et vist omfang bliver frigjort fra sine pligter, når vi er der. I
hvert fald har vi masser af tid til fodbold, fiskeri, kroket, ærteplyndring og
alle de andre herlige ting, vi foretager os. Pligterne bliver aldrig strengere,
end at de for en forstadskøwenhavner er en fornøjelse.
Dog med en enkelt undtagelse. Da jeg er
14-15 år, bliver vi direkte hyret af morbror Tage til roehakning. Det er en
aktivitet fra før pesticidernes tid. Med et langskaftet hakkejern fjerner man
de overskydende små roeplanter imellem den enkelte, som fik lov til at stå for
at vokse sig stor, og den næste, omtrent 15 cm henne, samt hvad der er af
ukrudt. Så et lille skridt til siden og næste roe frilægges. Lønnen er 15 kr.
om dagen for en 10-timers arbejdsdag.
DET er hårdt. Forkarlen går forrest og
sætter et rask tempo, og derefter følger vi andre 5-6 stykker i vifteform
bagefter med hver sin række, med mig, den absolut langsomste, som rosinen i
pølseenden, altid uhjælpeligt bagefter. Dog, jeg bliver hjulpet: Når forkarlen
er færdig med sin række, går han over i min og ”hakker mig i møde”, mens de
andre holder et kort hvil.
Marken er stor! Rækkerne er endeløse, vel op
mod 200 meter pr. stk. Efter 3-4 timer er jeg radbrækket i hele kroppen, ryggen
er låst fast i krumbøjet stilling, og om aftenen kan jeg næsten ikke røre mig.
Så vedholdende fysisk arbejde er jeg ikke vant til.
Mon ikke det er mor, der går i forbøn for
mig hos morbror Tage og får mig løst fra min kontrakt. I hvert fald får ikke
blot jeg, men vi alle tre, næste dag fri fra roehakningens pinsler.
Glad er jeg, men også temmelig flov. Nu har
jeg da én gang for alle bevist, at jeg er en forstadskøwen-havner, slap,
slatten og ingen nytte til.
En anden gang har jeg solo fået det job at
køre ud med høvenderen og Uffes nordbagge og vende hø på en stor mark, hvor det
ligger til tørre. Høet, som jo bare er tørt græs, ligger på marken, hvor det er
mejet, for at tørre i solen, inden det skal stakkes.
En høvender er et bredt redskab med to store
hjul og trukket af en hest. Imellem hjulene er der 8-10 ”kæmpegafler”, som, når
hjulene kører, hvirvles med rundt. Gaffelspidserne griber fat i høet, som
hvirvles med op i vejret og derefter lander på marken igen, forhåbentlig vendt
om, så høet kan blive godt gennemtørret af solen.
Det er et vidunderligt arbejde! Sol og
sommer, nordbaggen skridter roligt af sted, under mig klaprer ”gaflerne”
lystigt, og oven på høvenderen sidder jeg i jernsædet med tømmen i hånd og
skråler sange af fuld hals.
Nu ville det jo have været passende, hvis
det var Jeppe Aakjær, jeg skingrede ud over mark og vang. Men det ER Beatles.
Så vi er nok i sommeren 1964. Jeg husker stadig disse formiddagstimer som nogle
af de lykkeligste i mit liv. Sol, sang, frihed, ingen bekymringer i verden.
Dog bliver min hjemkomst endnu en gang lidt
flov. Da klokken nærmer sig 12, mangler jeg stadig en stump mark. Men bange for
at gå glib af middagsmaden drejer jeg min hyphest ud på markvejen og klaprer
hjem ad gården til. Her spørger morbror Tage mig, om jeg er færdig. Jeg svarer
nej og begrunder det med, at det jo er spisetid. Morbror Tage svarer tørt, at
jeg vel nok havde kunnet gøre arbejdet færdig først. Og da jeg siger, at jeg da
kan gøre det færdigt efter middag, mumler han en anelse tvært, at det kan være
det samme. Og så spilder han ikke flere ord på mig.
Endnu engang har jeg bevist, at jeg er
forstadskøwenhavner med rigoristiske, socialdemokratisk inficerede ideer om
pauser og arbejdstid. Ak ja…
Ferup
by
Som et resultat af udskiftningen i
1800-tallet ligger Ferup ikke som en klynge gårde omkring et gadekær, men
spredt ud over et større område, så hver gård ligger på sit eget nogenlunde
samlede dyrkningsareal. En ”bykerne” kan man derfor ikke rigtig tale om.
Nærmest kommer området langs landevejen ved Roeds og Landmarks gårde samt et
par gårde til, ”æ smej”, forsamlingshuset, gadekæret og Ferupgårds
fodermesterbygning med dertil hørende ishus.
Hvis vi starter ved Ferupgårds udkørsel, så
går vejen til højre ud ad landsbyen mellem Ferupgårds jorder, op over bakkerne
ved Fæsterholt og væk.
På vejen passerer man daglejeren Ejners
lille stråtækte hus, med masser af børn, som vi aldrig leger med, pigerne i
ternede eller stribede kjoler, drengene med snot under næserne. Det er som at
se ”Skadereden”, Ditte Menneskebarns barndomshjem.
Hvis man drejer til venstre ved Ferupgård,
kommer man snart til Skoste og Misses hus. Tilnavnet ”Skoste” er vel afledt af
det tyske ”schuster”. Han er Ferups skomager, som med solide søm og absolut
ingen finesser banker slidstærke såler under landsbyens sko.
Misse er lige så meget ”et jern” som tante
Helga, højt respekteret (men næppe højt lønnet) for sin effektivitet i alt
kvindearbejde. Ved spidsbelastning, så som festligheder, høstens tid,
slagtetider m.m., tilkaldes Misse til køkkenet, og så går det rask!
Senere, da det kgl. Danske postvæsen
etablerer postomdeling i Ferup og omegn, oprinder bedre tider for Skoste. Han
bliver postbud og embedsmand og frabeder sig fra da af sit gamle kaldenavn. Nu
er han ”æ post”. Både socialt og økonomisk er det et solidt spring frem i
verden i forhold til dengang, de skulle leve af hans skoflikkeri og Misses
slid.
Nede på hjørnet bor Uffes kammerat ”Gunner o
æ jønn…” Her deler vejen sig: Til højre mod Højrup og Kolding, til venstre ned
mod Ferup by.
Bryllup
Overfor ”Gunner o æ jønn…” ligger
forsamlingshuset. Her afholdes alverdens arrangementer: Høstfest, andre fester,
foredrag, gymnastik, dilettant, folkedans, koncerter og meget andet. Det er dog
mest i vinterhalvåret, så jeg har ikke oplevet så meget af det. Og nogle af
aktiviteterne er måske i færd med at dø ud med fjernsynets indtog?
Dog husker jeg en enkelt høstfest. Jeg var
vel 13½ år og måtte opleve den forsmædelse at blive sendt hjem kl. 10, mens min
kusine Kirsten, Kåres storesøster på 15, fik lov at blive. Og endnu værre: Da
jeg dybt såret spurgte om grunden til denne himmelråbende uretfærdighed, sagde
moster Tove: ”Det kunne jo være, at der er en ung mand, der vil følge hende
hjem!”
Ingen drømte om, at denne unge mand kunne
være mig! Faktisk var jeg temmelig lun på kusine Kirsten! Næh, jeg var kuns et
barn! (Eller værre og endnu mere skamfuldt: Måske havde de gennemskuet det - og
jeg blev i min barnlige forelskelse betragtet som en hindring for kusine
Kirstens lykke…)
Ak ja, ens barndom er fyldt med bitre
oplevelser.
Fra
familiemytologien: Den 29. juni 1945 er der stort dobbeltbryllup på Ferupgård.
Døtrene Tove og Elisabeth (min mor) skal giftes med henholdsvis Thorvald og
Hans Reinhold. På vejen til kirken i Ågård (8 km) er vejret strålende, men
solen lidt stikkende. Midt under vielsen bryder et voldsomt uvejr løs. Tordenen
buldrer, og regnen står ned i stride strømme.
Da
det er lige efter krigen (”Ja, og så kom befrielsen - men for mig varede den jo
ikke længe”, som far altid sagde…), er næsten alle bryllupsgæster med
hestevogn. Inden de når tilbage til Ferup, er de gennemblødte til skindet.
På
gårdspladsen har det vist sig, at det store, lejede telt er aldeles utæt. Det
klare vand står i suppetallerknerne, og bordduge og dekorationer er ødelagt.
Men som den handlingens mand, morfar er, tilkalder han assistance, heste og
vogne fra hele Ferup - og festen flyttes bogstavelig talt med hånd- og
hestekraft de 200 meter ned i forsamlingshuset.
Imens tørres der hår og tøj, og gæsterne underholdes med musik og sang
inde i stuehuset. Da festen er flyttet og bordene dækket på ny, genopvarmes
suppen, og en dyb stilhed sænker sig over værter og gæster. Kun slubrelyde
høres, da de nu endelig får stillet den værste sult.
Derefter rejser fars gode ven Georg Berggreen sig og deklamerer nedenstående
af Kumbel (Piet Hein):
GRÅVEJRS-GRUK
Husraad
Naar du fæster en hjertenskær –
saa lad det ske i pjaskvaadt
vejr,
graa alléer og vaade klær,
graavejrslys mellem vaade træer.
Naar du lægger dit aarsbudget –
saa lad det ske til
regnvejrsskvæt,
himmelraabende, graa, forgrædt
himmelregn mod dit vindusbræt.
Det som starter i sol og blaat.
taaler tit ikke graat og vaadt.
Det som holder i regnvejrsskær,
varer nok gennem al slags vejr.
Latterklukken signalerer, at den gode feststemning nu atter har meldt
sig. Og dagen bliver på alle måder mindeværdig.
Ungdom
Ved gadekæret ligger som sagt fodermesterens
hus, og her har han opfindsomt etableret en iskiosk, som i en årrække fungerer
som kulturcenter og mødested for Ferups talstærke ungdom i de lune sommeraftner. Ferup vrimler
med børn og unge. Byens egne, naturligvis, og dertil mængder af karle og piger
på de store gårde. Efter håndbold eller fodbold på sportspladsen mødes stort
set HELE ungdommen ved ishuset, hvor is og spejderhagl spenderes på den udkårne,
hvisken tiskes, der grines og fjantes, og potente knallerter gasses op til et
forkølet brøl. Ung til alle tider…
Selv er
jeg naturligvis lidt udenfor, da jeg jo ikke kender de andre så godt, især ikke
pigerne. Men situationen rummer alligevel så meget spænding og giver anledning
til såre nyttig erfaringsakkumulation, så jeg finder det bestemt ganske
interessant at være tilskuer.
I øvrigt bliver jeg meget fint behandlet af
de unge Feruppere. Selvfølgelig bliver udtrykket ”køwenhavner-snude” anvendt,
men i et temmelig godmodigt tonefald, og af drilleri er der intet. Først som
voksen slår det mig, at årsagen sikkert er den, at jeg er i familie med
landsbyens største hartkorn og dermed er omfattet af den respekt, som bliver
Ferups mest ansete landmand til del.
Mon jeg havde undgået mere saftige
drillerier, hvis jeg havde været feriedreng hos en husmand? Næppe…
Rovfiskeri
Over for ishuset ligger Roeds og Landmarks
gårde. Også de store gårde, og Roeds og Landmarks spiller ofte whist med Tage
og Helga på Ferupgård, mens cigarrøgen bølger, og snak og latter stiger mod
dagligstuens loft.
Hvis man cykler ad markvejen ned langs Roeds
ejendom, kommer man snart ned til en lille å eller stor bæk, kantet af
elletræer, pil og buske. Her cykler vi ofte ned med Uffe i spidsen, bevæbnet
med følgende: Omkring 30 fiskeliner med korkpropflåd, blylod og kroge, en dåse
med friskopgravede regnorme, samt 30 solide 5-tommersøm. Uffe er på dette felt
den rutinerede af os: Han ved lige, hvor linerne skal lægges ud, gerne i
nogenlunde roligt vand under en trærod eller lignende.
Krogen stikkes på langs igennem den
sprællende regnorm, indtil krogen er helt skjult. Sømmet stikkes igennem en lille løkke på
linen og fastgøres solidt i åbreddens jord. Og så lægges linen ud i strømmen,
så krog og orm ligger et passende sted for en nysgerrig fisk.
Næste morgen røgtes de 30 kroge. I hvert
fald indtil 1961-62 kan vi let hente fem ørreder og fire ål ind på sådan et
enkelt fiskedræt. Er det mon deromkring, at gødskning og pesticider tar
overhånd? I hvert fald husker jeg det, som om fangsternes mængde langsomt går
ned ad bakke. Og få år efter er fangsten lig nul.
Tante Helga modtager med fornøjelse dette
supplement til den daglige menú.
Længst henne mod Brugsen ligger
sportspladsen. Jeg ved, at morfar omkring 1948 har skænket to tønder land til
landsbyen til dette formål. Her spilles mængder af fodbold- og
markhåndboldkampe i løbet af sommeren. Kun ganske få af børnene og de unge er
på ferie, så der er ingen problemer med at stille hold mod de andre landsbyer.
Selv får jeg også lov til at spille med i et par fodboldkampe.
Jeg husker en markhåndboldkamp, hvor store
fætter Olav er med og scorer fire elegante mål fra højre fløj.
Og bagefter går turen til ishuset…
Brugsen er en rigtig landbrugs med
foderstoffer, plovskær, seletøj og salpeter, foruden naturligvis sukker i sukkerskuffen,
gryn i grynskuffen, mel, kaffe og alle de andre kolonialvarer. Sjovt nok
betaler man åbenbart ikke. Det hele skal bare ”skrives”.
Et stykke inde ad vejen langs Brugsen ligger
Ferup Skov, som hører til dels Ferupgård, dels de andre gårde. Her drives
naturligvis lidt skovbrug, men ikke mindst som jagtområde holder morbror Tage
meget af skoven. Og da han bliver gammel, og Uffe overtager gården, bliver han
nærmest ”skovgangsmand”. Nu gælder det ikke så meget jagten som skovens trivsel
og det at færdes i naturen og observere dyre- og plantelivet.
Længere oppe ligger Ferup Station. Hertil
ankommer ”Troldtoget”, en rødhvid skinnebus, som betjener strækningen
Kolding-Troldhede. Ad den vej er far og mor, Ingeborg og jeg adskillige gange
ankommet til Ferup. Det sker dog, at vi bliver hentet i Kolding - eller oftest på
Ejstrup Station, som ligger på strækningen imellem Kolding og Lunderskov.
Både bager og landsbyskole finder man på den
tid. Men om sommeren er skolen naturligvis lukket, og skam få den, som skænker
skolen en tanke!
Omliggende
solsystemer
I
Ferup lå universets centrum. Men rundt på egnen fandtes andre solsystemer, som
på en eller anden måde havde tilknytning til Ferup.
Omtrent 8 km nordud ligger Ågård, som Ferupgård
igennem den grundtvigske frimenighed og friskole fik en nær tilknytning til.
Herom vil jeg berette i en anden sammenhæng. Men på Ågård Kirkegård ligger både
morfar og mormor, Tage og Helga og min far begravet. Og mor skal ligge der, når
den tid kommer.
I Vingsted ligger et stort idrætscenter,
hvor jeg mange gange har været til sommerstævne med De Danske Skytte-
Gymnastik- og Idrætsforeninger. Også det vil jeg berette om i en anden
sammenhæng.
I Kolding boede min mors højt elskede yngste
søster, moster Inga, med sin mand, onkel Ove, og de efterhånden tre fætre og
kusiner, Johannes, Marianne og Rigmor. Først på Glentevej, så på Dreyersvej og
til sidst på Lykkegård. Ove var dyrlæge, og jeg har adskillige gange haft den
specielle fornøjelse at være med ham på ”sygebesøg” på egnens gårde. Onkel Ove
er en udadvendt, temperamentsfuld og charmerende mand med en kvik replik og
godt humør. Selv landmandssøn, taler han frimodigt med egnens bønder, som
tydeligvis sætter pris på ham og hans dygtighed. At se ham frejdigt jage en arm
langt ind i en kos røv og grave lort ud var en særpræget oplevelse for en storbydreng.
Så gjaldt det om at være grundig med vand, sæbe og neglebørste bagefter.
Moster Inga var sød og elskelig. Ligesom mor
havde hun gået på konservatoriet og spillede smukt klaver. Hun havde elever,
bl.a. kusine Inger i en periode. Men ellers havde hun nok at gøre med at hjælpe
onkel Ove med forretningen og tage sig af familien.
(Allerede i 1975 dør moster Inga af kræft,
kun 48 år gammel. Alle sørger, og mor er sønderknust. Inga var den lille
efternøler, som de alle elskede.)
De tre børn i Kolding var da rigtig søde.
Desværre havde de den fejl, at de var for små! Og da jeg jo var velforsynet med
Uffe og Kåre på Ferupgård, så blev mine besøg i Kolding relativt korte. Men for
lillesøster Ingeborg blev familien i Kolding stedet! I Ferup var ganske vist
kusinerne Inger og Kirsten, men de var alligevel lidt for store. Fætter Anker
og kusine Elisabeth var for små og havde hinanden, men i Kolding fandt Ingeborg
sin plads som reservestoresøster igennem årene, når vi var i Jylland. Og det
var jo godt. Så havde vi drenge på Ferupgård jo heller ikke mas med hende så
længe…
Fjernere
satellitter
Med til sommerbesøgene i Jylland hørte også
som regel et besøg på Midtfyn, enten i Gislev eller Trunderup.
I Gislev var onkel Thorvald leder af den
lokale grundtvigske friskole, mens moster Tove hjalp til og tog sig af
familien. Her var jo Kåre, men sandelig i den sammenhæng også Kirsten og
Elisabeth, som jo sammen med Ingeborg godt kunne spille en rolle, når nu
fættertriumviratet manglede et medlem. Så der blev spillet bold, leget skjul,
tik og ”spark til bøtten” samt mange andre lege.
Moster Tove var en kærlig og varmhjertet
moster, som jeg elskede højt. Jeg kan stadig høre hende sige ”nåh, lille
Gudmund” med sin medfølende stemme, når jeg var ked af et eller andet.
Onkel Thorvald var jo skolelærer, med de
dertil hørende ”erhvervssygdomme” (- som jeg kender fra mig selv, bare se dette
skrift!) Han elskede at fortælle og vidste alt kulturelt og historisk om fx de
steder, vi kørte forbi. Jeg var selv særdeles interesseret og labbede gladelig
det hele i mig. Kirsten, Kåre og Elisabeth derimod fik vist nok af den medicin
til daglig…
Det var en stor sorg, da onkel Thorvald
mistede stillingen på Gislev Friskole. Fætter Kåre var knust. Og da onkel
Thorvald fik stilling på Mors, var Kåres fattige og eneste trøst, at dér
stammede helten Henning Enoksen fra. Senere blev onkel Thorvald
biblioteksmedarbejder i Nykøbing Mors, og moster Tove blev en meget dygtig og
afholdt oldfrue på Nykøbing Sygehus.
I Trunderup, 8 km fra Gislev, var morbror
Helge leder af den grundtvigske friskole, og det lige til han gik på pension.
Tante Margrethe var en flot, statelig og omsorgsfuld dame, som vist nok også
havde timer på skolen, i hvert fald i husgerning.
Fætter Anker havde jo desværre den fejl, at
han var for lille. Men det var nu alligevel ganske interessant at besøge
Trunderup Friskole og gå på opdagelse i de tomme klasselokaler, hvor der blandt
andet lod sig finde mange interessante drengebøger.
Morbror Helge var også en glimrende
fortæller. Ikke mindst ”familiemytologien” lagde han stor vægt på - og kunne på
fingrene.
Mange år efter møder vi Anker på en rejse
til Sicilien, som vore to familier tilfældigvis har meldt sig til på ”Dansk
Fællesrejseforening”. Her opstår venskab og genopstår familieskabet, nu da
aldersforskellen er udjævnet af tidens tand.
Siden
er Anker emigreret til Australien, hvor han netop nu er ved at indrette sin bil
som ”kørende hjem”, så han ganske solo kan berejse verdensdelen på kryds og
tværs, på jagt efter både håndværksarbejde og nye eventyr…
Morfar
og mormor
Morfar og mormor bliver langsomt og
umærkeligt ældre.
En uge om året besøger de os i Sorgenfri. Så
har de fars og mors soveværelse, og for Ingeborg og mig er det en svir!
Ingeborg kryber op til morfar, som fortæller dramatiske jagthistorier om Mikkel
Ræv og hønsehuset. Jeg putter mig op til mormor, som fortæller sagn om gamle
danske helte som Rolf Krake, Roar og Helge og Stærkodder. Mormor er en
fremragende fortæller med virke som småbørnslærerinde, før hun blev gift med
morfar. Hun er et poetisk og romantisk gemyt i den grundtvigske tradition, og
hendes historier er aldrig glemt!
Morfar er mere jordbunden, men på bunden af
sit sind også en romantiker, meget musikalsk, og hans holder meget af mormors
højtflyvende sind. Men i sine velmagtsdage tillod han aldrig romantikken at
komme i vejen for gårdens drift og hverdagens krav. Og han kunne blive
stjernegal, når mormor i høstens tid syntes, at nu kunne det være nok med alle
disse krævende mandfolk, ”gik i strejke”
og lagde sig op i gavlværelset for at læse Christian Winther.
Den venligt-romantiske poet, Christian
Winther, er mormors yndlingsdigter. Hun kan lange passager af ”Hjortens Flugt”
udenad. Gennem ham elsker hun Sjællands venlige landskab, og en gang arrangerer
mor og far en biltur for hende og os alle, en hel dag rundt i Nord- og
Sydsjælland. Mormor er i sit es, nynner
”Flyv fugl, flyv over Furesøens vove…” og deklamerer ”Hvor tindrer nu min
stjerne, hvor dølger sig min skat”.
Morfars gamle HGF er for længst udskiftet
med en Ford Anglia, som han hjemme på Ferupegnen kører mindre ture i med
mormor, mest til kirken i Ågård.
En skæbnesvanger søndag i 1965 bliver
morfar, som jo er over 80, overhalet af en bilist. Pladsen er trang, og den
overhalende bilists kofanger griber fat i Angliaens forskærm, hvorved bilen drejes
af vejen og ind i et vejtræ. Farten er begrænset, men det er før
sikkerhedsselens tid, så mormor glider ned i bunden af bilen og brækker benet.
I sig selv ingen farlig skade, men mormor er temmelig tyk. På hospitalet går
det hurtigt ned ad bakke for hende, og hun dør tre måneder efter.
Da slukkedes også lyset i morfars øjne. De
sidste år uden mormor er han ikke rigtig til stede. Han bliver gradvis svagere
og dør i 1969 på alderdomshjemmet Bethel i Smidstrup.
Tage
og Helga
Måske
er morbror Tage dybest set også en romantiker, som ser bondelivet og sin
gerning i lyset af Jeppe Aakjærs sange. I hvert fald er der ikke en
familiefest, hvor den blå Højskolesangbog ikke ligger ved hver kuvert og bliver
flittigt brugt, og morbror Tages yndlingssang er ”En bonde med sin sædekurv,
det er for mig et højtidssyn…”
Selv om min mor som bondepige betragtet
aldrig blev nogen succes - hun var bange for dyr og egnede sig mere til
klaverspil end til landbrug - så bliver hun rasende, hvis nogen fx i København
taler nedsættende om bonden eller ligefrem bruger det forkætrede ord
”bonderøv”. ”Bonde er et hædersnavn”, siger hun skarpt - og sådan er tankegang
og selvforståelse i familien Rasmussen i Ferup.
Tage er dog også i højeste grad en aktiv
handlingens mand. Han er gymnastikleder, aktiv i landbo- og kvægavlsforeninger,
i politik og meget mere. Men da strukturændringernes krav i 60´erne og 70´erne overfalder
dansk landbrug, lykkes det ikke helt at få Ferupgård med. Da Uffe overtager
gården i 1975, har den en temmelig stor gæld. I 1982 må Uffe sælge, og gården
forsvinder ud af familiens eje. En gammel slægtsgård var det ikke - morfar
køber den i 1916 - men alligevel følte alle det vist som et kulturtab efter
alle de minder og familiehistorier, den var kommet til at rumme på de godt 65
år.
Morbror Tage og tante Helga flyttede ind i
et lille hus nær Ferupgård. Tage blev som sagt skovgangsmand - og
lokalhistoriker, skrev og udgave hele 7 fortræffelige bøger om Ferupgård, om
slægten og om Ferup. Jeg har læst dem alle flere gange. I en anden artikel vil
jeg forsøge at ridse ”den danske bonde”s historie op, og her vil jeg i høj grad
bruge løs af morbror Tages materiale - og i øvrigt henvise til værkerne, som
absolut har værdi i deres egen ret.
Tante
Helga får efter årene som landbokone arbejde som ergoterapeut for egnens ældre,
hvilket passer hende godt. Senere har de to en rolig og lang periode som
pensionister sammen. Til sidst bliver morbror Tage næsten lam, mister talens
brug og må sidde i kørestol. De dør begge i 2005 efter et langt og godt liv.
Ak,
hvor forandret…
Ferup
ligger der endnu. Men nu blot som en tom skal, hvis indhold er forsvundet. Jeg
drømmer ikke om at fornærme de nuværende indbyggere i Ferup (som jeg ikke
kender). Men hele den landbokultur, som jeg var så svineheldig som
forstadskøwenhavner at få lov til at opleve den gang, er i dag forsvundet som
dug for solen.
Min kone og jeg kørte igennem for ½ år
siden.
Hvor er Ferupgård? Ja, stuehuset står der
endnu, smukt istandsat og beboet. Men de tre store længer er væk, brændt i 1975.
Hen over det område, hvor møddingen, hønsegården og køkkenhaven stod, breder sig
en for 70´erne hypermoderne stald, som Uffe lod opføre efter branden, med plads
til 120 køer, malkning af 16 køer ad gangen og automatisk mugeanlæg.
Topeffektiv, ja, men ikke effektiv nok til at klare tidens voldsomme
strukturændringer i landbruget.
Hvor er ishuset? Væk. Åen? Fiskeløs. Sportspladsen?
Græsset står højt og vidner om, at den næppe benyttes. Brugsen? Lukket.
Bageren? Væk. Skolen? Lukket. Troldhedebanen? Omdannet til naturcykelsti.
Og hvor er alle de unge? De er blevet gamle,
naturligvis, men deres afløsere? Tjah, de bor vel i Kolding eller sovebyerne
omkring og er studerende eller har arbejde i diverse servicesektorer. Inde i
gårde og huse sidder vel nogle børn og chatter på facebook via deres Iphone.
Nå, kun et skarn henfalder til fortvivlelse.
I stedet vil jeg glæde mig over, at min barndom, ja hele mit liv fik lov at
blive beriget af de vidunderlige sommeroplevelser i Ferup.
Jeg kunne bare godt tænke mig, at mine børn
havde fået lov til at opleve noget lignende…
Og
så…
Og
så blev man 17-18 år, arbejdede i ferien og tog på vandretur i Norge for
pengene, begyndte at interessere sig for politik, øl, kvinder, rockmusik,
glemte næsten morfar og mormor, hvis død og begravelse blev registreret med
beklagelse, hastigt på vej videre i det spændende ungdomsliv, hvor langt hår,
oprørske ideer, hash og gang i den hurtigt overskyggede det nære fætterskab og
barndommens oplevelser.
Alligevel har barndommens uendelige
sommerdage gudskelov vist sig uforglemmelige. I en lang årrække naturligvis
skudt i baggrunden til fordel for opdagelsen af ungdomslivet og 60´ernes
eksplosive tid, senere til fordel for voksenlivets forpligtelser med arbejde og
børn. Jeg har hele tiden vidst, at disse oplevelser har været noget helt
specielt, som har beriget mit liv afgørende helt fra dengang og til den dag i
dag.
Og heldigvis nåede jeg da i tide at besinde
mig på, hvordan barndommens oplevelser, som dengang forekom så selvfølgelige,
har haft denne enestående værdi og i øvrigt kun lod sig gøre, fordi kærlige og
behjertede familiemedlemmer gjorde dem mulige for os.
Så det lykkedes mig på runde dage at få sagt
tak til Tage og Helga i tale og sang, ligesom det gode fætterskab lever i
bedste velgående.
CODA
Fætre
og kusiner
Om sommeren havde vi tre fætre skyklapper
på. Vores forældre fandt hurtigt ud af at koordinere vores sommerferier. Så
havde vi hinanden, og så behøvede de sådan set ikke bekymre sig mer om os –
bortset fra tante Helga, som stod for vores affodring. Men der var da andre
fætre og kusiner, som alle fortjener at nævnes.
Fætter Olav var som nævnt ældste søn på Ferupgård,
afholdt af alle. Alle er enige om, at fætter Olav er ”god”. Det har jeg selv
ganske klare erindringer om:
Et år fik jeg mæslinger på Ferupgård.
Huslægen blev tilkaldt og meddelte med sin let kyniske lægehumor, da han så min
rødspættede krop, at ”jeg var lige til Billedbladet…”
Mæslinger var normalt ikke en farlig sygdom.
Men den tog tid, og man var ikke mange sure sild værd, så længe den varede. Så
i timevis satte Olav sig ved min seng og læste op af den drabelige
indianerroman ”Gule Ulv”.
Og i mit eje har jeg stadig et eksemplar af
Elsa Beskows billedbog ”Oles skitur”. På indersiden af omslaget er indlimet et fejlfrit
og nydeligt skrevet brev fra Olav, som jeg her vil citere i sin helhed:
”d. 23 Sept. 1953.
Kære Gudmund
Vi blev
rigtignok kede af det, da vi fik at vide, du lå på sygehuset, men det er vel
nok godt, du ikke er rigtig syg.
(Jeg havde brækket armen.)
Uffe og jeg var med far i Kolding i dag, og
så købte vi ”Oles Skitur” til dig, mon du kender den?
Den bog fik jeg af farmor til jul 1944, og
nu fortæller mor den for Uffe hver aften, når han skal i seng.
Kærlig
hilsen
fra Olav
Jeg skal
hilse dig fra Uffe, Inger, far og mor.”
Jeg fik den oplæst mange gange, og nu læser
jeg den selv for mine børnebørn.
Store brødre eller fætre kan jo ellers nok
være brovtende eller voldsomme overfor de små. Aldrig Olav. Han blev en
afholdt lærer i Lem og siden Fredericia. Som fortæller har han arvet mormors
talent, har bl.a. fortalt uddrag af Selma Lagerlöfs værker rundt om i
foreninger m.m. Han og Hanne bor på Fyn og ser tit deres tre børn med familier.
Helbredet volder kvaler, men den humoristiske sans er i behold, og de årlige
lange og muntre julebreve, suppleret med fyndige smådigte, ordsprog og
leveregler, er til glæde og fornøjelse.
Kusine Inger ”hang ud” (som det ikke hed den
gang) med Kirsten og var jo lidt for stor. Så for alvor lærte jeg hende først
at kende, da hun kom ud og tjene som halvvoksen og fik plads hos en kendt
journalist i Nordsjælland. Da brugte hun os i Sorgenfri som base, og det viste
sig, at hun havde et særlig godt tag på at opdrage mig med ”kærlig ironi”, når
jeg med mit hidsige temperament kom for godt i gang. Vi diskuterede også
politik - og var langt fra enige. (Mange år efter var Inger da også
byrådsmedlem i Kolding for Venstre.) Men vi havde nu stor fornøjelse af
hinanden, også til kortspil og hygge.
Da moster Inga døde af kræft, kun 48 år
gammel og stærkt savnet, giftede kusine Inger og onkel Ove sig. Og det kan nok
være, at det fik familien til at slå revner! Jeg skal ikke her komme ind på
eller prøve at vurdere, hvad der skete, det har jeg ikke viden om eller adkomst
til, men adskillige medlemmer i den ellers så stærke og stærkt sammenkittede
”Rasmaitiske familie” talte ikke sammen i årevis. Selv holdt jeg mig uden for
enhver strid og gode venner med alle parter ud fra den betragtning, at voksne
mennesker har lov til at gifte sig, med hvem de vil. Ove og Inger fik to
sønner, som jeg ikke kender så godt, og Inger havde en overgang hundepension
uden for Kolding. I dag bor hun i Kolding, og onkel Ove på Møn i nærheden af
datteren Rigmor.
(Og tiden læger de fleste sår: Efterhånden
blev det atter muligt for alle at omgås afslappet i familie-mæssige
sammenhænge)
Uffe overtog som sagt gården efter morbror
Tage og drev den sammen med sin kone, Birte, men efter nogle år måtte han
sælge. De flyttede til Jels, og Uffe fik alle tiders job som sælger af og
konsulent på produktionsanlæg til landmænd i Jylland, et job, som han jo var
topkvalificeret til. Birte har arbejdet på og i de senere år været leder af
adskillige plejehjem i Sønderjylland. Tre friske børn og en hel hoben
børnebørn, som Uffe er ufattelig stolt af. ”De er så kønne og kloge. Deres
farfar/morfar op ad dage!” som han siger. Uffe ringer en gang imellem og husker
i øvrigt ALTID ”faster Lisbeth”s (min mors) fødselsdag - og min med! Og vi er
med til hinandens ”runde dage”.
Helge er jo efternøleren. Vi har naturligvis
mødtes i forskellige hyggelige familiesammenhænge, men kender ikke hinanden så
godt.
Kusine Kirsten bor nær Odense med sin mand,
Jørgen, efter mange år i Holstebro som henholdsvis pædagog og lærer. Deres tre
børn med familier ser de rigtig tit. Vi har haft god kontakt gennem årene med
julebreve og hyggelige besøg.
Kåre blev gymnasielærer med musik som
hovedfag. I sin ungdom var han en absolut habil klarinettist i et jazzorkester,
som også min gode ven Ole Bryhl spillede i. Han har to børn, men bor alene i
Århus. Vi ses ved festlige lejligheder, og Kåre er utrolig trofast til at
besøge min 96 år gamle mor på plejehjemmet.
Elisabeth og Kent bor i Silkeborg. Også dem
ser vi ved festlige lejligheder, og vi besøgte dem for nylig. Gevaldigt
hyggeligt.
Johannes har jeg desværre for lidt kontakt med. Han bor ved Kolding og
overtog sin fars klinik som dyrlæge.
Marianne og Finn bor i Søborg ved København.
Marianne er sygeplejerske. I juni 2007 blev far og mor inviteret med til deres
datter Mies dåb/konfirmation. Men mor og far var nu rigtig gamle. Muligheden
var en taxa fra Århus, og at jeg tog med.
Som
tænkt, så gjort. Regnen stod ned i stride strømme over taxa og landskab, hele
vejen over Jylland og Fyn, og stadig i Søborg. Men haveteltet blev ved hjælp af
en ekstra presenning så tæt, at de forsamlede gæster kunne sidde derinde,
bogstavelig talt under regnens hidsige trommen. Regnen gjorde det nødvendigt at
tale HØJT, men stemningen og hyggen indfandt sig hurtigt.
Midt under selskabet sagde far, at han ville
holde tale. Jeg svarede: ”Okay, far, men du skal ikke tale højt, du skal RÅBE!”
Fars stemme var svækket af alder og Parkinsons syge, hvorfor han også sad i
kørestol. Nu udråbte han nogle velvalgte ord om livets vidunderlighed og korthed,
hvorefter han sang, klart og tydeligt: ”Glemmer du, så husker jeg det ord for
ord…”
Jeg græd. Det var en stjernestund, som jeg
aldrig nogensinde glemmer.
Tre måneder efter var han død
Kusine Rigmor har man jo alt for lidt kontakt
med. Hun bor på Møn med sin kvindelige partner, synger og spiller i band og er
sygeplejerske.
Og i nærheden bor Onkel Ove. Det var
hyggeligt at hilse på ham til Ingeborgs 60 års fødselsdag, hvor han med sin
sædvanlige charme holdt en munter tale. Han og min gamle mor er de sidste af
”den gamle garde”.
Også som voksen har jeg haft masser af glæde
af mine fætre og kusiner, og rigtig mange af dem har trofast og kærligt besøgt
min gamle mor, hvilket varmer mit sønlige hjerte.
Viby, den 15. maj
2012.
Gudmund Auring
NÆRVÆR
Afsluttende filosofisk efterskrift
Jeg er naturligvis fuldt ud klar over, at
livet på landet ”i gamle dage” bestemt ikke var nogen dans på roser. For mange
var det hårdt og endeløst slid, beskeden løn, usikre kår, usunde boligforhold.
Endnu i 50´erne fandtes der mennesker, hvis liv ikke adskilte sig grundlæggende
fra Pelles og Dittes i Nexøs romaner, Skjoldborgs husmænd eller landarbejderne
i Aakjærs ”Vredens børn”. Tænk bare på Skoste og Misse - eller på Ejner, nævnt
ovenfor.
For rigtig mange af disse mennesker blev
livet afgjort bedre i løbet af ”de gode tider” i 60´erne, med parcelhus, god
løn, bil, ferie, charterrejser, uddannelse til børnene og meget mere.
Men alt har sin pris.
Den kontakt med nogle af tilværelsens
grundelementer, som jeg var så heldig at opleve den yderste flig af i min
barndom, inden den forsvandt, er i vores del af verden nu kun tilgængelig på
fjerde hånd gennem Søren Ryges tv-programmer eller det meget sete ”Bonderøven”,
som på nostalgisk vis minder os om, hvad vi har mistet.
I dag lever langt de fleste af os af såkaldt
”tertiære erhverv” inden for servicesektoren, og befinder os meget langt fra de
primære - altså direkte dyrkelse eller udvinding af jordens resurser - og selv
de sekundære - industriel eller håndværksmæssig bearbejdelse af jordens
resurser. Den manglende forbindelse til hvad man kunne kalde tilværelsens grundelementer,
som er et uomgængeligt vilkår i vore dages moderne tilværelse, ytrer sig som en
form for fremmedgørelse - overfor naturen, madvarerne, det produktionsmæssige
fællesskab, som lå i fx fortidens bondesamfund.
Og så dyrker vi det naturligvis: ”Evigt ejes
kun det tabte”, som Ibsen siger.
Eksempler: Naturlyrik opstår (her i Europa
blandt intellektuelle i 1700-tallet, og især i 1800-tallets romantik), når vi
ikke længere er en integreret del af naturen. Så begynder vi at ”dyrke” den,
som udtryk for en længsel tilbage mod det, vi er ved at miste.
Og jeg gætter på, at rigtig mange af de
tyrkiske arbejdere, som kom til Danmark omkring 1970 og nu er ved at blive
gamle, har en nostalgisk længsel efter fællesskabet i deres barndoms landsby.
Men de ville sikkert finde det meget svært at vende tilbage og leve i den -
ligesom de sikkert kan se på feriebesøgene, at landsbyen er aldeles forandret.
Med tiden bliver afstanden så stor, at vi
ikke længere ejer nogen konkret tilknytning til det, vi har mistet. Ikke nok
med, at vi har mistet det - vi ved ikke længere, HVAD vi har mistet. Tilbage er
kun en uklar længsel, som pirres på tredje eller fjerde hånd ved et program som
”Bonderøven” eller når Poul Reichardt synger ”Er du dus med himlens fugle” i en
gammel Morten Korch-film.
Personligt holder jeg utrolig meget af
forfatterne fra ”Den store generation”, som litteraturprofessoren Sven Møller
Kristensen kaldte den: Folk som Nexø, Johs. V. Jensen, Skjoldborg og Aakjær,
som gennem deres barndom og til dels voksenliv havde direkte forbindelse og
førstehånds kendskab til landbolivet. Og jeg er ikke i tvivl om, at mit
anknytningspunkt til deres beskrivelser af Danmark for 100-150 år siden for en
stor del er min barndoms lignende oplevelser på Ferupgård. Men mine unge elever
i Folkeskolen havde ikke denne tilknytning og havde svært ved at forholde sig
til det univers, som disse store forfattere har beskrevet så realistisk og
indfølende. De ved simpelthen ikke, hvad vi har mistet.
Selv Jeppe Aakjær, som vokser op i et
temmelig fattigt bondehjem, og som siden køber og driver landejendommen ”Jenle”
nær Skive, er et ”offer” for den længsel. Han begynder som oprørsk, ung
forfatter, der skal ud og erobre den moderne verden, bliver socialist og
skriver en skrap protestbog, ”Vredens børn”, der får stor virkning i samtiden
og er med til at forbedre landarbejdernes usle kår.
I den bog ser vi ganske klart det, vi naturligvis
udmærket godt ved, at ”de gode gamle dage” absolut ikke kun var gode.
Landarbejdere og husmænd i hundredetusindvis levede et hårdt, forkrøblende
arbejdsliv, op mod en million fattige så i de år ingen anden mulighed end at
emigrere - fra Skåne til Bornholm, fra land til storby, ja helt til Amerika for
der at søge chancen for at forbedre et liv, som her hjemme var udsigtsløst. ”De
gode gamle dage” - ha!
Men i en stor del af Aakjærs forfatterskab
slår længslen tilbage mod landbolivets oprindelighed alligevel igennem, fx i
det dejlige digterværk, ”Rugens Sange”:
Nu er det længe siden
men end det gemmes i mit sind
hvordan i barndomstiden
den kære rug kom ind…
Ingen af os slipper! I bøger af de nævnte
forfattere og andre, som fx Hans Kirk eller William Heinesen finder jeg en kamp
med tilværelsens sociale grundvilkår, hvis autencitet jeg har svært ved at
genfinde i min hverdags lidt luksusproblematiske kamp med den moderne
velfærdstilværelse, eller i nutidens litteratur om middelklassens kaotiske
samlivsproblemer.
Den længsel, som Aakjær udtrykker så smukt
og vemodigt, har utvivlsomt spillet en stor rolle i familien, ikke blot for
mig, men også for mange andre, fx en person som morbror Tage, hvis glæde ved Aakjærs
sange har rummet et poetisk udtryk for hans identitet som landmand - og et
nostalgisk forsøg på at fastholde et landboliv, som allerede da var under
afvikling og i dag ikke længere eksisterer.
I dag er landbruget en industriel
virksomhed, som kun beskæftiger en forsvindende del af Danmarks befolkning. Nok
har det stor betydning som en særdeles væsentlig del af vore efterhånden få eksporterhverv,
men det ville hurtigt bryde sammen, var det ikke for massiv landbrugsstøtte fra
EU.
Erindringens magt og afmagt
Ingen af os undslipper erindringen, og da
slet ikke jeg. Men samtidig er det jo vigtigt at være klar over dens farer.
Hvor erindringen bliver til nostalgi, kan
den få os til at fornægte nutidens virkelighed og dermed blive uegnet til at
leve i den. Og så kommer det umulige og farlige ønske om at indrette
virkeligheden efter fortidens drømme.
Det mest ekstreme og uhyggelige eksempel
herpå var Hitlers nostalgiske ”Blut und Boden”, der i en forvirrende og kaotisk
datid var med til at ”sælge” nazisternes uhyggelige ideologi med had til det
moderne og længsel imod ”fortidens rene værdier”. Hvilket som bekendt førte ud
i folkemord og grusomhed ud over al forstand.
Men også i dag finder vi eksempler på, at
visse kredse misbruger fx ”det nationale” og ser det - ej uproblematiske, men
uomgængelige - globale som noget, der ”forurener” vores enkle danske folkesjæl.
Erindringens
styrke
Nu
skulle man måske tro, at disse rige barndomserindringer havde gjort mig til en
ivrig havemand eller stor dyreven!? Nej - på de punkter er jeg i den grad søn
af min mor. Jeg har dog, som gammel spejder, stor glæde af i ny og næ at være ”skovgangsmand”. Men det interesserer mig ikke
særligt at rode i jorden eller klappe en hest.
Men at skrive om det - det er en anden sag!
Jeg er og bliver således et fuldblods barn af den moderne bykultur.
Klar over nostalgiens farer prøver jeg at
omsætte mine rige barndomsoplevelser til en nutidig råstyrke, der sætter mig i
stand til at tage mit nutidige liv på mig som en spændende og berigende
oplevelse. Erindringen og længslen -
fornemmelsen af ”der har jeg rod, derfra min verden går” - har jeg kunnet bruge
som et fixpunkt, der sætter mig i stand til med åbne øjne og god appetit at gå
ind i vor nutids moderne og kaotiske verden.
Og for det er jeg evigt taknemmelig.
Viby,
den 15. maj 2012
Gudmund Auring
Ingen kommentarer:
Send en kommentar