FAMILIELIV I FORSTADEN
- af Gudmund Auring -
Begge mine forældre, Elisabeth og Hans
Reinhold Auring, var første generations københavnere. De kom til staden omkring
1936, far for at gå på universitetet, mor som tjenestepige hos ”professorinden”,
en meget fin gammel dame - og for at gå i teatret og til koncerter. Senere kom
mor på musikkonservatoriet.
Mine aner lyder de gode danske navne,
Hansen, Petersen, Kristensen og Rasmussen. Så vidt jeg ved, er der ikke så
meget som en enkelt lille gnistrende sortøjet spansk soldat blandt mine
forfædre - selv om min mor var fra Kolding-egnen, hvor spanierne som bekendt
futtede Koldinghus af i 1808 - og sådanne træk er heller ikke genetisk synlige
i slægten, lyshudede danske bønder og husmænd så langt øjet rækker. Dog var min
bedstefar født i Sydslesvig, og hans barndoms sprog var tysk. Men hans
efternavn var Hansen, så ingen tvivl om, at også han var af dansk slægt. Han
blev dansksindet og lærte sig dansk, hvilket jeg beretter om i min portrætskitse
”Min bedstefar og Sønderjylland”.
I København skiftede min far navn, da han og
hans storebror Gustav, der som de eneste to af otte søskende fik en
universitetsuddannelse, efter akademisk tradition tog efternavnet til Auring.
Det har med garanti ikke passet bedstefar, ligesom en og anden af fars mere jordbundne
søskende nok har ment, at det var noget mærkeligt snobberi. Så derfor hedder
jeg Auring og ikke Hansen.
Jeg blev født på en klinik i Garnisons Sogn
i København den 12. december 1947. Mor lå naturligvis alene på klinikken. At en
mand kunne vise sig dér før EFTER fødslen, medbringende en blomsterkost - den
tanke var end ikke tænkt endnu. Ifølge familietraditionen mælede far, som
naturligvis var på kontoret, ud på eftermiddagen til kollegerne de højstemt
romantiske ord ”nå, jeg må vel hellere rykke…”, hvorpå han ringede til
klinikken, hvor både mor og barn havde det godt.
Siden blev jeg døbt og fik navnet Gudmund
Auring, hvilket senere i livet har fået ikke så få til at spørge, om jeg fx var
af islandsk slægt. Men dér kan jeg altså melde hus forbi - kun få mennesker i
Dannevang er genetisk set mere pæredanske end jeg.
Der findes en festlige bondevise af den
norske digter Welhaven, som handler om ”Gudmund Thorsen Storebingen” og ”Ingeborg
i Fagerlien”. Han er rask, smuk og mandig, men fattig, hun er fager, men skal
selvfølgelig have en rig mand. Alligevel får de hinanden til sidst, som følge
af hans mod og handlekraft. Nu kunne far og mor jo på den tid ikke vide, om de
siden ville få en datter. Men da hun så kom to år efter, fik hun navnet
Ingeborg, og vi bilder os ind, at vi nok er opkaldt efter denne vise, hvor
kærlighed og mod vinder over gustent overlæg og mammon. I hvert fald var både
mor og far nordisk interesserede, og mor har sunget visen for os, da vi var
børn.
Der er en tendens til, at navne med
mellemrum får nogle års pause, hvorefter de kommer på mode igen. Det er aldrig
sket med navnet Gudmund. Det er også et underligt navn, ikke mindst på dansk,
med de to lukkede u-vokaler, som giver en underlig mudret udtale. Der er lidt
mere ”schwung” over navnet udtalt på norsk eller islandsk, men på dansk har det
ikke rigtig kunnet slå an i bredere kredse. Jeg har det stort set for mig selv,
og med det næsten lige så underlige efternavn kan jeg vistnok med ret stor
sikkerhed sige, at jeg er ”the one and only” Gudmund Auring i verden. Men jeg
havde nu lige så gerne heddet Hansen.
Naturligvis har det underlige navn givet mig
masser af kæle- og ikke mindst øgenavne gennem årene, både i skolen og senere,
da jeg som lærer fik sære navne af mine elever. Drillerier i barndommen fik mig
nok til, i en slags trodsreaktion, at være glad for mit underlige navn. Man kan
jo vænne sig til de særeste ting.
Og til tider kan det da også være ganske
behageligt at hedde noget, som ingen andre hedder, ikke mindst, hvis man er
begavet med en sund og naturlig selvfølelse. Så jeg hedder Gudmund!
Et
chokoladeegern
Min allerførste selvstændige
barndomserindring er et chokoladeegern. Den ligger længe før andre bevidste
barndomserindringer og noget før den alder, da man ellers har bevidste,
selvstændige erindringer, mener jeg. Erindringen består blot i, at jeg fik
overrakt denne fantastiske, eksotiske og helt specielle gave og ganske lod mig
overvælde af dens særlighed. Jeg husker fx ikke, at jeg spiste egernet, eller
hvordan det smagte. Men synet af dette sjældne dyr har jeg aldrig glemt.
Det har været i 1949. Far havde været i
Hamborg som frivillig i ”Fredsvennernes hjælpearbejde” (det senere Mellemfolkeligt
Samvirke), bortrejst i hele tre måneder. Og nu kom han altså hjem og gav mig
denne gave. Jeg var to år.
Fars frivillige arbejde havde fortrinsvis
til formål at inddrage unge tyskere, opvokset under nazismen, i en åben
kulturel og politisk samtale, og dermed ”opdrage” dem til at tage del i
samfundsudviklingen i et fremtidigt demokratisk Tyskland. Det siger mindst to
ting om min far.
For det første understreger det den
varmhjertede, socialt bevidste humanisme, som gennem hele hans liv udgjorde den
røde tråd i fars holdning til sine børn, sine medmennesker og tilværelsen.
For det andet fortæller det, at han (og
mor), unge, som de var, ”ville det hele” - ganske ligesom jeg selv, da jeg blev
voksen. Far fortæller i sine erindringer, at mens han var i Hamborg, måtte mor
holde skansen i det lille hjem. Hun sang stadig professionelt i Radiokoret, og
når hun havde øvedage, gik jeg på omgang imellem venligtsindede veninder - en
dag her, to dage der. Vuggestue var der ikke noget, der hed. Og først, da han
kom hjem, opdagede far, hvor hårdt mor egentlig havde haft det. Far havde været
aktiv i flere sammenhænge, bl.a. medlem af den venstreorienterede
studenterorganisation, Clarté, op igennem 30´erne. Men nu var der ikke i samme
grad plads og rum til politisk-humanistiske udflugter. Familielivet krævede
sit.
De tre måneder havde været hårde for mor. Jeg,
derimod, har utvivlsomt haft det fantastisk! Hvad man end kan sige om min
barndom: Forsømt har jeg aldrig følt mig.
En tid havde far og mor ung pige i huset,
Ruth, som jeg ikke kan huske. Men mor og far bevarede et godt venskab med
hende, indtil hun døde mange år efter.
Efterhånden blev det dog for broget, og jeg
tænker, det var, da min søster Ingeborg dukkede op den 4. februar 1950, at mor
holdt op i Radiokoret.
En
forstadsfamilie
Fra da af var vi en ganske almindelig
forstadsfamilie. De første år boede vi i rækkehus på Bondehavevej i Bagsværd,
anskaffet med velvillig hjælp fra morfar. Men da han siden kom ”på inspektion”,
mente han åbenbart ikke, at det hus, med kakkelovn i stuen og jernbane på en
skråning for enden af haven, var godt nok. Så der blev fundet et hus på
Abildgårdsvej 141 i Sorgenfri. Det blev fra 1950 Ingeborgs og mit barndomshjem,
og far og mor boede der, indtil de i 2004 flyttede over til os i Viby ved
Århus.
Far gik på kontoret hver dag. Det meste af
sit liv har han arbejdet i Københavns Børne- og Ungdomsværn. Mor blev husmor.
Det passede hende næppe. Madlavning og rengøring kom hun aldrig til at gå
særligt op i. Det var jo kunsten, sangen, som hun virkelig brændte for! Men en
meget almindelig pris, som den tids kvinder betalte for at stifte familie, var
opgivelse af job og karriére. Og mor tog det på sig. Huset var rent og pænt. Vi
børn blev passet og leget med efter alle kunstens regler. Og vi fik skam god
mad hver dag. Frikadeller. Boller i karry. Pandekager og grønkålssuppe, mine
livretter.
Men hun må ha følt det noget klaustrofobisk.
Mor har selv fortalt, at hun gladeligt tilbød at gøre HVAD SOM HELST, når far
kom hjem fra kontoret - hvis bare han ville ta børnene! Jeg kan fuldstændig
sætte mig ind i, hvordan hun har haft det. Børn er en velsignelse. Men efter 10
timers leg, underholdning og affodring kan man i et svagt øjeblik opleve dem
som en forbandelse…
Far var absolut progressiv for sin tid. Men
samfundet, og tankegangen, var på den tid simpelthen ikke indrettet til dobbelt
udearbejde. Og ingen stillede spørgsmålstegn ved, at det var kvinden, der måtte
gå hjemme.
Når far kom hjem, blev vi glade. Ingeborg
elskede sin far og brød altid ud i sang, når han trådte ind ad døren: ”mmmallallallallaaaa…”
Ingen var i tvivl om, hvad det betød. Far afførte sig sin tidstypiske, sorte
alpehue, tog blikmadkassen op ad den flade mappe og rakte den ud i køkkenet til
mor. Og så vankede der et kys til hende og et knus til os.
Vores
hus
Vores hus på Abildgårdsvej var en ret ny,
hvidpudset, firkantet kasse med rødt tegltag, to etager over jorden og fuld
kælder. Uden om - en pænt stor, firkantet have, som i begyndelses var ganske
lavvækstet, hvilket fremgår af tidens fotos.
Stueetagen bestod af gangen, som man kom ind
i ad hoveddøren. Til venstre fandtes badeværelset med karbad, derpå trappen op
til overetagen, og længst henne en dør, som gemte kældertrappen. Til højre lå
det lillebitte køkken. Den tids arkitekter var mænd og stod ikke i køkkenet.
Man kunne med besvær være tre personer derude. For enden af gangen og ind til
højre fandtes to døre ind til en pænt stor stue med spisekrog.
På første sal fandtes et soveværelse og to
små børneværelser. I starten delte Ingeborg og jeg et værelse, mens det andet
var lejet ud. Blandt andet boede moster Inga og onkel Ove på det andet
lillebitte værelse, mens hun gik på konservatoriet, og han færdiggjorde sin
dyrlægeuddannelse på landbohøjskolen. Vi børn holdt meget af dem begge to. Hvis
jeg protesterede over at skulle i bad, sang moster på sin egen hjemmelavede
melodi: ”Gudmund er næsten lisså sort som grisen Otto”. Hun var en stor hjælp
for mor det år og tog jævnligt tjansen som babysitter.
Onkel Ove var munter og livfuld. Jeg har dog
fået at vide, at der opstod en mindre konflikt, da han en dag kom hjem med en
rigtig cowboyrevolver, som han ville forære mig. Far blev vred og nægtede ham
lov til at overrække gaven. Det var jo kort efter 2. Verdenskrig, og våben var
bandlyst i vort hus.
Senere måtte far slække på sine principper,
så jeg fik seksløber. Han måtte endda bide i sig, at jeg en tid lang samlede på
små plasticsoldater.
Kældertrappen snoede sig ned til et ret
stort, dunkelt kælderrum, som brugtes til skabe og oplagring. Når jeg som lille
knejt skulle i kælderen for mor, var jeg ikke meget for det. Men jeg skred
tappert ned ad trappen, mens jeg messede min helt personlige besværgelse: ”Gå
væk, alle tyve, gå væk, alle trolde, gå væk, alle næsehorn”. Og det hjalp sgu:
Jeg har aldrig mødt hverken tyve, trolde eller næsehorn i vores kælder!
Som regel skulle jeg til højre, ind i
viktualierummet med ”Skabheggy”, et flueskab bygget af morbror Helge, som i sin
ungdom lød kælenavnet Heggy. Her opbevaredes madvarer under kølige forhold,
ganske praktisk, ikke mindst før køleskabets tid.
For enden lå vaskekælderen med dør ud til
den ydre kældertrappe, og til venstre fandtes et rum, som i en periode
fungerede som fars træværksted, men senere blev indrettet som gæsteværelse -
før det blev værksted igen.
Endelig var der fyrrummet. De første år var
det fyldt med koks til centralfyret, men senere, da vi fik oliefyr, blev der
god plads derinde til stryge- hobby- og lagerfaciliteter. De første 8 år eller
deromkring fyrede far altså med koks. De kom på lastbil, blev skovlet i
trillebør og lempet ind gennem et kældervindue. I vaskekælderen stod den store
gruekedel, som der også blev fyret i med koks, når mor holdt vaskedag. Siden,
da velstandsstigningen slog igennem, blev der såmænd både råd til oliefyr og en
primitiv form for vaskemaskine. Hvilket fremskridt! Nu kunne mor for alvor få
tid til musikeleverne. Op igennem 60´erne voksede de i antal til op imod 30,
hver med 25 ugentlige minutter.
Lieder
i radioen
Mor gav ikke op, fordi hun blev
hjemmeløbende. Hun sang og øvede på livet løs og sende op igennem 50´erne
forslag ind til radioprogrammer på P2, med tyske lieder, danske romancer og
andre ting fra den klassiske sanglitteratur. Danmarks Radios var på den tid i
høj grad præget af en klassisk dannelsesprofil med mange finkulturelle
programmer og meget lidt pop og underholdning. (Man kan roligt sige, at radioen
i dag er røget i den anden grøft). Så mor fik en del programmer antaget og sang
flere gange i radioen op gennem vor barndom.
Efterhånden som vi børn kunne klare os selv,
fik hun også flere elever, mest til klaverspil, men også til sang. Ofte sad
Ingeborg og jeg i en krog og lyttede til elevernes spil og triller. Siden
legede vi selv ”sang”. Vi satte os med et par højskolesangbøger og messede igen
og igen, på selvkomponeret melodi, det malmfulde ord ”vardiguner”. Hvad ordet
betød, har vist ingen nogensinde vidst. Vi sang også ”Onkel Spedunkel”, som var
en lettere omskrevet version af én af mors tyske lieder, ”Dunkel, wie dunkel”.
Da Ingeborg og jeg nåede teenage-alderen,
fik mor atter tid til at afholde nogle få koncerter. Jeg husker især én i Odd
Fellow-palæets lille sal. Jeg var nu gammel nok til at hjælpe, med programmer
og billetsalg. Så vidt jeg husker, var mors akkompagnetør Friedrich Gürtler, og
programmet var ganske varieret, fra Händel over Schubert og Schumann til Heise
og Carl Nielsen.
Vi var selvfølgelig ikke så lidt spændte og
nervøse på mors vegne, men det gik fint, og hun fik pæne anmeldelser i aviserne
næste dag.
En særlig begivenhed var det, at selveste
Aksel Schiøtz, dansk lyrisk sangs ”grand old man”, dukkede op. Han havde jo
under krigen opnået kultstatus i Danmark for sin lyse, lyriske tenor og sine
fortolkninger af de danske fædrelandssange. For mange blev Aksel Schiøtz selve
symbolet på fastholdelsen af den nationale danske egenart under den tyske
besættelse.
Moderne
opdragelse - sådan da…
Men tilbage til 50´erne. Far og mor havde
begge rødder i klassisk dansk landbo- og provinsbykultur. De var begge kristne
og medlemmer af den grundtvigske valgmenighed i Vartov, hvis kirke ligger
ganske nær ved Københavns Rådhus. Men de
blev sandelig også påvirket af de nye tiders tanker, som fx PH,
kulturradikalismen og den moderne børneopdragelse. Far har fortalt, hvordan han
gladelig sang med på linjen ”kærlighed og ægteskab, hvad kommer det hinanden
ved” fra PHs ”Man binder os på mund og hånd”. Men han mente ikke et ord af det.
Han elskede mor, og hun elskede ham. Og vi børn har aldrig følt andet, end at
de to hørte sammen.
Hvor er det en rigdom at have haft forældre,
som ganske selvfølgeligt elskede hinanden…
De moderne tanker havde dog også mere
tragiske konsekvenser. Fx måtte jeg lide den tort aldrig nogen sinde at få lov
til at købe et Anders And-blad. Det var underlødigt, ja ligefrem skadeligt for det
skrøbelige barnesind i kim.
Nu betød det naturligvis ikke, at jeg derfor
måtte undvære Anders And. Men det medførte en betænkelig asocialitet hos mig,
når vi var i byen. Hvis besøgsstedet nemlig rummede børn, og deraf følgende
også ofte tegneserier, da nemlig langt fra alle hjem i omgangskredsen var så
pædagogisk pletfri som vort, ja, så lå jeg i stakken og læste, fra vi kom, til
vi gik. Lege med værternes børn? Det havde jeg da virkelig ikke tid til!
Det skal dog siges til fars og mors ros, at
de fulgte forbuddet imod det underlødige op med masser af præsentationer af det
lødige! Vi blev i den grad kulturelt stimuleret. Jeg kan den dag i dag ”De små
synger” udenad fra A til Z! Også højskolesangbogen stiftede vi hurtigt
bekendtskab med, og de gode børnebøger blev læst højt. Det var Egon Mathiesen,
især ”Mis med de blå øjne”. Det var ”Palle alene i verden” af Thomas Sigsgaard,
Elsa Beskows ”Putte i Blåbærskoven” og ”Oles skitur. ”Folk og røvere i
Kardemomme By” af Thorbjørn Egner, og mange, mange andre. Far og mor tog
virkelig deres opgave som kulturelle opdragere på sig, hvilket jeg den dag i
dag er dem dybt taknemmelig for.
I
teatret
Da vi blev gamle nok til det, og det blev vi
hurtigt, gik turen til teatret, hvilket fortrinsvis betød Det Kongelige Teater.
Det var jo før dansk børneteaters store gennembrud i 60-erne, så vi så
voksenforestillinger, især naturligvis klassikere og underholdende,
ikke-kontroversielle stykker, som kunne tænkes at have appel til mindre børn.
Jeg husker ”Aladdin” af Oehlenschläger,
instrueret af John Price. Den pragtfulde indmarch til ”orientalsk” musik, da
Aladdin ved hjælp af en lang række sorte og hvide slaver præsenterer sine gaver
af guld og ædelstene for den lamslåede sultan, hans elskede Gulnares fader. Den
smukke sang ”Visselulle nu, barnlil”, som Aladdin synger ved sin moders grav.
Og scenen, hvor Aladdin vil købe gift, og den rædselsslagne apoteker stammer
”gå hen og henret for mig, hvem I vil/ når blot I skåner mig, min hustru/ og
min lille Hassan med de skieve been”.
Studenterkomedien ”Eventyret på fodreisen”
af Hostrup, hvor de kvikke studenter får hver deres smukke pige, og banditten
Skriver-Hans får lov af den humane og barmhjertige student til at flygte og
forhåbentlig starte et nyt og bedre liv langt borte. Hans ”Gienboerne”, hvor
den opblæste mytoman og løgnhals løjtnant von Buddinge narres af de fremdeles
kvikke studenter, som atter render med den søde smedejomfru, mens smedemadammen
optræder ubetaleligt med en hvinende falsk version af gadevisen ”I denne vinter
har vi hat/ en usædvanlig frost”.
Balletten ”Coppelia” sagde mig ikke så
meget. Jeg var så udpræget til ord. Men bare det at være i Det Kongelige og
indsnuse atmosfæren var en oplevelse i sig selv - hver gang!
”Den gode fregat Pinafore” så vi, med masser
af muntre optrin og ørehængere - og navnlig Jørgen Reenbergs formidable og
stadig navnkundige admiral: ”Som grøn konfirmand blev jeg af mor/ sat i lære på
et officielt kontor…”
Og minsandten endnu en vaskeægte musical på
nationalscenen, ”My fair lady” med Gerda Gilboe i en formidabel hovedrolle og
et utal af festlige melodier. Og mon ikke det var selveste Mogens Wieth som
Professor Higgins?
Se, disse stykker var jo egentlig ikke for
børn. Men jeg åd dem råt, i en grad, så jeg den dag i dag husker visse
replikker og viser udenad. Carl Nielsens ”Saul og David”, med de to skæve
trompeter i den superflotte ouverture til anden akt. Balletten ”Napoli”, ikke
mindst tredje akt, hvis livfulde og eksotiske folkelivsbillede gjorde indtryk
på én, som egentlig ikke var så meget til ballet. ”Jeppe på Bjerget”, ”Erasmus
Montanus”, åh! Man er ikke snydt, når man bliver præsenteret for kulturarven på
den måde.
Selvfølgelig hørte vi også børneradio. ”God
dag, piger og drenge”, som Knud Vad Thomsen sagde med frejdigt tonefald. Og så
fulgte underholdende og lærerige udsendelser om væsentlige emner. Danmarks
Radio var meget pædagogisk.
Fjernsyn fik vi først, da jeg var 14. Det
var godt nok sent, synes jeg! Det står uudsletteligt i min erindring, hvordan
vi, nok i 1958, besøgte fars og mors venner, ”Laves”, som de hed. De havde
fjernsyn! Og dér så vi filmen ”Come on, George” med den ukulelespillende
engelske komiker, George Formby, som slutteligt vinder det alt afgørende
galopløb. En scene ikke ulig Poul Reichardts, da han syngende vinder med sin
Ibrahim i ”De røde heste”.
Men den så vi ikke! Morten Korch var
underlødig!
Siden kom OL i Rom 1960, hvor jeg tog toget
til ”Strømgårds” i Birkerød og dér så Henry From sætte tyggegummiet på stolpen
og klare straffesparket mod Ungarn, så Danmark kunne komme i finalen og vinde
sølvmedalje. Fra da af plagede jeg om, at nu skulle vi da også have fjernsyn.
Men der var andre ting, som pressede mere på, syntes mor og far: Aldeles
unyttige ting som køleskab og vaskemaskine, ja, selv en udbygning, så stuen
blev stor nok til, at vi kunne fejre min konfirmation i den. Men i 1962
lykkedes det endelig.
Oplæsning
I dag kan jeg se, at vi som børn faktisk fik
uhyre stor gavn af, at ”husalteret” først blev anskaffet så sent. Dermed blev
den kulturelle opdragelse et anliggende, som varetoges af familien i fællesskab
i stedet for at komme ud af en kasse, når man trykkede på en knap.
Også oplæsning går fx som en rød tråd
igennem min barndom. Fra de førnævnte børnebøger bevægede vi os med alderen
over i lidt mere krævende genrer. Et par af Laura-bøgerne, Laura Ingalls
Wilders beskrivelser af det fattige, krævende liv ved den amerikanske
”frontier” i anden halvdel af 1800-tallet, hvor vanskelighederne overvindes ved
selvstændighed, ærlighed, flid og et eksemplarisk familiesammenhold. Jeg tror,
at jeg i mit stille sind forbandt Ingalls-familiens sammenhold med min egen
familie, når far Charles greb violinen og lod muntre melodier smælde fra den
lille hytte og ud over den øde, vidtstrakte prærie.
Bjørnsons romantiske bondefortællinger gik
rent ind: ”En glad gut”, ”Arne” og ”Synnøve Solbakken”. Med den indlagte,
gribende fortælling om de to brødre, hvis tætte forhold bliver til mangeårigt
fjendskab, da de begge ønsker at arve den afdøde faders guldur. Det manende
slutvers giver mig den dag i dag tårer i øjnene:
Elsk din Næste, du
kristensjæl,
træd ham ikke med
jernskoet hæl,
ligger han end i
støvet.
Alt i livet er
underlagt
kærlighedens
genskabermagt,
bliver den bare
prøvet.
Senere fulgte ”Gienboerne” og ”Eventyret på
fodreisen”, samt ganske krævende sager som Oehlenschlägers ”Aladdin”. Og mange
flere med dem. Oplæsning ved far eller mor, os alle samlet omkring sofabordet,
er en af min barndoms hjørnestene.
Mor
ved klaveret
En anden hjørnesten var naturligvis
musikken. Lydsporet igennem min barndom dannes bogstavelig talt af mor ved
klaveret, undervisende mere eller mindre talentfulde sangere og pianister, men
mest øvende en ny tysk lied eller dansk romance til repertoiret: Schubert,
Schumann, Heise, Weyse, Gade og mange andre. Det skete også, at hun øvede en
sonate af fx Mozart. Så skulle der ikke forstyrres. Men jeg blev nu også
hurtigt god til at beskæftige mig selv i disse pauser, ikke mindst, da jeg fik
lært at læse. Fra da af havde jeg altid en spændende bog inden for rækkevidde.
Men klaveret, senere flyglet, blev sandelig
også et samlingspunkt i familien. Jævnligt samledes vi om det og sang i
fællesskab - i starten børnesange, højskolesange, julesange, siden hen, da vi
blev ældre, herlige ting som fx Bernhard Christensen og Sven Møller Kristensens
sprudlende jazz-oratorium ”De 24 timer”. Far havde en fortræffelig stemme, og
det var en svir at høre ham gi den som alvorlig geografilærer i recitativet:
”De Forenede Stater i Amerika/ ligger i det nordlige blandede bælte/ og har
tempereret klima./ Ved østkysten er klimaet mildt og fugtligt: Kystklima/ mens
den øvrige del af landet har fastlandsklima/ fordi vestenvindene bliver til
tørre laaandevinde/ ved at gå over de høøøje Andesbjerge osv. osv.” Og så få
lov til som de drilske, flabede elever, hvis interesse for klimabælter sandt at
sige kan ligge på et meget lille sted, at få lov at svare: ”Vi ved nok om USA/
kender mange films derfra./ Det er der, at Armstrong bor,/ ja, dee kun noet vi
tror…” Eller den gribende kærlighedssang til den danske hakkebøf: ”Oh bøf/ bøf
med løg/ skysovs flod/ oksernes blod…”
Far havde flere glansnumre. Fx ”I got plenty
of nuttin´” fra George Gerswins opera ”Porgy and Bess”, Johs. V. Jensens barske
“Piratvise”, Hans Hartvig Seedorfs “Tre røvere, tre røvere, tre røvere fra Rold…”,
Langston Hughes` svardigt til Walt Whitman om de oversete og undertrykte sorte
amerikanere, ”I, too, sing America!” til flot og dramatisk melodi af Otto
Mortensen:
”I, too, sing America
I
am the darker brother
They
send me to eat in the kitchen when company comes
but
I laugh
and eat well
and grow strong
Tomorrow I´ll sit at
the table when company comes
Nobody´ll dare say to
me
“eat in the kitchen”
then
Besides, they´ll see
how beautiful I am
and feel ashamed
I, too, am America
Mor
sad jo altid ved klaveret, men visse numre sang de i fællesskab, fx “Man ser et
lille futtog/ blandt stikkelsbær og ribs…” fra Jens August Schades geniale
digtsamling “Sjov I Danmark”.
Senere, da jeg blev teenager, og stemmen
blev voksen, havde far og jeg fornøjelsen af sammen at synge de hyggelige
studenterduetter ”Gluntarna” fra Uppsala i 1840´erne. Far sang tenor-stemmen
”Magistern”, mens jeg sang baryton-stemmen ”Glunten”. Og det gjorde vi helt op
til år 2006… Mors fingre var blevet noget usikre på tangenterne, og far kunne
ikke mere. Året efter døde han.
En fast tradition blev hvert år den 4.maj.
Der samledes vi om klaveret og sang PH-viserne fra Kjeld Abells revykomedie
”Dyveke”, især ”Man binder os på mund og hånd” og ”Jeg gir mit humør en gang
lak” til Kai Normann Andersens formidable melodier. Disse fremragende viser
blev jo en del af danskernes åndelige beredskab under den tyske besættelse. Så
naturligt nok skulle de afsynges på befrielsesaftnen, mens de levende lys
blafrede i vinduet.
Jeg synger spiller med glæde musik i
massevis, med vennerne eller solo. Men hvem skal jeg dyrke netop disse
musikalske glæder med?
Det
store nederlag
Klaveret
er et vidunderligt instrument! I en dagligstue, trakteret af en dygtig pianist
som mor, er det et helt orkester. Og her kommer vi med skam at melde ind på en
af min barndoms tragedier: Jeg fik aldrig lært at spille klaver. Ganske vist
skulle jeg en overgang forestille at gå til spil ved min mor. Men da jeg
samtidig nåede ”fodboldalderen”, så jeg som regel mit snit til at snyde for den
så nødvendige øvning til fordel for sportens mere underholdende aktiviteter.
Mor må dog også tage sin del af skylden på
sig: Hårdt presset må hun nok indrømme, at hun efter 30 elever var lidt træt og
derfor ikke i stand til at udvise den nødvendige hårdhed og konsekvens overfor
sin dovne snydetamp og slambert af en søn.
Med Ingeborg gik det noget bedre. Hun blev
habil på klaveret, men har ikke rigtig fået det holdt ved lige. Med mig blev
det i stedet til, at jeg blev sendt ud af huset for at gå til blokfløjte. Jamen
far og mor, hvad tænkte I dog på! Jeg var jo først og fremmest sanger! Og det
er altså lidt svært at synge med en blokfløjte i munden. Konsekvensen var klar:
Med øvningen gik det så som så, og Michala Petri behøvede aldrig lade sin
nattesøvn forstyrre af urolige tanker om eventuel fremtidig konkurrence fra min
side.
Lidt glæde havde jeg dog af
blokfløjtespillet: Jeg fik lært noderne, ikke perfekt, men så nogenlunde. Og
det har jeg da haft gavn af siden.
Som voksen fik jeg efterhånden lært at
spille en habil, lidt primitiv rytmeguitar, som kan bruges til akkompagnement.
For jeg er først og fremmest sanger!
Hvor ville jeg dog gerne ha kunnet spille
klaver…
Staten,
kommunen og Lyck
Nu gik al tiden jo ikke med teater,
oplæsning og musik. Mere hverdagsprægede aktiviteter fyldte naturligvis meget.
Ingeborg og jeg legede meget sammen, ikke
mindst som små. Jeg husker ikke legene så nøje, men vi havde et rigtig godt
søskendeforhold til hinanden. Jeg var naturligvis storebror, fornuftig og lidt
forsigtig, mens Ingeborg var en lidt mere letsindig natur, der let kom galt af sted.
En af min barndoms lyde kan beskrives sådan her:
”Lal lala lala
lal…bummelummelummelummelum…waaaaah”
Det er
Ingeborg på vej ned ad trappen: Først glad trallende - så snubler hun og
trimler resten af vejen - for til sidst at stikke i et mægtigt hyl. Typisk
Ingeborg. Det skete adskillige gange. Selv faldt jeg aldrig ned ad trappen.
Vi spillede masser af spil hjemme,
naturligvis. Billedlotteri, ludo, rommy, æsel og matador, fx. Men efterhånden
blev det dog lidt kedeligt for mig. Jeg fandt nemlig ud af, at jeg dybest set
var den eneste, der gik op i, om jeg vandt eller tabte. Hverken Ingeborg, mor
eller far var i besiddelse af et ”spillegén” - de var faktisk ligeglade. Og for
en rigtig spiller er der ikke noget mere kedeligt end at spille mod folk, som
er ligeglade med, om de vinder eller taber.
En anden leg, som vi selv opfandt, var
”Staten, kommunen og Lyck”. Far og mor var bestemt ikke fattige: Egen villa, far
var tjenestemand, støtte fra morfar, når det kneb, og så videre. Men i 50´erne,
før velstandsstigningen ramte Danmark omkring 1960, og mens mor endnu havde
relativt få elever, kunne pengene dog godt være små. Far måtte i hvert fald
tage ekstraarbejde. Han underviste fx privatelever i engelsk og tysk, men det,
jeg især husker, var hans regnskabsarbejde: Alenlange talkolonner i tykke
kassebøger, som skulle regnes efter og stemme på øre! Jeg husker en aften, hvor
der manglede 2 øre. Far regnede kolonnerne igennem gang efter gang, men der
blev ved med at mangle den forbandede toøre. Til sidst gik det vel op, men jeg
husker endnu fars svedige pande og den djævelske toøre, der red familien som en
mare hele aftenen.
Nå, men fars regnskabskontrol og andet papirarbejde
affødte en leg, som gennem flere år jævnligt blev leget med flid. Far var
”staten”, jeg var ”kommunen” og Ingeborg var ”Lyck”. Harald Lyck var en af fars
gamle gymnasiekammerater fra Sønderborg, som nu var indehaver af en stor
kul-og-koks-forretning i Lyngby. Kanske, det var der, vi købte vores koks til
centralfyret? Ellers havde far nu ingen kontakt med ham, men han indgik altså i
vores leg som tredjepart. Legen gik nu ud på, at vi skrev diverse ansøgninger
til hinanden, fx om køb af et parti kul, så fulgte svarbreve, diverse
forhandlinger med videre, indtil legen efterhånden ebbede ud, uden at den
egentlig sluttede. Imens kunne far nok se sit snit til i det stille at arbejde
videre med sine mere alvorlige sager, samtidig med, at han altså holdt sine to
poder beskæftiget og underholdt.
Således blev vi gennem leg opdraget til en
fremtidig karriere som ansatte i administrationen - en levevej, som ingen af os
dog valgte, da tidens fylde kom…
En ting, som jeg personligt brugte mere og
mere tid på fra ca. 8-års alderen og frem, var læsning. Jeg blev en rigtig
læsehest, som hver eneste dag i timevis kunne forsvinde ind i en bog. Den
interesse bakkede mor naturligvis varmt op om, i hvert fald i teorien. Men i
hverdagen blev den hende en kilde til evig irritation, når jeg skulle ud med
skraldespanden, cykle et ærinde, tørre af ved opvasken og den slags. Efter at
have kaldt gentagne gange, med mere og mere irriteret tonefald og klart
stigende stemmestyrke, fik mor som regel et fjernt, trevent ”jajaah” som svar -
hvorefter jeg igen forsvandt ind i bogens spændende drømmeverden.
Først når mors tonefald nærmede sig det
hysteriske, fik jeg hanket op i mig selv, lagde bogen fra mig og luntede
langsomt ned ad trappen, hvor mors stemmeføring, når hun pålagde mig den
aktuelle pligt, af gode grunde var temmelig vrissen, mens min ditto var gnaven
og muggen. Mor havde jo afbrudt mig midt i min spændende bog - naturligvis på
det allermest spændende sted.
Efterhånden som teenage-årene nærmede sig,
blev disse gensidigt pinagtige ordskifter jo ikke blidere, og jeg må desværre
erkende, at jeg med tiden fik sat min stakkels mor adskillige grå hår i hovedet
med den adspredte, indadvendte sendrægtighed, der var bagsiden af medaljen -
min dybe koncentration som læser.
I
øvrigt har jeg beskrevet min børne- og ungdomskarriere som læser i en
selvstændig erindringsskitse, som simpelt hen hedder ”Læsning”.
Lange
Her er det på sin plads at ”riste en
minderune” over Lange, én af min barndoms mest betydningsfulde personligheder.
Far og mor levede stadigvæk et udadvendt og
selskabeligt liv, med vennebesøg, koncerter og teaterbesøg. Ofte var vi med,
men naturligvis ikke hver gang. Dermed opstod behovet for en ”babysitter”, og
med Lange fik dette behov en nærmest genial løsning.
Langes borgerlige navn var Freddy
Frederiksen. Men det var stort set også det eneste borgerlige ved ham. Dvs.,
det kan såmænd godt være, at han stemte borgerligt, hvis han overhovedet
stemte, hvad ved jeg? Men Lange var ikke partigænger, han var først og fremmest
en godmodig individualist og fribytter, som nærede en dyb og lattermild skepsis
overfor alle autoriteter og al flokmentalitet. Det skyldtes nok hans opvækst,
som fandt sted på forskellige børnehjem,
blandt andet ”Spanager”, hvor dagens ret var tørre tæsk, hårdt arbejde, sexuel
chikane og dårlig mad. I min fars erindringer findes uddrag af udskrifter fra
bånd, hvor Lange beretter om sine barske barndomsoplevelser. Når jeg læser det,
kan jeg næsten høre Langes humoristiske, respektløse og lattermilde stemme.
Tilnavnet gav sig selv. Lange var simpelthen
lang, lang og mager, med enorme, lidt misdannede fødder og dertil hørende
imponerende ”flydepramme” af sko. Når Lange havde bar overkrop, kunne man se et
knytnævestort hulrum ind midt i kroppen lige under brystbenet. Det så næsten ud,
som om der mellem hulrummet og ryggen kun var selve huden på begge sider. Det
var en følge af, at han havde haft engelsk syge, en mangelsygdom, som kommer af
bl.a. dårlig, næringsfattig kost.
Lange var mager og knoklet, han var bestemt
ikke stærk fysisk og døde da også allerede 44 år gammel. En uddannelse havde
han aldrig fået, og han var derfor henvist til at tage hårdt fysisk arbejde,
selv om kroppen kun dårligt tålte det. Men Lange havde altid arbejde og lagde
stor vægt på at forsørge sig selv. En tid lang arbejdede han som lagerarbejder
og chauffør på Magasin du Nord, hvilket han berettede om på sin egen
respektløse, underholdende og lattermilde måde. Jeg husker hans indiskrete
historie om dronning Ingrid og arveprins Knuds kone, arveprinsesse Caroline
Mathilde. Ifølge Lange havde de begge to kleptomane tilbøjeligheder. Når de kom
på indkøb i Magasin, kunne man naturligvis ikke stille dem til regnskab for
rapserierne. Så de fik lov til at stjæle i fred. Man havde så den aftale med
hoffet, at de af damerne tilvendte varer diskret blev betalt eller returneret
næste dag.
En sådan beretning blev typisk ledsaget af
Langes skrattende, smittende latter, der var fuldstændig uden fordømmelse eller
bitterhed - kun sagde så meget som, at menneskenes børn er underlige og lidt
latterlige. Ganske som når Lange fortalte om Spanager.
Ellers ved jeg ikke meget om Langes
privatliv. Han havde en lille lejlighed inde i byen, og vi har da vist nok
besøgt ham et par gange. Han havde også kærester ind imellem, og et par af
forholdene var så stabile, at han tog dem med ud til os på besøg. De tog
hverken Lange for pengenes eller udseendets skyld. Flot eller køn var han
bestemt ikke, men hans livfulde ansigt og spillende øjne gjorde alligevel, at
Lange var fuld af charme.
En enkelt af hans kærester kan jeg huske,
hendes udseende, også hun præget af et hårdt liv på samfundets bund. Det
foresvæver mig også, at jeg har overhørt far og Lange snakke alvorligt om et
kvindfolk, som ikke var pålideligt og stjal fra Lange.
Lange kom ind i familien gennem fars gamle
skolekammerat, Georg Berggreen, som også brugte ham som babysitter, men hvor
Georg kendte ham fra, ved jeg ikke.
Nutidens børn vil være beskyttet imod at
møde en type som Lange. Han røg nemlig som en skorsten og ville dermed næppe få
indpas i et moderne hjem. Men den slags tog man gudskelov ikke så tungt
dengang.
Når Lange skulle passe os, kunne vi ikke få
far og mor hurtigt nok ud af døren. Ingeborg og jeg elskede simpelthen Lange,
for hans humor, hans nærvær, hans altid gode humør og hans evne til at snakke
og lege med os på det niveau, vi nu engang befandt os på. Blandt andet kunne
man spille spil med Lange, for eksempel casino. Han vandt næsten altid, og hans
drillende latter irriterede mig så voldsomt, at jeg straks måtte ha revanche.
Hvorpå jeg tabte igen. Jeg var en dårlig taber, som let kunne blive stiktosset.
Så Langes drilske facon var rigtig sund for mig.
Da Ingeborg og jeg blev lidt ældre, havde vi
jo ikke længere brug for at blive passet. Men heldigvis blev Lange ved med at
komme i det lille hjem som ven af huset. Efterhånden blev det også tradition,
at Lange var hos os juleaften. Ingeborg og jeg insisterede på, at Lange skulle
inviteres i god tid, og hvis han af en eller anden grund ikke kunne komme, blev
vi dybt skuffede. Det var lige før, at det ikke blev rigtig jul i det lille hjem
uden Lange. Men han havde - desværre, syntes vi - også andre venner, som gerne
inviterede ham til jul. Lange var meget afholdt.
Den hårde barndom, rygningen og det hårde
liv i det hele taget indhentede til sidst Lange. Han blev syg af lungekræft og
døde. Men knækket blev han aldrig. Han var et af disse mennesker, som ikke
kender til bitterhed, selv om livet nok kunne give ham grund dertil. I stedet
samlede hans oplevelser sig til en art livserfaring, som handlede om, hvor
underlige, bizarre og lidt komiske, menneskenes børn er. Heldigvis mødte han jo
også mennesker som vores far og mor, der forstod ham, kunne lide at lytte til
ham og satte pris på hans afslappede, respektløse væremåde.
Også vi børn fik værdifulde erfaringer fra
vores samvær med Lange. I vores beskyttede forstadsmiljø var det af enorm værdi
at møde et menneske fra et helt andet samfundslag og med livserfaringer, som lå
milevidt fra vores egne, og som blev formidlet med humor og ”i børnehøjde”.
Ingeborg og jeg ”syntes ikke om” eller
”holdt af” Lange. Vi ELSKEDE ham.
Selskabelighed
Når vi ikke blev passet af Lange, var vi
ofte med i byen. Somme tider under protest, men der var skam også familier i
fars og mors vennekreds, som vi gladelig lod os slæbe med til. Et par eksempler
skal nævnes her:
Hr og fru Neerland boede i en stor lejlighed
på Frederiksbjerg. Deres søn, Finn, havde i sin barndom været
”københavner-feriebarn” på min mors barndomshjem, Ferupgård, og det var spændt
så positivt af, at han nærmest var blevet ”søn af huset”.
Neerland rejste som repræsentant, med dertil
hørende humor og kvik replik. Finn og hans søster Birthe var jo unge, da vi var
børn, og derfor ganske underholdende at være sammen med og se op til. Fru
Neerland lavede fantastisk mad. Og henne under sofabordet lå en stak
tegneserier, især den kendte ”Ferd´nand”, som jeg i eventuelle øjeblikke af
kedsomhed kunne forsvinde ind i.
Karen Løhren blev vores kærlige og
hjertelige ”tante Karen”. Hun og mor havde været nære venner lige siden
konservatorietiden, hvor de delte et sværmeri for deres klaverlærer Henrik
Knudsen, som havde været ven med selveste Carl Nielsen. Hun og ”onkel Erling”
havde tre kønne og spændende børn, Viggo, Birthe og Elisabeth, lidt ældre end
os. Især om sommeren var det en svir at besøge tante Karen, for da boede de i
sommerhus i Søllerød, altså i cykelafstand hjemmefra. Det var godt nok hendes
mor, gamle, strikse fru Tulinius, der havde det, men hende behøvede man jo ikke
komme alt for tæt på. Og tante Karens moderlige hjertevarme var lige så spontan
som mors, og uden opdragende elementer.
Endelig var der Marie Nielsen i den store,
gamle villa i Birkerød. Hun havde været gift med Karl Nielsen, der en årrække
havde været præst i den frimenighed i Ågård, som mors familie tilhørte.
Nu boede hun med sine to børn, Anne Grete og
Finn, som var henholdsvis 5 og 10 år ældre end jeg. Det var jo nogen at se op
til. Og besøgene fortsatte helt op i ungdomsårene, også efter at Finn og Anne
Grete var flyttet hjemmefra, ofte i julen, når de var hjemme.
I børneårene gik besøgene nok mest med
kroket i haven og andre lege. Finn var naturligvis voksen og fjern, men Anne
Grete ville godt lege. Jeg husker også, at vi et år så hende i skolekomedien på
Birkerød Statsskole, hvor hun spillede ”Jokum” i ”En søndag på Amager”.
Men i ungdomsårene år gik bølgerne højt. Marie
Nielsen var et ægte barn af grundtvigianismen, en varm tilhænger af ”det
levende ord”, ”opklaret gang i ædle fædres spor” og livsanskuelsesdiskussioner.
Anne Grete var kommet ind i studenteroprørskredse på Århus Universitet. Jeg og
Ingeborg havde også set lyset i ungdomsoprørets tidlige fase, og far og mor var
som altid levende engageret i samfunds- og livsanskuelsesspørgsmål. Den fik
ikke for lidt i vældige debatter, hvor fx jeg udviste en ungdommelig politisk
skråsikkerhed, som selvfølgelig var modsat proportional med min livserfaring.
Hårdt trængt af socialistisk-materialistiske udsagn forsvarede Marie de
åndelige og religiøse spørgsmåls relevans, mens far nok indtog en modererende
mellemposition.
Finn var rigtig irriterende i en debat. Han
var nemlig uddannet ingeniør og havde allerede gjort sig erfaringer i det
virkelige liv, idet han rejste over hele verden og anlagde mejerier. Det vil
sige, at han ofte var i stand til at komme med korrigerende udsagn, baseret på
selvsyn, når man udtalte sig alt for skråsikkert om fx samfundsforhold i
Østeuropa eller andre steder på kloden. Realiteternes verden har jo ofte en
irriterende tendens til at virke modererende på de soleklare og firkantede
meninger, man som ung tillægger sig i sit forsøg på at forstå verden og annamme
sin livsanskuelse.
Pointen er naturligvis, at det var guld værd
at få lov til at deltage i den slags diskussioner, og så endda ligeværdigt og
på tværs af generationerne. For dette kan man kun være evigt taknemmelig.
Ingeborg og jeg har den dag i dag kontakt med Finn og Anne Grete.
Sommerleg
Ovenstående drejer sig tydeligvis mest om
vinterbeskæftigelse. Om sommeren var vi naturligvis rigtig meget ude i haven.
Den bestod af forhaven nord for huset, med en lille græsplæne overskygget af to
kæmpestore, flotte birketræer. I oktober-november smed de en utrolig mængde
blade, som far - og siden jeg - havde et farligt mas med at feje sammen, skovle
op og anbringe på kompostbunken i Østgården, en smal strimmel jord øst for
huset, begrænset af en høj hæk ind mod Lautrops, fra hvilken otte vældige,
slanke poppeltræer rakte mod himlen.
Efterhånden blev haven beplantet. Der blev
anlagt bede, en tid også køkkenhave, men den blev nu aldrig det helt store.
Havens bedste træ var augustæbletræet, som i 14 korte dage i august bar de mest
fortræffelige og velsmagende æbler. Far var en stor æblespiser. Han satte sig
gerne med en tallerken med fire-fem æbler, skar pletter og øjer fra med
grøntsagskniven, skar æblerne ud i både og guffede i sig, kærnehus og det hele,
alt, undtagen stilken. Både spisemåden og æblomanien er gået i arv til mig, og
sågar videre til min søn, Jacob.
Ellers var haven velegnet til klassiske lege
og spil som ”et-tagfat”, ”skjul”, ”spark til bøtten” (indført fra Fyn af fætter
Kåre), badminton, kroket, fodbold, vandpjaskeri og meget andet.
Sommerudflugter
Sommerudflugterne var særlige kapitler. Da
vi Ingeborg og jeg havde lært at cykle, gik turen ned til Frederiksdal og
gennem Hareskoven til Værløse, hvor faster Synje og onkel Rich havde et
sommerhus. Endda med egen dam, hvor frøers mængde i sensommeren sad højt
kvækkende langs vandkanten, når de da ikke med mellemrum beskrev en elegant bue
og landede i andemaden med et lydeligt plump.
Der var også kusiner, Lotte og Lisbeth, og
en fætter, Carsten, hvilket ud fra et legesynspunkt var en aldeles fortræffelig
omstændighed.
Et andet udflugtsmål var den lille,
trekantede strand ud mod Øresund ved Vedbæk Havn. Badebukserne blev rullet ind
i håndklædet, mor pakkede en termokande kaffe, saftevand og plastickrus, og så
af sted de 10 kilometer mod øst. Efter bad i bølgen blå, vankede der ofte en
is! Is og slik blev der ellers ikke ruttet med i min barndom.
Var vejret ikke til badning, gik turen i
stedet til Eremitageslottet midt i dyrehaven, hvor vi nød synet af de store
flokke rå- og dådyr, men ikke mindst slettens kæmpe, den imponerende kronhjort.
Mindst én gang hver sommer roede vi på
Mølleåen. Vi cyklede ned til slusen ved Frederiksdal Kro, hvor man kunne leje
robåde og kanoer ”begge veje”, dvs enten den korte vej ud til Furesøen eller
den lidt længere ud til Lyngby Sø. Som regel tog vi den lange tur mod Lyngby Sø
ad den sortgrønne å, hvis grumsede bølger glimtede i lys og skygge fra solens
spillen i bøgeløvet. Det mest spændendende var de passerende ”busbåde”,
udflugtsbådene, hvis hækbølge resulterede i en herlig gyngetur og et lille
kvindehvin fra mor.
De fleste udflugter gik dog ned i skoven og Lyngby
Åmose. Ud ad havelågen bag i haven, ned ad den lille sti, som førte ud til
Hummeltoftevej, over denne, 100 meter ned ad Biskop Monrads Vej, og så var man
der: Skråningen ned mod mosen var dækket af vældige bøgetræer, mens selve det
sumpede, efter sigende bundløse moseområde var et virvar af ellekrat, rør,
pilebuske og andre lave vækster. Herfra gik de anlagte, slaggebeklædte
skovstier ud til Mølleåen og Lyngby Sø.
En anden vej til skoven gik forbi
”Spurveskjul”, et fint gammelt hus, hvor H.C. Andersen skal have skrevet ”Hist,
hvor vejen slår en bugt”.
Ved ”Den sorte bro” eller ”Den hvide bro”
legede vi altid den morsomme leg ”Plyspind”, som enhver elsker af A.A. Milnes
herlige børnebog ”Peter Plys” kender til. 1-2-3, alle kaster en pind i vandet,
den gribes af strømmen, hvorefter man styrter over til broens modsatte rækværk
for der at se, hvis pind der først dukker op.
Et forår, da vi var ret små, fik Ingeborg og
jeg en fin forretningsidé. Vi plukkede anemoner og solgte dem til
forbipasserende skovspadserende for 25 øre pr. buket. Mor og far syntes vist
nok, at det var ret pinligt - alle og enhver kunne sådan set bare bukke sig ned
og plukke så mange buketter, de ville. Men vi var jo ”små og søde”, så jeg tror
såmænd, vi fik afsat et par buketter.
Et sted gik stien uden om ”Klopstocks Eg”,
et vældigt træ, som den tyske digter Klopstock nok har hvilet under, henslængt
i poetiske betragtninger, da han en lang årrække i 1700-tallet kastede
digterisk glans over det danske hof.
Andre kæmper var de to over 20 meter høje
spisekastanjetræer. Her gik far og jeg altid ned i oktober for at samle
spisekastanjer, som jo er en himmerigsmundfuld, når de ristes og spises med
salt og smør. Desværre var vi ikke de eneste, som havde den idé, så som oftest
var jorden under træerne ryddet for kastanjer. Men højt oppe i træerne hang de
fristende bælge, friske og lysegrønne. Hvad om man forsøgte at pærre dem ned
med et par velrettede kast med en tyk gren? Som tænkt, så gjort. Og vi vendte
gerne hjem fra disse høstture med et par solide lommer fulde.
Desværre ophørte denne uskyldige
efterårsfornøjelse brat, og det var Ole Vindings skyld! Han var en på den tid
ganske kendt kultur- og naturjournalist, som boede på et nedlagt traktørsted i
skovkanten oven for træerne og derfra gjorde sine observationer, som siden blev
udmøntet i små naturessays i bl.a. Information. En dag kom han uheldigvis
forbi, netop som vi var i fuld gang med at kaste grene op i de to træer i håb
om kastanjehøst.
Den herre naturjournalist tog os det yderst
unådigt op. Far måtte stå skoleret og påhøre et lille moralsk foredrag om at
beskytte naturen, færdes i den med nænsomhed og så videre. Bagefter luskede vi
hjem som to våde hunde. Far var flov, men jeg var vred! Som om det kunne skade
naturen og de to kæmpetræer, at vi høstede lidt hårdhændet! Men mest vred var
jeg over, at han havde gjort min elskede far så flov. Endda uden grund, syntes
jeg. Ingen halvstor dreng ønsker at opleve sin far i en sådan nederlagets
stund.
Jeg har faktisk ikke tilgivet Ole Vinding
endnu…
På
ferie
Ferierne gav sig selv. Om sommeren mindst en
uge hos bedstefar og bedstemor i Broager, samt mindst tre uger hos morfar og
mormor på Ferupgård ved Kolding. Om disse ferier har jeg skrevet i mine to
erindringsskitser ”Feriebarn i Broue” og ”Ferupgård”.
Men der var dog andre ferier. Nogle
minderige eksempler skal nævnes her:
Sidst i 50´erne lånte vi mors moster Annas
lillebitte sommerhus ”Strandhvile” ved Sejerøbugten nær Havnsø på Sjælland.
Huset lå helt ned til vandkanten, og jeg husker aftenudsynet gennem den store
rude ud over vandet over til Nekseløs solbeskinnede bakker, mens vi spillede
ludo, æsel og rommy. Jeg husker også ture med bare tæer i den solglitrende
vandkant til Havnsø. Og besøget på Dragsholm Slot, hvor far fortalte historien
om den skotske Jarl af Bothwell, som flygtede fra Skotland til Danmark og fik
lov til at rådne op i fangehullet på Dragsholm.
Der findes et hyggeligt sommerfoto, hvor
Ingeborg, 8 år gammel, sidder på det gammeldags lokum for åben hjertedør og
smiler til fotografen.
Her i sommer (2012) var Petrusca, svigermor
Rosa og jeg på udflugt til disse kanter. Jeg husker ikke adressen, men underligt
nok kunne jeg huske husets beliggenhed. Vi fandt det uden besvær, helt ude i
vandkanten. Der var nu to huse på grunden, og huset fra dengang havde udvidet
sig ved knopskydning, men kunne sagtens genkendes. Navnene på postkasserne ved
de to sommerhuse var Madsen og Skovdal. Moster Anna, som jo for længst er død,
hed Madsen til efternavn, og mors kusine Else kom til at hedde Skovdal. Så
noget tyder på, at husene stadig er i slægtens eje.
Men desværre var der ingen hjemme.
Et par år efter lejede vi sommerhus på
Bornholm. Cyklerne blev naturligvis medbragt, og første dagsmarch gik fra
færgen i Rønne til sommerhuset i Allinge. Stakkels mor! Mens vi andre glad
jollede op til toppen af de mange bakker, kom hun asende langt bagefter på sin
gamle damecykel, stønnende, svedende og rød i hodet. Men mor er mor: Når så
turen gik ned ad bakke, trillede hun kækt smilende af sted.
Som enhver ved, er det dog desværre sådan,
at bakkerne nedad underligt nok er meget kortere end dem, der går op.
På Hammerknuden gled Ingeborg og jeg på den
våde klippe og skvat i vandet. Ingeborg holdt dog fat i mig, som holdt fat i en
klipperevne, mens far kom galopperende ned og fik os hevet op på det tørre.
Far læste op af ”Borringholmernes Historiebog”.
Det var for så vidt ganske interessant, og Løvehovedet, Kamelhovederne og
Hammershus gjorde stort indtryk, ikke mindst, når far fortalte om Leonora
Christine og Corfitz Ulfeldts fangenskab og farlige flugt ved nattetide ned
over de stejle klippesider.
Jeg nærmede mig dog puberteten med hastige
skridt, og fars stædige opsøgen af helleristninger på Bornholms flade
granitklipper bekom mig ikke længere så godt. Det var noget med at ase på cykel
ind ad en lille markvej med sand i hjulsporene for så at stå og se på tre
cirkelrunde fordybninger, soltegn, og et par streger, der vistnok forestillede
Nydambåden eller noget i den stil. Og dér kunne man i stedet ha spillet
minigolf ved campingpladsen i Allinge!!! Men far var umættelig og utrættelig.
En aften blev jeg sur på mor og far - jeg
husker ikke længere, hvorfor. Jeg forsvandt ind i sommerhusets sovekammer, hvor
jeg ville stikke af gennem vinduet - så ku de ha det så godt! Desværre kom jeg
til at smadre ruden, da jeg kravlede ud. Jeg blev dybt ulykkelig, gik ind til
mor og far og tilbød dem mine nye cykeltasker som erstatning. Dem var jeg meget
stolt af, for jeg havde selv købt dem for mine egne penge, tjent ved mit allerførste
bydrengsjob. Mor og far fik helt ondt af mig og trøstede mig. Og cykeltaskerne
fik jeg selvfølgelig lov til at beholde.
På båden hjem fra Rønne til København
indkaldte far til familieråd. Sagen var, at nu kunne bunden i pengekassen, dvs.
fars pung, tydeligt ses. Så hvad ville vi helst: Have kaffe/sodavand og
wienerbrød på båden, og så cykle de 15 kilometer hjem fra havnen til
Abildgårdsvej, eller undvære lækkerierne og så ta S-toget.
Behøver jeg nævne, at afgørelsen blev
enstemmig. For kaffe og wienerbrød, naturligvis!
Året efter var vi på cykelferie på Møn.
Herfra huskes Ingeborgs stemningsfulde digt:
”Vejen
er bakket, og luften er blå.
Ved I så, hvad jeg
tænker på?
Møn, så vakker som
perler og guld,
solen er huld
og månen er fuld.”
Vi
besøgte også mors yngste moster, Valborg, som boede alene og var gartner! På
Klinten stod Sommerspiret endnu. Vi trodsede advarselsskiltene og gik ned på
stranden, hvor vi opdæmmede en rislende bæk og sejlede med pinde og papirskibe.
Jeg husker endnu det mælkehvide vand, farvet af Klintens kridt.
I en stemningsfuld park lå det lille,
stråtækte ”dukkeslot”, Liselund, nuttet og romantisk…
Til sidst en fiasko. Far havde i den
forholdsvis sene alder af 42 år fået kørekort. Det skulle fejres med en rigtig
bilferie, sådan som flere og flere almindelige danskere holdt den. Far lejede
en almindelig Volvo af dem med højt hvælvet rundt bagparti. Og af sted gik det
- først til vandrerhjemmet i Henne ved Vesterhavet.
Det var et rigtigt godt gammeldags vandrerhjem:
Seksten sengs stuer, godt med skidt i krogene, og om aftenen fælles hygge med
vandrerhjemsmutter, som insisterede på underholdning som i de gode, gamle dage,
da vandrefugle i tusindvis befærdede de danske landeveje. Efter fællessang fra
Dansk Vandrerlaugs sangbog sluttede vi af i en lang kæde, som højt syngende løb
ud og ind ad vandrerhjemmets sale og døre. Vi var med, også far og mor, selvom
jeg har dem mistænkt for at synes, at det virkede lidt kunstigt. De kunne dog ikke
drømme om at være lyseslukkere, når fællesskabet kaldte. Men jeg, der var 13,
syntes i hvert fald, det var pinligt.
I løbet af de følgende dage viste det sig,
at bilferie er dødkedeligt. Vi var jo ret uerfarne i den disciplin og derfor
uforberedte på begrebet ”bagsædekedsomhed”. Så Ingeborg og jeg sad og skændtes,
for dog at forliges om det enstemmige udråb ”iiiiisss”, hver gang vi passerede
et sted, hvor en sådan muligvis kunne købes. Som regel forblev vores bønner
uhørte, og vi kedede os videre.
Men bortset fra denne ikke helt vellykkede
ferie, så forløb vore fælles ferier både rart og harmonisk. Trods visse
gnidninger havde vi det godt i hinandens selskab, simpelthen. Og trods sin
manglende forståelse for minigolfens velsignelser, så var far rigtig god til at
fortælle om de steder, vi besøgte, og således perspektivere og uddybe den
umiddelbare oplevelse.
Pligter
Børn
skal ha pligter i hjemmet, naturligvis skal de det. De er jo en del af
familiefællesskabet!
Vores pligter var såmænd ganske overskuelige.
Da vi nåede den alder, tørrede vi sammen eller på skift af efter opvasken.
Senere overtog vi hele opvasken, i hvert fald ind imellem. Og så var der turen
ud med skraldespanden, som bagefter skulle fores med gamle eksemplarer af
husavisen ”Information”.
Disse småpligter stødte desværre som nævnt
ofte sammen med min karriere som læsehest. Tit havde mor i utålmodighed og
irritation over min sendrægtighed selv klaret opvasken, når jeg kom ned.
Hvilken naturligvis blev mig meddelt i utvetydige vendinger. Men så slap jeg da
for den…
En anden pligt, som tilfaldt mig, var at
pudse sko, hvilket jeg HADEDE. Men typisk far, så lærte han mig, at det raseri
kunne bruges konstruktivt. Faktisk var det ikke muligt at være effektiv med
blankebørsten, hvis ikke man lagde en god del temperament i. Så jeg skulle bare
skælde skoene læderhuden fuld, når de skulle ha en omgang. I øvrigt skulle hver
flade på skoen ha mindst 30 strøg med blankebørsten.
Der stod jeg så, nede i kælderen, bandende
og svovlende, mens familiens sko fik, hvad de havde godt af.
Far lærte mig også at smøre skosværten
ordentligt på, ikke blot på overlæderet, men også på sålens sider - ja, selv
under svangen.
Så jeg tør i dag påstå, at jeg er ganske
dygtig til at pudse sko. Men mit had til skopudsning har ikke forladt mig. Den
dag i dag er det en færdighed, som jeg kun i yderste nødsfald gør brug af.
Der skulle også cykles ærinder. Op på cyklen
og af sted til Brugsen i Virum, Suma på Sorgenfri Torv, Irma, slagteren og
bageren på Kaplevej, skomageren på Virumvej.
Selv om far og mor på mange områder så
moderne på tingene, så lå tidens kønsroller nu stadig temmelig fast. Det var
næsten kun mor, der stod i køkkenet - selv om far da godt kunne skrælle en
kartoffel eller svinge et viskestykke. Til gengæld klarede far små
reparationer, malerarbejde og haven.
Denne fordeling af pligterne smittede
selvfølgelig af på Ingeborg og mig. Med tiden blev græsslåning, snerydning og
en smule hjælp i haven en del af mit arbejdsområde. Især husker jeg, når
forhavens to kæmpestore birketræer smed alle de millioner af blade. Det var
noget af et rive-fejejob. Også ved store snefald var der godt med arbejde. Når
sneen så endelig smeltede, var det tid at gennemgrave de store snevolde i
vejkanten, så der dannedes en kanal til smeltevandet i rendestenen - hen til
kloakristene. Det var faktisk sjovt - lidt af et ingeniørarbejde, som førte til
rislende smeltevandsfloder, inden vandmasserne med en plaskende gurglen
forsvandt under gaden.
Ingeborg stod mere under mors kommando. Så
hun fik da lært betydelig mere om madlavning end jeg. Havde hun også flere
pligter end jeg? Muligvis, nok ikke mindst, fordi jeg efterhånden oparbejdede
mine sendrægtige unddragelsesmanøvrer til et højt kunstnerisk niveau.
Mor og
far - de to temperamenter
Mor
og far fortjener hver sit portræt, hvilket de også skal få i en anden
sammenhæng. Her skal blot beskrives - ud fra mit temperament - hvordan de med
deres respektive temperamenter prægede familielivet på Abildgårdsvej.
Som nævnt tog mor og far deres opgave som
forældre meget seriøst, og de var begge to varmhjertede personligheder, som
holdt meget af deres børn, hvilket vi aldrig var i tvivl om. Men bortset fra
det var de yderst forskellige.
Mor havde et virkelig iltert temperament.
Hun kunne blive utrolig rasende, og da hun kun i begrænset omfang besad
ironiens eller selvironiens nådegaver, var hun uhyre let at drille, hvilket jeg
ikke mindst som teenager benyttede mig hjerte- og hensynsløst af.
Et lille korrektiv fra min mors egen mund
til min påstand om hendes manglende selvironi: Mor er alene hjemme. Hele
formiddagen har hun stået og syltet asier, og nu skal produktet, en stor
lerkrukke fuld, bringes ned i Skabheggy. Men uheldigvis snubler hun og taber
lerkrukken, som ramler ned ad kældertrappen og smadres, mens de dejlige asier
spredes ud over kældergulvet.
Ifølge mor selv, så er hendes første
indskydelse at bryde ud i et vældigt jammerhyl! Men så kommer hun i tanker om,
at hun er alene hjemme. Og hvad gavn gør et jammerhyl uden publikum? Så hun
besinder sig, og efter en lille stund sjosker hun ned ad kældertrappen og
rydder op.
Men historien fortælles, da vi er kommet
hjem, og glider derfra direkte ind i familiemytologien.
Mors oplevelse af tilværelsen var ellers udpræget
subjektiv. Selvanalyse var ikke hendes sag, og hun reagerede subjektivt på de
situationer, der opstod i familielivet. Det faldt hende ikke let at forstå
baggrunden for vi børns gerninger, som hun bedømte og reagerede på ud fra sit
eget varme, temperamentsfulde sind.
Far havde også temperament. Men det havde
udpræget ”sen tænding” - der skulle virkelig meget til, før han mistede
besindelsen. Far var udpræget intellektuel, hvilket mor ikke var. Han var meget
tænksom, filosofisk og analytisk anlagt, hvilket gjorde, at han ofte bedre
kunne forstå baggrunden for Ingeborgs og mine reaktioner og være overbærende,
hvor mor reagerede direkte og spontant.
En typisk situation: Mor er vred over et
eller andet, sikkert på mig. Hun skælder ud, hvilket jeg ikke tar så tungt -
det gør hun jo så tit. I desperation slutter hun af med: ”Så sig dog noget,
Hans”. Far mander sig op til et par bebrejdende ord til mig, men de bliver ikke
rigtig sagt med overbevisning. Måske står han endnu engang i den for ham afvæbnende
situation, at han forstår begge parter. I hvert fald er mor langt fra tilfreds
med fars indsats, hvilket han temmelig direkte får at vide.
Far var utrolig hensynsfuld overfor mor.
Selv om han besad og gerne brugte ikke så lidt ”akademisk ironi”, så brugte han
den aldrig overfor hende. Han kunne ikke drømme om at demonstrere intellektuel
overlegenhed overfor mor - ikke sådan, at han holdt sin viden tilbage,
naturligvis, men han brugte den aldrig til at vinde over mor med.
Far beundrede mor som kunstner, og mest af
alt var han taknemmelig over, at hun med sin udadvendte livfuldhed fik far til
at udvikle sin egen selskabelige, underholdende og udadvendte side. Far så i
ånden, at var det ikke for mor, kunne han godt være end som en indadvendt, spekulativ,
nørdet særling. Men det gav hun ham simpelthen ikke lov til, og for det var han
hende evigt taknemmelig.
Derfor kunne han heller ikke drømme om at
såre mor med ironi eller overlegenhed.
Men fars store retfærdighedssans pålagde
ham, ikke altid at gi mor ret. Et eksempel:
Bilferie 1961. Vi er på sejltur med Hjejlen
ad Silkeborgsøerne til Himmelbjerget. Sommerstemning. Dejligt vejr. Jeg er 13
år - netop den alder, da éns forældre er dybt pinlige, hvis de ikke falder
sammen med tapetet. Og der sidder mor - MIN pinlige mor - grebet af sommerstemningen
og lader Juulsøblæsten omvifte sine kinder, alt imens hun nynner ”Flyv, fugl,
flyv over Furesøens vove…” Lavt, men klart hørligt! Tåkrummende! Efter lidt tid i pinlighedens
greb tar jeg mod til mig og siger lavmælt: ”Mor, vil du ikke godt lade være med
at synge?”
Mor bliver fornærmet. Har hun måske ikke lov
til at sidde her og nynne for sig selv? Og efter en lavmælt ordveksling med mig
sker katastrofen. Hun appellerer til far: ”Ik´ osse, Hans?” Far, som klogelig
har holdt sig fri af ordvekslingen, er nu under pres. Han kan nemlig godt huske,
hvordan en stor dreng har det, når forældrene er pinlige. Så i forståelsens
navn mumler han, at det da godt kan være, mor hellere må holde op…
Resten af turen er ødelagt! At hendes søn er
ud til bens, er slemt nok. Men at far forråder hende på den måde… Mor tier
bomstille hele vejen til Himmelbjerget, hele vejen op og ned igen. Stemningen
er som is!
En anden erindring fra samme ferie: Vi
kommer forbi Tjele Herregård. Den er jo berømt, ikke mindst fra Blichers ”En
landsbydegns dagbog”. Så naturligvis er Tjele et valfartssted for mor og far.
Desværre står der et skilt med ”Privat
grund. Uvedkommende forbydes adgang”. Mor mener nu ikke, hun er uvedkommende,
men går rask op ad indkørslen. Far følger tøvende efter, mens Ingeborg og jeg
bliver ved bilen: ”Mor, det kan du da ikke…” Mor går rask videre og møder en
yngre mand i ridebukser og lange støvler. Det viser sig, at det er greven
himself, som straks falder i snak med mor og inviterer hende og far på en lille
sightseeing. Ingeborg og jeg bliver ved bilen.
Bagefter er mor godt tilfreds med sig selv,
og jeg må i mit stille sind indrømme, at mors frækhed og gå-på-mod ikke altid
er så tosset endda…
Fars måde var betydelig mere afdæmpet. Han
skældte sjældent ud, men var rigtig god til at tale med os på en måde, som ikke
rummede pres eller påbud om, at vi skulle være sådan og sådan, men hvor han kom
med nuancerede udsagn, som indirekte rummede retningslinjer, baseret på fars
gennemført kristent-humanistiske, tolerante og frisindede livssyn. Jeg er
sikker på, at far ofte tænkte over sig selv og sin plads i verden. Og
bevidstheden om, at vi alle er svage mennesker med fejl såvel som fortrin,
udmøntede sig hos ham i en stor tolerance, som altid søgte forklaringer og
undskyldende omstændigheder for medmenneskenes fejltrin, herunder hans børns
dumheder.
Far havde en afdæmpet, men markant
humoristisk sans, som især baserede sig på sproglig bevidsthed og ordspil, ofte
af akademisk-ironisk tilsnit. Det var lige noget for mig. Mor, derimod, fattede
ikke en brik af det, så derfor brugte han det ikke overfor hende.
Selvfølgelig var der langt fra skænderier
hele tiden. Men jeg må indrømme, at i mine teenage-år, hvor jeg meget ofte var
ualmindelig øretæveindbydende, gik bølgerne jævnligt højt. En gang, da jeg var
15, blev mor så rasende, at hun ville gå løs på mig og slå mig. Hun råbte og
spruttede og fægtede med armene, og hvad gjorde jeg? Holdt min lille mor ud i strakte
arme, så hun ikke kunne nå mig, alt imens jeg skreg af grin.
Undskyld, mor…
En anden gang greb hun en trætøffel og
kastede efter mig. Uheldigvis ramte hun ved siden af - med det resultat, at den
store rude af matteret glas i badeværelsedøren faldt klirrende til jorden. Og
jeg? Grinede igen. Hjerteløst.
Det drejede sig naturligvis om teenage-årenes
frigørelse. For mig lykkedes den meget godt. For det første var jeg en dreng og
havde dermed ”ret” til at være anderledes end mor. For det andet lignede jeg på
mange måder mor af temperament. Jeg var lige så hidsig og kunne dermed være
lige så røget, som hun var speget. For
Ingeborg var det nok lidt sværere at være sin mors datter. Mor gik nok ud fra,
at Ingeborg var lidt som hun selv, ligesom mor på mange måder havde lignet SIN
mor. Men så enkelt fordeles generne ikke…
Når far endelig, med måneders mellemrum,
eksploderede, var årsagen nok mest den, at mors og min kamp nåede et punkt,
hvor husfreden var alvorligt truet. Så kunne far i desperation lange et par
slag ud. Aldrig mere end et, højst to - så besindede han sig. Og man kunne
tydeligt mærke, at far skammede sig over at have mistet besindelsen. Han var
absolut modstander af vold i opdragelsen.
(Det samme er jeg. Men også jeg har langet
nogle ud til mine unger, når raseriet tog overhånd.)
Når far slog, skammede jeg mig. Far var mit
ideal, og at jeg kunne bringe ham derhen, hvor han gik over gevind, gjorde mig
flov og ked af det. Far skulle være uantastelig.
Man skal dog ikke tro, at der konstant var
krig på kniven i det lille hjem. Meget af tiden forløb ganske fredeligt. Og i
virkeligheden kan man jo sige, at skænderierne var bagsiden af den medalje, som
udgjordes af et stærkt og tæt familiefællesskab.
Derfor falder det mig endnu i min høje
alderdom ganske naturligt at skændes. Jeg forbinder simpelthen ikke noget
særligt faresignal med et skænderi. Mor og jeg skændtes tit og højrøstet, men
den basale kærlighed imellem mor og søn var aldrig i spil. Den tvivlede ingen
af os på.
Når jeg derfor senere i livet er kommet ud
for folk, som lader sig ryste af et skænderi (og det er da langt de fleste), så
har jeg virkelig måttet tvinge mig selv til at indse og tage hensyn til, at
ikke alle er som jeg (gudskelov, det ville være en rent ud helvedes larm) og
langtfra alle familier er som ”os”.
Jeg har også måttet indse, at selv om man
ikke selv regner et skænderi for noget særligt, så kan overdreven brug af hårde
ord med tiden forgifte en atmosfære, og skænderi kan dermed blive en dårlig og
skadelig vane.
Min kone Petrusca har siden fortalt, at når
jeg i de første år kom med et af mine temperamentsudbrud, så troede hun, at nu
skulle vi skilles! Hun kunne overhovedet ikke forstå, hvordan jeg fem minutter
efter, når jeg havde raset ud, kunne komme småfløjtende hen for at redde mig et
lille kys.
Efterhånden fik hun dog lært, at sådan var
det med mig. Og hun blev såmænd også selv ganske god til at skændes…
Et helt afgørende side af fars rolige såvel
som mors koleriske temperament var, at de dybest set aldrig var deprimerede. De
kunne selvfølgelig være kede af det, når sorgen ramte eller problemerne var
store. Men de forsvandt aldrig ind i depressioner eller sorte huller. Deres
grundlæggende fællesskab, deres livsmod og livsappetit, lod sig aldrig antaste.
Jeg har ikke tænkt særligt over det før. Men
netop den omstændighed er måske i virkeligheden hovedårsagen til, at jeg kan
sige, jeg har haft en god, glad og tryg barndom.
Teenager
Jeg blev boende hjemme, til jeg fyldte 19 år
og fik studentereksamen. Kriseårene var nok 13-15 års alderen, hvor mors og
mine konflikter kunne true med at tage overhånd. Derefter kom der mere ro på.
Jeg havde jo efterhånden vundet en vis selvstændighed, blev også bedre til at ta
mig sammen og klare pligterne i tide, hvilket førte til mere ro på
hjemmefronten. Jeg tænker også, at far og mor diskuterede min besynderlige opførsel,
hvilket nok har givet mor mere forståelse af ”kunsten at overleve med en
teenager i huset”, som en af tidens bøger hed.
Far opdrog mest ved eksemplets magt, samt
ved rolige og nuancerede samtaler, som gjorde stort indtryk på mig. Mor
stillede mere kontante krav om ”rigtigt og forkert”, hvilket jo i den grad
kaldte på protest og modstand. Op gennem teenage-årene var der to klagesange,
som hun afsang med jævne mellemrum. Den ene: ”Gudmund, jeg er så ked af, at du
ryger”. Den anden: ”Åh, Gudmund, skal du ikke snart klippes”. Det var jo i
tiden for Beatles´ store gennembrud, og mor lå under for den almindelige fordom
hos ”oldsagerne”, at de var nogle uvaskede, langhårede bøller, og deres musik
var kakofonisk larm.
Men det kan faktisk godt lade sig gøre at
opdrage sine forældre. Engang i 1965 fik vi lokket far og mor ind og se
Beatles-filmen ”Help”. Da de kom hjem derfra, var mor simpelthen omvendt: ”De
var jo charmerende”, sagde hun med et stort, forelsket smil. Derefter lærte hun
hurtigt at sætte pris på deres dejlige musik. Og jeg fik lov at ha mit (ikke
særlig) lange hår i fred…
Isen var derfor allerede brudt, da Bob Dylan kom
frem. Far og mor lærte snart at sætte pris på ikke mindst hans fantastiske tekster,
og de købte siden adskillige Beatles- og Bob Dylan-plader til sig selv, lige
som de på egen hånd gik på opdagelse i den moderne beatmusik.
Jeg tror dog aldrig, de faldt for Rolling
Stones. Dem fandt de nok for grove, vulgære og sexuelt grænseoverskridende.
Ingeborg og jeg havde et rigtig godt
søskendefællesskab. Jeg var naturligvis storebror, hvilket jeg holdt (og
holder) strengt på. Men vi lod os gensidigt inspirere og påvirke af hinanden,
fx om ny musik og andre kulturelle rørelser i tiden. Jeg opfordrede jævnligt
søsterlil til at gøre oprør, når ”den klamme moderhånd” blev lagt lidt for
tungt på hendes skulder. Og det blev Ingeborg faktisk ganske god til. I hvert
fald tror jeg, at hendes ungdomsliv blev lidt mere ”vildt” end mit nok i teorien
oprørske, men i praksis temmelig artige ditto.
Da jeg havde fået studentereksamen i juni
1967, blev jeg hjemme, indtil jeg i november skulle på Askov Højskole. Men så
ku det også være nok! Efter højskolen blev det Th. Langs Seminarium i
Silkeborg, hvor jeg med garanti ikke havde noget familie.
Aaaah, det var dejligt at flytte hjemmefra!
Langt hjemmefra!
Men - det
var sandelig også dejligt at komme hjem på ferie - til mors kødgryder - og fars
kloge ord - og begges varme, kærlige medleven i min gøren og laden, som jeg
glad og gerne fortalte dem om, dog i lettere retoucheret og tilrettelagt
udgave.
Det er jo ikke alt, forældre har godt af at
høre…
Gudmund Auring
4. januar 2013
Ingen kommentarer:
Send en kommentar